Gå til innhold

Dere som aldri bruker kredittkort

Fremhevede innlegg

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? 

Anonymkode: 510de...90c

Fordi man får renter på innestående. I tillegg er det sikrere ved netthandel.

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
33 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Har aldri eid et kredittkort i mitt liv!   Er jeg rar da...?

Har heller aldri eid kredittkort, ikke hatt brukt for det.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikringer. Man er forsikret hvis varen blir borte i posten ofte, forsikret mot svindel, forsikret for ditt og datt.

Anonymkode: 4745b...b9c

Til forskjell fra hva?? Du er forsikret mot svindel med ditt vanlige bankkort også. Så mye varer jeg bestiller fra nett og betaler med debetkort, så har det hendt titt og ofte at varen ikke har kommet fram, eller blitt borte i posten. Har alltid enten fått pengene tilbake eller ny vare. Fra innland og utland. Null problem. Trenger ingen kredittkortforsikring for det. Forsikringer for «ditt og datt» vet jeg ikke hva du mener med, men det er neppe noe som ikke kan bakes inn i innbo- og personforsikring. 

Anonymkode: c1485...a68

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare brukt kredittkort et par ganger når DNB har hatt kampanjer med 20% på varer betalt med kredittkort. Ellers har jeg ikke tenkt så mye over det egentlig. 

Anonymkode: 5fb12...99f

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Vanligvis dreier det seg ikke om formuer, nettopp. Å låne bort noen tusen eller titusen til Staten i en drøy måneds tid gjør man da uten å blunke, helt risikofritt som det er.

Anonymkode: 78416...60e

Jeg kommenterte kun din påstand om at det ikke var vanlig å legge ut for jobbreiser. Hvilket det altså er i enkelte sektorer. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? 

Anonymkode: 510de...90c

Du kan lese om dette i flere av innleggene i tråden.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Og så? Vanligvis dreier det seg ikke om formuer, nettopp. Å låne bort noen tusen eller titusen til Staten i en drøy måneds tid gjør man da uten å blunke, helt risikofritt som det er.

Dette synes jeg er en interessant måte å tenke på. Hvorfor skal jeg tømme mine sparekonti for en arbeidsgivers skyld? Jeg har opplevd en arbeidsgiver som var så treg med tilbakebetalingen at jeg måtte smelle neven i bordet og be dem vennligst slutte å tro jeg var banken deres. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, mmd skrev:

Men vi fikk en deilig ferie/opplevelse, mens du måtte siste hjemme. (Tror du vi er dumme?)

Ja, det virker som dere er det. Dere hadde hatt det mye bedre hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Vox_populi said:

nei, hertz har som fast regel at de krever kreditkort før leie. selve leiebeløpet kan betales med debetkort

Anonymkode: 44740...453

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvorfor skal jeg tømme mine sparekonti for en arbeidsgivers skyld?

Hvis du virkelig er så raka fant som du gir inntrykk av, så forstår jeg.
Men for oss med normal økonomi er å låne bort 10 eller 20 tusen for ei kort tid INGEN TING. En skal kikke nøye på kontoutskriftene for i det hele tatt å merke at summen er blitt litt mindre. 
Hvordan skal jeg regelmessig kunne kjøpe meg ny bil til mange hundre tusen med noen få års mellomrom, om en bagatell på 10-20 000 tømmer mine sparekonti? 

• Liker 1
Skrevet

Forskning viser at smertesenteret i hjernen aktiveres når vi betaler noe med kontanter. Det har stor symbolverdi å gi de i fra seg. 

Bruker man debetkort er det mye mindre utslag, og knapt noe utslag med kredittkort. Nå snakker jeg gjennomsnitt her, unntakene florerer selvsagt her inne. 

Resultatet er i hvert fall at det kjennes som om man betaler med monopolpenger når man drar kredittkortet, og dermed forbruker en kredittkortbruker mer penger enn en som betaler med kontanter. 

Jeg har tatt til meg dette, og ser at jeg har vært mer slepphendt med kredittkort enn med kontanter, derfor unngår jeg KK. 

På firmareiser bruker jeg firmaets debetkort. Leiebil er ikke et problem, Sixt, Avis og flere til tar debetkort. 

• Liker 4
Skrevet
49 minutter siden, Roci skrev:

Jeg kommenterte kun din påstand om at det ikke var vanlig å legge ut for jobbreiser. Hvilket det altså er i enkelte sektorer. 

Det er usant. Jeg har aldri nevnt noe om hvor vanlig det er å legge ut for reiser, jeg bare gav uttrykk for at beløpene oftest er så beskjedne at det ikke burde være noe å lage nummer av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, det stemmer. Jeg leide nylig bil hos Hertz, der kunne jeg ikke bruke vanlig Visakort, måtte bruke kredittkort. Dette har jeg opplevd flere ganger tidligere også.

HI

Anonymkode: 2a6f2...078

Har også leid bil flere ganger, og aldri har jeg måtte bruke kredittkortet. Ellers så hadde jeg vel ikke sagt at det går uten?

