Gå til innhold

"Ta med syltetøyglass så barna kan lage gaver"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Beskjeden kommer fra ungen, så her tyder det jo på en kommunikasjonsbrist mellom barn og forelder, noe som selvfølgelig er helt vanlig og normalt. Så var det det det med syltetøy, tenk så mye som å antyde at TS spiser syltetøy, det skal ts ha seg frabedt. Er det rart at man ler.. 

Anonymkode: 1b3bc...c8c

Hvordan i all verden klarer du å tolke TS dithen? Denne tråden har blitt et rart dyr. En skriver at TS er sikkert lavkarbo, og vips så er TS lavkarbo. Folk forholder seg visst til alt annet enn det TS skriver selv.

Anonymkode: 740ee...d60

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden klarer du å tolke TS dithen? Denne tråden har blitt et rart dyr. En skriver at TS er sikkert lavkarbo, og vips så er TS lavkarbo. Folk forholder seg visst til alt annet enn det TS skriver selv.

Jeg skrev ikke at TS sikkert var lavkarbo. Jeg svarte en som lurte på hvorfor folk plutselig ikke har syltetøyglass og forklarte det med lavkarbo-trenden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

For å avslutte denne tråden fra min side så vil jeg gjerne oppsummere den sett fra mitt synspunkt:

Jeg lager et hjertesukk over at man alltid må sende med greier og får beskjed i siste liten. Ingen big deal for meg. 

Allerede før jeg rekker å gi mitt første svar har jeg fått høre:

Jeg krangler med læreren(???)

Jeg syns kunsten til barna er stygg

Jeg vil at barnet mitt skal bli holdt utenfor 

Senere tar det enda mer av

Fjerdemann er åpenbart ifølge flere mitt siste barn og blir forsømt

Jeg plager fortsatt læreren - som sendte glasset jeg sendte med i retur 

Jeg er lavkarbo og skryter av det

Jeg er tiltaksløs fordi jeg ikke kjøper et glass med lokk jeg ikke trenger

Jeg er rar som ikke bruker glass-mat

Jeg lar barnet mitt bli mobbet

Jeg har problemer som mener dette er litt teit

Jeg er en vanskelig forelder 

Jeg er en 'sånn'person

Kjenner jeg er veldig glad jeg er en 'sånn' person og ikke som flesteparten i denne tråden. 

Anonymkode: 65863...ff7

Hvis det ikke er noe big deal, hvorfor ta det opp i det hele tatt? Siden du har tenkt på dette og irritert deg over det helt siden skoleslutt før sommeren, så tolker folk det som at det er en big deal for deg.

Det hele løste seg jo uansett for deg og barnet til slutt. Ingen ble lei seg. Det ER faktisk lov å være uenig med folk, også læreren. At du kom opp i en situasjon der du var uenig med noen, er ikke unormalt og feil. Du må bare legge det bak deg. 

Klart, ting kunne bli gjort annerledes. Du kunne skaffet et syltetøyglass, eller læreren kunne tatt med noen ekstra. Eller læreren kunne bare brukt det som du sendte med. Læreren var tydeligvis ikke enig med deg der, men det virker ikke som om han gjorde noe stor sak ut av det? Han fant vel på noe annet som barnet ditt kunne gjøre. Så kan man mene hva man vil om lærerens avgjørelse, men får man ikke tåle å bare være uenige i blant da? 

Anonymkode: aa151...c86

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kunstlærer og har av og til bedt foreldre om å sende med syltetøyglass, men jeg forventer ikke at alle skal klare å skaffe det. Jeg tar alltid med noen ekstra selv, pluss at det aldri kunne falle meg inn å ikke godta en annen type glass (Ikea, Chlas Ohlson, fetaostglass o.l.).
Dersom det være en spesiell type glass, sier man i fra i god tid i forveien så de som ikke har selv kan få hos noen andre. Pluss at man som lærer tar med noen ekstra. Problem løst.

At ungenes gaver er "stygge" er noe foreldrene bare må tåle. Kreativitet og muligheten til å skape er noe barn trenger i en ellers teori-mettet skolehverdag. Vær så snill, legg til rette for skapertrangen deres, takk pent når de kommer hjem med gaver og legg de heller bort i all hemmelighet senere eller kast dem dersom tingene er så forferdelig å ta vare på.

Anonymkode: 327d0...8c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som syns dette er en uting og veldig rart? Vi spiser ikke syltetøy og helt ærlig er ikke disse gavene så veldig spennende. 

Før ferien fikk vi denne beskjeden igjen, og jeg skrev da til lærern at beklager, men ingen her spiser syltetøy. 

'Kjøp et par glass bare da'sa hun. 

For all del, det kan jeg sikkert, men hva slags økonomi er det å kjøpe glass for å kaste innholdet sånn at barna kan male på de? 

Sendte med noen helt vanlige IKEA-glass istedet, fikk de hjem igjen fordi lærern mente det måtte være syltetøyglass...

Kjære fred.. snakk om å være trassig forelder. Her er det jo snakk om å bare gjøre seg vanskelig, bare fordi.. Ærlig talt, dette blir for dumt!

Anonymkode: 262b6...f97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tøytigern skrev:

Jeg tror ikke på at lærere bruker av egne penger på elever nei.

Det har jeg gjort mange ganger. Kommunene har egne innkjøpsavtaler som lærerne må følge og dette resulterer i følgende utfordringer:

- Man får ikke tak i det man trenger når man trenger det fordi leverandøren er tom på lager (spesielt irriterende for faglærere i kunstfag som gjerne får helt makk av at andre ikke skjønner fordelene med bra utstyr og materialer)
- Man rekker ikke vente på at utstyret sendes (ikke alltid leveringstiden er kort nok)
- man får faktisk ikke lov til å bare stikke innom en butikk eller bestille fra en annen nettbutikk med bedre varer og leveringstid.

Så jo, det er ikke rent sjeldent at lærere kjøper ting for å gi elevene et best mulig utgangspunkt for å gjøre gode og interessante oppgaver. Jeg har gjort det mange ganger og gidder sjeldent å diskutere med rektor om tilbakebetaling av utleggene.

Hilsen kunstlærer.

Anonymkode: 327d0...8c6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke er noe big deal, hvorfor ta det opp i det hele tatt? Siden du har tenkt på dette og irritert deg over det helt siden skoleslutt før sommeren, så tolker folk det som at det er en big deal for deg.

Det hele løste seg jo uansett for deg og barnet til slutt. Ingen ble lei seg. Det ER faktisk lov å være uenig med folk, også læreren. At du kom opp i en situasjon der du var uenig med noen, er ikke unormalt og feil. Du må bare legge det bak deg. 

Klart, ting kunne bli gjort annerledes. Du kunne skaffet et syltetøyglass, eller læreren kunne tatt med noen ekstra. Eller læreren kunne bare brukt det som du sendte med. Læreren var tydeligvis ikke enig med deg der, men det virker ikke som om han gjorde noe stor sak ut av det? Han fant vel på noe annet som barnet ditt kunne gjøre. Så kan man mene hva man vil om lærerens avgjørelse, men får man ikke tåle å bare være uenige i blant da? 

Morsomt at du tolker dette sånn. Det var aldri en diskusjon mellom meg og lærer. Det ble aldri noen greie ut av det. Jeg har ikke vært irritert siden 20nde juni pga dette. Jeg kom på det da jeg ryddet i pynten og kom til å tenke på det og at jeg syns det er litt hverdagsirritasjon. Så tenkte jeg på at det var rart lysholderen ikke funket for læreren. 

Har ingenting vondt å si om henne og tro det eller ei har vi et helt normalt forhold til hverandre. Som sagt; dette var aldri en stor sak men et lite hjertesukk. Det er alle her inne som har.blåst det opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Morsomt at du tolker dette sånn. Det var aldri en diskusjon mellom meg og lærer. Det ble aldri noen greie ut av det. Jeg har ikke vært irritert siden 20nde juni pga dette. Jeg kom på det da jeg ryddet i pynten og kom til å tenke på det og at jeg syns det er litt hverdagsirritasjon. Så tenkte jeg på at det var rart lysholderen ikke funket for læreren. 

Har ingenting vondt å si om henne og tro det eller ei har vi et helt normalt forhold til hverandre. Som sagt; dette var aldri en stor sak men et lite hjertesukk. Det er alle her inne som har.blåst det opp. 

Og bare så det er sagt har læraren og jeg ikke vært uenig eller hatt  noen greie her. Jeg skrev en mail om at vi ikke hadde noen sånne glass den kvelden men at vi sendte med et annet glass. Senere fikk jeg en mail om at det måtte være gjenbruksglass. Noe det forsåvidt vidt var. Denne mailen svarte jeg ikke på fordi det som sagt ikke var en greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære fred.. snakk om å være trassig forelder. Her er det jo snakk om å bare gjøre seg vanskelig, bare fordi.. Ærlig talt, dette blir for dumt!

Anonymkode: 262b6...f97

Hva var vanskelig med å sende med en lysholder når de skulle lage telykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Nerine_ skrev:

Hvis det er din største utfordring med fire barn bør du kanskje holde kjeft, og tenke at livet er greit? 

Det er 104 lyslykter altså 😂😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Og bare så det er sagt har læraren og jeg ikke vært uenig eller hatt  noen greie her. Jeg skrev en mail om at vi ikke hadde noen sånne glass den kvelden men at vi sendte med et annet glass. Senere fikk jeg en mail om at det måtte være gjenbruksglass. Noe det forsåvidt vidt var. Denne mailen svarte jeg ikke på fordi det som sagt ikke var en greie.

