Gå til innhold

Exen flyttet med ungen uten å gi beskjed!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ærlig talt Lasse - hva er det du vil diskutere da? At mor er j**lig?

Jeg trodde dette handlet om barna, barnas rett til kontakt med begge foreldrene, og begge foreldrenes ansvar for å ivareta denne rettigheten. Da ER det relevant å trekke fram både de tilfeller hvor samværsforeldren flytter og konsekvensene for de værst stilte med en lov som forbyr flytting.

Du "kjenner til tre tilfeller av flytting". Javel. Jeg vet ikke om noen. Hmmm - er min "statisitkk" mindre verdt en din? Eller mindre riktig? Jeg forstår forresten ikke hvordan en mor kunne flytte til syden mot fars vilje all den tid barneloven spesifikt forbyr flytting til utlandet uten samværsforeldres samtykke. Vel og merke dersom de har felles foreldreansvar, men det har jo de fleste/vil iallfall få dersom det mangler.

Det at mor som oftest blir omsorgsforelder. Har det muligens noe med at mor som oftest har hatt den rollen før et brudd?

Med respekt og melde: det forskning viser er at i de tilfellene hvor foreldrene samarbeider fungerer en ordning med delt omsorg bra. Den viser imidlertid også at der foreldrene IKKE samarbeider, fungerer en slik ordning eksepsjonelt dårlig. For barna.

Jeg skal ikke påberope meg å ha sett all forskning, :) men det jeg vet er iallfall at det eneste denne forskningen viser er at barn klarer seg bra når foreldrene samarbeider. Det er mao. foreldrenes evne til samarbeid som er grunnleggende, i langt større grad enn hvilken samværsordning som praktiseres.

Jeg er ellers helt enig i din avslutning - barn har krav på to foreldre og det er deres beste som er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da bestemmer mor at hennes behov går foran barnas rett til å ha to foreldre Mirabella...

Har jeg sagt noe sted at mors behov går foran barnas behov? Synes det er utrolig irriterende og useriøst å ilegge en meninger en aldri har sagt.

Jeg har heller aldri sagt at mor automatisk skal ha foreldreansvaret.

Det er mange bitre og vanskelige mødre der ute som gjør mye for å sabotere farens samvær med barna. Det er et faktum.

Jaha - og hvor er den statistikken hentet fra? Det er mye som er faktum her i verden...

Det er også et faktum at for mange går samarbeidet bra.

Men en må fange opp de tilfellene der mor overstyrer faren og barna.

Deter også snakk om å reise langt bort.

Men hvordan fange opp de tilfellene der far overstyrer mor da? Man kan ikke lage en lov som skal gjelde alle fordi det finnes enkelttilfelle.

F2F er ikke så veldig nyanserte? Vel, de har da erfaringsgrunnlag for sine standpunkt fra mange andre land som har kommet lengre enn Norge når det gjelder barnefordeling.

Hver gang jeg leser og hører uttalelser fra F2F så går det ensidig på at det å flytte er negativt, og at barna alltid er de skadelidene. Ikke et ord om at at det også finnes positive eksempler, eller at alle situajsoner er forskjellige. Det virker som om de har gjort seg opp en mening, og dermed basta. Det andre er jo som det også ble nevnt av en annen at fedre alltid blir omtalt i positive ordlag, mens mor er og blir en "ikke-person". Hadde de omtalt mor i et litt mer postivt ordlag hadde jeg kanskje sett de i et litt mere positivt lys....

Jeg synes F2F er langt mer nyansert enn Mirabella.

Vel, jeg er ikke en organisasjon/forening som skal ta hensyn til begge parter, noe vel F2F skal??

Dessuten setter de barna i sentum. Når Mirabella går imot f2f sier hun også at barna ikke burde være 1. prioritet, men mor.

Det er hennes rett å ha kunne mene det. Deter min rett å kunne mene at dette er veldig veldig feil!

Dette er det dummeste jeg har lest....her igjen legger du ord i min munn jeg aldri har sagt. Meget skremmende.....

Jeg begynner å bli rimelig lei all "tullpratet" som kommer fra de som støtter F2f.  Dersom dette er folk som er medlem i denn foreningen så må jeg si at jeg er meget skuffet..og ikke minst redd dersom de skulle vise seg å få for mye makt. Å innlede innlegg -slik som Maiken- gjorde med å gjøre seg til talsmann for alle oppegående mennesker sier også sitt...

