AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Har lyst på hytte ute i ødemarka for å være for meg selv i perioder, men tror det er en dårlig finansiell investering. Tenkte da på tomteleie og parkere en billig campingvogn der i stedet. Skulle jeg gå lei av stedet kan jeg bare si opp leieavtalen og flytte vogna et annet sted. Har jo hørt om tomtefeste, men er det vanlig å leie tomter til forskjellige formål i Norge? Anonymkode: 619c2...24a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #3 Skrevet 9. juli 2019 Ingen som vet? Nysgjerrig på det selv.... Anonymkode: 023fe...659
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #4 Skrevet 10. juli 2019 Jeg vet bare at det er søknadspliktig å plassere campingvogn på ubebygd tomt. Anonymkode: 9fc74...019
Husholdning1 Skrevet 10. juli 2019 #5 Skrevet 10. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet bare at det er søknadspliktig å plassere campingvogn på ubebygd tomt. Anonymkode: 9fc74...019 Er du sikker på det? Det høres usannsynlig ut. Det å bygge et spikerteøt derimot kan nok være søknadspliktig.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #6 Skrevet 10. juli 2019 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-30-5-plassering-av-campingvogner/id2413292/ Du må ha tillatelse fra grunneier (altså leie tomt) og du må søke kommunen om tillatelse. I attraktive hyttekommuner tror jeg det er så godt som garantert at du ikke vil få en tillatelse. De fleste steder (alle?) får man ikke lenger bygge hytter uten å koble seg til kommunalt vann og avløp, da kommunen tjener ganske mye på det (og det forhindrer ukontrollert utslipp/forurensning). Anonymkode: 0b5d0...2ca
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #7 Skrevet 10. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-30-5-plassering-av-campingvogner/id2413292/ Du må ha tillatelse fra grunneier (altså leie tomt) og du må søke kommunen om tillatelse. I attraktive hyttekommuner tror jeg det er så godt som garantert at du ikke vil få en tillatelse. De fleste steder (alle?) får man ikke lenger bygge hytter uten å koble seg til kommunalt vann og avløp, da kommunen tjener ganske mye på det (og det forhindrer ukontrollert utslipp/forurensning). Anonymkode: 0b5d0...2ca Hvordan finner man grunneiere man kan leie en jordflekk av? Anonymkode: 4632d...240
Jerry Lee Skrevet 10. juli 2019 #8 Skrevet 10. juli 2019 Selvsagt kan du både leie tomt å parkere ei vogn med tilbygg på. Campingplass heter det! Utover det har kommuner ulike regler for hvor lenge av gangen, og hvor mange måneder i året, du kan bo på noe som defineres som fritidssted. Undersøk med din kommune.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #9 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan finner man grunneiere man kan leie en jordflekk av? Anonymkode: 4632d...240 Du sjekker på seeiendom.no hvem som eier jordflekken du kan tenke deg å leie, og så spør du pent. Det hjelper sikkert å legge en del penger på bordet. Anonymkode: 0b5d0...2ca
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #10 Skrevet 10. juli 2019 Dette lurer jeg også på. I løpet av neste år ønsker jeg å finne en hageflekk på sørlandet, det er mye enklere dersom det allerede finnes en bolig på tomta. Jeg følger med i denne tråden i tilfelle det kommer noen lure tips om hvordan finne slike leieplasser. Anonymkode: 74843...8fa
Jerry Lee Skrevet 10. juli 2019 #11 Skrevet 10. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan finner man grunneiere man kan leie en jordflekk av? Anonymkode: 4632d...240 Det må du bare forhøre deg om. Mange er velvillige..andre vil ikke ha slikt på eiendommen pga dårlig erfaring.
Jerry Lee Skrevet 10. juli 2019 #12 Skrevet 10. juli 2019 46 minutter siden, Husholdning1 skrev: Er du sikker på det? Det høres usannsynlig ut. Det å bygge et spikerteøt derimot kan nok være søknadspliktig. Ja. Det er forskjell på flyttbar og fast "bolig".