Anonymkode: 3adf6...349

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke kredittkort. Så enkelt er det egentlig. Aldri følt at jeg trenger det heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men for oss med normal økonomi er å låne bort 10 eller 20 tusen for ei kort tid INGEN TING. En skal kikke nøye på kontoutskriftene for i det hele tatt å merke at summen er blitt litt mindre. 
Hvordan skal jeg regelmessig kunne kjøpe meg ny bil til mange hundre tusen med noen få års mellomrom, om en bagatell på 10-20 000 tømmer mine sparekonti? 

Veldig økonomisk🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen av dere som faktisk svarer på det ts lurer på. Å ha mange penger på konto er jo ikke ensbetydende med at man ikke trenger kredittkort. Eller omvendt, å ha kredittkort betyr ikke nødvendigvis at man har elendig og rotete økonomi. 

Jeg har flere hundre tusen på konto, likevel bruker jeg jevnlig kredittkortet. Betaler alltid hele beløpet ved forfall. 

Jeg bruker det til bestilling av flybilletter, hotell, leiebil, jobbreiser, når jeg har utlegg jeg skal ha tilbake enten fra arbeidsgiver eller andre. Kredittkortet har forsikring i seg slik at alt av reise betales med det. Dessuten får jeg rimeligere hotell og leiebil ved å betale med kredittkortet. 

Dere som ikke har/bruker kredittkort; gjør dere ingenting av dette?

Anonymkode: 8e75d...15e

Jo jeg gjør alt det der bare med debetkort. Skjønner ikke hvordan det er vanskelig å forstå?  Forsikring har jeg allerede gjennom jobb. 

Anonymkode: 15729...100

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjorde ikke jeg. Men før du overhodet er kommet deg til flyplassen og fått begynt på din "gratis" reise, ligger jeg som IKKE reiser, langt foran deg økonomisk. Og når du er kommet fram, vil du kanskje se deg om, spise, overnatte m.m. Plutselig er ikke reisa så veldig gratis likevel! Du hadde spart et pent beløp på å si nei takk, selv om turen tilsynelatende var gratis.

Jeg måtte jo hjem uansett, så den flyreisen måtte jeg jo ta uansett. Forskjellen var jo nå at den var gratis. Men takk for at du nok en gang beviser mitt poeng om at man må ha økonomisk sans og vite hvordan man bruker et kredittkort for at man skal få fordeler av det.

Anonymkode: 62dfe...424

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper jeg aldri får slik økonomisk sans at jeg ser monn i å spare en småmynt her eller der. Å være gnien og gjerrig overlater jeg med glede til de "fornuftige" å være. Sånn oppførsel tiltaler meg rett og slett ikke.

Det å sikre seg mot svindel er ikke å være gjerrig eller gnien. Du har jo virkelig ikke satt deg inn i kredittkortbruk. Det anbefales at man bruker kredittkort på reise og ved netthandel. 

Regner med at du også snur i butikkdørene så fort du ser et tilbud? Ingen vits i å kjøpe det så fremt man ikke får full pris. Merkelig at du mener at andre er så gniene når du ikke engang vil dra på en flyreise fordi det koster penger med mat for øvrig. ;)

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at jeg er raka fant? RIktignok vil det merkes om jeg tar 10.000-20.000 ut av konto, men hvorfor i denne verden skal jeg gjøre det selv om det ikke merkes? Synes ikke du det er rett og rimelig at en leverer reiseregning og får pengene utbetalt med en gang og ikke uke etter uke får høre den ene unnskyldningen mer tåpelig enn den andre for at pengene ikke er betalt ut? Spesielt ille blir det jo hvis det er slik at en reiser ofte. Da kan jo de 10-20.000 fort bli 50.000 i utlegg. Jeg synes det er merkelig at en riking som deg ikke synes det er greit å få tilbakebetalt i rimelig tid?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å sikre seg mot svindel er ikke å være gjerrig eller gnien. Du har jo virkelig ikke satt deg inn i kredittkortbruk. Det anbefales at man bruker kredittkort på reise og ved netthandel. 

Regner med at du også snur i butikkdørene så fort du ser et tilbud? Ingen vits i å kjøpe det så fremt man ikke får full pris. Merkelig at du mener at andre er så gniene når du ikke engang vil dra på en flyreise fordi det koster penger med mat for øvrig. ;)

Hvem er det som anbefaler bruk av kredittkort, altså sier at man bør bruke det? Kredittkortselskapene?

Og når det gjelder å sikre seg mot svindel.. det er vel helst nettopp kredittkortene som oftest blir svindlet. Debetkort er for øvrig også sikret mot svindel.

Og hvorfor skal man sette seg sånn inn i bruk av kredittkort hvis man ikke interesserer seg for det eller har bruk for det? Enkelte mennesker har faktisk ikke vaner som tilsier at det lønner seg. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...