Brimi Skrevet 7. juli 2019 #21 Skrevet 7. juli 2019 Jeg har dessverre ikke økonomisk sans til å ha vanlig kredittkort. Det eneste kredittkortet jeg har kan bare brukes hos Krogh (så vidt jeg vet).
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #22 Skrevet 7. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen av dere som faktisk svarer på det ts lurer på. Å ha mange penger på konto er jo ikke ensbetydende med at man ikke trenger kredittkort. Eller omvendt, å ha kredittkort betyr ikke nødvendigvis at man har elendig og rotete økonomi. Jeg har flere hundre tusen på konto, likevel bruker jeg jevnlig kredittkortet. Betaler alltid hele beløpet ved forfall. Jeg bruker det til bestilling av flybilletter, hotell, leiebil, jobbreiser, når jeg har utlegg jeg skal ha tilbake enten fra arbeidsgiver eller andre. Kredittkortet har forsikring i seg slik at alt av reise betales med det. Dessuten får jeg rimeligere hotell og leiebil ved å betale med kredittkortet. Dere som ikke har/bruker kredittkort; gjør dere ingenting av dette? Anonymkode: 8e75d...15e Nei. I min jobb er vi aldri på jobbreiser. Reiser også ekstremt sjelden, leiebil bruker jeg aldri på en evt reise. De reisene jeg bestiller er i utgangspunktet på tilbud, så jeg ville ikke tjent noe på å bruke kredittkortet. Reiseforsikring har jeg inkl i personforsikringen, så har ingenting å si at det er inkl i kortet for min del. Så i min hverdag har jeg ingen vaner som tilsier at jeg hadde tjent noe på å bruke kredittkort, og derfor klarer jeg meg helt fint uten. Anonymkode: c1485...a68 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #23 Skrevet 7. juli 2019 26 minutter siden, Roci skrev: I statlig sektor er det relativt vanlig at man selv legger ut for jobbreiser. Og så? Vanligvis dreier det seg ikke om formuer, nettopp. Å låne bort noen tusen eller titusen til Staten i en drøy måneds tid gjør man da uten å blunke, helt risikofritt som det er. Anonymkode: 78416...60e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #24 Skrevet 7. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag fikk jeg en gratis flyreise. Det gjorde ikke jeg. Men før du overhodet er kommet deg til flyplassen og fått begynt på din "gratis" reise, ligger jeg som IKKE reiser, langt foran deg økonomisk. Og når du er kommet fram, vil du kanskje se deg om, spise, overnatte m.m. Plutselig er ikke reisa så veldig gratis likevel! Du hadde spart et pent beløp på å si nei takk, selv om turen tilsynelatende var gratis. Anonymkode: 78416...60e 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #25 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: En må ikke ha kreditkort for å leie bil, nei. Anonymkode: 3adf6...349 Joda, det stemmer. Jeg leide nylig bil hos Hertz, der kunne jeg ikke bruke vanlig Visakort, måtte bruke kredittkort. Dette har jeg opplevd flere ganger tidligere også. HI Anonymkode: 2a6f2...078
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #26 Skrevet 7. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men med tanke på hvor mange i tråden som ikke har økonomisk sans nok til å se at kredittkort er fornuftig er det nok heller like greit at dere holder dere unna det. Håper jeg aldri får slik økonomisk sans at jeg ser monn i å spare en småmynt her eller der. Å være gnien og gjerrig overlater jeg med glede til de "fornuftige" å være. Sånn oppførsel tiltaler meg rett og slett ikke. Anonymkode: 78416...60e 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #27 Skrevet 7. juli 2019 Reiser endel i jobb, men jobben faktureres for både fly, bil og hotell. Mat må jeg legge ut for selv. Ser ikke behov for kredittkort Anonymkode: 22def...b82 1
Vox_populi Skrevet 7. juli 2019 #28 Skrevet 7. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, det stemmer. Jeg leide nylig bil hos Hertz, der kunne jeg ikke bruke vanlig Visakort, måtte bruke kredittkort. Dette har jeg opplevd flere ganger tidligere også. Anonymkode: 2a6f2...078 Jeg tipper at du ikke hadde nok på kortet til å dekke depositumet:Selv om man har forsikringer i orden, så vil de fleste leiebilselskaper kreve et depositum ved utleie av bil. Kontanter eller vanlig bankkort vil i de fleste tilfeller være en liten gunstig løsning da, og et kredittkort kommer godt med. Beløpet kan være nokså høyt ettersom utleieren da må sikre seg mot potensielt store skader på bilen. 4
mmd Skrevet 7. juli 2019 #29 Skrevet 7. juli 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og så? Vanligvis dreier det seg ikke om formuer, nettopp. Å låne bort noen tusen eller titusen til Staten i en drøy måneds tid gjør man da uten å blunke, helt risikofritt som det er. Anonymkode: 78416...60e Det er svært vanlig blant mange ansatt i Norge, inkludert de 170 000 statlig ansatte, å legge ut tildels store summer (mange tusen hver måned). Jeg er ikke interessert i å ha en egen økonomisk buffer stående til rådighet for arbeidsgiver. Dette gjelder veldig mange i det private også, ikke noe spesielt. HI
mmd Skrevet 7. juli 2019 #30 Skrevet 7. juli 2019 2 minutter siden, Vox_populi skrev: Jeg tipper at du ikke hadde nok på kortet til å dekke depositumet:Selv om man har forsikringer i orden, så vil de fleste leiebilselskaper kreve et depositum ved utleie av bil. Kontanter eller vanlig bankkort vil i de fleste tilfeller være en liten gunstig løsning da, og et kredittkort kommer godt med. Beløpet kan være nokså høyt ettersom utleieren da må sikre seg mot potensielt store skader på bilen. Haha, det var nesten 200.000 kr på kortet jeg ville bruke sist!
Gjest loveli Skrevet 7. juli 2019 #31 Skrevet 7. juli 2019 (endret) Jeg bruker kredittkort når jeg bestiller ferier, leier bil osv osv fordi det er mange forsikringer som følger med ved betalingsmåten, men jeg har alltid mer penger på brukskonto enn jeg bruker på kredittkortet og betaler derfor tilbake kreditten med én gang. Å kjøpe ting på kreditt fordi jeg ikke har penger på konto er helt utelukket. Fordi jeg mener man aldri skal bruke penger man ikke har med mindre det gjelder kjøp som bolig og eventuelt bil. Lånte penger er dyre penger. Ting jeg ikke har råd til er for dyre ting. Mange dyre ting jeg ønsker meg, men det gjelder å ikke falle for fristelsen. Spar først, bruk etterpå. Har en relativt grei bufferkonto, så slipper jeg å måtte bruke kredittkort hvis vaskemaskinen ryker etc. Ser nå at det ikke var dette du mente TS, beklager. Endret 7. juli 2019 av loveli
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #32 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, Brunello skrev: Det lønner seg å betale alt med kredittkort og betale kredittkortregningen på forfall. Hvorfor? Anonymkode: 510de...90c 2
mmd Skrevet 7. juli 2019 #33 Skrevet 7. juli 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjorde ikke jeg. Men før du overhodet er kommet deg til flyplassen og fått begynt på din "gratis" reise, ligger jeg som IKKE reiser, langt foran deg økonomisk. Og når du er kommet fram, vil du kanskje se deg om, spise, overnatte m.m. Plutselig er ikke reisa så veldig gratis likevel! Du hadde spart et pent beløp på å si nei takk, selv om turen tilsynelatende var gratis. Anonymkode: 78416...60e Men vi fikk en deilig ferie/opplevelse, mens du måtte siste hjemme. (Tror du vi er dumme?) Hilsen HI (for tiden på ferie i sydligere strøk. Selve reisen ble betalt med poeng, må bare betale for leilighet og mat/lommepenger.) 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #34 Skrevet 7. juli 2019 Hvordan jeg klarer å ikke bruke kredittkort? Det er ganske enkelt. Bruker de pengene jeg har og ikke mer. Trenger ikke legge ut på forhånd for jobbreiser osv. Har forsikringer andre steder enn gjennom kredittkort. Bestiller kun fra trygge nettbutikker. Gidder ikke jage rabatter og bonuspoeng. Jeg kan forstå at kredittkort er nødvendig hvis du må legge ut mye for jobbreiser, men hvis du ikke klarer å få hverdagen til å gå rundt uten å bruke kredittkort bør du gjennomgå din egen økonomi grundig Anonymkode: 41859...9d7 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #35 Skrevet 7. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Anonymkode: 510de...90c Forsikringer. Man er forsikret hvis varen blir borte i posten ofte, forsikret mot svindel, forsikret for ditt og datt. Anonymkode: 4745b...b9c 1
VKM Skrevet 7. juli 2019 #36 Skrevet 7. juli 2019 Har aldri skaffet meg det, ser heller ikke poenget med det foreløpig. Kanskje en dag vil jeg ha nytte av det, men som ting er nå ser jeg ikke hva det skulle ha gjort. Hadde sikkert aldri brukt den uansett da jeg bare bruker penger på regninger og mat 🤷🏼♀️ 1
Jerry Lee Skrevet 7. juli 2019 #37 Skrevet 7. juli 2019 Har aldri eid et kredittkort i mitt liv! Er jeg rar da...?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #38 Skrevet 7. juli 2019 17 minutter siden, mmd skrev: Haha, det var nesten 200.000 kr på kortet jeg ville bruke sist! Det er jo galskap å ha så mye penger på kontoen knyttet til et debetkort. Blir kortet stjålet eller skimmet kan de jo tømme kontoen din. Med kredittkort har du fortsatt pengene trygt på kontoen. Selv om du får pengene tilbake fra banken kan det jo ta noen uker. Anonymkode: 2a260...c64 2
mmd Skrevet 7. juli 2019 #39 Skrevet 7. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo galskap å ha så mye penger på kontoen knyttet til et debetkort. Blir kortet stjålet eller skimmet kan de jo tømme kontoen din. Med kredittkort har du fortsatt pengene trygt på kontoen. Selv om du får pengene tilbake fra banken kan det jo ta noen uker. Anonymkode: 2a260...c64 Har jo ikke det til vanlig sda, selvsagt. Men akkurat da sto det faktisk så mye penger på det kortet. (men det var vel en skikkelig avsporing!) HI
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #40 Skrevet 7. juli 2019 NEI. Foreldrene min hjernevasket meg nok da jeg var liten å sa at det var farlig med kredittkort og at dette måtte man aldri skaffe seg. Anonymkode: 31591...a42 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå