Gå til innhold

Fastlege venteliste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå flyttet til en ny kommune og leter etter en ny fastlege. Det viser seg at alle legene i bydelen jeg bor i er fullbooket og har lange ventelister. To av dem har forholdsvis korte ventelister, den ene har 1 i kø, og den andre har 7.

Det jeg lurer på er hvordan inntaket foregår, jeg har nemlig hørt at de slipper inn ti og ti om gangen? Altså at man ikke får plass før det er ti plasser ledige. På den måten er det det samme om man er nummer 2 eller 8 på listen. Eller får man plass så fort det er én ledig plass? 

Håper dette gav noe mening, og at noen vet 😊 Jeg ville aller helst hatt han som har 7 stk på venteliste, men ikke hvis jeg må vente lengre der. Dette haster litt for meg da jeg er gravid i uke 10 og trenger kontroll snart. 

Anonymkode: 3e522...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå flyttet til en ny kommune og leter etter en ny fastlege. Det viser seg at alle legene i bydelen jeg bor i er fullbooket og har lange ventelister. To av dem har forholdsvis korte ventelister, den ene har 1 i kø, og den andre har 7.

Det jeg lurer på er hvordan inntaket foregår, jeg har nemlig hørt at de slipper inn ti og ti om gangen? Altså at man ikke får plass før det er ti plasser ledige. På den måten er det det samme om man er nummer 2 eller 8 på listen. Eller får man plass så fort det er én ledig plass? 

Håper dette gav noe mening, og at noen vet 😊 Jeg ville aller helst hatt han som har 7 stk på venteliste, men ikke hvis jeg må vente lengre der. Dette haster litt for meg da jeg er gravid i uke 10 og trenger kontroll snart. 

Anonymkode: 3e522...7bf

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men kommunen plikter å tilby deg viktige legetjenester som svangerskapskontoller faktisk er. Du skal ikke vente til det er en ledig lege.  Du kan spørre leder for helsetjenester i kommunen hvem du skal henvende deg til for å få svangerskapskontroller. Eventuelt gå til jordmor da men tror du skal ha rett til å velge om du vil ha lege eller jordmor.

Anonymkode: b59dc...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være 20 ledige plasser før det åpnes for inntak fra ventelisten. Hvor lang tid det tar er høys individuelt, fra noen måneder til flere år. 

Anonymkode: fff06...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men kommunen plikter å tilby deg viktige legetjenester som svangerskapskontoller faktisk er. Du skal ikke vente til det er en ledig lege.  Du kan spørre leder for helsetjenester i kommunen hvem du skal henvende deg til for å få svangerskapskontroller. Eventuelt gå til jordmor da men tror du skal ha rett til å velge om du vil ha lege eller jordmor.

Anonymkode: b59dc...fae

Kommunen plikter å tilby llege ja, men ikke i din bydel. Så lenge det ett eller annet sted i kommunen er en ledig lege så er kommunens forpliktelser oppfylt. 

Anonymkode: fff06...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vet ikke noe om det tekniske, men jeg stod som første ventende og kom raskt inn. Kan du stå på to lister? Ellers kan du stå på lista til den du helst vil ha, og bare ringe helsestasjonen og bestille time hos jordmor for første svangerskapskontroll. Du står uansett fritt til å velge om du tar svangerskapskontroller hos jordmor, lege eller en blanding. Men jeg ville ringt med en gang, mange steder er det en del kø for å få time til jordmor og du burde egentlig ha første kontroll om et par uker. Snakk med helsestasjonen om legesituasjonen din, så kanskje de kan prioritere deg til jordmortime. 

Anonymkode: 778ac...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal alltid være 20 ledige plasser hos en fastlege! Når det blir f.eks. 22 ledige plasser så åpnes listen for to pasienter!

Til AB over meg, det er kun mulig å stå på en liste om gangen!

Har su flyttet langt vekk fra din nåværende fastlege? For den har du inntil du har en ny fastlege nemlig!

Anonymkode: 2c9ab...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal alltid være 20 ledige plasser hos en fastlege! Når det blir f.eks. 22 ledige plasser så åpnes listen for to pasienter!

Til AB over meg, det er kun mulig å stå på en liste om gangen!

Har su flyttet langt vekk fra din nåværende fastlege? For den har du inntil du har en ny fastlege nemlig!

Anonymkode: 2c9ab...f9b

Dette stemmer ikke. Når det er 20 ledige plasser åpnes det for nye pasienter. 

Anonymkode: fff06...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal alltid være 20 ledige plasser hos en fastlege! Når det blir f.eks. 22 ledige plasser så åpnes listen for to pasienter!

Til AB over meg, det er kun mulig å stå på en liste om gangen!

Har su flyttet langt vekk fra din nåværende fastlege? For den har du inntil du har en ny fastlege nemlig!

Anonymkode: 2c9ab...f9b

Dette stemmer overhodet ikke!

Anonymkode: 5c810...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå flyttet til en ny kommune og leter etter en ny fastlege. Det viser seg at alle legene i bydelen jeg bor i er fullbooket og har lange ventelister. To av dem har forholdsvis korte ventelister, den ene har 1 i kø, og den andre har 7.

Det jeg lurer på er hvordan inntaket foregår, jeg har nemlig hørt at de slipper inn ti og ti om gangen? Altså at man ikke får plass før det er ti plasser ledige. På den måten er det det samme om man er nummer 2 eller 8 på listen. Eller får man plass så fort det er én ledig plass? 

Håper dette gav noe mening, og at noen vet 😊 Jeg ville aller helst hatt han som har 7 stk på venteliste, men ikke hvis jeg må vente lengre der. Dette haster litt for meg da jeg er gravid i uke 10 og trenger kontroll snart. 

Anonymkode: 3e522...7bf

Hvor lenge du må vente avhenger av hvem av lenge som først for frafall på 20 pasienter. Jeg sto 14 måneder på venteliste før lista ble åpnet.

 

Anonymkode: 5c810...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kommunen plikter å tilby llege ja, men ikke i din bydel. Så lenge det ett eller annet sted i kommunen er en ledig lege så er kommunens forpliktelser oppfylt. 

Anonymkode: fff06...19b

Hjelper ikke at kommunen plikter til å tilby lege hvis de rett og slett ikke har ledige leger. 

https://www.nrk.no/finnmark/leah-_6_-ma-reise-60-mil-for-a-komme-til-fastlege-1.14525986

I tillegg har mange kommuner ikke en gang kommunejordmor... 

Men ts, kontakt kommunen eller helsestasjonen eller ett eller annet og spør hvor de vil ha deg på kontroll. Du blir nok prioritert på ett eller annet vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Når det er 20 ledige plasser åpnes det for nye pasienter. 

Anonymkode: fff06...19b

 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer overhodet ikke!

Anonymkode: 5c810...6b2

Nei, jeg så det, har blitt feilinformert tydeligvis! Beklager feilinfo!

Dette står på helsenorge.no:

Sitat

En fastleges pasientliste åpnes først når det er blitt 10 ledige plasser. Når pasientlisten åpnes, tas det inn 10 nye innbyggere. Er det færre enn det på ventelisten, vil lista fortsatt være åpen fram til de 10 plassene er fylt opp

 

Anonymkode: 2c9ab...f9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Albbas skrev:

Hjelper ikke at kommunen plikter til å tilby lege hvis de rett og slett ikke har ledige leger. 

https://www.nrk.no/finnmark/leah-_6_-ma-reise-60-mil-for-a-komme-til-fastlege-1.14525986

I tillegg har mange kommuner ikke en gang kommunejordmor... 

Men ts, kontakt kommunen eller helsestasjonen eller ett eller annet og spør hvor de vil ha deg på kontroll. Du blir nok prioritert på ett eller annet vis. 

Det er helt sant, men tror kommunen da må be en lege pent om de kan ta en ekstra pasient for svangerskapskontroller. Dette er jo nødvendig helsehjelp. Det er jo helt håpløst for alle at det skal være sånn, både for pasientene og legene (og sikkert jordmødrene også) 

Anonymkode: b59dc...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant, men tror kommunen da må be en lege pent om de kan ta en ekstra pasient for svangerskapskontroller. Dette er jo nødvendig helsehjelp. Det er jo helt håpløst for alle at det skal være sånn, både for pasientene og legene (og sikkert jordmødrene også) 

Anonymkode: b59dc...fae

Kommunen har jo ledige leger slik ts beskriver det, bare ikke i hennes bydel. Hun har ikke krav på lege i egen bydel, så da må hun pent finne seg i å bytte til en lege i en annen bydel. 

Anonymkode: fff06...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bienvilleparish

Hvordan setter man seg på venteliste? Jeg har logget inn der man kan bytte fastlege, men det går ikke an å sette seg på venteliste til noen av de som har det? Uavhengig av hvor få eller mange de har det fra før av 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå flyttet til en ny kommune og leter etter en ny fastlege. Det viser seg at alle legene i bydelen jeg bor i er fullbooket og har lange ventelister. To av dem har forholdsvis korte ventelister, den ene har 1 i kø, og den andre har 7.

Det jeg lurer på er hvordan inntaket foregår, jeg har nemlig hørt at de slipper inn ti og ti om gangen? Altså at man ikke får plass før det er ti plasser ledige. På den måten er det det samme om man er nummer 2 eller 8 på listen. Eller får man plass så fort det er én ledig plass? 

Håper dette gav noe mening, og at noen vet 😊 Jeg ville aller helst hatt han som har 7 stk på venteliste, men ikke hvis jeg må vente lengre der. Dette haster litt for meg da jeg er gravid i uke 10 og trenger kontroll snart. 

Anonymkode: 3e522...7bf

Måten inntaket skjer på bestemmer legen selv. Legen bestemmer og om han vil ha venteliste, eller åom listen skal åpnes når 10/20 pasienter har byttet seg bort eller har falt ut av listen ved naturlig avgang. Hvordan det funker hos de legene du har blinket deg ut er umulig å svare deg på.

Du får begynne med jordmor og så får hun finne løsning slik at du kommer til hos lege for nødvendig kontroll og blodprøver. I verste fall må du gå til kontroll på fødesykehuset. 

Anonymkode: 389cc...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, R730 skrev:

Hvordan setter man seg på venteliste? Jeg har logget inn der man kan bytte fastlege, men det går ikke an å sette seg på venteliste til noen av de som har det? Uavhengig av hvor få eller mange de har det fra før av 

Er du ts nå uten ab? 

Får du ikke dette til, må du ringe nummeret for bytte i morgen. Står på sidene du er inne på. 

 

Anonymkode: 389cc...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest bienvilleparish
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ts nå uten ab? 

Får du ikke dette til, må du ringe nummeret for bytte i morgen. Står på sidene du er inne på. 

 

Anonymkode: 389cc...d8e

Nei, jeg bare kom til å lure siden jeg så denne tråden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunen har jo ledige leger slik ts beskriver det, bare ikke i hennes bydel. Hun har ikke krav på lege i egen bydel, så da må hun pent finne seg i å bytte til en lege i en annen bydel. 

Anonymkode: fff06...19b

Ah, fikk ikke med meg det, får begynne å lese innleggene litt nøyere, hilsen ukonsentrert. Da oppfyller nok kommunen pliktene sine ja. 

Anonymkode: b59dc...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Tusen takk for så mange svar :) Min nåværende fastlege er 50 mil unna, så blir vanskelig å dra dit. Da kontakter jeg helsestasjon og prøver å få jordmortimer, og så prøver jeg å få fastlege i en annen bydel. Og så fortsette å stå på venteliste til en i min egen bydel :)

Anonymkode: 3e522...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor var jeg nummer tre på venteliste og fikk plass etter en måned. Så vidt jeg vet rykker du inn på lista med en gang det blir en ledig plass

Anonymkode: 18b0e...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...