Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #41 Skrevet 7. mai 2005 Ehm... Virker som at endel av de som har svart her ikke vet hva fordommer er. De bare skriver om ting som irriterer dem. Å ha en fordom betyr at man dømmer folk bare ved å se på dem. *Man tenker f.eks automatisk at menn på 50 med ung mørk dame er lite oppegående og kan ikke få seg norsk dame på sin egen alder, og han bruker den mørke dama som sex-slave og husmor, mens hun "bruker" han (gift i minst tre år) for å få oppholdstillatelse i Norge. *Eller man tenker f.eks at alle overvektige menn har liten tiss.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #42 Skrevet 7. mai 2005 Siden det snart er 17. mai' date=' kan jeg jo tilføye folk som går i Sparkjøp-"bunad" og godter seg over alle andre som er så dumme at de bruker 20-30 000 på en ekte bunad, når man kan få Sparkjøp-"bunad" til en brøkdel av prisen... [/quote']
Windy Skrevet 7. mai 2005 #44 Skrevet 7. mai 2005 Jeg har fordommer mot kvinner som har altfor bleket hår og et par cm mørk ettervekst som samtidig bruker en hel boks med spray oppi der før de går ut. Gjerne litt tuppert også! Beklager, de kan godt være kjempehyggelige mennesker, men jeg lurer på hvordan de ser på verden Det er vel for øvrig gjerne de samme som går med Sparkjøp-"bunad", som Beatrice nevner over (uff, nå føler jeg meg slem...). Jeg får også fordommer mot visse foreldre når jeg ser hvordan barna deres oppfører seg.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #45 Skrevet 7. mai 2005 Jeg har fordommer mot "kjærringer" som lar seg forfalle i det sekundet de er gift. På med treningsdressen, bort med det lange håret/eller opp i hestehale, vekk med all sminke og preik om bleiepriser og oppvaskmiddel med nabofruene for å finne ut hvem som er den beste husmoren. Merker at jeg ser ned på de og skammer meg litt, men samtidig synes jeg synd på mennene deres. Etter fire barn tar jeg vare på kropp og sjel og pynter meg for mann og barn. Grøsser ved tanken på å hoppe i grilldressen :o og så har jeg fordommer mot pene menn. dvs modellpene menn. Tror de er kjedelige personligheter som bruker mer tid foran speilet enn meg. tenke litt...jo, pedagoger som ser ned på foreldre. Spesiellt pedagoger av den litt eldre garde som er umåtelig stolt over utdannelsen sin og som sier så ofte som mulig "vi er tross alt pedagoger!!" som pedagog selv, får jeg lyst til å slå de i hodet med noe hardt. Men det hadde jo ikke vært så pedagogisk...sukk..
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #46 Skrevet 7. mai 2005 Jeg har fordommer mot dem som har fordommer....
Gjest Daniella_ i.i. Skrevet 7. mai 2005 #47 Skrevet 7. mai 2005 Jeg har fordommer mot dem som har fordommer.... Jeg har fordommer mot dem som har fordommer mot dem som har fordommer
Gjest Gjesten Skrevet 8. mai 2005 #48 Skrevet 8. mai 2005 Eg gløymte ein veldig viktig fordom, eg har store fordommar mot folk med stygge tenner. Og no snakkar vi ikkje om tannstilling og slikt, men at tenner manglar heilt, eller delar av ei tann er borte uten at den er reparert. Misfarging som skuldast kaffi, snus, røyk. Desse anser eg som sjuskete... Sjølv om eg har folk i bekjentskapskretsen med akkurat slike tenner som er veldig nøye på alt m utsjånad, tener veldig bra, så anser eg det likevel som sjuskete...
Gjest virra 68 Skrevet 10. mai 2005 #49 Skrevet 10. mai 2005 " FORDOMMER ER LIK LITE KUNNSKAP!!!!!!!!"
Gjest Daniella_ Skrevet 10. mai 2005 #50 Skrevet 10. mai 2005 " FORDOMMER ER LIK LITE KUNNSKAP!!!!!!!!" Ja, det er jo det
Gjest celine Skrevet 10. mai 2005 #51 Skrevet 10. mai 2005 Ehhh.. er visst stappfull av fordommer, når jeg tenker etter.. :oops: Her er noen: Asiatiske små skjevøyde, sorthårete menn som er gule i huden og har mindre hender og smalere håndledd enn meg selv! Rullingsrøykende, småfete mennesker som går i grilldress, hører på danseband og kaller det avansert musikkultur. Folk som bruker masse tid og penger på å komme seg til Sverige for å spare småpenger på billig bacon.. (går også gjerne i grilldresser) Folk som argumenterer vilt og uhemmet for at det er sååå mye billigere å ha bil enn å reise kollektivt. Folk som tror at hodet er der kun til pynt - ikke for å brukes! Damer som har fire barn med fire forskjellige afrikanere som ikke prater særlig norsk. Folk som stemmer Frp. ("Carl I Hagen er den eneste politikeren som prater forståelig norsk") Folk som ikke tar hensyn til sine barn!
