Gå til innhold

Regne ut hvor mye ris veier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Når jeg skal regne ut hvor mye risen veier, skal jeg ta før, eller etter den er kokt? Før, så veier den 180 gram, etter er den mer pga all vannet. Usikker hva jeg skal føre inn, ja jeg logger maten ;) 

Anonymkode: 31c52...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Antoinette skrev:

Du veier den i tørr tilstand. 

Så før den kokes altså?

Fordi jeg får opp et alternativ som heter "kokt ris".

Anonymkode: 31c52...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så før den kokes altså?

Fordi jeg får opp et alternativ som heter "kokt ris".

Anonymkode: 31c52...937

Ja, før den kokes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at både ris og pasta veier 2,5 ganger mer i kokt tilstand. Det du da veier inn som tørt, ganger du med 2,5 for å finne ut kokt-vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Antoinette skrev:

Ja, før den kokes. 

Men hvordan kan det ha seg at vanlig ris har hele 350 gram kcal pr 100 gram, mens kokt ris har 96 kcal? Er jo gigantisk forskjell. Og jeg spiser jo risen kokt.

Anonymkode: 31c52...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, visp skrev:

Jeg mener å huske at både ris og pasta veier 2,5 ganger mer i kokt tilstand. Det du da veier inn som tørt, ganger du med 2,5 for å finne ut kokt-vekt.

Hmm ok.

Vanlig ris hos meg er på 350 kcal pr 100 gram. Kan vel ikke stemme? Kokt ris har 96 kcal..

Anonymkode: 31c52...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man veier vel etter risen er kokt?? 

Anonymkode: a7f84...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan det ha seg at vanlig ris har hele 350 gram kcal pr 100 gram, mens kokt ris har 96 kcal? Er jo gigantisk forskjell. Og jeg spiser jo risen kokt.

Anonymkode: 31c52...937

Ukokt riskorn er jo bitte små. Så 100 riskorn tar jo lite plass( bare som eksempel) skal mye til for å få 100 gr. Kokte riskorn blir større, tyngre, ergo færre riskorn før det blir 100 gram. Og færre kalorier...

Anonymkode: a7f84...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm ok.

Vanlig ris hos meg er på 350 kcal pr 100 gram. Kan vel ikke stemme? Kokt ris har 96 kcal..

Anonymkode: 31c52...937

Ok, jeg trodde jeg husket riktig og at jeg sjekket det ut, men for pasta er jeg ganske sikker. Men om du koker 100 g. ris, så vet du jo at du får i deg 350 kcal. Du får sjekke ut ved å veie risen før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du loggfører på diett.no og velger kokt ris, så veier du selvsagt risen kokt. 

Anonymkode: 3aeb6...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du loggfører på diett.no og velger kokt ris, så veier du selvsagt risen kokt. 

Anonymkode: 3aeb6...464

Regner dem vann i den kokte risen? 

Anonymkode: 31c52...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Regner dem vann i den kokte risen? 

Anonymkode: 31c52...937

Selvfølgelig!

Anonymkode: 5c66d...4ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig!

Anonymkode: 5c66d...4ca

Men hva med kyllingfileter? Skal jeg veie dem og før steking?

Siden mine fileter ofte er fulle av vann, så blir ekstra tyngre. Er det ikke best å veie når vannet er ute, altså etter stekt?

Anonymkode: 31c52...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med kyllingfileter? Skal jeg veie dem og før steking?

Siden mine fileter ofte er fulle av vann, så blir ekstra tyngre. Er det ikke best å veie når vannet er ute, altså etter stekt?

Anonymkode: 31c52...937

Det er ikke noe som er "best", poenget er hva som er riktig. Altså må du finne ut om listen du går etter gjelder rå eller ferdig tilberedt kylling.

Anonymkode: 65f00...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe som er "best", poenget er hva som er riktig. Altså må du finne ut om listen du går etter gjelder rå eller ferdig tilberedt kylling.

Anonymkode: 65f00...25e

Om den gjelder rå, er det så stor forskjell fra rå og stekt? Er jo samme matvare?

Og ja, jeg vet det er olje osv i kyllingen.

Anonymkode: 31c52...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om den gjelder rå, er det så stor forskjell fra rå og stekt? Er jo samme matvare?

Og ja, jeg vet det er olje osv i kyllingen.

Anonymkode: 31c52...937

Som du sa selv: Det er ganske mye vann i den. Vannet forsvinner ved steking. Rå kylling vil derfor ha færre kalorier pr. 100 g enn stekt kylling, siden vannet ikke inneholder kalorier. Mens en spesifikk kyllingfilet vil ha like mange kalorier enten den er rå eller stekt (om vi ser bort fra evt. stekefett). 

Anonymkode: 65f00...25e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som du sa selv: Det er ganske mye vann i den. Vannet forsvinner ved steking. Rå kylling vil derfor ha færre kalorier pr. 100 g enn stekt kylling, siden vannet ikke inneholder kalorier. Mens en spesifikk kyllingfilet vil ha like mange kalorier enten den er rå eller stekt (om vi ser bort fra evt. stekefett). 

Anonymkode: 65f00...25e

Beklager, det ble litt feil. Noe av vannet forsvinner ved steking, skulle det være. 

Anonymkode: 65f00...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Beklager, det ble litt feil. Noe av vannet forsvinner ved steking, skulle det være. 

Anonymkode: 65f00...25e

Målte risen nå.

FØR jeg kokte risen, så veide den rundt 110 gram. ETTER den ble kokt med all vannet osv, så veide den 300 gram. Hva skal jeg gå etter?

300 gram KOKT ris = 330 kcal.

100 gram UKOKT ris = 350.

Anonymkode: 31c52...937

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...