Gå til innhold

Hva synes dere om TIO oppdragelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først syntes jeg det virket veldig fornuftig men etter å ha lest en del innlegg på Facebook gruppen TIO så synes jeg virker som en litt slapp oppdragelse. Eller er det jeg som har misforstått? 

Anonymkode: e33d0...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det? Prøvde å google, men fant ikke noe.

Anonymkode: 41417...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det? Prøvde å google, men fant ikke noe.

Anonymkode: 41417...f07

Google etter TIO tilknytningsomsorg så kommer det opp :)

Nå har jeg ikke lest så mye om det, egentlig bare de 7 prinsippene, men det virker ikke så gærnt det?🤔

Screenshot_20190706-235814_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe om hvordan håndtere treårstrass? Min eldste virker som han trenger exorsisme når det holder på....nytter ikke å se på han uten at det eskalerer noe hinsides.

Anonymkode: 67f89...ff6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør vi det, minus bæresjal. Litt rart å kalle det en metode da.

Anonymkode: 83c9b...adf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånn gjør vi det, minus bæresjal. Litt rart å kalle det en metode da.

Anonymkode: 83c9b...adf

Mine har begge vokst opp sånn...uten at jeg visste det var tio....men fremdeles er treårstrassen særdeles vanskelig å håndtere.

Anonymkode: 67f89...ff6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som hvordan jeg har gjort det fra fødsel. Har ikke opplevd noe trassalder. 

 

Hva med dette mener Ts er slapt? 

Med punktene som står nevnt overfor, sier ikke noe om oppdragelse egentlig. 

Anonymkode: aebc0...189

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteforeldre av Gottman og Barnehageårene av Hedvig Montgomery er fine  bøker som er tiovennlig. Har ikke kommet særlig langt i sistnevnte, men i Hjerteforeldre snakker han om emosjonstrening - bekreftelse og forståelse av barnets følelser osv.. Han forklarer så fint! Jeg er stor tilhenger av tio, vet likevel ikke om alt jeg gjør er tiovennlig, men jeg liker det meste her :)

 

Anonymkode: 4b3cd...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det er alt for lite grensesetting i TIO. Barna skal forståes «ihjel» og det er mye dokking og dulling. Har selv lest flere av bøkene og mye er fint. De blinkene som er nevnt i tråden er veldig gode bøker, men det virker liksom som TIO foreldrene glemmer/hopper over dette med grensesetting. Er selv opptatt å knytte bånd med barnet mitt, være en varm voksen og mye omsorg. Men grenser er viktig! 

Flere i min omgangskrets er såkalte TIO foreldre og barna deres fungerer desverre dårlig sammen med andre barn. De vet at de får det som de vil. Dersom de ikke vil dele, slår andre barn etc så vet barna å bruke følelsene sine «men jeg ble leeeeeei meg» og dette må tas på alvor må forstå! Jeg er enig i at barns følelser skal tas på alvor, men må også korrigere negativ atferd. Disse barna kommer desverre til å lære på den harde måten, når foreldrene ikke setter grenser. Det vil si at de blir dårlige lekekamerater i barnehage og skole. Og da må (krever foreldrene) bhg/skolen sette inn alle ressurser på dette «stakkars» TIO barnet. De krever da at bhg/skole også skal forstå seg ihjel og tilrettelegge, ikke sette grenser som barna så sårt trenger.

 

Anonymkode: dd753...d38

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg mener det er alt for lite grensesetting i TIO. Barna skal forståes «ihjel» og det er mye dokking og dulling. Har selv lest flere av bøkene og mye er fint. De blinkene som er nevnt i tråden er veldig gode bøker, men det virker liksom som TIO foreldrene glemmer/hopper over dette med grensesetting. Er selv opptatt å knytte bånd med barnet mitt, være en varm voksen og mye omsorg. Men grenser er viktig! 

Flere i min omgangskrets er såkalte TIO foreldre og barna deres fungerer desverre dårlig sammen med andre barn. De vet at de får det som de vil. Dersom de ikke vil dele, slår andre barn etc så vet barna å bruke følelsene sine «men jeg ble leeeeeei meg» og dette må tas på alvor må forstå! Jeg er enig i at barns følelser skal tas på alvor, men må også korrigere negativ atferd. Disse barna kommer desverre til å lære på den harde måten, når foreldrene ikke setter grenser. Det vil si at de blir dårlige lekekamerater i barnehage og skole. Og da må (krever foreldrene) bhg/skolen sette inn alle ressurser på dette «stakkars» TIO barnet. De krever da at bhg/skole også skal forstå seg ihjel og tilrettelegge, ikke sette grenser som barna så sårt trenger.

