Gå til innhold

Jeg hater minimalismetrenden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

There, I said it.

Ikke misforstå. Jeg liker nøysomhet, jeg liker å ha det ryddig (i alle fall i teorien), og jeg tror både vi og verden hadde kommet bedre ut av dersom vi kjøpte mindre og levde mer men altså. Konmari, 33-prinsippet, japansk minimalisme, skandinavisk minimalisme, alt bærer en stank av privilegier, og de skjønner det ikke selv en gang fordi det bærende prinsippet i ALL minimalismetankegang er like enkelt som provoserende

Om det er noe jeg virkelig trenger, så kan jeg jo bare kjøpe det igjen.

Og tenk, så mye penger vi kan få av å selge det på Finn! Ja du vet, alle de billige greiene våre som enten er kjøpt på salg eller arvet, som man i beste fall kan få folk til å hente om man gir det bort gratis. Kanskje. 

Ja det er veldig fint og bra å ha råd til å kjøpe steindyre kvalitetsgjenstander så man nesten aldri trenger kaste noenting. Supert! Noen av oss er fanget i å måtte betale 200 kroner for et par støvler hvert eneste år fordi vi aldri har nok penger til å betale 1500 kroner for noen som varer i femten.. 

Vi fyller gjerne hjemmene våre med "ting" til hva-hvis-situasjonene fordi det ikke er penger på konto til å kjøpe dem på nytt om vi trenger. Hjemmene våre er fylt med arvegods, gaver, og billiggjenstander. I mellomtiden latterliggjøres gjerne fattige familier for gårdsplasser fulle av skrot. Hehe, de burde ryddet opp!

Ja det er flott å sitte på et stort nettverk av venner og bekjente og familie som man kan låne X Y og Z fra hvert gang du mangler en av de tingene du kvittet deg med for å rydde opp. De har jo sikkert bare beholdt dem for moro skyld! Hvem trenger å fylle boden med masse stæsj, når man uansett kan låne det av naboen? Ingen av oss bor som kjent enten langt fra folk eller har ikke folk vi kjenner rundt oss. Så da får vi bare være stuck med alle tingene våre vi da, hehe. 

Sånn nå skal jeg ta meg en dusj. 

Anonymkode: 33c36...6ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var ikke klar over at det eksisterte en minimalismetrend. 

 

Uansett om du ikke liker den så ikke følg den trenden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid likt minimalisme før det ble en ''trend''. Man trenger ikke så mye .

Anonymkode: b570b...94d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å la være å bry seg! 

Jeg har minst mulig ting i heimen. Dette har ikke noe med trend å gjøre, men jeg hadde foreldre som hamstret masse og aldri kastet noe. Det resulterte i fullt hus.

Anonymkode: 577f8...169

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du plaget med at folk som ikke har nok "ting" hjemme hos seg selv og vil låne av deg? Skjønner ikke helt hvor du vil, noen har en stil du ikke liker og det passer ikke deg? 

Selv har jeg alltid likt funksjonalismen. Hver ting skal ha en funksjon. Kan godt ha en skål på bordet, men da har skåla en funksjon, du kan ha noe I den. Jeg vil ikke ha nips og en figur stående fremme forde den er morsom eller pen. Den har ingen funksjon, en vase og lysestake kan jeg ha. 

Jeg har klappstoler I boden, perfekt når man får besøk. Men jeg har ikke ubegrenset. Så hvis jeg har ventet veldig mange på besøk har jeg spurt om å få låne av andre. Var det dumt? 

Ang støvler skjønner jeg ikke hvor det kommer inn med minimalisme. Jeg har heller ikke råd til støvler for 1500 kr. Ikke varer de noe lengte en viking sine til 500 kr heller. Jeg foretrekker sistnevnte. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å tørke støv, jeg hater krimskrams og dill. Jeg liker retro i liten skala så da er jeg kanskje en minimalist - med mye grønt og orange👍🏻😊

Anonymkode: 29a4b...1f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt uenig med deg. Jeg er minimalist fordi jeg har innsett at jeg ikke trenger mye i det hele tatt. Jeg låner ingenting av andre, jeg kjøper ikke nytt om jeg kommer til å tenke «nå skulle jeg hatt en xxx». Jeg revurderer i stedet om jeg virkelig trenger det, og til nå har svaret vært nei. Hver eneste gang. 

Uansett så er en av mine kjerneverdier å respektere andre, uansett hvilken livsstil de lever eller hvilke valg de tar.

Anonymkode: 2505a...3c3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det dere ikke trenger (og ikke trenger å kjøpe nytt), som er minimalister?

For jeg skulle gjerne vært minimalist. Men trenger så utrolig mange ting. Til og med kjøkkenet f.eks. Om man liker å lage mat, og gjør det daglig, så trenger jo man ganske mye utstyr. Og baking? Og det er bare kjøkken.

men hva med klær? for alle sesonger og anledninger. alle sportsaktiviteter? hobbyer? pynt til helligtider (jul, påske) Blir en del ting det.. 

