Gå til innhold

.


Bestemor Piletre

Anbefalte innlegg

Endret i frykt for å bli gjenkjent

Endret av Bestemor Piletre
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei;forstår deg godt. Jeg synes det er ganske drøyt at venneparet som skal 'være med' på din og kjærestens tur/ferie,inviterer med andre.De burde ha tatt det opp med dere først.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt. Det er 2 helt forskjellige turer. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd lignende selv og forstår godt at du reagerer. Min mann har en bestemt venninne som er ganske blottet for sosial IQ, og har en tendens til å «henge seg på» våre planer. Han har vanskelig for å si nei til henne og hun er en person jeg ikke går særlig godt overens med. Det har vært flere diskusjoner mellom oss angående dette, og jeg har sagt rett ut at det sårer meg, og at jeg føler han ikke er interessert i å være med meg i det hele tatt når han inkluderer henne i våre private planer på den måten. Han har forstått dette nå, og det synes jeg kjæresten din også bør.

I ditt konkrete tilfelle: Er dette venneparet folk du i utgangspunktet synes virker ålreite? Jeg ville gått inn i dette med åpent sinn. Tenk at det kan godt være det blir en trivelig tur. Men har du mulighet til å gjøre det samme som de,og invitere med deg en venninne,søster eller annen?

Anonymkode: 0559c...3a7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Innlegget ble langt, så jeg skrev ikke alle detaljer. Men det skal sies at en gang vi var med dem for litt sia, nevnte han fyren det i det de sa hadet, altså akkurat når de dro slik at jeg ikke rakk reagere. Men med en gang de hadde dratt sa jeg til kjæresten min at det vil jeg ikke. Ble krangling, men han gikk med på å ringe kompisen etter et par dager for å si ifra. Da var det visst allerede for seint og de hadde spurt henne. Så vet ikke helt hvem jeg skal klandre. Kanskje kjæresten som brukte et par dager, jeg som ikke klarte reagere der og da i det sekundet før de forsvant ut døra, og de som bare spør sånn i forbifarten som om det er en selvfølge/mer til info. Synes og det er ekstra kleint at nå vet de at jeg ikke ville ha med en ekstra...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I ditt konkrete tilfelle: Er dette venneparet folk du i utgangspunktet synes virker ålreite? Jeg ville gått inn i dette med åpent sinn. Tenk at det kan godt være det blir en trivelig tur. Men har du mulighet til å gjøre det samme som de,og invitere med deg en venninne,søster eller annen?

Anonymkode: 0559c...3a7

Takk, det skal jeg prøve på. Kunne invitert med noen, men passet uansett ikke for mine nære venner så det ble ikke så aktuelt. Hadde liksom ikke tenkt tanken tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff føler med deg. Hadde en eks kjæreste som inviterte sine kamerater på mange ting bare jeg og han planla. Uten å forhøre seg med meg først. Irriterte meg grenseløst.

Skjønner at dette ikke er hyggelig og turen blir jo helt annerledes enn hva dere hadde planlagt.  Synes det er litt  frekkt av de andre å be med ekstra venninne.  

Gjør det beste ut av det.

 

Anonymkode: ddf24...2a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig gjort av hun dama i det andre paret. Hun var redd det ville bli kleint med bare deg og henne, og trenger derfor venninnestøtte.

Anonymkode: cbc63...58c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ! Det hadde jeg ikke takla så greit nei. Jeg hadde ikke blitt med :P Sorry altså. Du blir jo 5hjulet på vogna! To gode venninner, og to gode kompiser + dama. neitakk..! 

Jeg hadde sagt at til typen at dette ble noe helt annet enn forespeilet, og som jeg ikke vil bruke ferien på.

Høres for øvrig ut som tidenes kleineste tur, og iallfall med de forutsetningene som er lagt - ved at alle allerede vet at du ikke ville ha med venninnen. Det er også skitdårlig gjort av dette «venneparet». Å henge seg på er én ting, men å invitere en venninne.. nei, det er bare så utrolig dust :P 

Typen hadde fått bli så sur han bare vil, men det er noe som hadde vært veldig viktig for meg. Jeg takler dårlig at andre bestemmer premissene på feriedager man skal ha, uten at det blir diskutert skikkelig! Dette hadde vært mer slitsomt enn koselig. 

Anonymkode: 0941c...346

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig dårlig gjort av hun dama i det andre paret. Hun var redd det ville bli kleint med bare deg og henne, og trenger derfor venninnestøtte.

Anonymkode: cbc63...58c

Akkurat dette tenkte jeg og! Dårlig stil. 

Tror jeg hadde endret ferieplanene mine hadde jeg vært TS.

Anonymkode: a6ae7...892

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Det jeg og føler, at det er dårlig av dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bestemor Piletre skrev:

Hei dere.
Jeg lurer litt på andres mening rundt denne situasjonen. Vet det ikke er noe alvorlig problem, men jeg er usikker på om jeg er skikkelig vanskelig (som kjæresten ser ut til å mene) eller om det er ok å ha slike tanker?

Jeg og kjæresten hadde avtalt at vi skulle gå en fjelltur over flere dager i sommer. Vi har ikke vært sammen så lenge, rett over et år. En kveld vi var på besøk hos et vennepar han kjenner, kom vi inn på hva vi skulle i sommer, og de uttrykte et ønske om å bli med på turen. Kjæresten min virket positiv, og selv om introverte meg gjerne skulle gått bare oss to, tenkte jeg at det får gå fint, forstår jo at han vil ha de med.

Men så har nå dette andre paret plutselig invitert med seg en venninne av hun dama, og jeg kjenner at jeg synes det var litt rart. For det første blir nå den deilige fjellturen hvor jeg tenker at man skal koble av fra kjas og mas noe jeg må prestere sosialt på, jeg er ikke alltid like flink sosialt når det blir flere personer. Og de to jentene kommer til å kjenne hverandre kjempegodt, mens han kjenner kompisen sin, og jeg er redd for å bli gående alene og føle meg utenfor. Litt rart av de å invitere noen fler med på noe som var min og hans plan i utgangspunktet?!

Ble litt diskusjoner/krangel med kjæresten min om dette, og vi har kommet frem til at vi skal gjennomføre turen som planlagt med alle fem, så jeg må jo bare gjøre det.

Men jeg bare lurer - er det andre som og hadde reagert som meg, som nå gruer meg litt til noe jeg i utgangspunktet gledet meg til? Er en fjelltur over flere dager, hvor vi nå må være med disse folka store deler av tida. 

Skal sies at jeg er med på sosialt til vanlig, bl.a. hyttetur med hans store vennegjeng, uten å klage på det. Jeg er ikke alltid vanskelig om slike ting, men akkurat fjelltur var kanskje noe jeg hadde forventninger om at jeg skulle slippe den følelsen av at jeg må prestere sosialt. 😕 Setter veldig pris på ferien min og de dagene jeg har.

Problemet, Ts, er jo ikke vennene til typen din.

Problemet er enten at typen din tar avgjørelser uten å avklare med deg eller at du lyve rom at «dette er greit» når det ikke er det fordi du er konfliktsky. Og da går det ikke an å i ettertid komme og si «men jeg mente det jo ikke - jeg bare turte ikke si nei». Du er voksen. Mener du nei så sier du nei. Og så står du i situasjonen. På sikt er det en vinn-vinn situasjon fordi du sikrer deg at kun bekjente som faktisk liker deg blir igjen på bekjent-lista. Utnytterne går fort på jakt etter andre ofre når du setter ned foten.

Sånn her og nå ser jeg to muligheter:

1. Gjennomføre en kortere (type noen få timer) tur med venneparet og så skille lag.

2. Avlyse

 Være en feiging og ofre egen lykke for andres er ikke et alternativ. Med mindre det er snakk om et barn er det alltid bedre å skuffe andre heller enn å ofre deg selv. Folk setter nemlig ikke pris på offer. 

Anonymkode: 58367...c42

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet, Ts, er jo ikke vennene til typen din.

Problemet er enten at typen din tar avgjørelser uten å avklare med deg eller at du lyve rom at «dette er greit» når det ikke er det fordi du er konfliktsky. Og da går det ikke an å i ettertid komme og si «men jeg mente det jo ikke - jeg bare turte ikke si nei». Du er voksen. Mener du nei så sier du nei. Og så står du i situasjonen. På sikt er det en vinn-vinn situasjon fordi du sikrer deg at kun bekjente som faktisk liker deg blir igjen på bekjent-lista. Utnytterne går fort på jakt etter andre ofre når du setter ned foten.

