Gå til innhold

Mannlig Pippi Langstrømpe?


stan

Anbefalte innlegg

Det er jo populært å lansere kvinnelige versjoner av tradisjonelt mannlige karakterer. Doktor Who og 007 med flere. 

Da er det rett og rimelig med en mannlig versjon av Pippi. Et (mann)folke krav? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, stan said:

Det er jo populært å lansere kvinnelige versjoner av tradisjonelt mannlige karakterer. Doktor Who og 007 med flere. 

Da er det rett og rimelig med en mannlig versjon av Pippi. Et (mann)folke krav?

Alle de tradisjonelle, mannlige superheltene tilfredsstiller vel det kravet? En foreldreløs, misforstått person med superkrefter og store ressurser forøvrig.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mannlig Pippi Langstrømpe er en film om Michael Jackson som har nabobarna på besøk. Det kan sikkert bli en god film, men ingen vil tenke at det er en barnefilm.

Anonymkode: fbd43...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Alle de tradisjonelle mannlige superheltene tilfredsstiller vel det kravet? En foreldreløs, misforstått person med superkrefter og store ressurser forøvrig.

Joda, men det er jo rimelig at noen kvinnelige karakterer spilles av menn. 

Pippi er en av de beste, originale kvinnelige superhelter. En av barndommens favoritter. 

Hvorfor skal den få være ubesudlet? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En mannlig Pippi Langstrømpe er en film om Michael Jackson som har nabobarna på besøk. Det kan sikkert bli en god film, men ingen vil tenke at det er en barnefilm.

Anonymkode: fbd43...9fb

Det ville ihvertfall besudle nok... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan said:

Joda, men det er jo rimelig at noen kvinnelige karakterer spilles av menn. 

Pippi er en av de beste, originale kvinnelige superhelter. En av barndommens favoritter. 

Hvorfor skal den få være ubesudlet?

Jeg forstår det sånn at en kvinnelig 007 ikke betyr at en kvinne skal spille Sean Connery, men ha en tilsvarende rolle. Det er i skuespillverdenen forholdsvis sjelden kvinner spiller menn - faktisk mye sjeldnere enn at menn spiller kvinner, sånn i det store og hele. Hva nå det kan komme av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stan skrev:

Det er jo populært å lansere kvinnelige versjoner av tradisjonelt mannlige karakterer. Doktor Who og 007 med flere. 

Da er det rett og rimelig med en mannlig versjon av Pippi. Et (mann)folke krav? 

 

Begge karakterene du nevner er egentlig kjønnsnøytrale. 

The doctor kan regenerere seg og er ikke bundet til kjønn. Dette gjelder også flere andre karakterer (også fra mann til kvinne), se f.eks her:

https://www.doctorwho.tv/news/?article=the-changing-genders-in-and-of-doctor-who#_

007 er er agentnummer, det poengteres også i Flemings bøker at det har vært andre 007-agenter som har fylt rollen og at det finnes andre agentnummer. Med andre ord kan en hvilken som helst person fylle rollen. Selvsagt ikke som James Bond, men som 007. (Men om de velger å la karakteren hete Jenessa Bond elns, da er jeg enig i at det er dustete.)

Det er litt morsomt at det reageres på at kjønnsnøytrale filmkarakterer ikke lenger skal spilles av menn. 

Finn en kjønnsnøytral karakter som spilles av en kvinne, så kan den garantert fylles av en mann. Og garantert uten så mye drama... Men Pippi - det er jo bare teit. 

Anonymkode: ced50...849

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg forstår det sånn at en kvinnelig 007 ikke betyr at en kvinne skal spille Sean Connery, men ha en tilsvarende rolle. 

Mener du James Bond? Sedan Connery er jo bare en av skuespillerne som fylte rollen for veldig mange år siden? 🤔

Anonymkode: ced50...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du James Bond? Sedan Connery er jo bare en av skuespillerne som fylte rollen for veldig mange år siden? 🤔

Anonymkode: ced50...849

Jeg prøvde å gjøre et poeng utav det, men du har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg forstår det sånn at en kvinnelig 007 ikke betyr at en kvinne skal spille Sean Connery, men ha en tilsvarende rolle. Det er i skuespillverdenen forholdsvis sjelden kvinner spiller menn - faktisk mye sjeldnere enn at menn spiller kvinner, sånn i det store og hele. Hva nå det kan komme av.

https://onedio.co/content/13-actresses-playing-male-roles-and-taking-masculinity-to-a-whole-new-level-15719

Noen tilfeller av damer som spiller menn. 

 

Det er mest det at jeg synes det er mangel på fantasi. Det er jo så mange kvinner som kunne være utgangspunkt for rollefigurer. 

Hvis poenget er å utforske hvordan rollefigurer fungerer som motsatt kjønn, ville det være like interessant å se menn i kvinnelige rollefigurer. 

Særlig om det er i rollen som svak, som offer og objekt for den kvinnelige protagonisten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn en kjønnsnøytral karakter som spilles av en kvinne, så kan den garantert fylles av en mann. Og garantert uten så mye drama... Men Pippi - det er jo bare teit. 

Enig i at det med Pippi er teit. Click bait 😎

Men hvilke kjønnsnøytrale rollefigurer er spilt av kvinner originalt? Jeg kommer ikke på noen i farten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli lei av at alt skal lages på nytt. Gleder meg pittelitt til å de den nye versjonen av Løvens konge, men ellers kjenner jeg at alle disse «remake»-filmene appellerer lite til meg. Hvorfor ikke heller finne på noe nytt enn å lage nye versjoner av noe gammelt?

Er verden tom for gode historier å fortelle? Altså, nesten alle historier er jo en variant av noe som er fortalt før, men man kan da i det minste prøve - ikke lage eksakt det samme. 

Når det gjelder James Bond da, så blir det jo i dette tilfellet ikke en «kvinnelig James Bond» men en kvinne som arver James Bond sitt agentnummer. Altså en ny karakter i et etablert filmunivers, ikke en endring av en etablert karakter.  Det plager meg ikke i det hele tatt, og jeg forstår ikke at det går an å bli provosert over. 

Når det gjelder Doctor Who er jo ikke «han» et menneske, men en timelord som gjenfødes. «Han» gjenfødes jo med ulikt utseende, så det er ikke så rart at han kan gjenfødes som kvinne akkurat. Også ukontroversielt for meg. 

Det jeg derimot hatet var at Starbuck ble kvinne i nyinnspillingen av Battlestar Galactica. Han mistet jo i samme slengen hele sin personlighet, men det er jo en annen sak. Skjønte aldri poenget med det, annet enn for å tvinge inn i en «strong female character». Men det var sterke kvinner i originalen og, eller man kunne laget en helt ny karakter.

Anonymkode: b086f...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er verden tom for gode historier å fortelle? Altså, nesten alle historier er jo en variant av noe som er fortalt før, men man kan da i det minste prøve - ikke lage eksakt det samme. 

Jeg leste en gang at det finnes bare et bestemt antall historier eller fortellinger. Husker ikke hvor mange, men at så bruker vi de historiene om og om igjen. Med ny setting og nye navn, men selve historien er den samme. 

Pocahontas og Avatar er vel eksempler? 

Hvis noen kjenner til dette, si ifra. Jeg har prøvd å finne tilbake til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, stan skrev:

Jeg leste en gang at det finnes bare et bestemt antall historier eller fortellinger. Husker ikke hvor mange, men at så bruker vi de historiene om og om igjen. Med ny setting og nye navn, men selve historien er den samme. 

Pocahontas og Avatar er vel eksempler? 

Hvis noen kjenner til dette, si ifra. Jeg har prøvd å finne tilbake til dette. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Thirty-Six_Dramatic_Situations

Beklager å linke til Wikipedia, men finnes sikkert mange andre kilder også. Det er kanskje dette du tenker på? 

Var dette jeg selv siktet til i mitt innlegg. Men likevel. Man kan da prøve å lage noe «nytt» likevel. En ny twist. Å bare lage en direkte «remake» ser jeg personlig ikke vitsen med. Og hvis man først skal bytte karakteren fra mann til kvinne (for eksempel) så kan man vel spandere på seg et nytt navn og et nytt rammeverk også. Altså - en «ny historie».

Hvis man vil ha en mannlig Pippi er det jo fritt fram å lage historien om en gutt som bor alene i et stort hus og har superkrefter liksom. Astrid Lindgren har jo ikke monopol på det plottet. Men han trenger ikke hete Pippi, eie en prikkete hest og ha rødt hår liksom. 

Anonymkode: b086f...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Pippi-filmer lages ikke mer engang, hvorfor blande Pippi oppi dette da?! Idiotisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir jo å gå tilbake til en stereotypi (siden en type som Pippi som oftest ville vært en gutt) og dermed kjønnsdiskriminerende.

Anonymkode: 60464...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Thirty-Six_Dramatic_Situations

Beklager å linke til Wikipedia, men finnes sikkert mange andre kilder også. Det er kanskje dette du tenker på? 

Var dette jeg selv siktet til i mitt innlegg. Men likevel. Man kan da prøve å lage noe «nytt» likevel. En ny twist. Å bare lage en direkte «remake» ser jeg personlig ikke vitsen med. Og hvis man først skal bytte karakteren fra mann til kvinne (for eksempel) så kan man vel spandere på seg et nytt navn og et nytt rammeverk også. Altså - en «ny historie».

Hvis man vil ha en mannlig Pippi er det jo fritt fram å lage historien om en gutt som bor alene i et stort hus og har superkrefter liksom. Astrid Lindgren har jo ikke monopol på det plottet. Men han trenger ikke hete Pippi, eie en prikkete hest og ha rødt hår liksom. 

Anonymkode: b086f...1f4

Supert, takk skal du ha. 

Det var noe tilsvarende jeg leste. 

Helt enig at det går an å ha litt mer fantasi enn det ser ut som filmindustrien har for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til Pippen Langstrømpe og Emilie i Lønneberget 👍🏼

Anonymkode: a3d13...672

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Iso1 skrev:

Herregud, Pippi-filmer lages ikke mer engang, hvorfor blande Pippi oppi dette da?! Idiotisk! 

Da er det jammen på tide at vi får noen nye Pippi filmer. 

Den mannlige Pippi kan jo hete Pippin. Og sammen med sin gode venn Merry kan de dra ut på nye eventyr. De kan jo ha en prikkete ku som... 

Neida, det med Pippi var mest som click bait, og det virker aldeles nydelig 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Jeg leste en gang at det finnes bare et bestemt antall historier eller fortellinger. Husker ikke hvor mange, men at så bruker vi de historiene om og om igjen. Med ny setting og nye navn, men selve historien er den samme. 

Pocahontas og Avatar er vel eksempler? 

Hvis noen kjenner til dette, si ifra. Jeg har prøvd å finne tilbake til dette. 

Dette kanskje? Wikipedia igjen, men konseptet er ganske kjent. :) 

Anonymkode: e4667...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...