Gå til innhold

Tllbehør til Mousakka?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google.

Anonymkode: 1a1aa...3db

Google mener det er mange gode oppskrifter, men halvparten er ikke orginal moussaka. 

Anonymkode: dd803...d1a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Google mener det er mange gode oppskrifter, men halvparten er ikke orginal moussaka. 

Går nok bra.

Anonymkode: 1a1aa...3db

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du oppskriften på en god moussaka Ts? 😜

Lammekjøttdeig (å foretrekke synes jeg), aubergine, potet, squash, løk, rødløk, timian fersk, kanel, malt nellik, tomatpuré, kraft, mel, melk, parmesan, eggeplommer. 

Skjær potet i passe tykke skiver, miks dem med olivenolje, pepper, salt og litt fersk timian. Dekk bunnen av en form med potetene. Bak disse på 200 grader i en ovn. Neste lag er aubergine, samme steg som med potetene. Legg de oppå potetene og bak i nye 20 minn. Så er det squash, samme greia, men du kan godt bake dem i bare 10. Du ser det an. 

I mens alt dette skjer så har du lagd raguen. 1 til 2 løk stekes ganske karamelisert med en god dæsj olivenolje, et stykke ut i prosessen tilsetter du en halv t-skje kanel og en klype malt nellik, la kryderene få lit tid i panna med løken. Tilsett 400-500g kjøttdeig av lam eller storfe og brun dette. Tilsett en spiseskje eller så med tomatpuré, vann og kraft etter smak. La det hele koke, gjerne småkoke i 2 timer. Krrydere med salt og pepper. 

Så lager du den hvite sausen. Jevn mel og melk i en gryte med smør selvfølgelig, til du får en tykk hvit saus. Krydder med salt og pepper og litt muskat. Tilsett en god neve parmesan og 2 eggeplommer. 

Så er det bare å sette resten sammen. Kjøttraguen over i formen, den hvite sauen over, og på toppen strør du litt parmesan. 

Det er sånn jeg lager den, oppskrift fra en gresk fyr på YouTube. 

Skrevet
1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Lammekjøttdeig (å foretrekke synes jeg), aubergine, potet, squash, løk, rødløk, timian fersk, kanel, malt nellik, tomatpuré, kraft, mel, melk, parmesan, eggeplommer. 

Skjær potet i passe tykke skiver, miks dem med olivenolje, pepper, salt og litt fersk timian. Dekk bunnen av en form med potetene. Bak disse på 200 grader i en ovn. Neste lag er aubergine, samme steg som med potetene. Legg de oppå potetene og bak i nye 20 minn. Så er det squash, samme greia, men du kan godt bake dem i bare 10. Du ser det an. 

I mens alt dette skjer så har du lagd raguen. 1 til 2 løk stekes ganske karamelisert med en god dæsj olivenolje, et stykke ut i prosessen tilsetter du en halv t-skje kanel og en klype malt nellik, la kryderene få lit tid i panna med løken. Tilsett 400-500g kjøttdeig av lam eller storfe og brun dette. Tilsett en spiseskje eller så med tomatpuré, vann og kraft etter smak. La det hele koke, gjerne småkoke i 2 timer. Krrydere med salt og pepper. 

Så lager du den hvite sausen. Jevn mel og melk i en gryte med smør selvfølgelig, til du får en tykk hvit saus. Krydder med salt og pepper og litt muskat. Tilsett en god neve parmesan og 2 eggeplommer. 

Så er det bare å sette resten sammen. Kjøttraguen over i formen, den hvite sauen over, og på toppen strør du litt parmesan. 

Mer eller mindre slik jeG gjør det også. Alle de essensielle ingred. er med her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Denne er tilsvarende den jeg har brukt å lage, og var god. Uten nelliken og vann da. Kanskje liksågreit å holde seg til det kjente og kjære. Men er vel som pizza i Italia, mange måter å lage på. 

Men takk :) 

Skrevet

Nellik, kanel og oregano er den hellige treenighet i gresk mousaka. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gresk salat med tzatziki og litt godt brød/baguette. 

Anonymkode: 9e223...deb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...