Gå til innhold

.


Bestemor Piletre

Anbefalte innlegg

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Du trenger ikke å gjennomføre. Det er en menneskerett å ombestemme seg. Fortell at dere avlyser turen men kan ta den en annen gang. Det er upassende å invitere fremmed med uten å spørre dere først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt hjemme. Turen har jo blitt noe helt annet enn det du i utgangspunktet planla. Jeg synes både kjæresten din og vennene hans har vært ganske respektløse her mot deg, for å være ærlig. Sikkert preget av at jeg er veldig introvert selv, og hadde ikke taklet at flere jeg egentlig ikke kjenner plutselig skulle være med på min kjærestetur. :sjenert:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig og uhøflig oppførsel. Skal man reise sammen med noen, skal man selvsagt forhøre seg med dem før man inviterer med flere. 

Det der hadde ikke jeg giddet. Det er helt ok å si at nei, jeg blir hjemme, når turen er noe helt annet enn hva du opprinnelig sa ja til. Å bruke ferien sin på å gå og være anstrengt, er ikke noe poeng i. Man skal kose seg i ferien sin. 

Anonymkode: 1794a...fd6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bestemor Piletre skrev:

Takk for svar folkens.

Innlegget ble langt, så jeg skrev ikke alle detaljer. Men det skal sies at en gang vi var med dem for litt sia, nevnte han fyren det i det de sa hadet, altså akkurat når de dro slik at jeg ikke rakk reagere. Men med en gang de hadde dratt sa jeg til kjæresten min at det vil jeg ikke. Ble krangling, men han gikk med på å ringe kompisen etter et par dager for å si ifra. Da var det visst allerede for seint og de hadde spurt henne. Så vet ikke helt hvem jeg skal klandre. Kanskje kjæresten som brukte et par dager, jeg som ikke klarte reagere der og da i det sekundet før de forsvant ut døra, og de som bare spør sånn i forbifarten som om det er en selvfølge/mer til info. Synes og det er ekstra kleint at nå vet de at jeg ikke ville ha med en ekstra...

Takk, det skal jeg prøve på. Kunne invitert med noen, men passet uansett ikke for mine nære venner så det ble ikke så aktuelt. Hadde liksom ikke tenkt tanken tidligere.

Er kjæresten din en som har vanskelig for å sette grenser? Hvis han ringte denne kompisen som du skriver, og bare fikk beskjed om at nå var planene lagt og det var for sent å endre, og han vare godtok det så virker det jo sånn. Det er jo helt tullete av dette venneparet å si at det er «for sent»,for dette er jo din og kjærestens tur som de bare har hengt seg på. De har jo fått lov å kuppe hele turen uten at din kjæreste har stoppet de.

Jeg hadde gjort et nytt forsøk på å forklare kjæresten at du på denne turen hadde sett frem til å tilbringe tid bare med ham, og du har basert feriedagene dine på det. At de andre allerede har laget planer og attpåtil invitert med andre er hverken ditt eller kjærestens problem. Dere må bare bli mer konsekvente og si nei,dette er alenetid vi hadde sett frem til og har bestemt oss for å holde på de opprinnelige planene. Dette venneparet må jo ha veldig lav sosial iq.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) det er overhodet ikke sikkert du blir 5.hjulet som nevnt tidligere. Kanskje er disse folka inkluderende og hyggelige.

 

2) ser noen foreslår at kompisens kjæreste ikke vil være aleine med deg og trengte venninnestøtte. Det kan også hende at den ekstra venninnen ikke hadde noen andre å dra med, og de ville være inkluderende. Eller at de er typen som tenker jo flere jo bedre og ikke forstod at dette kunne være et problem. Ettersom de inviterte seg selv tenker jeg at de nok har den tankegangen litt.

3) som introvert selv forstår jeg godt at du er usikker og reservert i forhold til dette. Men ettersom du har bestemt deg for å gjennomføre vil det være lurt å forsøke gjøre dette med holdningen om at det kan gå bra, og at du iallefall skal gjøre din del til å bidra.

Husk at i en gruppe på 5 kan du trekke deg unna av og til uten at det virker unaturlig, da får du litt pause. Gå litt for deg selv i blant. Kanskje kan du og kjæresten rusle litt sammen i blant og. Mam trenger ikke gå alle 5 sammen hele tida! Dette kan dere bytte på så alle får sitt - kompistid, kjæreststetid og alenetid. Og du kan bli kjent med de to nye jentene, som sikkert er hyggelige.

