Gå til innhold

Hvor ble det av middagsluren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er den gode, gamle middagshvilen på vei ut? Er det ingen som tar seg en middagslur lenger? 

Anonymkode: b4972...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ser ikke vitsen med det. 

Anonymkode: 3739e...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke akseptert lenger..

 

Anonymkode: 855e7...91f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå vet vi jo at å sove om ettermiddagen er dårlig for nattesøvnen, med mindre man holder seg tli en powernap på maks 15 minutter. 

I tillegg har de færreste tid til å holde på på den måten. 

I "gamledager" var det stuereint og si at nå skal far hvile middag, så da må mor og ungene være stille. I dagens samfunn er det heldigvis ikke sånn. Ungene skal ikke bare sees men ikke høres, og "ho mor" har akkurat like mye rett på ta plass som han far. 

 

Anonymkode: 1cc69...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, nå vet vi jo at å sove om ettermiddagen er dårlig for nattesøvnen, med mindre man holder seg tli en powernap på maks 15 minutter. 

I tillegg har de færreste tid til å holde på på den måten. 

I "gamledager" var det stuereint og si at nå skal far hvile middag, så da må mor og ungene være stille. I dagens samfunn er det heldigvis ikke sånn. Ungene skal ikke bare sees men ikke høres, og "ho mor" har akkurat like mye rett på ta plass som han far. 

 

Anonymkode: 1cc69...11f

Ungene har bare godt av å lære seg ta hensyn.

Anonymkode: b4972...62f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungene har bare godt av å lære seg ta hensyn.

Anonymkode: b4972...62f

Så ungene skal kjøre sitt eget løp mens foreldrene ligger å sover da eller?

Anonymkode: 3739e...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungene har bare godt av å lære seg ta hensyn.

Anonymkode: b4972...62f

Ungene har godt av at foreldrene viser dem oppmerksomhet de få timene i døgnet man har sammen som familie. Å bruke den tiden på å sove, er ikke akseptert, og det synes jeg er med god grunn. Å ta hensyn lærer ungene ved å måtte lære seg å vente til foreldrene er ferdigspist, ferdig på do, osv osv osv. Man må ikke sove middag for å lære ungene å ta hensyn. 

Anonymkode: 1cc69...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar  nesten alltid en liten strek etter middag, fantastisk. Og ungene de klarer faktisk å holde på med litt rolige aktiviteter og sitte i ro i 20 minutter. Tror egentlig de setter litt pris på det selv og å roe ned litt etter dagen og lade opp til ny aktivitet. Ikke alltid jeg sover, dupper for det meste - men å ha det litt stilt og lukke øynene gjør underverket for resten av ettermiddagen.

Anonymkode: a8076...e88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ungene skal kjøre sitt eget løp mens foreldrene ligger å sover da eller?

Anonymkode: 3739e...6f8

Hvorfor ikke det? Før var det helt normalt, foreldrene mine tok en time på ettermiddagen, vi måtte enten leke stille eller hvis vi ville bråke måtte vi ut. Ingen barn tar da skade av litt hensyn.

Anonymkode: 855e7...91f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ungene har godt av at foreldrene viser dem oppmerksomhet de få timene i døgnet man har sammen som familie. Å bruke den tiden på å sove, er ikke akseptert, og det synes jeg er med god grunn. Å ta hensyn lærer ungene ved å måtte lære seg å vente til foreldrene er ferdigspist, ferdig på do, osv osv osv. Man må ikke sove middag for å lære ungene å ta hensyn. 

Anonymkode: 1cc69...11f

Ungene kan ha godt av å klare seg selv en liten stund. I gamle dager ble ikke ungene underholdt av foreldrene, de lekte fint selv. 

Anonymkode: b4972...62f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungene kan ha godt av å klare seg selv en liten stund. I gamle dager ble ikke ungene underholdt av foreldrene, de lekte fint selv. 

Anonymkode: b4972...62f

I "gamle dager" var ikke ungene i barnehagen hele dagen, og så foreldrene (ihvertfall ho mor) langt mer enn hva dagens unger gjør.. Har man to-tre timer fra man kommer hjem til ungene skal legge seg, bruker man den tiden med ungene, ikke på å sove. 

Anonymkode: 1cc69...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sover på ettermiddagen, nesten uansett hvor kort, så er nattesøvnen ødelagt for min del i hvert fall og jeg klarer ikke sovne når kvelden kommer. Ikke klart det på mange år. Så jeg unngår soving på dagtid.

Men jeg husker da jeg vokste opp, så tilbragte vi to måneder hver sommer på bondelandet der mamma var vokst opp på Vestlandet. Da hadde vi lekekamerater på de nærmeste gårdene. Husker at de som drev gård, var oppe i gryotta hver morgen før fuglene fiser, og da ble de naturligvis trøtte tidligere på dagen enn oss andre. De tok pause i gårdsarbeidet, gikk hjem og spiste middag klokka 12 (!) på dagen. Etter det, skulle mor og far hvile middag, og da måtte barna ut av huset og leke eller noe, for da skulle det være stille. Husker vi ikke fikk lov å være inne hos dem da. Vi var uansett stort sett alltid ute, hoppet i høyet på låven og klappet sauer osv.

Men jeg husker jeg synes det var så rart at de la seg til å sove en time midt på dagen, det var jeg ikke vant til, at voksne folk sov på dagtid sånn.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare gamle som gjør det. Hvis du må sove etter middag har du spist alt for mye

Anonymkode: ec67e...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett vitsen. Finnes ikke trøtt på dagtid. 

Anonymkode: 7a7b5...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De eneste gangene jeg gjør det er når jeg er veldig trøtt og da blir det en powernap. Ellers så trenger man strengt tatt ikke noen middagslur og man trenger i hvert ikke at alle andre skal ta hensyn hver eneste dag bare fordi man ikke kan gå på et eget rom og ta seg en lur.

Jeg har i hvert fall hørt mange sånne opplevelser fra andre der alle måtte være stille fordi, stort sett, far skulle sove. Det er noe tull og klarer man ikke å sove uten at det er musestille så får man gå på et eget rom eller vente til natten.

Anonymkode: 245a6...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hørte til mindretallet som IKKE gjorde det. Mange jeg snakker med tar middagslur og de er ikke så gamle ( mellom 40 og 50) Selv er jeg for rastløs til å sove  

Anonymkode: 12d89...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover middag og gir meg en faen i hva folk mener om det. 

"Ikke akseptert". Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: fbb7a...ab1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover litt til alle døgnets tider egentlig. Noen ganger på natta, noen ganger på dagen, noen ganger i to timer, noen ganger i tolv timer og noen ganger ikke i det hele tatt. Er jeg trøtt så sover jeg, uavhengig av når på døgnet det er. 

Anonymkode: bfd77...6e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...