Gå til innhold

Irettesette andres barn...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det var helt greit å gi barnet en ærlig og skikkelig beskjed om konsekvensene når han oppfører seg slik. At mor ble støtt for gå på hennes kappe, når hun ikke evner å irettesette barnet på en skikkelig måte så må jo andre trø til.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, ordinarygirl skrev:

Men å si han ikke får være på besøk er noe du ikke kan gjennomføre... For det er jo foreldrene som må ta med barnet der i fra, og kommer de til å gjøre det? Uansett, ja til å snakke til andres barn som ikke oppfører seg fint.

Hvor tafatt går det snn å være? Det er klart mann kan følge opp. Det er bare å fortelle foreldrene at nå må de ta med seg barnet å gå, for de er ikke velkomne lenger. Hvis noen hadde nektet å gå fra mitt hjem etter en sånn beskjed så hadde de ikke le ger vært mine venner. Da hadde jeg ikke tatt fwm flate øre for først å true med, og hvis det ikke hjalp, faktisk ringe til politiet. 

Anonymkode: f826e...81c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde blitt månelyst hvis du hadde irettesatt min unge.

Anonymkode: 3d9c6...7f0

Da hadde jeg sagt at du burde vurdere et COS kurs og ikke komme på besøk igjen før du klarer å oppdra barnet ditt.

8 timer siden, Kvepp skrev:

Hvorfor det? Klarer du ikke være streng nok selv så må du tåle at andre sier ifra!

 

8 timer siden, Tatja skrev:

Fordi? Forventer du ikke at ditt barn følger regler i andres hjem?

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som det er akkurat din unge som trenger å bli irettesatt. Jeg hadde ikke tatt fem øre for å gjøre det.

Anonymkode: 714b7...564

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hus, mine regler.

Ut over dette så hadde jeg ingen problemer med å irettesette andres barn når vi var ute og i "samme flokk" og andre måtte gjerne gjøre det samme med mine. Vi har alle et felles ansvar for det som foregår i en sosial setting og at det ikke skjer hendelser som mobbing, utestenging, psyk og fysisk ugreie hendelser, når våre barn er sammen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer ikke på å ha irettesatt gutten, han hadde faktisk slått en ball midt i ansiktet på et annet barn, fra kloss hold. Står for den.

Men lurer på om jeg gikk litt langt da jeg sa at han ikke kan være på besøk hos oss, hvis han ikke roer seg. Jeg mente det jo. Men å si det... til feriegjester...

Var bare så utrolig sliten av hele situasjonen, etter flere dager med div episoder og utidig oppførsel.

TS 

Anonymkode: c16dc...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at andre sier fra til barna mine hvis det er noe og jeg ikke er til stede. Jeg forventer at voksne folk er voksne nok til at de tør å sette grenser for sine hus og eiendommer. Jeg hadde vært glad for en beskjed fra foreldrene hvis det er saker som du nevner, at du sier at da får han ikke komme mer feks. For da hadde jeg visst bakgrunnen når ungen kom hjem og sladra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg angrer ikke på å ha irettesatt gutten, han hadde faktisk slått en ball midt i ansiktet på et annet barn, fra kloss hold. Står for den.

Men lurer på om jeg gikk litt langt da jeg sa at han ikke kan være på besøk hos oss, hvis han ikke roer seg. Jeg mente det jo. Men å si det... til feriegjester...

Var bare så utrolig sliten av hele situasjonen, etter flere dager med div episoder og utidig oppførsel.

TS 

Anonymkode: c16dc...964

Hadde jeg vært moren til den gutten, hadde jeg vært på din side. Kan man ikke oppføre seg, trenger man ikke komme på besøk heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg angrer ikke på å ha irettesatt gutten, han hadde faktisk slått en ball midt i ansiktet på et annet barn, fra kloss hold. Står for den.

Men lurer på om jeg gikk litt langt da jeg sa at han ikke kan være på besøk hos oss, hvis han ikke roer seg. Jeg mente det jo. Men å si det... til feriegjester...

Var bare så utrolig sliten av hele situasjonen, etter flere dager med div episoder og utidig oppførsel.

TS 

Anonymkode: c16dc...964

Du gjorde helt rett! 

Anonymkode: d777e...acc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janei...e...

Der det er voksne og barn i lag, så er det de voksne som har ansvaret. Man slipper nok ikke unna med å si "det var ikke mine barn" hvis man har vært tilskuer til at noe har eskalert ut av kontroll og kroppslig eller materiell skade oppstår, uten å gripe inn.

Til akkurat det TS skriver. Og "månelyst"- kommentaren over. Det er ganske frekt av forelder å la sin taklampe- Tarzan herje i veg uten irettesettelse, og forvente at dette skal være greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å irettesette andres barn, men ikke foran moren. Er foreldrene til stede er det de dom står for oppdragelsen. 

Anonymkode: 97835...49f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg angrer ikke på å ha irettesatt gutten, han hadde faktisk slått en ball midt i ansiktet på et annet barn, fra kloss hold. Står for den.

Men lurer på om jeg gikk litt langt da jeg sa at han ikke kan være på besøk hos oss, hvis han ikke roer seg. Jeg mente det jo. Men å si det... til feriegjester...

Var bare så utrolig sliten av hele situasjonen, etter flere dager med div episoder og utidig oppførsel.