DESSUTEN; vil en slik nektelse av flytting innebære at far - samværsforeldren- også tar større del av ansvaret..For ellers ville vil en slik bestemmelse være totalt bortkastet..Hva om far gir blaffen..

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en samboer fra Fredrikstad. Selv kommer jeg fra Stavanger. Det er her jeg traff han som ble far til mine barn, der er her barna mine er født, det er HER de har sitt nettverk. Jeg måtte på et tidspunkt ta stilling til hvorvidt jeg skulle bo i Stavanger eller Fredrikstad, og så klart ønsket jeg at barna skulle bo sammen med meg. Jeg tror ikke det er så mye egoisme i selv ønsket. Hvem ønsker ikke å være sammen med barna sine??

Etter litt grubling frem og tilbake, så var det innlysende for meg at skulle jeg flytte til andre siden av landet, så måtte det bli UTEN barna mine. De hadde faren sin her, øvrig familie, venner, skole, fritidsaktivitetene osv. Tanken på å bo 54 mil fra barna var knusende. Og da var det ikke særlig vanskelig å tenke seg hvordan det ville bli for FAR hvis jeg faktisk hadde gått hen og flyttet med barna. Når bare tanken om fraværet fikk meg til å gråte, hvordan ville ikke HAN hatt det? Og hvordan, ikke minst, ville barna hatt det??

I alle fall er vi her i Stavanger, både min eks, våre barn, min samboer, og slik MÅ det være. I alle fall hvis barna skal være i fokus, noe jeg tror alle er enig i. Bør i alle fall være enig i!! Det er vanskelig nok for barna å akseptere at mor og far ikke lenger bor sammen, om de ikke på toppen av det hele skal miste alt annet som er trygt for dem. Det samme gjelder for far. Han bør heller ikke flytte på seg. Hverken når det er snakk om kjærlighet eller i jobb sammenheng. Dersom jobben flytter, så må far finne seg en ny jobb. Enkelt og greit. Eller vanskelig og greit....

Slik jeg skisserer det over her, mener jeg er ideelt. Men så klart.... det er tilfeller hvor foreldre bor på hver sine kanter og som likevel får det til å fungere på sett og vis. Kanskje bedre enn vi tror?

Jeg er ingen forkjemmer for at foreldre automatisk skal ha delt omsorg. Det må være en idividuell sak. Jeg ser utrolig store forskjeller på barna mine. Den ene datteren min kunne godt klart å bodd 50/50, men datteren min på syv hadde nesten "dødd" hvis hun skulle vært så lenge borte fra meg. For henne så er det lenge å være hos pappa fra fredag til tirsdag annen hver "helg". Likeledes mener jeg at små barn bør bo hos den ene forelderen og ha samvær med den andre. Hvem av foreldrene det skal være vil jeg ikke uttale meg om. For heldigvis er sammarbeidet så bra som det kan få blitt her hos meg. Jeg tror ingen føler seg utkonkurrert eller slått på noen måte av den andre....... De eneste som har tapt er barna......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra: Applaus! :D

Mirabella og gjest (nivst å skrive navn?..) Les begynnelsen på tråden, så ser dere hve tema er...

Mirabella, jeg legger ikek ord i din munn, men det er slik jeg forstår det du har skrevet! Om dyu ynes jeg uttaler meg skremmende... javel... Jeg er kankjse en skremmende person da.... :lol:

F2F skriver lite om far kontra mor. De skriver om den som har daglig omrorg og den som ikke har det...

Jeg gidder ikke nedlate meg til å legge ramm statistikk på at noen mødre legger hibdringer i veien for samvær! Du hvet like godt som meg at detfinnes utallige eksempler på at det er tilfelle, like mye som det er tilfelle at far ikke gjør sin bit! Men med tanke på begynnelsen av trådeb her, liker jeg å diskutere en ting om gengen, og å holde meg til tema.

For meg er denne diskusjonen over, føler argumentasjoenen er blitt for dum, barnslig og ondsinnet. Noen liker å diskutere slik, helt greit, jeg orker ikke bruke frustrasjoner og sinne på nettet. Iallefall ikke nå, har mye værre ting å konsentrere meg om

Ha en god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cassandra: Applaus!  :D  

Utrolig merkelig at man applauderer for folk som man anser for å ha meninger lik sin egen...Eller var det en annen grunn til at du applauderte..Sier vel litt om modenhet...? Og det er også merkelig at applausen kommer fra folk som trolig ikke aner hva de snakker om... Forøvrig kan jeg ikke  se at Cassandra hadde noen andre synspunkter enn meg...

Mirabella og gjest (nivst å skrive navn?..)  Les begynnelsen på tråden, så ser dere hve tema er...

Ja, nettopp - og så kommer man trekkende med at med en ny lov SÅ VIL ALT BLI SÅ MYE BEDRE...den nye loven er løsningen på alt!!? Synes det er utrolig dumt, lite gjennomtenkt, og i det hele tatt..gi forhåpninger om noe som kanskje likevel ikke blir så bra. Kanskje vil en slik lovbestemmelse få andre konsekvenser enn tilsiktet...

Og for å gjøre det klart; jeg er ikke imot delt omsorg så langt det lar seg fullføre. Men jeg er imot en slik lovbestemmelse.

Mirabella, jeg legger ikek ord i din munn, men det er slik jeg forstår det du har skrevet! Om dyu ynes jeg uttaler meg skremmende... javel... Jeg er kankjse en skremmende person da....  :lol:  

Du legger ord og meninger i munnen på meg. Du sier at når jeg sier det jeg sier, så sier jeg egentlig noe helt annet...og tørk av deg fliret.

F2F skriver lite om far kontra mor. De skriver om den som har daglig omrorg og den som ikke har det...

Jeg gidder ikke nedlate meg til å legge ramm statistikk på at noen mødre legger hibdringer i veien for samvær! Du hvet like godt som meg at detfinnes utallige eksempler på at det er tilfelle, like mye som det er tilfelle at far ikke gjør sin bit! Men med tanke på begynnelsen av trådeb her, liker jeg å diskutere en ting om gengen, og å holde meg til tema.

For meg er denne diskusjonen over, føler argumentasjoenen er blitt for dum, barnslig og ondsinnet. Noen liker å diskutere slik, helt greit, jeg orker ikke bruke frustrasjoner og sinne på nettet. Iallefall ikke nå, har mye værre ting å konsentrere meg om

Ha en god helg.

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
, jeg orker ikke bruke frustrasjoner og sinne på nettet. Iallefall ikke nå, har mye værre ting å konsentrere meg om

Hmmmmm - "vel, vi oppegående mennesker driter i hva dine problemer er... "

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frustrert far

Mirabella, gjest og dere andre som måtte være motkjempere av et lovverk som risikerer å ta fra dere et gode eller to:

Hvordan ville det stilt seg om dere mistet barnebidraget hvis dere tok med ungen(e) et annet sted uten å informere far om dette? Ville en slik lov blitt feil i deres verden også? Forundrer meg ikke.Jeg blir direkte pissed off som far når jeg ser hvor selvfølgelig enkelte av dere tar på dette. Gjør dere til offer og forlanger å bli tatt vare på. Så flytt da. Det er ikke ekskjerringa vi menn liker å ha omgang med. Flytt og grei deg sjøl. Så kan vi fedre disponere våre egne penger til å betale for reisene til ungen og sørge for at de har det de trenger når de besøker. Dette ville i det minste sørget for at vi får bruke penger på ungene våre, ikke på å betale for bensin og sminke til mora. Hvis dere er så tøffe som det som sies her, så er dere vel tøffe nok til å fikse livet uten økonomisk drahjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og pris for at jeg får lov til å legge ut om mine "småe problemer" en gang til...

Mirabella, gjest og dere andre som måtte være motkjempere av et lovverk som risikerer å ta fra dere et gode eller to:  

Hvordan ville det stilt seg om dere mistet barnebidraget hvis dere tok med ungen(e) et annet sted uten å informere far om dette?  

