Gå til innhold

Hjelp-snegler i hagen........


Pusemor

Anbefalte innlegg

Huff. Har oppdaget snegler i hagen min. Mengder av dem! Hva gjør jeg? De er gule-med hus og tigrete-med hus. Regner meg at de gjør skade på busker osv...?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips jeg selv har fått;

Sett ut en skål med øl, da drikker de seg visstnok ihjel.

Kast sniglene oppi en bøtte med saltlake.

Eller strø grovt salt på dem der de ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg på nyhetene igår at nå finnes det håp. Er et middel som tar knekken på de som nå er til salgs i Norge. Husker ikke hva det heter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det inte skillnad på sniglar och sniglar?

Alltså på "vanliga trädgårdssniglar/hagesnegler" och de där monstersniglarna som äter upp allt?

Jag har också såna gul-hus- och tigerrandiga-hus-sniglar, min mamma sa att det är "vanliga trädgårdssniglar" och inte farliga. Hon kan ju ha fel.

Är det någon som vet? Kanske gör vissa sniglar nytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et middel som tar knekken på de som nå er til salgs i Norge.

Er du sikker på at det var det de sa? :klø:

Det er riktig at det nå skal forskes nærmere på et middel som antageligvis kan virke mot iberiasnegle/brunsnegle, men i salg nå? Nope.

(For ikke å skape misforståelse...så presiserer jeg at det ikke er iberiasnegle som trådstarter beskriver)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De sneglene du beskriver er trolig vanlige hagesnegler, og gjør ikke så mye skade. Vel spiser de blader og slikt, og her hvor vi bor ser det ut til å være ganske mange av dem i år (mild vinter? Og så bor vi ved siden av et jorde). De kan gjøre skader på grønnsakshage og unge vekster, ellers tror jeg rett og slett jeg ville oversett dem. Og kanskje redusert bestanden ved hjerlp av metodene beskrevet ovenfor. Husk at de er mat for mange dyr - fugler og piggsvin, blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Støtter siste innlegg.

Og presiserer: Det som blir kalt mordersnegler - Iberiasnegle- er 10 cm lange, fingertykke, og har IKKE hus (ligner på de svarte skogssneglene, men er brun-oransje).

Jeg ville ikke brydd meg om de søte småsneglene med hus, det er mordersneglene som er farlige for hagen din (som spiser opp alt!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. De spiser på rips-busker og solbær-busker, slik at det ikke blir blader igjen eller bladene rekker ikke å vokse.... Jeg synes de er ganske søte jeg, men.....kjedelig med busker uten blader.

Vi bor også ved et jorde(åker) og det har vært lite sne og få kulde perioder i år, så da blir det vel mange.

Får ett par år siden hadde vi pinnsvin familie i hagen, men de var ikke her i fjor. Kanskje de kommer tilbake i år da, siden det er mengder med mat her :ler:

Trodde faktisk at dette var skadelige snegler og har prøvd å finne lenker med bilder av snegler, men har ikke lykkes. Noen som har det? Jeg vet ikke hvordan en "mordersnegle" ser ut.

Tror kanskje jeg setter ut litt øl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare spør fint så skal jeg heller gå inn i en annen hage....(Tar gjerne med meg en øl :wink: )

:tunge1:

Neida, huff, for en humor.... Mener å ha hørt at øl i hagen ikke er noe triks. Da kommer det bare enda flere snegler på pilgrimsreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hagesnegl:

http://www.toyen.uio.no/ekle_kryp/krypene/.../hagesnegl.html

kan også ha helt gult hus, men er for øvrig helt lik den på bildet.

mordersnegl/iberiasnegl:

http://www.ostensjovannet.no/biologi/invertebrater/

Det kan nok skje at man forveksler iberiasneglen med kjellersnegl eller brun skogsnegle, men det er lurt å sjekke opp disse artene før man får helt panikk - de gjør mye mindre skade:)

Dersom sneglene skader bærbuskene ville jeg kanskje satt opp "feller" med lokkemidler, salt e.l (og evt lokk/tak) under buskene, rundt stammen, slik at de ikke kan trekke opp i busken. Ellers plukke, plukke og kaste langt vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...