Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Hvilke fordommer har dere? Jeg selv har mange, har jeg funnet ut, og noen av dem er bare latterlige.

Svar gjerne anonymt.

En av mine er f.eks. dette med Menn og små hunder. Jeg syns ikke det passer sammen. Jeg får automatisk tankene om at mannen er en pyse som griner for ingenting og kanskje han er homofil også.

Ja, jeg vet det er uhørt av meg, men sånn tenker jeg.

Samme med Menn som kjøper kattemat...

Disse har jeg støtt på rundtforbi:

Folk med synlige tatoveringer og piercinger har ikke blitt voksne enda.

Jenter som er kjærester med mørkhudede som ikke snakker så veldig godt norsk har dårlig selvtillit og vet ikke hva de egentlig vil. De tar det de får.

Hvis du går på attføring, er du lat og vil ha pengene rett opp i hendene.

Har dere noen?

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet

Folk som lukter vondt. Det krever ikke så mye å ikke lukte.

Folk som må tittulere seg med fancy jobbbeskrivelser, når de i bunn og grunn er selgere. Ikke at det er noe galt i det, men derfor trenger man heller ikke skjule det.

Folk som lager kø på joker'n på søndager, der jeg har fylleangst, er usikker på om jeg har tatt på meg buksa, og har lyst til å løpe hjem.

Folk som ikke lenger er "mellom jobber", men heller er i dialog med flere mulige framtidige arbeidsgivere. Bruk spaden til å spa, ikke ro. Eller så synker du bare raskere hvis du får vann over hodet.

Folk som skriver på dialekt. Vi har to skriftspråk. Det får holde.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Men er dette fordommer? Eller er dette folk som irriterer deg?

Gjest Anonymous
Skrevet

J

eg tenker automatisk når jeg ser en asiatisk dame med en eldre norsk mann, at karen har kjøpt seg en prostituert, fordi han ikke får noe annet..

Jeg tenker at et mannfolk som kommer glidende i en råflott bil med nedrullet vindu, må være en dust som har behov for å markere seg og er på jakt etter kvinner..

Jeg reagerer også på mannfok med liten hund og tenker at de er grinete og pysete, mens en mann med en kraftig stor hund, er en røff mann med sterkere karakter..

Kine

Gjest TomKrus
Skrevet
Men er dette fordommer? Eller er dette folk som irriterer deg?

Tror bare noen folk irriterer meg. Har kanskje fordommer mot de som lukter vondt, og folk som bruker unødvendig mye penger på bilen sin.

Men får du meg til å tenke på dette viset så ender jeg opp med fryktelig få fordommer. Kanskje han som stinket så jævlig akkurat hadde løpt som en galing inn og ut av et brennende hus, og nå var på vei til et foredrag på en ungdomsskole, men rakk ikke å dusje først? Og kanskje han som kjøpte en grans-halvliter på bunnpris klokken ni om morgenen hadde større bekymringer i livet enn å vaske seg under armene? Og hvorfor skal jeg ikke bruke mye penger på bil, hvis jeg har mye penger til overs?

Gjest Gulltopp
Skrevet

Folk som går fra kjæreste til kjæreste fordi de ikke takler å være alene. Spesielt ille om man har barn.

Folk som ser det som sin rett å få barn med enhver kjæreste de har, og hyler opp om snerpete moralister når noen stiller spørsmål ved hvor lurt det er.

Folk som mener det er tåpelig og unødvendig med utdannelse, og skryter av å ha gått livets skole og lært alt de trenger der. Folk som snobber nedover, som jeg liker å kalle det.

Folk som er slemme, helt generelt. Verbal og fysisk mishandling.

Folk som er veldig uvitende, eller rent ut sagt dumme.

Folk som ikke tar vare på kropp og utseende.

Gjest Anonymous
Skrevet

Fordommer mot utenlandske (mørkhudede) menn som alltid prøver seg svært direkte "do ha sex med meg??". Avviser dem uten å prøve å bli kjent med dem. Har prøvd av høflighet før å utveksle ord, men det har vist seg komplett umulig å få noe fornuftig ut av dem.

Dette er ikke rasistisk ment, det er bare oppførsla deres på byen som gjør meg utrolig sint.

Hjemme i stuen er de nok greie menn, men ute på byen har de mye å lære.

Skrevet

Eg har mange fordommar, sjølv om eg likar å tru at eg er fri for den slags :ler:

Den verste er nok mot utlendingar (særlig veldig mørkhuda) som ikkje snakkar godt norsk. Viss dei pratar til meg er eg overbevist om at dei har en baktanke med det. Ista spurte f.eks en fyr fra Somalia (?) meg om noko bussgreier, og då syns eg han såg veldig mykje på veska mi :oops:

Folk som er veldig ustelte, med ekkelt hår og slitne klede. Tenker for meg sjølv at dei er heeeilt sikkert på kjøret, narkomane og kanskje til og med doplangarar.

Folk som skriv veldig dårlig, som f.eks ikkje brukar stor forbokstav og har mange skrivefeil, må vere litt uintelligente.

Jada... Har mange fleire fordommar og, men det får holde i denne omgang. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg har fordommer!

Mot de som stemmer FrP

Mot de som leser Se&Hør

Mot de som følger med på Big Brother etc

Mot de som deltar i Big Brother etc.

- jeg tenker at de er kunnskapsløse, lite reflekterte og "enkle"

Mot nordmenn som bor i Spania!!!