Min eks. sluttet i sin godt betalte jobb for at jeg ikke skulle få så mye i barnebidrag. Til tross for at jeg bor på hans  hjemsted fortsatt..uten nettverk og jobb. Vel, vel..det er han som sliter..han har ikke fått seg jobb ennå.  Og det ser vel heller ikke særlig lyst ut for han..Må vel kanskje flytte. Men da forventer/forlangerhan at jeg blir med..Men det var kanskje også egentlig meningen...Jeg kan jo ikke bo her når ikke han bor her...Fandt visst ut at det ikke var det lureste han hadde gjort..meg bruker han som "psykolog"...Stakkars mann. Så for meg hadde det vel neppe spilt noen rolle hvorvidt barnebidraget ble redusert...eventuelt falt bort. Jeg hadde sikkert  klart meg for det. Det var da heller ikke derfor - for å få masse i bidrag- at jeg forlot barnefaren.

Ville en slik lov blitt feil i deres verden også?  

Jeg kan faktisk være enig i at barnebidraget burde fastsettes etter hvor mye samvær man har..men er ikke de nye bidragsreglene utformet med sikte på dette da..?

Forundrer meg ikke.Jeg blir direkte pissed off som far når jeg ser hvor selvfølgelig enkelte av dere tar på dette. Gjør dere til offer og forlanger å bli tatt vare på. Så flytt da.  

Forlanger å bli tatt vare på...??Her er det jeg som tar vare på eksen...

Det er ikke ekskjerringa vi menn liker å ha omgang med.  

Merkelig, men det sier min eks. også når jeg ikke blir brukt som psykolog...

Flytt og grei deg sjøl.  

Jeg greier meg utmerket SJØL her jeg!

Så kan vi fedre disponere våre egne penger til å betale for reisene til ungen og sørge for at de har det de trenger når de besøker. Dette ville i det minste sørget for at vi får bruke penger på ungene våre, ikke på å betale for bensin og sminke til mora. Hvis dere er så tøffe som det som sies her, så er dere vel tøffe nok til å fikse livet uten økonomisk drahjelp.

Ja, klart det..barnebidraget utgjør jo omtrent hele inntekten vår..

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Mirabella er at hun diskuterer med utg punkt i sitt liv, og ikke kan diskutere generell problematikk. Da forstår jeg argumentasjonen hennes! Men det blir vanskelig å diskutere andre temaer da..

vel, vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg på diskusjonen, jeg. (Kanskje litt sent, men...?)

For det første: Det vil aldri bli aktuelt å nekte noen å flytte, men det vi snakker om er vel å flytte med barna.

Hvordan fungerer så lovverket idag? Jo, man kan ta opp igjen spørsmålet om omsorg hvis det skjer vesentlige endringer. Er flytting en vesentlig endring? De fleste (om ikke alle) vil si det.

Det vil altså si at man MED dagens lovverk, kan kreve omsorgen overdratt til den andre part hvis den med omsorg skal flytte. Hvorfor er det så få slike saker i dagens Norge? Kan det ha noe å gjøre med at far i disse tilfellene ikke ønsker hovedomsorgen for sine barn? Eller er det andre ting som ligger til grunn?

Det er jo også slik at man kan få midlertidig forføyning med dagens lovverk, dvs at hvis mor velger å flytte så skal far ha omsorgen til rettssaken kommer opp. (Jada, jeg bruker mor og far her, for det er jo ofte slik det er).

Muligheten for å stoppe mor, ligger der altså allerede. Hva skal da det nye lovverket inneholde? Man kan jo ikke tvangsplassere folk her i landet. Minner ikke det litt for mye om et visst system som fantes i øst?

Med vennlig hilsen Psst... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg fikk en direkte invitasjon til å komme med svar på en problemstilling som jeg FAKTISK kjenner godt til. Skulle jeg da unnlatt å være personlig???

Svaret var kanskje ikke slik man ønsket..

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være personlig selvfølgelig, men det går da an å være åpen for at det finnes flere virkeligheter en det en selv opplever?

Men nå gjør jeg det jeg ikke skulle, argumentere...

La saken rulle videre på rett spor...:

Det er jo ikke alle som går til advokat etc først når mor plutselig flytter psst...

Og det er jo ikke alltid mor overlater barna til far til rettsaken begynner...

Og det er jo ikke alle som ØNSKER rettsaker...

Og det er jo ikke alle fedre som tar seg nok av barna sine...

Og mange fedre har ikke så mye tid til barna, da de må jobbe mer enn normalt for å tjene nok til hyggelig hus + barnabidrag.... Alternativet er jo ukoselig hybel barna ikke trives i og der far blir nedtrykt av å bo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mulig jeg nå leser innlegget ditt som fanden leser bibelen, Lasse, men for meg høres det ut som om du i utgangspunktet har en meget negativ holdning til mødre m. daglig omsorg. Utgangspunktet ditt synes å være "mor er slem, far er grei", og da er det jo klart at man må ha et flytteforbud, slik at disse fæle mødrene kan holdes i tømme og muligens holdes unna barna.

Psst peker på noe vesentlig i sitt innlegg, dagens lovgivning legger mange restriksjoner på den med daglig omsorg mht. flytting.

At det ikke nødvendigvis blir brukt er jo en annen sak, og at det skal forklares med at fedre har så dårlig råd blir etter mine begreper noe absurd.

Alt vil uansett ikke kunne lovreguleres. En del må overlates til hver enkeltes sunne fornuft (eller mangel på sådanne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså : til alle som leser mine innl .:

Jeg skriver med bakgrunn i det tråden handler om/temaet. Derfor skriver jeg om de tilfeller der en mor flytter med barna, og der hun gjør mye for å holde far utenfor og kun må betale..

Hvorfor? Jo, fordi det er det som startet dettetemaet, og fordi det er et reelt problem for mange. Mor blir prioritert av så godt som alle offentlige etater/instanser samt regelverk.

Deter ikke lett for far far å vinne i en kamp mot mor.

Det syns jeg er synd! Jeg synes også veldig synd på barna som ser sin far en gang i uken. Hva er det? En uke for en to/treåring er som tre uker for oss....

Jeg vet jo imidlertid at for mange er problemene motsatt. Far stiller ikke opp hverken økonomisk eller praktisk.

Det er jo heller ikke aksepatabelt! Barn trenger to foreldre mener nå jeg... (Så lenge det gavner barna...)....

Et ekesmpel: Mor og far går fra hverandre... De deler 40-60 fordi han alltid har brukt masser av tid på barn, og vil forstette med det; men far betaler ikke bidrag. Hvorfor? Fordi han da får råd til et sted å bo der han og barn kan trives. Deter til det beste for han og da barnet også...

DET er godt samarbeid. Men jeg tror nok mange mødre ikke vil gått med på det... Har jeg rett? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maiken/ikke innlogget

Ærlig talt, folkens.

Hvis mor (og i enkelte tilfeller far) som har automatisk omsorgsrett først har bestemt seg for å flytte, så skal både foreldre og ikke minst ungene dras gjennom et rettshelvete av en annen verden før denne omsorgsretten blir overført til den andre.

Dette er det første en advokat vil fortelle hvis du har guts nok til å gjøre et forsøk. Og dette er sannsynligvis en stor årsak til at så få har prøvd denne ordningen. Hvis man først har som mål å skåne barna sine, så starter man ikke et rettskjør med både såkalt ekspertishjelp og psykologer og andre ensporede forståsegpåere som vil involvere barna i problemstillinger de ikke skulle ha vært nødt til å forholde seg til om begge foreldre satte dem i første rekke.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lasse: Midlertidig forføyning vil altså si at retten gir midlertidig omsorg inntil rettssaken er over. Det vil altså ikke si at den med omsorgen frivillig gir den fra seg. En slik kjennelse tar ikke nevneverdig tid, men det krever jo at man er villig til å overta omsorgen og at retten finner h*n omsorgsdyktig.

Til Maiken: Den nye loven det her er snakk om, skal jo nettopp inn og vurdere hvem som skal ha omsorg hvis den ene parten flytter. Da må man jo gjennom den samme vurdering med ny lov som med gammel. Jeg må si at jeg ikke riktig forstår argumentasjonen din her. :roll:

Mvh Psst... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mirabella, gjest og dere andre som måtte være motkjempere av et lovverk som risikerer å ta fra dere et gode eller to:  

Hvordan ville det stilt seg om dere mistet barnebidraget hvis dere tok med ungen(e) et annet sted uten å informere far om dette? Ville en slik lov blitt feil i deres verden også.

Tydelig og klart; det blir ikke spurt om en generell vurdering, men hvordan vi "i vår verden" ville se på det...

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...