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2005 #52 Skrevet 10. mai 2005 Jaa, jeg har mange fordommer og ikke minst folk som irriterer meg og er glad jeg endelig får en sjanse til å skrive dem ned: Jeg har fordommer mot menn som er feminine ( i fløyelsbukser og fotformsko) Jeg tro de er homser! Jeg har fordommer mot menn med feil hund, for eksempel mynder.. huffa meg..det blir feil ja..Lyser homo lang vei. Jeg har fordommer mot en viss type akademikere , advokater for eksempel.. jeg tenker med en gang , uærlige strebere uten moral. Jeg har fordommer mot narkomane, jeg har kjent endel av de og ut ifra det mener jeg å kunne forutsi livet og de liberale meningene til de fleste av de. Det bare blir sånn, jeg synes de er en ensartet gruppe selv om de sikker ikke er det... Jeg har fordommer mot jenter som hele tiden får fram at hun har kjæreste.Vi skal ditt og datt. Jeg tenker med en gang , dette er ei jente uten selv tillit som må få fram at hun har kjæreste. jeg har fordommer mot autoritære kollegaer som hele tidne skal belære deg.. , eller det blir mere riktig å si , det irriterer meg!! Jeg irriterer meg over folk som ikke er glade i dyr. og sist , men ikke minst så hart jeg fordommer mot drømmerene uten jobb som skal bli maler eller forfattter.. dette er en taper holdning føler jeg.. Jeg kunne sikker skrevet mere, men dette får holde da
mockinbird Skrevet 10. mai 2005 #53 Skrevet 10. mai 2005 fordom (etter tysk Vorurteil) forhåndsmening, vanetro Jeg har fordommer mot de som har fordommer, jeg med. Tenk å være så innsnevra at du ikke bryr deg om å bli kjent med personen før du danner deg ei mening, da! Men da er jo jeg og innsnevra som har fordommer mot de som har fordommer, for de kan jo ha sine fordommer fordi personen likner en de har dårlig erfaring med, og da er det jo ikke så rart... Ble vanskelig dette her!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 10. mai 2005 #54 Skrevet 10. mai 2005 Hehe.. ser at folk tør å si hva de har fordommer mot. Hadde litt fordommer mot KGs brukere om at de kom til å dømme meg nord og ned for mine fordommer, men jeg ser at det er flere andre som har mange av de samme som meg - Solariumsbrune jenter med bleket hår og stor utringning: jeg tenker for meg selv at de er billige berter som fniser mye og later som om de er dummere enn de er for å sjekke mannfolk. - Ungdom som henger i grupper i byen: jeg tenker utrolig mye stygt om dem, men i bunn og grunn kan det samles i at jeg tenker at de forsøker desperat å være kul, og håper på å finne noe å ruse seg på eller noen å ligge med. - Alle mennesker som har en for gjennomført klesstil: jeg tenker at de tar seg selv veldig høytidelig og er desperat etter å være mest mulig gjennomført, i tillegg til at jeg mistenker dem for egentlig å være en wanna-be. - Advokater som gruppe: jeg tenker at de er noen svin som bare forsøker å sko seg på andre uten å sette seg inn i alle sider av en sak. - En rekke utesteder har jeg store fordommer mot selv om jeg aldri har vært der. Det er steder jeg tenker at her spiller de stygg musikk og det er ekle menn som klår og blonde berter som gjør seg deilig. Og selvsagt mye mer... :oops:
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 10. mai 2005 #55 Skrevet 10. mai 2005 Åhhh :-) Jeg har mange dumme fordommer inne, men pröver å jobbe med de (helt sant :D ) sånn at jeg kan leve livet i forståelse til mennesker rundt meg. Alle er ikke som meg... Men tenk om det kunne värt slik!!! For en deilig verden. Jeg har fodommer mot folk som har mange skrivefeil, og banner mye i teksten de skriver. (Uff. Jeg vet jeg vet..det er slemt) Mot folk som ikke har sansen for stil. Klär, og stell av seg selv. Mot alle som ikke eier noe ökonomisk sans, og bare slöser med pengene..TYDELIG. Mot jenter med for mye sminke. De er dumme. Mot alle som ikke vil utvikle seg selv (utdannelse f. eks), og tror at de har rett angående alt selv om de er unge og ganske uvitende. Mot late mennesker. Jeg tror de som er skikkelig feite er litt dumme og litt latere enn meg (det kan dog väre feil i med selve metabolismen, men.. sjeldent). Mot alle som er ikke klarer å forandre noe i livet sitt, selv om de "vil". Mot narkomane og alkoholikere. Alle har ett valg (denne her er også dröy, jeg er klar over det). Ja.., det finns mer der det kommer ifra.