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #13 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette lurer jeg også på. I løpet av neste år ønsker jeg å finne en hageflekk på sørlandet, det er mye enklere dersom det allerede finnes en bolig på tomta. Jeg følger med i denne tråden i tilfelle det kommer noen lure tips om hvordan finne slike leieplasser. Anonymkode: 74843...8fa Men 99% sannsynlighet vil du ikke få tillatelse av kommunen til å plassere en campingvogn permanent i noens hage, selv om denne noen sier det er ok. Anonymkode: 0b5d0...2ca
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #14 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, Jerry Lee said: Ja. Det er forskjell på flyttbar og fast "bolig". Ifølge infoen jeg lenket til, regnes det ikke som noen forskjell på hytte og campingvogn når sistnevnte er permanent plassert (over 2 måneder). Anonymkode: 0b5d0...2ca
Jerry Lee Skrevet 10. juli 2019 #15 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ifølge infoen jeg lenket til, regnes det ikke som noen forskjell på hytte og campingvogn når sistnevnte er permanent plassert (over 2 måneder). Anonymkode: 0b5d0...2ca Greit. Men jeg har rett om du flytter vogna unna ei uke og så parkerer den på samme sted.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #16 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, Jerry Lee said: Greit. Men jeg har rett om du flytter vogna unna ei uke og så parkerer den på samme sted. Det er mulig. Men jeg hadde ikke tatt sjansen på å gjøre dette, og komme i klammeri med lokale kommunepamper... Anonymkode: 0b5d0...2ca
Jerry Lee Skrevet 10. juli 2019 #17 Skrevet 10. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men 99% sannsynlighet vil du ikke få tillatelse av kommunen til å plassere en campingvogn permanent i noens hage, selv om denne noen sier det er ok. Anonymkode: 0b5d0...2ca De som eier en vogn har da lov til å ha den stående på gården og i hagen. Skal kommunen liksom forby det? Og hva er forskjellen? Vet da om mange som bruker vogna som gjesterom.
Druid Skrevet 10. juli 2019 #18 Skrevet 10. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...De fleste steder (alle?) får man ikke lenger bygge hytter uten å koble seg til kommunalt vann og avløp, da kommunen tjener ganske mye på det (og det forhindrer ukontrollert utslipp/forurensning). Anonymkode: 0b5d0...2ca La oss slå denne i hjel med en gang. INGEN kommuner tjener mye penger på infrastruktur. Snarer tvert imot. I så fall hadde situasjonen på Askøy aldri skjedd. Men kommuner er PLIKTIG for å sikre tilgang til kvalitetsikret drikkevann og hindre forurensning, og de er ANSVARLIG for å regulere i henhold til dette. Når man regulerer til hyttefelt, så utløser dette kostnader for kommunen: de må planlegge for vann, strøm og avløp, og de må lage løsninger for renovasjon. Disse avgiftene er rene nullregnskap, så i de absolutt færreste tilfeller kommer det nok penger inn for å dekke kostnadene med resten av infrastrukturkosten av fritidsboligene. Det at du ikke ønsker å bruke det, betyr ikke at kommunen ikke er nødt til å forutsette det. Jeg har tre hytter og holder meg oppdatert på kommuneutviklingen; det er ikke en eneste av disse som ikke har store etterslep på infrastruktur. 1
Jerry Lee Skrevet 10. juli 2019 #19 Skrevet 10. juli 2019 Ellers er vel det beste for de som lurer å spørre kommunen de bor i eller den de ønsker å bo slik i. Det er ulike regler.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #20 Skrevet 10. juli 2019 2 minutter siden, Jerry Lee said: De som eier en vogn har da lov til å ha den stående på gården og i hagen. Skal kommunen liksom forby det? Og hva er forskjellen? Vet da om mange som bruker vogna som gjesterom. For all del; bare å prøve. Anonymkode: 0b5d0...2ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå