Gå til innhold

Fordeling av kostnader - 3 familier på tur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville tenkt at det var naturlig å dele på antall voksne, eventuelt å regne barna (utenom babyen) som "halve" noe som her ville gitt akkurat samme resultat.

Uansett enig med ts i at slike ting bør avtales på forhånd, og da er det ikke naturlig å prøve å reforhandle den utgiften.

Håper fordeling av kostnader til mat, vann, strøm blir en grei opplevelse, og at dere har en hyggelig ferie med mange gode minner uansett hvordan dere gjør det :)

Anonymkode: 8a0b7...3ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde delt på¨antall voksne.

Anonymkode: cc312...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎07‎.‎2019 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Ja, vi betaler for forbrukt vann. I Norge er dette billig, men i landet vi er på ferie i koster dette mye penger. Når bassenget fylles med flere hundre liter vann hver dag kommer dette til å bli dyrt. Blir spennende å se hva totalen blir. 

TS

Anonymkode: b3c17...d0c

Dette burde dere kanskje avklare på forhånd, enten hvem som skal betale hvor mye, eller bli enig om en daglig grense for hvor mye vann dere skal bruke. Kan bli en ubehagelig overraskelse dersom en familie bare bruker vann til det mest nødvendige, mens andre bruker ubegrensede mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er smålig av fam m to voksne å gå med på å dele på 3. De har jo to inntekter vel?

vært alenemor i mange år og hver gang vi skal dele noe, regner de 500 PR par- og meg.... (et eksempel bare)....

Anonymkode: 489bc...4a9

Er enig. Selv blir jeg invitert med,  eller til, xxxx på somrene. Hvor det er varierer år for år. Jeg har ingen barn, bidrar mye mer enn jeg selv klarer spise til matbudsjettet. Vet ikke hva summen blir på i år, men er vant til at jeg betaler mindre selv om jeg har eget rom. Blir ikke hele sommeren, bare noen dager. Hører med til historien at de andre er par og har høye inntekter, også hver for seg. Men det er de som styrer hva man skal betale, og de er ikke kjipe. 

Bruker som regel å betale litt mer enn det de foreslår. Det er aldri noe drama rundt det. 

 

Anonymkode: 3cc99...61d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt alvorlig, dere som holder på med slik galskap. Dele, betale for å dra på turer etc. For et pes? Krangle og diskutere om slike ting.

Nei, dra på tur på egenhånd. Problemet løst.

Anonymkode: a50ba...e76

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde uten tvil delt på tre familier.

Anonymkode: 93f01...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde uten tvil delt på tre familier.

Anonymkode: 93f01...e63

Hvorfor? Failie nr 3 er jo dobbelt så mange og snyter på de andre

Anonymkode: cc312...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare mener det er det siviliserte å gjøre. Men skjønner det blir vanskelig om noen av familiene har dårlig råd. Jeg synes imidlertid det da er dumt å dra på en slik type ferie. Hvis man har lite penger burde man ikke ha så dårlig oversikt over sluttsummen. Og har du forresten sagt fra om ditt syn på vannbruken? 

Anonymkode: 93f01...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie med to voksne betaler 50% og dere andre familie betaler 25%

Familie 1: 25%

Familie 2: 25%

Familie 3: 50%

 

Eller når jeg tenker meg godt om og det er snakk om feriehus. 

33% på hver familie. Det er bedre versjon. 

Anonymkode: 94fcd...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis totalt utgift blir 20000 kr. Da blir det delt på 3, og summen blir 6666kr. 

Anonymkode: 94fcd...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt alvorlig, dere som holder på med slik galskap. Dele, betale for å dra på turer etc. For et pes? Krangle og diskutere om slike ting.

Nei, dra på tur på egenhånd. Problemet løst.

Anonymkode: a50ba...e76

Jeg er veldig glad for at foreldrene mine tok oss med på fellesturer med andre. Det er noen av de beste barndomsminnene jeg har, og det var med å knytte sterke vennskapsbånd som har vart i mange år.