TS 

Anonymkode: c16dc...964

Det er ikke det mest ålreite å si, kanskje spesielt til et barn på ferieovernatting som ikke får gjort så mye med saken selv. Det hadde vært litt annerledes med en nabounge som kan sendes hjem med beskjed om å ikke komme tilbake på et par dager liksom. Men fullt forståelig at det raknet litt for deg, det kan skje den beste.

Kan du ta en prat med gutten på tomannshånd og si at du kjenner at du var kanskje i overkant hard i ordbruken, men at det er faktisk ikke så hyggelig med besøk som oppfører seg så voldsomt som han har gjort, og at det bare plutselig ble både nok og for mye så det kom litt dumt ut? Og snakke litt med ham om hva slags oppførsel du forventer i ditt hjem? 

Ungene må jo lære hva som er greit og ikke, hvis de skal bli ålreite voksne. Siden foreldrene tydeligvis har tatt ferie fra oppdragelse er det helt klart på sin plass at du sier fra, men ungene lærer så lite av en eksplosjon hvis de ikke forstår årsaken til den.

Anonymkode: 76a4c...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er bare meg, men jeg forstår ikke den ekstreme trangen til å skulle irettesette andres barn. 

Kan vi ikke heller være fornuftige voksne? Når barn bråker, er det fordi de trenger noe; oppmerksomhet, utløp for energi, eller har innestengte følelser. Kan vi ikke hjelpe dem med det, istedenfor å kjefte dem ihjel? 

«Du Petter, har du lyst til å hjelpe meg med...., skal vi finne på...» osv.

det er flere veier til rom, vi trenger ikke alltid å ta den beinharde veien. Da ivaretar vi barnas integritet i samme slengen også.

Anonymkode: edae7...44b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og: ikke vent til det går så langt at barna er helt ute av kontroll (kaster ball i ansiktet), men ta det når man ser at leken /atferden er i ferd med å eskalere. Da forebygger man mange konflikter, og hindrer at aktive barn får høre at de ikke er velkomne. Det er ikke bra for deres selvfølelse. Vi voksne kan i større grad være i forkant og forebygge, slik at barn ikke settes i slike situasjoner som ts nevner.

Anonymkode: edae7...44b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har besøk av venner, hvor et av barna er fullstendig vill. Dæljer baller hardt mot andre barn, roper, skriker og løper. Inne og ute. Foreldrene irettesetter for mildt til at det virker overhode. Han ødelegger all mulighet for kos, det er stress og styr hele tiden.

Idag gikk ting over styr, og jeg ga ungen beskjed om at jeg ikke vil ha han her på besøk, dersom han fortsetter. Jeg er redd for tingene mine, og vil ikke at noen skal bli skadet. 

Merket at mor ble veldig støtt av at jeg sa ifra såpass hardt til hennes sønn. 

Var det feil av meg? Han er 8 år. Ingen diagnose. 

Anonymkode: c16dc...964

Jeg ville sagt dette direkte til moren og ikke til barnet. Men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde blitt månelyst hvis du hadde irettesatt min unge.

Anonymkode: 3d9c6...7f0

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, O.G. skrev:

Hvorfor?

Noen mener egne barn er små engler og at ingen skal krumme et hår på deres hoder. Sånt kan de mene selv om ungen står og kaster søle med grus i på kjøkkenvinduet ditt. Da har man ikke lov til å gå ut i døra og be barnet slutte. Gjør man det kommer mora på døra med barnet som peker deg ut, før du får kjeft. :roll:

Ja det er en selvopplevd historie. Man skal nemlig ikke blande seg borti andres oppdragelser.

Poenget var at jeg ikke visste hvor barnet bodde eller hvem foreldrene var, så da gikk jeg ut i døra og ropte til ha at han skulle slutte å kaste stein på vinduet mitt. Sånt får man ikke lov til i Norges land.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg ville sagt dette direkte til moren og ikke til barnet. Men det er nå meg.

 Saken er at jeg mener mora fortjener kjeft som lar ungen holde på sånn og at jeg mener alle foreldre som lar være å oppdra ungene sine trenger irettesettelse..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Mon tro hvis noen av oss voksne skulle oppføre seg som ungen til de foreldrene det snakkes om her i tråden :blink: 

(Vise hvor ille det til tider egentlig er altså :3 )

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greia er; jeg hadde bedt gutten roe seg en rekke ganger. Når jeg til slutt sa ifra at her får du ikke være med denne oppførselen, så var jeg tøyd til det ytterste. Et barn hadde da fått en ball kastet rett i ansiktet, fra 1 meters hold, og med stor kraft. Det gjorde svært vondt.

TS 

Anonymkode: c16dc...964

Også hadde jeg konfiskert ballen på sekundet og bedt barnet sette seg pent ned å skrive et brev med unnskyldning til det andre barnet- med sine egne ord om hvorfor det var lei seg for å ha kastet en ball i ansiktet på han og løfter om å ikke gjøre det igjen. Det klarer de når de er åtte år. Jeg hadde levert ut ark og blyant og bedt barnet sitte for seg selv til unnskyldningen var skrevet.

Hvis ikke fikk moren høre at hun skulle ta med ungen og gå med det samme.

Jeg aksepterer ikke vold i mitt hus. Og var det et uhell kreves en unnskyldning.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en gråsone. I utgangspunktet synes jeg ikke en skal irettesette andres barn, men med helt tafatte foreldre, synes jeg noen ganger det er på sin plass.

Anonymkode: ee822...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...