 

4) vær deg selv og husk at du er bra nok. Det blir innmari slitsomt om du skal anstrenge deg hele turen. Vær ærlig og si at du trenger litt alenetid i blant om det er det som trengs for at turen blir lettere å gjennomføre for deg. Ikke tenk at du må snakke med noen hele tida.

 

5) kanskje du og kjæresten kan bestille ei natt på hotell e.l. bare dere to på slutten av turen? Eller finne på noe annet i ferien som kun er for dere. 

 

6) Det er kjæresten din sitt ansvar å beholde god kontakt med kompisen. Men du kan jo oppmuntre han til å finne på noe de to - enten det er en dag/kveld eller liten tur. Du burde kanskje ta opp med han den kommentaren så den ikke ligger å gnager, for det var en urimelig anklage. 

 

7) Jeg tror fort det kan bli enda mer kleint å avlyse hele turen.. men du bestemmer selv!  Kanskje går det å heller forkorte den litt og så gjør noe annet de siste dagene? 

Anonymkode: 4afe8...d91

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2019 den 18.58, Nooni skrev:

Jeg forstår deg veldig godt. Det er 2 helt forskjellige turer. 

2 helt forskjellige turer? Forskjellig fra hva? Skjønte ikke helt... pga at det ikke er hele par, eller? 

Anonymkode: c2a47...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du og kjæresten planlegger en tur. Plutselig skal et vennepar være med, og det synes du er forsåvidt greit. Men så blir en - 1 - dame til med, og hele turen er ødelagt?? Forstår ikke at 1 person ekstra kan ødelegge en hel ferietur! 

Men - det jeg er mest overrasket over her, er all støtten TS får her! Er det så jæ.... at det kommer en ekstra person med? Er det virkelig vanskelig å takle? Med mindre det er en eks eller en haug med ekstra folk etc, ser jeg virkelig ikke problemet! 

Anonymkode: c2a47...252

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som introvert hadde dette vært nok til at jeg hadde enten avlyst turen (for min del), eller hatt en felles kortere strekning.

Det høres utrolig slitsomt ut å skulle bruke ferien (hvor jeg vil lade batteriene) til å please andre. Det krever energi å være med andre. Spesielt et halvkjent par, et ukjent menneske over så lang tid over så begrenset plass. 

Ugh. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som introvert og samboer/gift på 15.året -har vi løst det med å feriere hver for oss. Han drar med venner på fjellturer og jeg med venninne på et hotell. Dessverre også skapt litt splid i familien. Hans familie er sosiale. Og alt må gjøres sammen. Og de er mestre "til å henge seg på." Kræsjet flere turer. Så jeg har lært at man ikke sier konkrete planer. 

Anonymkode: 6cf42...d2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
21 timer siden, Clefable skrev:

Jeg hadde blitt hjemme. Turen har jo blitt noe helt annet enn det du i utgangspunktet planla. Jeg synes både kjæresten din og vennene hans har vært ganske respektløse her mot deg, for å være ærlig. Sikkert preget av at jeg er veldig introvert selv, og hadde ikke taklet at flere jeg egentlig ikke kjenner plutselig skulle være med på min kjærestetur. :sjenert:

Jeg er også introvert. Jeg mener ingen kan være synske her. Så lenge TS faktisk ikke satte foten ned eller gjorde det klart at de måtte tenke på om andre skulle være med tror jo alle at dette er greit. Vi introverter må faktisk forstå at folk rundt oss ikke er synske, og dessverre viser det seg også at svært mange ikke forstår helt grunnleggende høflighet (som f.eks. å klarere med de man reiser på tur med om det er greit at flere blir med). Her har TS stilltiende godtatt reisefølget inntil det var for sent. Lærdom: ikke svar ja over bordet neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du og kjæresten planlegger en tur. Plutselig skal et vennepar være med, og det synes du er forsåvidt greit. Men så blir en - 1 - dame til med, og hele turen er ødelagt?? Forstår ikke at 1 person ekstra kan ødelegge en hel ferietur! 

Men - det jeg er mest overrasket over her, er all støtten TS får her! Er det så jæ.... at det kommer en ekstra person med? Er det virkelig vanskelig å takle? Med mindre det er en eks eller en haug med ekstra folk etc, ser jeg virkelig ikke problemet! 

Anonymkode: c2a47...252

Jeg ville synes det var direkte plagsomt at en person jeg overhodet ikke kjenner skulle delta ja. Det er mulig det ikke går an å forklare hvordan det fungerer for en introvert - men hvis du er typen "jo flere, jo bedre" kan du jo se for deg meg som "dess færre, dess bedre". Vi trenger fred og ro for å hente oss inn, ikke en masse gøyalt og sosialt. Jeg forstår helt utmerket godt hvorfor TS anser ferien som ruinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du og kjæresten planlegger en tur. Plutselig skal et vennepar være med, og det synes du er forsåvidt greit. Men så blir en - 1 - dame til med, og hele turen er ødelagt?? Forstår ikke at 1 person ekstra kan ødelegge en hel ferietur! 

Men - det jeg er mest overrasket over her, er all støtten TS får her! Er det så jæ.... at det kommer en ekstra person med? Er det virkelig vanskelig å takle? Med mindre det er en eks eller en haug med ekstra folk etc, ser jeg virkelig ikke problemet! 

Anonymkode: c2a47...252

Dette er venner av kjæresten, ikke venner av TS. Og en venninne av vennene til kjæresten henger seg også med. En introvert bruker år på å bli kjent med andre personer. Derfor blir dette en slitsom tur for TS. Er det så vanskelig for deg å forstå? Å føle seg som 5te hjulet på vogna på en slik tur er svært nedbrytende. Har opplevd noe lignende selv.

Anonymkode: a6ae7...892

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde droppet hele turen hvis jeg var deg.

Dette var ikke noe dere planla. Du fortjener den turen du selv ønsker. 

Og slutt med å please andre. Du blir aldri lykkelig av det. 

Anonymkode: f2579...88c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke dratt. Kjenner meg veldig igjen fra da jeg var i ferskt forhold med min eks, man er redd for å si/gjøre noe som gjør kjæresten irritert, og så ender man opp med å finne seg i altfor mye. Det er langt fra en par-tur til det dette endte opp som, og når det blir to kompiser og to venninner + meg, hadde det veltet lasset for min del.. Det er ikke urimelig å si fra, og gjør det klart hvorfor. Altså at du ikke er sær og vanskelig, men at dette var deres ferie, og at du skal ha noe å si på lik linje som han. Gjør noe du har lyst til mens han er borte, hvis han gjennomfører, og så har du vist at du respekterer deg selv helt fra starten av. Om han seriøst mister kompiser pga at du og han skal på fjelltur alene, så er det jo noe merkelig her....

Anonymkode: 134a6...552

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enten

a) lagt om planene slik at dere tar en kortere tur sammen, for så å gå alene sammen med kjæresten et annet sted

b) sagt god tur til kjæresten og gitt beskjed  om at siden han endrer deres planer uten å forhøre seg med meg, tenker jeg å endre mine planer til en tur med en venninne til et annet fjellturmål.

C) holdt meg hjemme eller reist på en tur alene.

d) gitt kjæresten valget mellom å henge med vennene eller med meg. Eller gjøre litt av hvert.

Jeg ville ikke lagt det frem i en sur tone, mer at dette skal være ferie for meg og det opplegget han har lagt ikke er ferie for deg. Så ville jeg klarlagt dette for kommende ferier. Dette problemet kommer garantert til å dukke opp igjen.

Anonymkode: 537ad...7f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvordan gikk det ts? Ble det kjærestetur likevel?

Anonymkode: 0559c...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du lager storm i ett vannglass. Hun ene ekstra har da lite å si om dere alt var 4. Hun er vel singel og har ingen å reise med eller noe.

Du er vel heller ikke venneløs selv? Ta med deg en venninne du og?

Anonymkode: 48710...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt. Jeg er akkurat som deg, og må si jeg hadde gruet meg. 

Men som oftest når jeg gruer meg, så blir det kjempebra. 

Jeg hadde vært med, men fortalt kjæresten at du trenger litt alenetid og at han passer litt på deg. 

Enten sitter du igjen med en enorm mestringsfølelse eller så har du lært til neste gang.

 

Anonymkode: 699ea...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstrovert og glad i selskap fra andre.

Dette hadde dog skuffet meg stort, og bare vært stress.

Om ikke kjæresten hadde kunne akseptere det ved neste anledning hadde jeg revurdert forholdet faktisk. Ikke basert på en enkelt dum hendelse (dette var jo over grensen, men la gå), men man må kunne ha normal kjæresteferie sammen. 

Anonymkode: 5fe94...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...