Det trenger jo ikke bli noen krangel om man blir enige om fordelingen på forhånd slik at ingen føler at det blir veldig skjevt. Da er det enkelt å bestemme seg for om man ønsker og har muligheten til å være med.

Anonymkode: 8a0b7...3ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2019 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Takker for flere svar!

Det er ikke det at vi må snu på krona, men jeg irriterer meg litt over at jeg og mitt barn må være med å betale opp mot 1000 kr ekstra fordi de med småbarn skal vaske klær og fylle bassenget flere ganger til dagen. Vi pakket skift til hver dag. Ja, vi dusjer, men dette tar ikke mer enn 2 minutter. Eller så dusjer vi i badeland. 

Matkostnadene kommer jeg til å stå på mitt for; med deling på 4. Ellers har vi da turen ble bestilt blitt enige om å dele kostnaden for huset på 3. Dette vil jeg selvsagt ikke krangle på. Men om vann- og strømregninga blir gedigen - da kommer jeg ikke til å betale for den store familiens forbruk. De er tross alt 2 stykker med godt over millionen i årsinntekt. 

TS

Anonymkode: b3c17...d0c

Det må være fælt å bruke ferien sin på regning og telling. 

Anonymkode: 9a86d...7b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anim92 skrev:

Del på 3 vel.

Hvorfor det når de er 4 voksne?

Anonymkode: 9a86d...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det når de er 4 voksne?

Anonymkode: 9a86d...7b1

Fordi det er tre familier?

Hvor millimeterrettferdighet skal man ha? Hadde jeg som enslig vært med 2 andre familier på tur, ville jeg tatt det som en selvfølge å dele på 3. Hadde de tilbudt seg å betale mer, er jo det fint. Men hadde ikke gjort noe ut av det hvis ikke..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det når de er 4 voksne?

Anonymkode: 9a86d...7b1

Det er tre enheter som reiser sammen, og de skal bo samlet i et feriehus. 

Anonymkode: 94fcd...c1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er grunnen til at jeg ikke drar på ferie med aleneforeldre. Mye mer ordnede forhold når man reiser med ordentlige familier og man ikke sitter å deler opp i brøkdeler og alenemødre som sutrer over andre som har to inntekter osv. Antall familier er det man deler på. Og ja, vi har ofte vært den minste familien, men selvsagt ber jeg ikke om brøkregning 🙄

Anonymkode: f46ed...c20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er delte meninger her, flere av dere tillegger meg også meninger og holdninger jeg overhode ikke kjenner meg igjen i 😂 Ikke er jeg alenemor heller.

Jeg føler egentlig ikke for å forsvare meg, men what the heck. Vi dro på denne turen sammen fordi vi er gamle venner som bor på forskjellige kanter av landet og treffes veldig sjeldent. Ungene storkoser seg sammen og vi voksne har det også veldig bra sammen selv om vi bor litt oppå hverandre. 

Kan jo komme med en oppdatering om at storfamilien selv kom med forslag om å dele vann-, strøm- og matutgifter på 4. De innså at de bruker jo mye mer enn oss. Så da er jo den saken grei. 

Ingen skade skjede (og ingen skjede skadd), men neste gang vil jeg passe på å avklare sånne ting på forhånd.

God sommer! 

TS

Anonymkode: b3c17...d0c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Helt alvorlig, dere som holder på med slik galskap. Dele, betale for å dra på turer etc. For et pes? Krangle og diskutere om slike ting.

Nei, dra på tur på egenhånd. Problemet løst.

Anonymkode: a50ba...e76

Det går fint an å dra på ferie sammen med andre og dele utgiftene uten å krangle og diskutere altså. Vi gjør det ofte, fordi det er hyggelig, og fordi vi da har råd til en bedre ferie enn om vi drar alene og betaler alt selv. :)

Anonymkode: 0ef5e...c4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi reiste så var vi tre familier med 3 barn og en voksen i tillegg . 

Vi delte leien på antall voksne . Strøm for oppvarming delte vi som hadde barn som badet hele tiden . Mat handlet vi hver for oss men vi dro på butikk sammen. Da slapp vi diskusjoner for alle fikk hva man ville ha og der ble rettferdig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...