Anonymkode: 39445...4f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det dere ikke trenger (og ikke trenger å kjøpe nytt), som er minimalister?

For jeg skulle gjerne vært minimalist. Men trenger så utrolig mange ting. Til og med kjøkkenet f.eks. Om man liker å lage mat, og gjør det daglig, så trenger jo man ganske mye utstyr. Og baking? Og det er bare kjøkken.

men hva med klær? for alle sesonger og anledninger. alle sportsaktiviteter? hobbyer? pynt til helligtider (jul, påske) Blir en del ting det.. 

Anonymkode: 39445...4f4

Men da trenger jo du mer utstyr til dette. Minimalisme handler om å ikke ha mer enn man trenger. Jeg liker ikke å lage mat, så jeg hadde ikke trengt mye, men har en datter som liker det. Ergo må jeg ha en del bakeutstyr likevel, da det er nødvendig i vårt hjem.

Jeg elsker å snekre, så jeg har mye verktøy, og bruker det flittig. Det er derfor noe jeg trenger. Du trenger kanskje hverken spikerpistol, sirkelsag eller båndsliper? Og da velger du å ikke ha det. Jeg trenger også pynt til jul og påske, og det er noe som gir meg glede. Da har jeg det. Gardiner derimot, de bytter jeg aldri ut. 

Hver enkelt trenger forskjellige ting, du kan ikke sammenligne det med andre. De som driver med foto trenger mye fotoutstyr, de som driver med maling trenger maleutstyr, de som har mange forskjellige hobbyer trenger mye forskjellig hobbyutstyr. De som kun leser som hobby trenger bøker (men, man kan da låne på biblioteket). 

Prinsippet er: Ha det du trenger og som gir deg glede. Har du ikke mer enn du trenger, så er du helt etter minimalist-tankegangen, selv om du trenger mye. 

Anonymkode: b98c9...519

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det dere ikke trenger (og ikke trenger å kjøpe nytt), som er minimalister?

For jeg skulle gjerne vært minimalist. Men trenger så utrolig mange ting. Til og med kjøkkenet f.eks. Om man liker å lage mat, og gjør det daglig, så trenger jo man ganske mye utstyr. Og baking? Og det er bare kjøkken.

men hva med klær? for alle sesonger og anledninger. alle sportsaktiviteter? hobbyer? pynt til helligtider (jul, påske) Blir en del ting det.. 

Anonymkode: 39445...4f4

Minimalisme er ikke å ha så lite ting som mulig. Det er å ikke ha unødvendige ting og ting som ikke har noen nytte. Hvis du trenger alle kjøkkenting ene og du bruker alle kjøkkentingene så beholder du de. 

Anonymkode: 368c0...819

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det dere ikke trenger (og ikke trenger å kjøpe nytt), som er minimalister?

For jeg skulle gjerne vært minimalist. Men trenger så utrolig mange ting. Til og med kjøkkenet f.eks. Om man liker å lage mat, og gjør det daglig, så trenger jo man ganske mye utstyr. Og baking? Og det er bare kjøkken.

men hva med klær? for alle sesonger og anledninger. alle sportsaktiviteter? hobbyer? pynt til helligtider (jul, påske) Blir en del ting det.. 

Anonymkode: 39445...4f4

De gangene jeg baker, trenger jeg bare en visp, bolle, målebeger og evt en kjevle. Jeg har ikke hatt behov for noe mer. 

Alt av jul og påskepynt har jeg arvet og har ikke hatt behov for noe mer.

Jeg må kvitte meg med ting om jeg skal ha noe nytt. Som regel trenger jeg det ikke, så da ender jeg opp med å ikke kjøpe. 

Anonymkode: 577f8...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva er det dere ikke trenger (og ikke trenger å kjøpe nytt), som er minimalister?

For jeg skulle gjerne vært minimalist. Men trenger så utrolig mange ting. Til og med kjøkkenet f.eks. Om man liker å lage mat, og gjør det daglig, så trenger jo man ganske mye utstyr. Og baking? Og det er bare kjøkken.

men hva med klær? for alle sesonger og anledninger. alle sportsaktiviteter? hobbyer? pynt til helligtider (jul, påske) Blir en del ting det.. 

Anonymkode: 39445...4f4

For min del er det også å få en del unna kjøkkenbenken. Få det meste inn i skuffer og skap. Jeg har feks ikke vannkoker, vann koker jeg på komfyren. En vannkoker tar mye plass. Jeg har heller ikke toast jern og vaffeljern. Kan lage vaffeltoast. Feks slike ting. Jeg elsker å bake og har et helt skap til bare baketing. 