Sånn her og nå ser jeg to muligheter:

1. Gjennomføre en kortere (type noen få timer) tur med venneparet og så skille lag.

2. Avlyse

 Være en feiging og ofre egen lykke for andres er ikke et alternativ. Med mindre det er snakk om et barn er det alltid bedre å skuffe andre heller enn å ofre deg selv. Folk setter nemlig ikke pris på offer. 

Anonymkode: 58367...c42

Takk for svar!

Jeg har absolutt uttrykt min mening ovenfor han. Han ringte også og sa fra til kompisen, men så var det for seint. Kjæresten min nevnte i en krangel at han følte jeg gjorde at han nesten mista bestekompisen sin, og ja da fikk jeg klart dårlig samvittighet. Så ja, jeg har gitt meg, dvs sagt at vi kan gjennomføre, men han vet absolutt at jeg ikkeer glad for det!

Men takk for innspillet, setter pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er viktigere for kjæresten din å være sammen med en kompis og dennes kjæreste pluss en venninne av henne igjen på denne turen, istedenfor at bare dere to drar som opprinnelig planlagt, bryr han seg lite om deg. Hvis jeg hadde vært i en slik situasjon, skulle mannen få slippe å se meg mer helt og holdent.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella said:

Hvis det er viktigere for kjæresten din å være sammen med en kompis og dennes kjæreste pluss en venninne av henne igjen på denne turen, istedenfor at bare dere to drar som opprinnelig planlagt, bryr han seg lite om deg. Hvis jeg hadde vært i en slik situasjon, skulle mannen få slippe å se meg mer helt og holdent.

Dette synes jeg blir for enkelt og egentlig ganske... hatsk?

Ja, dette er en uheldig situasjon, som mannen din definitivt har hatt en rolle i å stelle i stand. Men. Han er bare menneskelig, og som du sier så føler han seg fremmedgjort fra sin bestevenn. Så jeg skjønner at du fikk dårlig samvittighet (selv om det ikke er berettiget). Håper dog ikke dere skiller lag av den grunn (i hvert fall ikke det alene). 

Jeg hadde latt de andre gå på tur uten meg om jeg var deg. De kan jo kose seg alle fire så kan du ha en skikkelig fin staycation (eventuelt dra et annet sted uten dem). Neste gang sørger du for at det samme ikke gjentar seg. Du sier klart ifra til mannen din at du vil ha romantisk ferietur alene med han, og hvis han ikke er interessert i det, ja DA bør du kaste forholdet i søpla.

Anonymkode: 1b641...e14

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort jeg. Tror jeg hadde gjennomført det,  men skjønner om. Du ikke gjør. Skjønner typen din side av saken, eller syns han bare du er teit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg hadde lagt meg syk på avreisedagen....

Anonymkode: a9e1b...b1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en situasjon jeg selv kunne havnet i, og vet det er lettere sagt enn gjort men kunne ønske jeg:

sa til typen som noen skriver her: 

min ferie vil jeg bruke til ting jeg nyter og avslapning, nå blir denne turen noe helt annet enn den jeg ønsket å ta. Jeg finner på noe annet.

 

ikke føy deg etter hans ønsker på bekostning av din velvære. 

 

(og tror dessverre forholdet ditt kan bli vrient når du er såpass introvert og typen din såpass lite følsom for det og dine behov.)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva slags venner er det som først inviterer med seg selv for deretter å invitere med enda en person på deres kjæreteferie? Hallo? Ikke greit!

Men du må lære deg å si fra i situasjonen at dette vil dere gjerne diskutere privat først før du sier ja.

Og typen din som verken forsvarer deg eller forstår deg, bør få noen meldinger i klartekst: hva med å sette seg inn i hva det betyr å være introvert?'

Jeg synes imidlertid du skal gjennomføre turen - også som en lærdom til deg selv at

a) Ingenting trenger å bli så ille som du ser for deg i hodet ditt på forhånd.

b) Dersom det blir ille, har du lært å sette ned foten med en gang neste gang noe slikt kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomfør turen med åpent sinn og se hvordan det går. Blir du femte hjulet på vogna så vet jo både du og kjæresten din at dette ikke går i fremtiden. Lykke til!

Anonymkode: e9ce6...0e1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...