AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Jeg vurderer å skaffe meg en hund. Men så er det hensyn som jeg må ta. Ved ferd med bil så blir det upraktisk om jeg har for stor hund typ malamut hund. Jeg vil ha en turvenn ved turer i skog og mark og med kano etc. Hvilke hund velger man? Jeg har sett mange ganger hunder som andre har, men jeg er veldig dårlig på hvilke hunderase det er. Det er en type hund som ikke er for stor eller puddel. Men den rød aktig i pelsen. Kan tenke meg det er en slags spiss hund. Eller hvilke typ hun er fin å ha med på tur. Og i hjemmet. Anonymkode: a3a68...e00
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Hva slags liv lever du? Er du voksen? Jobb/skole? Boligstørrelse? Ok inntekt og råd til alt som hunden trenger og veterinær når du trenger det? Er du alene om å ha denne hunden? Har du nettverk som kan hjelpe deg når du trenger det? Det er mange ting å ta stilling til, så kanskje vi må få vite litt om dette før vi kan gi deg råd? Anonymkode: 58412...39f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 Du virker veldig umoden på måten du skriver på. Tror jeg ville ventet med å ta ansvar av et levende vesen Anonymkode: d2392...73e 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Du må velge hund i forhold til hvor aktivt liv du har, hvor mye tur hunden får, og også mental trening. Fyll inn de valgene du får her i rasevelgeren om aktivitet, størrelse, pels osv, så får du noen raser som passer i forhold til hvor mye tid du har til hunden. Les deg godt opp på de eventuelle hundene. Les deg også opp på trening, pris på hunder, pris på valpekurs, pris på forsikring, pris på vaksiner og oppfølging hos vetrinær osv osv. Husk du skal ha hunden i 10-15 år https://www.nkk.no/rasevelger/ Anonymkode: 16d54...615 3
tussi680 Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 Ikke døm så fort da, jeg var 14 når jeg hadde hånd om hunden min, så ansvarlighet pluss stor interesse da blir det knallgodt samhold mellom hund og eier! Her begynte det med en buhund og labrador retriever. Det fungerte fint, men du bør gå kurs og lese deg fram hvor stor hund du vil ha. Finner du deg flere raser du liker, mellomstore hunder kanskje? Golden retriever eller en buhund om du vil ha en spisshundrase. Føl deg fram også ringer du og hører med raseklubber rundt omkring om hvordan rasen vil passe for deg.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må velge hund i forhold til hvor aktivt liv du har, hvor mye tur hunden får, og også mental trening. Fyll inn de valgene du får her i rasevelgeren om aktivitet, størrelse, pels osv, så får du noen raser som passer i forhold til hvor mye tid du har til hunden. Les deg godt opp på de eventuelle hundene. Les deg også opp på trening, pris på hunder, pris på valpekurs, pris på forsikring, pris på vaksiner og oppfølging hos vetrinær osv osv. Husk du skal ha hunden i 10-15 år https://www.nkk.no/rasevelger/ Anonymkode: 16d54...615 det er finsk spets jeg ønsker meg, tusen takk for denne linken. Anonymkode: a3a68...e00
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: det er finsk spets jeg ønsker meg, tusen takk for denne linken. Anonymkode: a3a68...e00 Så bra! Men dette er din første hund? Finsk Spets er en jakthund, går du på jakt? For at en hund skal få så bra liv som mulig, når hunder er avlet frem til spesifikke oppgaver, at de får det livet. Kan du tilby hunden et slik liv? Velg en hund som har samme mosjonsbehov som du kan gi Anonymkode: 16d54...615 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 Jeg vil si Yorkshire terrier, de er ikke store, men de kan gå LANGT om man skal ut på tur med telt og kano og den slags. Har en selv, og han er bare helt fantastisk Anonymkode: 4ad6e...44a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #10 Skrevet 15. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du virker veldig umoden på måten du skriver på. Tror jeg ville ventet med å ta ansvar av et levende vesen Anonymkode: d2392...73e Uhøflig! Tipper personen kommer fra et annet land. Ts, håper du finner deg en fin turkamerat! (Jeg har maltipoo, kjempefin, selskapelig hund, som elsker tur!) Anonymkode: 5338a...a44 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #11 Skrevet 15. juli 2019 boarder collie? er det ok hun type selv om jeg ikke har sauer. Anonymkode: a3a68...e00
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 Blandingshund! Jo flere blandinger i den jo bedre! Mine har ca 6 raser i seg og sunnere og sjokkerende vakre hunder skal det godt gjøres å finne i Norge. ( jeg takket nei til avisintervju om disse unike hundene) Anonymkode: 2bcb7...a57 1
Ewelina Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: boarder collie? er det ok hun type selv om jeg ikke har sauer. Anonymkode: a3a68...e00 Border collie krever mye. Det er en brukshund og bør brukes til feks. Gjeting, agility eller lydighet. 😊 Endret 15. juli 2019 av Ewelina
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #14 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, Ewelina skrev: Border collie krever mye. Det er en brukshund og bør brukes til feks. Gjeting, agility eller lydighet. 😊 jeg skal gå turer med rygg sekk, og på kano tur. Akkurat nå skal jeg ikke skyte fugler, jakte elg, eller gjete sauer. Så vil boarder collie være grei turvenn? Anonymkode: a3a68...e00
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #15 Skrevet 16. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg skal gå turer med rygg sekk, og på kano tur. Akkurat nå skal jeg ikke skyte fugler, jakte elg, eller gjete sauer. Så vil boarder collie være grei turvenn? Anonymkode: a3a68...e00 Nei! Verdt å tenke på: Border collien er ikke født lydig, men den har stort potensiale til å bli det. Dette er en intelligent hund - noe som også betyr at den lærer dårlige manerer like hurtig som den lærer de gode. Rasen er et arbeidsjern med vilje og evne til å arbeide med dyr. Den er skapt for å kunne gjete flere timer om dagen. Border collien har medfødt gjeterinstinkt, og det er viktig at eieren er konsekvent i oppdragelsen for å unngå gjeting av biler, barn og lignende. Fysisk trening er ikke nok for rasen, den krever også mye mental stimuli. I avlsarbeidet med denne rasen har utseendet ikke vært vektlagt - her har bruksegenskaper vært styrende. Anonymkode: f455c...167
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #16 Skrevet 16. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei! Verdt å tenke på: Border collien er ikke født lydig, men den har stort potensiale til å bli det. Dette er en intelligent hund - noe som også betyr at den lærer dårlige manerer like hurtig som den lærer de gode. Rasen er et arbeidsjern med vilje og evne til å arbeide med dyr. Den er skapt for å kunne gjete flere timer om dagen. Border collien har medfødt gjeterinstinkt, og det er viktig at eieren er konsekvent i oppdragelsen for å unngå gjeting av biler, barn og lignende. Fysisk trening er ikke nok for rasen, den krever også mye mental stimuli. I avlsarbeidet med denne rasen har utseendet ikke vært vektlagt - her har bruksegenskaper vært styrende. Anonymkode: f455c...167 det er vel det man sier er klar tale. Anonymkode: a3a68...e00
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #17 Skrevet 16. juli 2019 jeg kommer til å dra på mye turer,og jeg kommer til å jobbe mye på verksted. Hvilke hund velger jeg, og hvilken hund takler å være hjemme alene? Alaskan malamut blir for stor å ta med i bilen som jeg har. Det må være en mellom stor hund. Anonymkode: a3a68...e00
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #18 Skrevet 16. juli 2019 Finsk lapphund! Hund som passer like godt på langtur som familiehund, er i stor grad allergivennlig og har et veldig fint lynne ☺️ Anonymkode: 0d330...c08
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #19 Skrevet 16. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finsk lapphund! Hund som passer like godt på langtur som familiehund, er i stor grad allergivennlig og har et veldig fint lynne ☺️ Anonymkode: 0d330...c08 herlig! er det forskjellig til finsk spits? hvilken farge har finsk lapphund? tror det kan være ideell for meg. Anonymkode: a3a68...e00
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #20 Skrevet 16. juli 2019 Det finnes også en slags svart hund med krøller i pelsen, hva heter dem, og jeg ser for meg dem ikke er så veldig store. Anonymkode: a3a68...e00
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå