Gå til innhold

Løvetannbarn, hva er din definisjon?


tånegla

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mamma er et typisk løvetannbarn. Vokste opp med alkoholisert og aggressiv  far og underkuet mor. Flyttet stadig,bodde på ulike hospits,måtte lære å klare seg selv fra hun var 10. Alle visste,men ingen gjorde noe. Men hun vokste opp til å bli en dame med bein i nesa og har flere solide utdanninger i baggasjen.

Anonymkode: 6bb21...d96

Bra for henne ❤

Anonymkode: f8385...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hørt av en god venninne at jeg er et løvetannbarn. Ante egentlig ikke helt hva det innebar. Men når jeg leser her så tror jeg kanskje det stemmer. 

Jeg kom fra et veldig voldelig hjem. I den grad at jeg ble sparket og rett og slett banket ofte. Låst i bod. Tvunget til å spise såpe, pepper, krydder osv. Jeg var konstant redd for å dra hjem eller å knuse ett glass. Generelt egentlig bare å bevege meg. Alt jeg gjorde førte til juling. 

Det var tungt å gå på skolen. Jeg fikk juling om jeg fikk dårlige karakterer. Store deler av oppveksten frem til VGs var preget av vold. 

I dag har jeg en veldig god utdannelse. Aldri hatt noen form for rus problemer eller lignende. Har mann å barn. Er rart jeg ikke er narkoman fikk jeg høre av min venninne. 

Men jeg sliter psykisk. Å går til psykolog. Å har en del angst. Så er litt usikker på om jeg da «kvalifiseres» som et løvetannbarn. For har fått «varig mén» om man kan si det slik. 

Anonymkode: 8d5e1...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt dette begrepet før. Føler alt i dagens samfunn må få et navn, eller er det bare meg? 

Anonymkode: f7c08...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke også typisk for mange "Løvetannbarn" at de har hatt en trygg voksen person (feks en lærer, en nabo) i livet sitt?

Anonymkode: ca9cd...316

Mamma hadde en nabo :)

Anonymkode: 6bb21...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra typisk barnevernsbakgrunn, ble narkis i mange år. Hvis man bare snakker med meg i forbifarta virker jeg sikkert normal. Blir man bedre kjent merker man at jeg duger til lite... Er trygda nå, etter noen år med jobb og ok utdannelse. Har mann, barn, bil og hus.

Anonymkode: 6c85a...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg kommer fra typisk barnevernsbakgrunn, ble narkis i mange år. Hvis man bare snakker med meg i forbifarta virker jeg sikkert normal. Blir man bedre kjent merker man at jeg duger til lite... Er trygda nå, etter noen år med jobb og ok utdannelse. Har mann, barn, bil og hus.

Anonymkode: 6c85a...de0

... tenker IKKE på meg selv som løvetannbarn!

Anonymkode: 6c85a...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også hørt av en god venninne at jeg er et løvetannbarn. Ante egentlig ikke helt hva det innebar. Men når jeg leser her så tror jeg kanskje det stemmer. 

Jeg kom fra et veldig voldelig hjem. I den grad at jeg ble sparket og rett og slett banket ofte. Låst i bod. Tvunget til å spise såpe, pepper, krydder osv. Jeg var konstant redd for å dra hjem eller å knuse ett glass. Generelt egentlig bare å bevege meg. Alt jeg gjorde førte til juling. 

Det var tungt å gå på skolen. Jeg fikk juling om jeg fikk dårlige karakterer. Store deler av oppveksten frem til VGs var preget av vold. 

I dag har jeg en veldig god utdannelse. Aldri hatt noen form for rus problemer eller lignende. Har mann å barn. Er rart jeg ikke er narkoman fikk jeg høre av min venninne. 

Men jeg sliter psykisk. Å går til psykolog. Å har en del angst. Så er litt usikker på om jeg da «kvalifiseres» som et løvetannbarn. For har fått «varig mén» om man kan si det slik. 

Anonymkode: 8d5e1...7e5

Man kan slite med psyken,men essensen er at man har overlevd mot alle odds og ikke havnet på skråplanet.

Anonymkode: 6bb21...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri brukt dette begrepet før. Føler alt i dagens samfunn må få et navn, eller er det bare meg? 

Anonymkode: f7c08...4d8

Tror man brukte det mere før i tiden

Anonymkode: 6bb21...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra for henne ❤

Anonymkode: f8385...7d3

Ja hun hadde alle odds i mot seg helt fra start og havnet i et mishandlingsforhold med min far,men brøyt ut etter 20 år og INGEN peller hun på nese nå.

Anonymkode: 6bb21...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke også typisk for mange "Løvetannbarn" at de har hatt en trygg voksen person (feks en lærer, en nabo) i livet sitt?

Anonymkode: ca9cd...316

Ikke sikkert med  referer du til hvem som bestemmer en rolle av tillit og stabilitet i livet?


 

 

 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri brukt dette begrepet før. Føler alt i dagens samfunn må få et navn, eller er det bare meg? 

Anonymkode: f7c08...4d8

Det er minst 20 år siden jeg først hørte begrepet løvetannbarn, så det er ikke noe nytt noen har kommet opp med.

Anonymkode: 025b2...7aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Augustotejerina skrev:

Ikke sikkert med  referer du til hvem som bestemmer en rolle av tillit og stabilitet i livet?

 

Ja, jeg tenker på at de barna har klart seg godt på grunn av at de hadde den naboen/læreren/en annen voksen i livet sitt, som ga de trygghet, støtte, stabilitet m.m. og som de kunne snakke med om det som var vondt.

Anonymkode: ca9cd...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri brukt dette begrepet før. Føler alt i dagens samfunn må få et navn, eller er det bare meg? 

Anonymkode: f7c08...4d8

 

Du kan alltid lære noe nytt i KG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Familytree
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker på at de barna har klart seg godt på grunn av at de hadde den naboen/læreren/en annen voksen i livet sitt, som ga de trygghet, støtte, stabilitet m.m. og som de kunne snakke med om det som var vondt.

Anonymkode: ca9cd...316

Eller psykolog/mamma/skolleasistent f.eks. Hadde du en selvsikker voksen i livet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Augustotejerina skrev:

1) Eller psykolog/mamma/skolleasistent f.eks.

2)Hadde du en selvsikker voksen i livet ditt? 

1) Ja. 2) Ja, heldigvis :) 

Anonymkode: ca9cd...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1) Ja. 2) Ja, heldigvis :) 

Anonymkode: ca9cd...316


Gratulerer vinnen min 😊 Der er oppsiktsvekkende. Disse menneskene er fortsatt i livet ditt? Tror du at
kjærlighet ditt må også ha den kvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Augustotejerina skrev:


Gratulerer vinnen min 😊 Der er oppsiktsvekkende. Disse menneskene er fortsatt i livet ditt? Tror du at
kjærlighet ditt må også ha den kvaliteten?

Takk :hjerte: Ja. Dette ene mennesket var og er glad i meg, og hun lærte meg om kjærlighet og omsorg som jeg også gir til andre mennesker.

Anonymkode: ca9cd...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette? Er det behandleren som må bevise sin eller pasientens eksistensberettigelse? 

Anonymkode: ca9cd...316

Folk som må bevise sin eksistensberettigelse er helt entydig; sin peker alltid tilbake på siste substantiv eller pronomen. Elementær språkforståelse.
Så ja, behandlerens eksistensberettigelse. De må bevise at samfunnet gjør rett i å betale dem for det de sysler med, i stedet for at de i stedet gjør en åpenbart nyttig jobb, som f.eks. å vaske kontorer.

Anonymkode: e62b4...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :hjerte: Ja. Dette ene mennesket var og er glad i meg, og hun lærte meg om kjærlighet og omsorg som jeg også gir til andre mennesker.

Anonymkode: ca9cd...316

Awwww du er heldig 😊 Lykke til for du og hun, edit: vennen* Hahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som må bevise sin eksistensberettigelse er helt entydig; sin peker alltid tilbake på siste substantiv eller pronomen. Elementær språkforståelse.
Så ja, behandlerens eksistensberettigelse. De må bevise at samfunnet gjør rett i å betale dem for det de sysler med, i stedet for at de i stedet gjør en åpenbart nyttig jobb, som f.eks. å vaske kontorer.

Anonymkode: e62b4...ff6

Takk for svar!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker har evne til å klare seg selv om oppvekstvilkåra er mindre gunstige. Men kommer de i klørne på folk som må bevise sin eksistensberettigelse ved å grave fram uheldige trekk i klientens barndom og plassere en diagnose, risikerer de å bli livsvarige klienter. 

Anonymkode: e62b4...ff6

Mener du da at noen behandlere skader pasientene sine ved å  grave fram uheldige trekk i klientens barndom og plassere en diagnose? Hva kan de  gjøre for å hjelpe pasientene på en bedre måte?

Anonymkode: ca9cd...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...