 

Anonymkode: dd753...d38

Dette høres ut som foreldre som har misforstått, og det er ikke tilknytningsomsorgens feil. Noen mennesker er tafatte og konfliktsky, så disse foreldrene ville nok vært like slappe foreldre uansett hvilken merkelapp de hadde satt på oppdragelsen. Jeg er stor tilhenger av tilknytningsomsorg og trygghetssirkelen, men vet selvfølgelig at grensesetting er nødvendig når man skal oppdra et barn. Riktignok ikke i form av kjeft og straff, som dessverre er det eneste mange forbinder med å sette grenser. 

Anonymkode: 089b2...379

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette faller vel naturlig inn tenker jeg, uten at man følger noen spesiell metode. Trygge barn som vet at de har trygge omsorgsfulle foreldre med masse kjærlighet for dem er vi opptatt av, men har hverken praktisert bæring eller samsoving utover sove på samme rom første leveår. 

Anonymkode: 50241...8ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

TIO legger like mye opp til grensesetting som "andre", det handler mer om hvordan man formidler grensene. "Åååh, kan du slutte å slå katten, du bare slår på alt og alle hele tiden, jeg er så lei" er ikke TIO. "Katten liker ikke å bli slått. Du kan heller stryke katten" - barnet forsetter kanskje å slå - "Nei katter er ikke for å slå på. Jeg ser at det er vanskelig å ikke slå katten, så nå tar jeg deg vekk fra katten". Veldig avhengig av barnets alder selvfølgelig. Man kan ha de samme grensene, men de skal formidles uten at barnet blir anklaget for å være tverr og vanskelig, og man bruker ikke straff (konsekvenser på moderne norsk...). 

Jeg tror svært mange foreldre i dag praktiserer TIO uten å være klar over det. Og ingen klarer jo å praktisere det hele tiden. Jeg er TIO-bevisst men kan jo bli sint på treåringen og si ting som ikke er helt TIO ("SLUTT å rope sånn, du roper hele tiden, jeg blir sprø av den ropinga di"). Men jeg ser at det faktisk er mer effektivt å være tio-vennlig. 

Det nytter ikke å bruke Facebook som eksempel på hva TIO er, i den gruppa er jo all slags foreldre, den er IKKE en fasit på hva som er TIO. 

Av bøker syns jeg "how to talk so little kids will listen" er mest konkret. :)

Jeg tror vi i Norge har litt mer tio-vennlig kultur enn for eksempel USA hvor det er langt mer vanlig å bruke fysisk avstraffelse etc. Det aller viktigste prinsippet i tio er å anerkjenne barns følelser og ikke avfeie dem ("slutt å syte, gutter griner ikke!"). 

Bæresjal og samsoving er ikke nødvendige prinsipper for TIO for alle... Kommer jo helt an på barnet! Og foreldrene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Flere i min omgangskrets er såkalte TIO foreldre og barna deres fungerer desverre dårlig sammen med andre barn. De vet at de får det som de vil. Dersom de ikke vil dele, slår andre barn etc så vet barna å bruke følelsene sine «men jeg ble leeeeeei meg» og dette må tas på alvor må forstå! 

Anonymkode: dd753...d38

Dette viser jo dessuten at de har misforstått teorien totalt. Fokuset på å forstå følelser handler ikke bare om at foreldre skal forstå følelsene til sine barn, men også at barna skal lære å forstå og håndtere egne følelser, og (aller viktigst) forstå andres følelser. Et barn som slår andre barn har verken lært å håndtere egne følelser eller å forstå andres. 

Anonymkode: 089b2...379

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

Vi har fulgt denne metoden, har egentlig ikke tenkt så mye over det. Opplever at tipsene fra de bøkene som er nevnt funker bedre enn kjefting, for da låser det seg bare for ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe om hvordan håndtere treårstrass? Min eldste virker som han trenger exorsisme når det holder på....nytter ikke å se på han uten at det eskalerer noe hinsides.

Anonymkode: 67f89...ff6

Det er der jeg i alle fall syntes metoden har sine svakheter. Det er liksom KUN fokus på å forstå og anerkjenne barnet. Vel og bra det, men barn trenger også å bli møtt med faste rammer, forutsigbare konsekvenser etc. Ikke bare anerkjennelse, selv om det selvfølgelig er vel og bra. 

Jeg tror denne «metoden» er et motsvar til den «gode» gamle streng oppdragelse, og så er den dratt litt vel langt. 

Anonymkode: 8d9eb...625

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg mener det er alt for lite grensesetting i TIO. Barna skal forståes «ihjel» og det er mye dokking og dulling. Har selv lest flere av bøkene og mye er fint. De blinkene som er nevnt i tråden er veldig gode bøker, men det virker liksom som TIO foreldrene glemmer/hopper over dette med grensesetting. Er selv opptatt å knytte bånd med barnet mitt, være en varm voksen og mye omsorg. Men grenser er viktig! 

Flere i min omgangskrets er såkalte TIO foreldre og barna deres fungerer desverre dårlig sammen med andre barn. De vet at de får det som de vil. Dersom de ikke vil dele, slår andre barn etc så vet barna å bruke følelsene sine «men jeg ble leeeeeei meg» og dette må tas på alvor må forstå! Jeg er enig i at barns følelser skal tas på alvor, men må også korrigere negativ atferd. Disse barna kommer desverre til å lære på den harde måten, når foreldrene ikke setter grenser. Det vil si at de blir dårlige lekekamerater i barnehage og skole. Og da må (krever foreldrene) bhg/skolen sette inn alle ressurser på dette «stakkars» TIO barnet. De krever da at bhg/skole også skal forstå seg ihjel og tilrettelegge, ikke sette grenser som barna så sårt trenger.

 

Anonymkode: dd753...d38

Veldig enig, og det er SÅ viktig med grenser! 

Anonymkode: 8d9eb...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette viser jo dessuten at de har misforstått teorien totalt. Fokuset på å forstå følelser handler ikke bare om at foreldre skal forstå følelsene til sine barn, men også at barna skal lære å forstå og håndtere egne følelser, og (aller viktigst) forstå andres følelser. Et barn som slår andre barn har verken lært å håndtere egne følelser eller å forstå andres. 

Anonymkode: 089b2...379

Vel da har va. 70% av de på TIO gruppen på FB misforstått. Det er 0 fokus på grensesetting, bare at du må forstå at barnet. 

Anonymkode: 8d9eb...625

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel da har va. 70% av de på TIO gruppen på FB misforstått. Det er 0 fokus på grensesetting, bare at du må forstå at barnet. 

Anonymkode: 8d9eb...625

Jeg kjenner ikke til den gruppen, men utfra tidligere erfaringer med Facebook-grupper er jeg ikke akkurat overrasket... Disse gruppene har en tendens til å være et samlingssted for folk som har fått en nærmest religiøs overbevisning av en eller annen teori, men som verken evner å forstå teorien i sin helhet, bruke sunn fornuft eller tenke kritisk. 

Anonymkode: 089b2...379

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe om hvordan håndtere treårstrass? Min eldste virker som han trenger exorsisme når det holder på....nytter ikke å se på han uten at det eskalerer noe hinsides.

Anonymkode: 67f89...ff6

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/Mg48QR/Barnepsykolog-om-trassalderen--Det-er-to-ting-du-aldri-bor-gjore

Disse rådene innebærer mye av prinsippene i tilknytningsomsorg ☺

Anonymkode: 089b2...379

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
12 hours ago, AnonymBruker said:

Står det noe om hvordan håndtere treårstrass? Min eldste virker som han trenger exorsisme når det holder på....nytter ikke å se på han uten at det eskalerer noe hinsides.

Anonymkode: 67f89...ff6

"how to talk so little kids will listen" har mange konkrete tips på det. Men det er jo viktig å huske på at treårstrass ER vanskelig, det finnes ingen magisk kur, og som forelder klarer man ikke alltid håndtere det "riktig". Man kan bruke tips og triks, og jeg syns det hjelper litt, men det stormer jo innimellom likevel. Men jeg føler hvertfall jeg har mer konstruktive verktøy enn bare kjefting og stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...