Gjest celine Skrevet 10. mai 2005 #56 Skrevet 10. mai 2005 Jeg har fodommer mot folk som har mange skrivefeil, .... Fodommer?? Ikke meningen å hakke løs på deg, Stine, men denne var jo ganske søt, da..
Morea Skrevet 10. mai 2005 #57 Skrevet 10. mai 2005 Hmmm 1)Unge, tynne jenter (eller litt eldre jenter som prøver å se unge ut), med mye sminke og jeans som går nedover Karl Johan med en kamphund i bånd. Her har vi i mitt hode en lite ambisiøs, lavt utdannet bimbo med sans for menn med anabole steroider i kroppen og hun må nå gå på tur med hans hund fordi han planlegger et brekk/trener/drikker med kompiser etc. 2)Alle som kommer fra bygda skal automatisk på Mama Leone eller Mama Rosa for å spise den dagen i året de er i Oslo. Etterpå går de på Scotsman sammen med andre mennesker fra bygda. Dersom de er tøffe kjøper de kebabtallerken på Egon 3)Personer som kjøper Se og Hør/Her og Nå er lite intelligente mennesker, og det er her de får mesteparten av sin informasjon fra. Samt VG og Dagbladet en gang i bl. da naturligvis. Særlig de unge som uten skam i livet kjøper disse bladene på høylys dag. 4)Mennesker som liker dansebandmusikk har lav utdanning, gjerne trygdet, og bor i hus, som ligner på en modifisert versjon av Cowboy Laila sitt, og drikker hjemmebrygg på helga, tre generasjoner sammen. Jeg må presisere at disse katergoriene ikke er gjensidig uttømmende. Jenta i nummer 1 kan gjerne være i slekt med de under punkt 4, og 2 og 3 er en vanlig gesjeft for disse. De som ringer inn til Tabloid. Oh Sweet Jesus! Her har jeg fordommer punktum!
Malama Skrevet 10. mai 2005 #58 Skrevet 10. mai 2005 Ser at noen har fordom mot meg da, siden jeg mener at jeg ikke trenger å dusje (og skifte alle klærna) hver dag. Jeg BLIR faktsik ren om jeg bare vasker meg, jeg altså. Og håret mitt klarer sge utmerket godt med vask 3 ganger i uka eller noe sånn, det har det bare godt av, tørt som det er. Men jeg har nok en god del fordommer jeg også. Dessverre. Det er sånne ting som FRP-velgere. Jeg klarer dessverre ikke se at dette kan være helt smarte mennesker. Beklager. Også tenker jeg nok mitt om dem som vet alt om alle realityseriene også (men jeg vet en god del selv, ikke fordi jeg noen gang har sett det, men fordi et stort felrtall av mine kolleger ser dette, og diskuterer de ulike seriene i lunsjen, så jeg får meg meg de "pikante detaljene" om jeg vil eller ei) Og helt sikkert mange flere, men jeg kommer ikke på så mange nå (jeg er sylte forkjøla og klarer ikke tenke så mye i dag) Men jeg utsettes for en del fordommer jeg da. Ikke alle som er nevnt her. Jeg er nemlig tynn. Følgelig spiser jeg ikke, har nok anoreksi, og det er jo ikke bra. Jeg er nemlig fotballsupporter også. Da ser man bare snålt på meg: DU? På stadion? Eller ler av meg "Ja, hun er supporter hun..." Enten kan jeg ikke være en "ekte" supporter fordi jeg er jente, avholdsmenneske og med utdannelse, eller så er jeg det bare pga min samboer (og hva de da tenker om ham er jeg litt usikker på...) Ja, også har jeg utdannelse, så da tror jeg selvsagt at jeg er bedre enn alle dem som ikke har det (Det er jo strengt tatt ikke min feil at jeg lønnes for den utdannelsen jeg har, og de ikke har?) Men nå må jeg gå. Kommer jeg på flere av mine fordommer skal jeg heller oppdatere Edit: Jeg går selvsagt ikke på jobb med ustelt hår eller skitne klær altså, jeg vasker håret når det trengs, steller meg selv og bytter klær, bare ikke alle hver dag. Buksa kan fint brukes flere dager, og en genser kan legges til side og tas frem igjen, når jeg har bytta det jeg hadde under. Undertøy, t-skjorter og sånn bytter jeg selvsagt daglig. Har ikke kommet på flere fordommer. Prøver jo egentlig å se på folk som personer, ikke bare en del av en gruppe.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 10. mai 2005 #59 Skrevet 10. mai 2005 Fodommer?? Ikke meningen å hakke løs på deg, Stine, men denne var jo ganske søt, da.. :oops: Typisk!!!!!
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #60 Skrevet 10. mai 2005 har fordommer mot muslimer. Tåler dem rett og slett ikke..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå