AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #1 Skrevet 14. juli 2019 Nysgjerrig på hvordan folk ville delt kostnader for denne turen. Det skal leies et feriehus i 1 uke. Strøm og vann betales etter forbruk og mat handles inn på fellesen. Familie 1: 1 voksen og 1 barn i småskolealder Familie 2: 1 voksen og 1 barn i barnehagealder Familie 3: 2 voksne og 3 barn; 1 barn i småskolealder, 1 barnehagebarn og 1 baby Hvordan blir kostnadene «rettferdig» på en slik tur? Anonymkode: b3c17...d0c
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 14. juli 2019 Hadde delt på 4 voksne Anonymkode: 89ed4...9f8 52
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #3 Skrevet 14. juli 2019 Fordeling per soverom tenker jeg... Anonymkode: ad456...4f7 3
SoWhat? Skrevet 14. juli 2019 #4 Skrevet 14. juli 2019 Delt på fire voksne ja. Ikke noen vits i å gjøre dette komplisert. De småbarna spiser ikke stort, så hadde ikke regnet med dem. 17
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #5 Skrevet 14. juli 2019 Herregud da, får være måte på...del treveis og bli ferdig med det... Griskhet lenge leve. Anonymkode: 6f4d6...b79 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #6 Skrevet 14. juli 2019 Takk for svar. Blir takknemlig for flere svar. Til info så er det 3 soverom; to små med dobbeltseng og ett stort hvor den største familien har to dobbeltsenger. TS Anonymkode: b3c17...d0c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #7 Skrevet 14. juli 2019 Føler det kommer litt ann på hva den største familien tenker, men føler iallefall at man kunne delt husutgiftene på tre og maten på fire (dvs at storfamilien bidrar litt mer til maten). Anonymkode: 33e8b...9e7 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #9 Skrevet 14. juli 2019 Delt på 3 og om jeg var medlem av den familien med flest medlemmer -hadde jeg hatt folkeskikk nok selv foreslått å handle inn litt ekstra eller spandert ekstra når vi var ute feks. Anonymkode: 90700...a73 13
altflyter Skrevet 14. juli 2019 #10 Skrevet 14. juli 2019 (endret) Definitivt dele på fire voksne tenker jeg Edit: ser nå at det er ett rom per familie. Da ville jeg delt leien på tre faktisk. Men at den store familien betaler mer i mat😊 Endret 14. juli 2019 av altflyter 12
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #11 Skrevet 14. juli 2019 Takk for svar. Kan nevne at jeg er Familie 1 med 1 voksen og 1 barn i småskolealder. Turen ble bestilt av den største familien. Ble i utgangspunktet enige om å dele på 3, men da visste jeg ikke at vannet i landet vi er i er svindyrt og de små bader en del. Det fylles i badekaret eller plaskebassenget flere ganger om dagen, noe min åtteåring ikke er interessert i å være med på. Kommer ikke til å lage noe poeng ut av dette, men til neste tur ser jeg at slike ting bør avklares på forhånd. Når vi skal gjøre opp kommer jeg til å foreslå at matkostnadene deles på 4. TS Anonymkode: b3c17...d0c 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #12 Skrevet 14. juli 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble i utgangspunktet enige om å dele på 3, men da visste jeg ikke at vannet i landet vi er i er svindyrt og de små bader en del. Det fylles i badekaret eller plaskebassenget flere ganger om dagen, noe min åtteåring ikke er interessert i å være med på. Koster det å fylle i badekar / plaskebasseng? Forstår ikke helt Anonymkode: 82442...296 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #13 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Koster det å fylle i badekar / plaskebasseng? Forstår ikke helt Anonymkode: 82442...296 Det er vel vannmåler i huset de leier, og så betaler de for forbruket. Anonymkode: 70064...68c 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #14 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Koster det å fylle i badekar / plaskebasseng? Forstår ikke helt Anonymkode: 82442...296 Ja, vi betaler for forbrukt vann. I Norge er dette billig, men i landet vi er på ferie i koster dette mye penger. Når bassenget fylles med flere hundre liter vann hver dag kommer dette til å bli dyrt. Blir spennende å se hva totalen blir. TS Anonymkode: b3c17...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #15 Skrevet 14. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nysgjerrig på hvordan folk ville delt kostnader for denne turen. Det skal leies et feriehus i 1 uke. Strøm og vann betales etter forbruk og mat handles inn på fellesen. Familie 1: 1 voksen og 1 barn i småskolealder Familie 2: 1 voksen og 1 barn i barnehagealder Familie 3: 2 voksne og 3 barn; 1 barn i småskolealder, 1 barnehagebarn og 1 baby Hvordan blir kostnadene «rettferdig» på en slik tur? Anonymkode: b3c17...d0c Husleie, strøm og vann delt på 3 voksne. Mat delt på 4 voksne Anonymkode: be9b4...4e7 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #16 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi betaler for forbrukt vann. I Norge er dette billig, men i landet vi er på ferie i koster dette mye penger. Når bassenget fylles med flere hundre liter vann hver dag kommer dette til å bli dyrt. Blir spennende å se hva totalen blir. TS men blir ikke dette litt som å ta et bad hver dag da? dere andre dusjer vel og sånn ? Anonymkode: 82442...296 1
Kitcat Skrevet 14. juli 2019 #17 Skrevet 14. juli 2019 Hvis vannkostnadene (og strøm?) blir ekstreme (da tenker jeg mer enn noen hundrelapper) er det mest rettferdige å dele akkurat den delen på antall personer i huset, 2 ni-deler, 2 ni-deler og fem ni-deler. ikke vanskelig å sette opp et sluttregnskap i Excel feks. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #18 Skrevet 14. juli 2019 Jeg ville tenkt at det er mest naturlig å dele på antall voksne, ettersom antall barn per voksen blir såpass likt. Var nettopp på ferie med en familie med to barn, og vi har ett, da delte vi bare alt på to. Men synes ikke det er helt riktig å dele på antall familier når den ene familien er over dobbelt så stor. Synes ikke det blir helt riktig å dele på antall soverom heller, ettersom prisen på feriehus gjerne er satt etter hvor mange personer det er plass til. Da teller jo alle sengeplassene i det store soverommet med. Anonymkode: 0ef5e...c4d 7
juliet capulet Skrevet 14. juli 2019 #19 Skrevet 14. juli 2019 Mat-kostnadene bør deles på fire, men familie 3 med baby bør også betale for evt. babymat. Bo-kostnader bør også deles på fire voksne. Det er egentlig ikke rettferdig at når det er et par så skal de få 1/2 pris pr person, det er jo ikke sånn at en har bedre råd om en enslig, heller motsatt. Og vann-kostnadene her kan utgjøre en stor del så jeg forstår frustrasjonen. Tenker dusjing og vasking av barn inne kommer i tillegg uansett. Fint for storfamilien å få med flere til å sponse forbruket deres, for leve-kostnader blir gjerne delt på antall familier sånn det er i samfunnet ellers. 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #20 Skrevet 14. juli 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Blir takknemlig for flere svar. Til info så er det 3 soverom; to små med dobbeltseng og ett stort hvor den største familien har to dobbeltsenger. TS Anonymkode: b3c17...d0c Familien med to dobbeltsenger burde betale noe mer enn de som ikke har det/de som kun har 1 dobbeltseng. Slik ville det vært på hotell. Anonymkode: 27e29...56e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå