Gå til innhold

Løvetannbarn, hva er din definisjon?


tånegla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noe som vokser, selv der man ikke skulle tro.

Anonymkode: 62aa2...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger som vokser opp i forferdelige forhold men som klarer seg fint og blomstrer når de vokser opp. De er sjeldne for de aller fleste får senskader. 

Anonymkode: a70a3...14e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree

Wikipedia:

Løvetannbarn er et sosialfaglig populærbegrep som brukes om barn og unge som klarer seg gjennom oppveksten på tross av nesten umulige oppvekstforhold med for eksempel rus, vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep.[1]

For barn flest fører slike overgrep ofte til fysisk og psykisk uhelse og tunge sosiale problemer senere i livet, mens i underkant av hvert tredje barn med en umulig oppvekst klarer seg tilsynelatende relativt bra. Begrepet henspiller på løvetannens evne til å sprenge seg gjennom asfalt, og på andre måter overleve og blomstre tross tilsynelatende umulige vekstvilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger som blir utsatt for traumer og omsorgssvikt av ulik grad, men som likevel vokser opp til å normalt oppegående mennesker.

Anonymkode: 11eff...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Familytree

Min definisjon er det de er barn som vokste opp under umulige forhold for et sunt liv. Traume, angste, misbruk, familie vold, alt er ting som bestemmer barne skjebne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt klar over den riktige definisjonen. Har møtt noen i det siste som bruker begrepet litt feil og lurte derfor på din definisjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det som de som klarer seg godt på tross av, og ikke på grunn av.
Når jeg leser definisjonen ser jeg at den er ganske streng når det gjelder hvilke forhold barna kommer fra. Jeg trodde definisjonen også gjaldt personer som kom fra generelt ressurssvake hjem der (sosialklientell, fattigdom osv), uten at de nødvendigvis var utsatt for grov omsorgssvikt og overgrep i oppveksten.  Dermed har jeg lært noe nytt i dag takket være KG! 

Anonymkode: cd52c...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det kun ved familieforhold?

Jeg ble mobbet gjennom hele skoletiden, både hjemme og på skolen, hadde ingen venner så var ensom, ble utnyttet av gutter når den alderen kom samt voldtatt av en mann som var 25 år eldre. Slet med selvskading og depresjoner i mange år og ville dø. Mange mente at jeg ikke ville klare meg, men det gjorde jeg er lykkelig idag, gift, god jobb, eier eget hus osv.

Sier ikke at jeg er løvetannbarn eller hever meg selv eller noe, kun nysgjerrig

Anonymkode: b81fb...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unger som vokser opp i forferdelige forhold men som klarer seg fint og blomstrer når de vokser opp. De er sjeldne for de aller fleste får senskader. 

Anonymkode: a70a3...14e

Vi kan blomstre og klare oss fint selv om vi har senskader! Dessuten, alle som har opplevd et helvete i oppveksten og klart seg er løvetannsbarn! Selv de som er inn og ut av psykiatrisk har jo klart seg!

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det kun ved familieforhold?

Jeg ble mobbet gjennom hele skoletiden, både hjemme og på skolen, hadde ingen venner så var ensom, ble utnyttet av gutter når den alderen kom samt voldtatt av en mann som var 25 år eldre. Slet med selvskading og depresjoner i mange år og ville dø. Mange mente at jeg ikke ville klare meg, men det gjorde jeg er lykkelig idag, gift, god jobb, eier eget hus osv.

Sier ikke at jeg er løvetannbarn eller hever meg selv eller noe, kun nysgjerrig

Anonymkode: b81fb...d03

Nei, det gjelder mobbing på skolen også! Og du ble jo mobbet hjemme, ergo ble du utsatt for omsorgssvikt og da er du et løvetannsbarn! 

Anonymkode: e6aef...700

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på det som de som klarer seg godt på tross av, og ikke på grunn av.
Når jeg leser definisjonen ser jeg at den er ganske streng når det gjelder hvilke forhold barna kommer fra. Jeg trodde definisjonen også gjaldt personer som kom fra generelt ressurssvake hjem der (sosialklientell, fattigdom osv), uten at de nødvendigvis var utsatt for grov omsorgssvikt og overgrep i oppveksten.  Dermed har jeg lært noe nytt i dag takket være KG! 

Anonymkode: cd52c...dc7

:kristin: Great!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er definisjonen på å "klare seg godt" da, på tross av motgang? Klare ting som å skaffe seg fast jobb, partner og barn? Hva hvis man sliter med traumer etter f.eks. overgrep i barndommen, men likevel har partner, hus, osv?

Anonymkode: 55fdc...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker har evne til å klare seg selv om oppvekstvilkåra er mindre gunstige. Men kommer de i klørne på folk som må bevise sin eksistensberettigelse ved å grave fram uheldige trekk i klientens barndom og plassere en diagnose, risikerer de å bli livsvarige klienter. 

Anonymkode: e62b4...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker har evne til å klare seg selv om oppvekstvilkåra er mindre gunstige. Men kommer de i klørne på folk som må bevise sin eksistensberettigelse ved å grave fram uheldige trekk i klientens barndom og plassere en diagnose, risikerer de å bli livsvarige klienter. 

Anonymkode: e62b4...ff6

Hva mener du med dette? Er det behandleren som må bevise sin eller pasientens eksistensberettigelse? 

Anonymkode: ca9cd...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kan du utdype hva du mener med ekstistensberettigelse?

Anonymkode: ca9cd...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Augustotejerina skrev:

Wikipedia:

Løvetannbarn er et sosialfaglig populærbegrep som brukes om barn og unge som klarer seg gjennom oppveksten på tross av nesten umulige oppvekstforhold med for eksempel rus, vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep.[1]

For barn flest fører slike overgrep ofte til fysisk og psykisk uhelse og tunge sosiale problemer senere i livet, mens i underkant av hvert tredje barn med en umulig oppvekst klarer seg tilsynelatende relativt bra. Begrepet henspiller på løvetannens evne til å sprenge seg gjennom asfalt, og på andre måter overleve og blomstre tross tilsynelatende umulige vekstvilkår.

I tillegg til dette, regner jeg barn som gjennomgår omfattende mobbing eller lignende innunder her. Rett og slett barn som har startet livet ut med et tøffere utgangspunkt enn barn flest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er definisjonen på å "klare seg godt" da, på tross av motgang? Klare ting som å skaffe seg fast jobb, partner og barn? Hva hvis man sliter med traumer etter f.eks. overgrep i barndommen, men likevel har partner, hus, osv?

Anonymkode: 55fdc...2e7

Jeg tenker på et løvetannbarn som noen som har det godt med seg selv på tross av traumer.

Anonymkode: f8385...7d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er et typisk løvetannbarn. Vokste opp med alkoholisert og aggressiv  far og underkuet mor. Flyttet stadig,bodde på ulike hospits,måtte lære å klare seg selv fra hun var 10. Alle visste,men ingen gjorde noe. Men hun vokste opp til å bli en dame med bein i nesa og har flere solide utdanninger i baggasjen.

Anonymkode: 6bb21...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også typisk for mange "Løvetannbarn" at de har hatt en trygg voksen person (feks en lærer, en nabo) i livet sitt?

Anonymkode: ca9cd...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...