Jeg har masse klær og turklær. Prøver å ha det som ikke er sesong på loftet. Ellers I bokser når det ikke er i bruk. 

Når dette er sagt, er det langt fra strøkent hjemme hos oss. Ligger blader, klær, vesker, elektroniske dingser rundtomkring. Men å ha litt mindre hjelper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta denne som anonym.
Jeg falt litt av her nå. Er du ironisk i deler av innlegget ditt? 
Ut ifra trådtittel så hater du at folk vil kvitte seg med ting, ha lite ? Du synes folk skulle unne seg mer? 

Jeg har sett konsekvensen av å unne seg litt vel mye. Ikke bare en gang, men med alderen ser jeg det og jeg har en tråd som ble opprettet for et års tid siden "hjemmene til folk blir fulle" eller noe heter den, og jeg fikk mye kjeft i tråden merkelig nok. 
Men vi er den første generasjonen som ikke benytter naturen på den måten. 
Bestemor vokste opp på 30-tallet, og de hadde ikke butikker på samme måte. Så tok ting litt av, Norge ble rikt. Og nå er det mer vitkig at butikkene ser fulle ut for å trekke kunder. Konsekvensen har blitt at mye har blitt kastet, og nå er vi i ferd med å få svi for det. Naturens ressurser brukes opp, fordi folk bare skal ha nytt, nytt, nytt. Bestemor hadde veldig mye, hun døde for 2 år siden. 
4 søsken arvet, inkludert mamma. Vi hadde fulle nok skap fra før. Dette gjelder også klær. 
Jeg har sendt bort mye av klærne mine som jeg kjøpte mens jeg var en tenårinig som ikke tenkte miljø. Jeg kjøpte mye i tilfelle jeg la på meg, for store klær altså, men jeg la aldri så på meg. Klærne ble ikke brukt. 
Enda har jeg et veldig fullt skap. 
Mamma ble sammen med en mann som BARE MÅ kjøpe ting så fort det er tilbud. Man svinger innom butikken av vane, ikke fordi all maten trengtes. 
Jeg er en minimalist. jeg orker ikke å ha mye ting rett og slett. Det er stressende, og det blir mer å vaske. 
Og så har vi den teite normen i Norge, at når du er xx år så skal du bo for deg selv. Dermed opptar folk mye unødvendig plass. 
 

Anonymkode: c5c3e...fd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også helt innafor å låne ting av andre. Folk har ørten ting de ikke har bruk for. 

Anonymkode: c5c3e...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å være ''minimalist'' for da velger jeg få ting som jeg setter ekstra pris på til å stå fremme. Disse får oppmerksomheten i hjemmet. I tillegg ser det ryddig ut, og er lett å holde rent. Men jeg har blå vegger, eikemøbler, og skinnsofa og spisestoler i sort. Må ha inn litt farge når man har lite fremme synes jeg 😊

Anonymkode: 8681b...1bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt budskapet ditt. Hater du at du ikke har nok penger til å være minimalist? At det framsettes som et ideal for alle kan jeg være enig i at kan være irritetende, det er ikke veien til lykke for alle, og heller ikke løsningen på klimakrisen og materialisme og tidsklemma og familieøkonomien og whatnot.

Men, man lever som man vil (eller må), ingen grunn til å lese slike bøker, se på programmer, rydde og kaste, eller omorganisere, eller starte blandingsøkonomi eller begynne med simple living på landet hvis man ikke ønsker? 

De aller, aller fleste rydder mye og skulle gjerne gjort noe annet, kan godt kvitte seg med noe for å forenkle ryddingen, men har det ikke som livsstil. Mange skjenker ikke dette en eneste tanke. Hvor mange menn eller barn kjenner dere som er opptatt av minimalisme som filosofi og livsstil? En trendy og velstående homofil kanskje. Jeg hater ikke ham🙂

Anonymkode: f9219...3b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette skjønte jeg lite av. Hva er det ts vil fram til, egentlig? :klo:

Anonymkode: c8795...779

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Men da trenger jo du mer utstyr til dette. Minimalisme handler om å ikke ha mer enn man trenger. Jeg liker ikke å lage mat, så jeg hadde ikke trengt mye, men har en datter som liker det. Ergo må jeg ha en del bakeutstyr likevel, da det er nødvendig i vårt hjem.

Jeg elsker å snekre, så jeg har mye verktøy, og bruker det flittig. Det er derfor noe jeg trenger. Du trenger kanskje hverken spikerpistol, sirkelsag eller båndsliper? Og da velger du å ikke ha det. Jeg trenger også pynt til jul og påske, og det er noe som gir meg glede. Da har jeg det. Gardiner derimot, de bytter jeg aldri ut. 

