Gå til innhold

Egg gikk ut på dato i april

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er de forsatt spisende ? De står i kjøleskap,

Anonymkode: 0da9f...75b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo se på dem da. Knekk et egg i en kopp og lukt.

AnonymBruker
Skrevet

Egg holder seg veldig lenge. Jeg har spist egg som har vært rundt et halvt år gamle og de har vært helt fine. Så de er sikkert fortsatt spiselige. Om de ikke er det så kjenner du det rimelig fort da råtne egg ikke lukter særlig godt. 

Anonymkode: dd049...c5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finner du fort ut når du knekker det. Full mulig at det fortsatt er spiselig.

Anonymkode: 25e18...3b7

AnonymBruker
Skrevet

Ta vanntesten: Legg egget i en bolle med vann. Hvis det flyter er det dårlig, hvis det synker er det bra. 

Anonymkode: 1c47d...b6f

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta vanntesten: Legg egget i en bolle med vann. Hvis det flyter er det dårlig, hvis det synker er det bra. 

Nettopp.  ☺  

Men tenker de er ok.   Som nevnt oppi her...norske egg har lang holdbarhet.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :blomst:

Anonymkode: 0da9f...75b

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig er de helt fine. De har samme datotesting som i utlandet, i utlandet pga. salmonella-fare. Det har vi ikke her. Råtne egg kan man få i enhver kurv, også de nye. Du lukter og ser med det samme de er dårlige. Jeg pleier å overta brett med egg fra venner som er redd for egg som har gått ut på dato. no problemo.

Anonymkode: 6dd13...ac9

• Liker 1
Skrevet

det trenger ikke være dårlig hvis det flyter :) Eggeskallet er ikke helt lufttett så etter hvert vil det tørke litt ut hvis det lagres lenge og luftlommen inni blir større, da flyter det lettere. Det aller sikreste er å knekke et egg og kjenne om det lukter uvanlig.

• Liker 3
Skrevet

Leste for noen år siden om TV2-kokken Wenche som skulle teste eggs holdbarhet.  Hun bakte et eller annet med egg som var et år gamle, og de var like fine.

Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Leste for noen år siden om TV2-kokken Wenche som skulle teste eggs holdbarhet.  Hun bakte et eller annet med egg som var et år gamle, og de var like fine.

ja, jeg har også bakt med egg som var nesten ett år gamle. Vi brukte å sanke måseegg da jeg var yngre, vi lagret dem i en spesiell gele så holdt de seg i evigheter.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jegerikkeminskyld skrev:

ja, jeg har også bakt med egg som var nesten ett år gamle. Vi brukte å sanke måseegg da jeg var yngre, vi lagret dem i en spesiell gele så holdt de seg i evigheter.

Mener hun sa eggene var oppbevart i romtemperatur i tørrskapet....

Men det er sikkert fine måter å bevare egg på for lengst mulig holdbarhet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt sjansen :) 

Anonymkode: 4eb66...677

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Råtne egg kan man få i enhver kurv, også de nye. Du lukter og ser med det samme de er dårlige. 

Anonymkode: 6dd13...ac9

Ja!   Jeg skulle lage eggerøre til et spekelag en gang av en 12pk.   Det siste egget jeg knekte oppi var råttent og ødela alt sammen.

Men slikt tror jeg er sjeldent.

Skrevet

Spiste kesam til frokost som "gikk ut" for to måneder siden, så det sier vel seg selv at jeg ikke ville hatt problemer med en kartong som var stemplet april. Er ikke oppvokst med at egg har dato.

Er man i tvil er det veldig lett å lukte og smake før man spiser :spise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Jegerikkeminskyld skrev:

det trenger ikke være dårlig hvis det flyter :) Eggeskallet er ikke helt lufttett så etter hvert vil det tørke litt ut hvis det lagres lenge og luftlommen inni blir større, da flyter det lettere. Det aller sikreste er å knekke et egg og kjenne om det lukter uvanlig.

Stemmer det, mine egg fra 10kr salget i april flyter, men er helt fine og ferske inni. Egg kan ligge VELDIG lenge uten at det er noe problem. 

Anonymkode: 56b6f...cb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det skal egentlig være en 10% saltholdig løsning. I vann bør egget ligge ganske flatt mot bunnen.

Anonymkode: 5adce...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...