Du virket ganske irritert i de første innleggene dine. Derfor tolket folk det som om du ikke klarte å legge det bak deg. Du skrev jo at det læreren krevde var «en uting» og «veldig rart». Hadde du skrevet at du faktisk ikke bryr deg i det hele tatt, og at alt ordnet seg, så hadde du ikke fremstått som om du brydde deg. Du må være litt mer presis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virket ganske irritert i de første innleggene dine. Derfor tolket folk det som om du ikke klarte å legge det bak deg. Du skrev jo at det læreren krevde var «en uting» og «veldig rart». Hadde du skrevet at du faktisk ikke bryr deg i det hele tatt, og at alt ordnet seg, så hadde du ikke fremstått som om du brydde deg. Du må være litt mer presis. 

Nei. Jeg ble ikke irritert før på side 11. I de første svarene mine stilte jeg meh undrende til svarene jeg fikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei. Jeg ble ikke irritert før på side 11. I de første svarene mine stilte jeg meh undrende til svarene jeg fikk.

Så «en uting» og «veldig rart» er positive eller nøytrale uttrykk for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg kjøpe masse glass på Clas? Dette er faktisk ting vi ikke har bruk for. Grunnen til at jeg sendte de ikea-glassene er fordi de faktisk kan brukes som lysholdere. 

Det er ikke sånn at jeg gjorde meg vanskelig, jeg slrev at vi bruker ikke syltetøy, sender med noen andre glass. 

Det som bare irriterer meg er at det liksom er forventet at alle spiser syltetøy. Og etter snart 13 år med diverse skolebarn har jeg maaange hjemmelagde lysholdere fra skolen. Ser ikke helt greia med å lage det 2x i året. Setter mer pris på et fint maleri elns.

Nå er vel ikke hensikten med aktiviteten å lage ting du har bruk for?! Alt handler ikke om deg..

Anonymkode: 7cee4...291

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, så glad jeg er for at jeg ikke underviser på barnetrinnet. Forstår virkelig ikke poenget med å gjøre seg vanskelig for et syltetøyglass eller en eggekartong.

Selv om du følte du gjorde «jobben» ved å sende med en annen type glass så virker det som om du har glemt barnet oppi det hele. Det er ofte viktig for dem å gjøre/ha det samme som de andre. 

Anonymkode: 4ac0e...ff9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du burde legge vekk prinsippene dine for at barnet ditt ikke skal komme i en kjedelig situasjon (eneste som ikke har syltetøyglass). Spiser ikke syltetøy? Du vet de har sukkerfri (uten tilsatt søtning) økologisk eplemos fra helios til rundt 20 kr på meny..? 

Jeg tenker at dette egentlig ikke er et problem, og at du rett og slett er litt egoistisk. 

Anonymkode: 56472...fcd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, Rozárka skrev:

Joda. Man kan sikkert det. Men det er i prinsippet feil, selv om klasse etter klasse i årevis blir bedt om å ta med eget skolemateriale, som om det var en privatskole de gikk på.

Nå var det jo en lærer i tråden som sa at det eneste de spør om er tomme glass og dorullhylser, fordi det er søppel, så den sammenligningen er ganske far out. Og så er det jo mange som har fortalt at de sender med ett ekstra av hensyn til de som har glemt eller ikke spiser syltetøy/går på do, så hvis du ikke produserer søppel, slipper du sannsynligvis unna likevel. I-landsproblem.

Anonymkode: 4e560...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hun skriver det jo faktisk selv, hvor skulle man ellers lese seg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de skal lage noe annet enn lysholder og at de trenger lokk for at det skal være en gave i glasset..

Anonymkode: e0f2e...18b

Tenkte også på det. Fikk et glass med sandkaker i julegave i fjor, håndmalt. Ble kjempeglad. Blir nok satt frem neste jul, kanskje med nøtter i. 

Edit. Jeg spiser karboredusert, men noen få sandkaker er ikke noe å bli hysterisk over, gode var de også. Og når det nærmer seg jul og man har småbarn tar man vare på noen dorullhylstre. La barna ha de gledene, som noen i starten av tråden sa; man får kjøpt glass med lokk på Ikea, mulig også på Nille og Europris. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, du burde legge vekk prinsippene dine for at barnet ditt ikke skal komme i en kjedelig situasjon (eneste som ikke har syltetøyglass). Spiser ikke syltetøy? Du vet de har sukkerfri (uten tilsatt søtning) økologisk eplemos fra helios til rundt 20 kr på meny..? 

Jeg tenker at dette egentlig ikke er et problem, og at du rett og slett er litt egoistisk. 

Anonymkode: 56472...fcd

Spiser faktisk ikke syltetøy jeg heller når jeg tenker meg om, men et hermetikkglass av ett eller annet slag burde det da ikke være så vanskelig å få plass til i en husholdninger. Her virker det som om det er blitt en prinsippsak, og en symbolsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...