Gå til innhold

Nabokatten har ødelagt barnevogna mi!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har faktisk tidligere skrevet om denne katten, han som mjauer utenfor borettslaget her til alle døgnets tider og hopper inn vinduer. Jeg trodde først den var hjemløs så jeg kontaktet Redd dyra, men dem fortalte meg at de hadde fått mange henvendelser fra folk som trodde det samme som meg, men at katten har et hjem. 

Katten fortsetter å terrorisere borettslaget her og her om dagen fikk jeg nok da jeg skulle inn i skuret hvor vi oppbevarer sykler og barnevogner. Her tok jeg katten på fersk gjerning i å klore opp barnevogna mi og han hadde også gjort fra seg oppi vogna! Vogna var så ødelagt at jeg har måttet kjøpe ny. Jeg venter nå på svar fra forsikringen, men hva om dem ikke dekker dette? Er fristende å kontakte eier. Blir det urimelig å spørre henne om hun dekker dette?

Anonymkode: f8971...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har katten kommet inn i skuret? Ang forsikring så er det nok bare å gi opp. Egenandelen er på minst 4000, bedre å ta vognen (eller ihvertfall bagdelen) med opp i leiligheten. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt eier, men ikke bli overrasket om eier nekter å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Kontakt eier, men ikke bli overrasket om eier nekter å betale.

Dette. Jeg hadde også kontaktet eier, men det spørs vel om eier vil betale. Så lenge du ikke har bevis, spørs det desverre om du kommer så langt 😕

 

Anonymkode: 399be...31d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor passer dere ikke på å lukke dører slik at han ikke kommer seg inn der som vogna står?

Du burde jo absolutt ta med deg vogn bagen inn i leiligheten uansett.

Hvis han har gått på do der inne så regner jeg med den ikke kom seg ut igjen? 

 

 

Anonymkode: 1a8eb...e86

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg vet er man ikke erstatningspliktig for det katter måtte finne på å gjøre, i motsetning til hva man må med hunder.

Anonymkode: c4ffd...f50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten har kommet inn via en sprekk. Skuret var og er alltid låst. 

Ts

Anonymkode: f8971...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har faktisk tidligere skrevet om denne katten, han som mjauer utenfor borettslaget her til alle døgnets tider og hopper inn vinduer. Jeg trodde først den var hjemløs så jeg kontaktet Redd dyra, men dem fortalte meg at de hadde fått mange henvendelser fra folk som trodde det samme som meg, men at katten har et hjem. 

Katten fortsetter å terrorisere borettslaget her og her om dagen fikk jeg nok da jeg skulle inn i skuret hvor vi oppbevarer sykler og barnevogner. Her tok jeg katten på fersk gjerning i å klore opp barnevogna mi og han hadde også gjort fra seg oppi vogna! Vogna var så ødelagt at jeg har måttet kjøpe ny. Jeg venter nå på svar fra forsikringen, men hva om dem ikke dekker dette? Er fristende å kontakte eier. Blir det urimelig å spørre henne om hun dekker dette?

Anonymkode: f8971...a1c

Når ei katte terroriserer et helt brl så er det på høy tid at brl sitt styre griper fatt i saken. Bor katten i nrl? Så må,det være enkelt for styret å kreve at katten enten får være innendørs, eller så får den flytte. 

Bor katten utenfor brl. så oppholder den seg på brl sitt område og er uønsket av flere i brl. Noe som og må være en sak for styret. 

Om ikke din forsikring dekker noe/alt så har også brl forsikringer. Men her har du også et ansvar selv for å forhindre at tingene dine blir ødelagt. Normalt så oppbevarerer man ikke en barnevogn i et sykkelskur! Om hjulene står der, så tar man da inn baggdelen for å unngå mugg, insekter, rotter og mus og naboenes katter. 

Du måtte kjøpe ny vogn, men det holdt da vel å kjøpe en ny bagg/sittedel? At du venter på forsikringsbehandling høres og en smule merkelig ut, de fleste forsikringer behandler skadesaker i løpet av noen minutter,  få timer. 

Anonymkode: ee378...3b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg vet er man ikke erstatningspliktig for det katter måtte finne på å gjøre, i motsetning til hva man må med hunder.

Anonymkode: c4ffd...f50

Husdyr er husdyr, enten de heter hund eller katt. 

Anonymkode: ee378...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husdyr er husdyr, enten de heter hund eller katt. 

Anonymkode: ee378...3b6

Nei, katte-eiere holdes ikke ansvarlig for hva katten gjør

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katten kommer til og le rått av deg. Og det gjøres fordi eieren ikke har noe ansvar for hva katten gjør når den er ute. Ikke har katten stikket av eller revet seg fra båndet sitt. Hadde det vært en hund så ville saken ha stilt seg annerledes. Så ja, katter og hunder blir forskjellsbehandlet.

Anonymkode: 3b7dc...55b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på katt og hund Det skilles mellom ansvar for hunder og katter. For mens en hundeeier i stor grad vil kunne være ansvarlig for skade på ting, vil en katteeier i det store og hele gå fri. Katteeiere har bare objektivt ansvar (dvs. ansvar uten skyld) for skader som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg, f.eks. smykker eller vesker. Ansvar for andre tingskader forutsetter at katteeieren har utvist skyld.

- For hundeiere er ansvaret langt strengere, fordi loven i stor grad pålegger eierne et objektivt ansvar for både person- og tingskader, fremhever Fjørtoft.

Uansvarlige katter I tilfellet med katten som snek seg inn i naboens bil og gikk løs på interiøret, blir spørsmålet om du som katteeier har gjort nok for å unngå dette.

Ifølge Tore Fjørtoft vil det være lite sannsynlig at du blir ansvarlig.

https://www.dagbladet.no/tema/hvem-betaler-nar-husdyret-ditt-gjor-skade/62462628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Har vært i kontakt med katteeier på Facebook nå. Hun virket ganske sur og sa hun ikke betaler meg ett øre før hun mottar bilde av hva katten har gjort. Jeg svarte at jeg ikke har bilde av vogna og at den er kastet, men at jeg har kvittering på ny vogn. Det hjelper meg fint lite når du ikke har bilde, svarte hun. 

Anonymkode: f8971...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Har vært i kontakt med katteeier på Facebook nå. Hun virket ganske sur og sa hun ikke betaler meg ett øre før hun mottar bilde av hva katten har gjort. Jeg svarte at jeg ikke har bilde av vogna og at den er kastet, men at jeg har kvittering på ny vogn. Det hjelper meg fint lite når du ikke har bilde, svarte hun. 

Anonymkode: f8971...a1c

Det kan jeg godt forstå, for alt hun vet har det aldri eksistert noen vogn. Du burde tatt bilder, og tatt vare på vognen til saken var over. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Har vært i kontakt med katteeier på Facebook nå. Hun virket ganske sur og sa hun ikke betaler meg ett øre før hun mottar bilde av hva katten har gjort. Jeg svarte at jeg ikke har bilde av vogna og at den er kastet, men at jeg har kvittering på ny vogn. Det hjelper meg fint lite når du ikke har bilde, svarte hun. 

Anonymkode: f8971...a1c

Det kan man jo ikke klandre katteeier for, Ts. Det finnes utrolig mange sprø folk i verden, så dersom vi skulle tatt for gitt hva folk sa, helt uten bevis, så ville vi jo raskt havnet i trøbbel.

Du presenterer jo en veldig lite troverdig historie, der du først påstår at du har etterlatt en vogn som du bruker til barn utendørs i en utett bod (tilsynelanåtende uten å bry deg om at tøyet i den den må bli både fuktig, kaldt og få mugg i løpet av uker), og så har latt være (på tross av at denne boden er i full bruk) å tette den sånn at både katter, mus, fugler og rotter kan komme inn. Og sist, vel vitende altså om at du etterlater en vogn som et barn skal sitte i og tygge på ute med full tilgang for rotter og fugler så har du ikke lagt et trekk over den.

Den katten, Ts, var neppe det verste som var i den vogna. Og jeg hadde heller ikke kjøpt at denne historien viser annet enn uforsvarlig lagring av vogn. Barnet kunne jo fått alvorlige sykdommer! 

Nå har du uansett lært at du tar inn ting i tøy som unger skal bruke dersom du ikke har en rotte (og katte) sikker bod. 

Anonymkode: fcbeb...2f9

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Har vært i kontakt med katteeier på Facebook nå. Hun virket ganske sur og sa hun ikke betaler meg ett øre før hun mottar bilde av hva katten har gjort. Jeg svarte at jeg ikke har bilde av vogna og at den er kastet, men at jeg har kvittering på ny vogn. Det hjelper meg fint lite når du ikke har bilde, svarte hun. 

Anonymkode: f8971...a1c

Det er jeg helt enig med katteeieren om. Forsikringen krever ofte også dokumentasjon, så at du bare kaster og kjøper nytt, det er ditt problem. 

Hele trådens seriøst betviler jeg på bakgrunn av at du ikke har sikret deg bilder før du kaster, og heller ikke venter med å kaste til du har fått svar fra både forsikring og katteeier i tillegg til brl. Går du frem på denne måten i andre saker om reklamasjon eller erstatning for skader og? 

Anonymkode: ee378...3b6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367
7 hours ago, AnonymBruker said:

Katten har kommet inn via en sprekk. Skuret var og er alltid låst. 

Ts

Anonymkode: f8971...a1c

Hvorfor har dere ikke fikset sprekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du egentlig forvente at noen dekker dette når du ikke har dokumentert det? Høres ut som idioti. 

Anonymkode: 0f027...9f5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du gravd din egen grav. Kommer ingen vei uten beviser. Uansett er det ditt ansvar å sikre så hverken dyr eller mennesker kommer inn og får ødelagt ting

Anonymkode: c9f4c...b8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...