- de er enda verre!

Når jeg ser mørkhudede eller innvandrere generelt som snakker dårlig norsk med "store" damer, tenker jeg at her er det to "tapere" på kjærestemarkedet som har funnet hverandre.

Jeg er faktisk en veldig reflektert person til vanlig, og bearbeider alltid fordommene mine, prøver å være nyansert i det virkelige liv, men det var veldig godt å bare spy det ut her. Når jeg tenker meg om har jeg også flere, men dette får være nok i denne omgang :ler:

Skrevet

Jeg har fordommer mot:

Folk som er hoven og føler seg bedre enn andre,og mener å alltid har rett i alt. :evil:

Utlendinger som mener normenn må ta hensyn til dem i ett og alt.(har noen over meg)Og som ppåstår at normenn er lettlurte fjols. :evil:

Menn som lover jenten gull og grønne skoger,for kun å få seg et knull. :evil:

De som dømmer andre til tross for mangel på kunnskap om det de prater om. :evil:

Tja,det var vel det i forbifarten. :sjenert:

Gjest Daniella_
Skrevet

Ja, jeg har fordommer....

Blandt annet mot folk som tenker slikt som dette.

Jenter som er kjærester med mørkhudede som ikke snakker så veldig godt norsk har dårlig selvtillit og vet ikke hva de egentlig vil. De tar det de får.
De er for meg, dumme i hodet og helt uten sosiale antenner, også tror jeg alltid at folk som tenker sånn er fra bygda...
Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg syns at det hørtes ut som folk for det meste svarer med slikt som irriterer de og ikke fordommer som sådann. Mest dømming ikke fordømming, men hva er verst vet ikke jeg, jeg tror dømming er verst for da setter man seg over Gud og siden jeg tror veldig sterkt på en Gud så syns jeg ingen mennesker har rett til å dømme, straffe Ja, men ikke dømme. :rosaengel:

Men fordommer ja det har jeg huff liker ikke at jeg har det.

Om Nordmenn har jeg mange fordommer for det meste går de ut på at de er snobber og tror at de er verdens viktigste folk, at alt de gjør og tenker ar alltid riktig at alle andre gjør alt feil og de kan derfor opplyse andre folkeslag, bla di bla...altså en gjeng med snobbete bedrevitere.

Om muslimer at de forakter vestlige og mener de har rett til å voldta vestlige. I koranen står det nemlig kun at de ikke skal voldta en muslim.

Om asiatiske kvinner med vestlige menn at de kun har giftet seg for å få et bedre liv økonomisk.

Om nordlendinger at de er litt billige. (ikke at det behøver å være galt)

Om søramerikanere at de alle har en grusomt slem form for humor.

Om latinske og norske menn tror de er Guds gave til kvinner.

Om amerikanere at de er dumme og feite.

Om Mormonere at de er pengegale.

Om rike at de ser ned på fattige.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Men ikke bli sint fordi jeg sier sånt om nordmenn, sier jo bare at det er fordommer, noe mange her har motbevist, så kanskje jeg en dag blir kvitt mine fryktelige fordommer :wink:

Skrevet
Ja, jeg har fordommer....

Blandt annet mot folk som tenker slikt som dette.

De er for meg, dumme i hodet og helt uten sosiale antenner, også tror jeg alltid at folk som tenker sånn er fra bygda...

Då har du nok litt fordommar mot folk frå bygda og :wink:

:ler:

Gjest Daniella_
Skrevet

Då har du nok litt fordommar mot folk frå bygda og :wink:

:ler:

Ja, man får jo det når man som regel opplever slike uttalelser fra folk som bor i hurumlurum.

Der har de jo ofte lest i avisa at det til og med finnes narkotika i Oslo :tunge1:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har fordommer mot utøvende pedofile.

Gjest Daniella_
Skrevet
Jeg har fordommer mot utøvende pedofile.

:hoho::ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fordommer

mot damer som røyker rulletobakk

mot de som har barn med 3 forskjellige

mot de som bor hjemme etter 30....

mot de som knoter etter 3 uker i Oslo

mot de som er for fri barneoppdragelse

:oops: :oops: :oops:

Skrevet
Jeg har fordommer

mot damer som røyker rulletobakk

mot de som har barn med 3 forskjellige

mot de som bor hjemme etter 30....

mot de som knoter etter 3 uker i Oslo

mot de som er for fri barneoppdragelse

Eg og....

Dessuten har eg litt fordommar mot nordlendingar og trønderar.

Skrevet

Jeg har mange fordommer, men synes det er utrolig morsomt når noe skjer som gjør at jeg innser at jeg har dem.

Jeg stod i dokø med en gigantisk skummelt-utseende fyr en gang - han hadde mc-klær, ørten tatoveringer, og veide sikkert fire ganger så mye som meg. Jeg ble rett og slett engstelig. Så ble det ledig på doen, og fyren snur seg til meg og sier: "Gå først du, frøken!" og sender meg et ordentlig flott smil :) Jeg ble passe paff, og skjønte at skummelt-utseende fyrer ikke nødvendigvis er noe å være redd for å det hele tatt.

Jeg har ikke fordommer overfor innvandrere generelt, men jeg har fordommer mot dem som har gangsterbil og cruiser rundt i sentrum om kvelden. Selv om mange sikkert er hyggelige.

Jeg har garantert mange flere fordommer som jeg ikke kommer på også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...