Hver enkelt trenger forskjellige ting, du kan ikke sammenligne det med andre. De som driver med foto trenger mye fotoutstyr, de som driver med maling trenger maleutstyr, de som har mange forskjellige hobbyer trenger mye forskjellig hobbyutstyr. De som kun leser som hobby trenger bøker (men, man kan da låne på biblioteket). 

Prinsippet er: Ha det du trenger og som gir deg glede. Har du ikke mer enn du trenger, så er du helt etter minimalist-tankegangen, selv om du trenger mye. 

Anonymkode: b98c9...519

Hos meg går det rett vest med minimalismen på grunn av jeg trenger fordi de gir meg glede. Du vil ikke tro hvor mange ting jeg trenger og eier bare fordi de gir meg glede! Ting som ikke gir meg noe som helst kvitter jeg meg lett med, men jeg får glede av altfor mange ting til å kunne kalle meg en minimalist, tror jeg... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Men da trenger jo du mer utstyr til dette. Minimalisme handler om å ikke ha mer enn man trenger. Jeg liker ikke å lage mat, så jeg hadde ikke trengt mye, men har en datter som liker det. Ergo må jeg ha en del bakeutstyr likevel, da det er nødvendig i vårt hjem.

Jeg elsker å snekre, så jeg har mye verktøy, og bruker det flittig. Det er derfor noe jeg trenger. Du trenger kanskje hverken spikerpistol, sirkelsag eller båndsliper? Og da velger du å ikke ha det. Jeg trenger også pynt til jul og påske, og det er noe som gir meg glede. Da har jeg det. Gardiner derimot, de bytter jeg aldri ut. 

Hver enkelt trenger forskjellige ting, du kan ikke sammenligne det med andre. De som driver med foto trenger mye fotoutstyr, de som driver med maling trenger maleutstyr, de som har mange forskjellige hobbyer trenger mye forskjellig hobbyutstyr. De som kun leser som hobby trenger bøker (men, man kan da låne på biblioteket). 

Prinsippet er: Ha det du trenger og som gir deg glede. Har du ikke mer enn du trenger, så er du helt etter minimalist-tankegangen, selv om du trenger mye. 

Anonymkode: b98c9...519

Det gjør faktisk mening men jeg har aldri tenkt det på denne måten. Jeg har dessverre hobby som krever en del plass (sying) og samboer er nettopp snekring som hobby (uendelig med verktøy). Pluss at vi går på slalom og langren, barna også, og de liker skøyter, vi sykler mye, og vi har katter.. Vi har uendelig med ting, føles det som, spesielt da vi bor i en fireroms i Oslo. Lagringsplass er et evig problem, og minimalismen er ikke i sikte.

15 hours ago, AnonymBruker said:

Minimalisme er ikke å ha så lite ting som mulig. Det er å ikke ha unødvendige ting og ting som ikke har noen nytte. Hvis du trenger alle kjøkkenting ene og du bruker alle kjøkkentingene så beholder du de. 

Anonymkode: 368c0...819

Jo, det gjør jo mening. At FOR meg er det nødvendig. Men ser andre med tomme kjøkkenbenker og misunner dem.

13 hours ago, kaleidoskop said:

For min del er det også å få en del unna kjøkkenbenken. Få det meste inn i skuffer og skap. Jeg har feks ikke vannkoker, vann koker jeg på komfyren. En vannkoker tar mye plass. Jeg har heller ikke toast jern og vaffeljern. Kan lage vaffeltoast. Feks slike ting. Jeg elsker å bake og har et helt skap til bare baketing. 

Jeg har masse klær og turklær. Prøver å ha det som ikke er sesong på loftet. Ellers I bokser når det ikke er i bruk. 

Når dette er sagt, er det langt fra strøkent hjemme hos oss. Ligger blader, klær, vesker, elektroniske dingser rundtomkring. Men å ha litt mindre hjelper. 

Du er jo en sånn som jeg misunner men klarer ikke å være. :) Jeg kan nemlig ikke leve uten vannkoker da jeg drikker te tre ganger daglig. Men nå skal jeg ha Quooker på kjøkkenet som er egentlig bare vannkoker til ti tusen men skjult under benk. Men vi har også brødbakemaskin, kaffetrakter, toastjern som alle brukes hver dag, jeg kødder ikke. Og kitchenaid, smørdbrød og vaffeljern, og smoothiemaskin og iskremmaskin (!) som alle brukes flere ganger månedlig. Ikke alt må stå på benken samtidig, men er jo ikke plass til alt i skapene heller. Vi er en familie på 4 som er glad i matlaging. 

 

Jeg tror jeg nettopp hadde åpenbaring. Grunnen til at jeg ikke klarer å leve minimalistisk og ryddig er at vi er nå fire mennesker alle med egne interesser og ting. Og ikke jeg alene i min fin liten ryddig leilighet. 😂 Som jeg var for bare ti år siden.. 

 

Anonymkode: 39445...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...