Gå til innhold

Fantasy-bøker...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hepp!

Jeg er nå på desperat jakt etter flere fantasy-forfattere, og lurer på om noen har lest noen jeg ikke har lest! :ler:

Favorittene mine er Donaldson, Eddings, Kay, May, Lewis og selvfølgelig Tolkien, så disse har jeg kontroll på. Goodkind liker jeg ikke, og de fleste andre jeg har prøvd skriver rett og slett ikke lange nok serier... :sjarmor:

Så kriteriene er omtrent som følger:

- må skrive langt (ca. 1500 sider - minst! På engelsk, selvsagt)

- må skrive bra fantasy (nytter ikke å komme drassende med en trollmann midt i som man aldri har hørt om før. Nei - her skal historien bygges opp... :ler: )

- kan godt være en blanding av fantasy/sci-fi

- må ha litt intelligens, er ikke nok med Conan, liksom

Så, hvis noen har noen tips tas de i mot med takk!

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at Robert Jordan sine bøker skal være bra.

Og da snakkes det om serien The Wheel of Time, med i alle fall 9 bøker.... :o

Har ikke lest de selv, så ikke skyld på meg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er "Good Omens" av Terry Pratchett.

Har lest den to ganger nå, og kommer sikkert til å lese den tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler::ler:

Skal skylde på deg jeg, @lfa...

Neida.

Bra tips her, har hørt om Wheel of time før, men ikke lest noe. Bra, altså?

Dragonlance er litt opp og ned, har jeg latt meg fortelle. Men er den bra? Og har den en begynnelse og en slutt? :ler:

Pratchett har jeg lest, men klassifiserer de mer som humor enn fantasy. Men - det er bra bøker! :ler::kul::ler:

Flere tips? :sjarmor:

hilsen kresenpetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve J.V.Jones, eller Mercedes Lackey. Eg likar begge.

Terry Brooks har eg lest Landover-serien av (god) og kjøpte inn 9 bøker i Shanarra serien (ikkje lest enno.)

L.Sprague deCamp har eg lest litt av, og har sansen for han. Har kjøpt inn litt meir eg ikkje har fått lest enno.

Norsk er vel ikkje å forakta heilt? Amasonetrilogien til Ingar Knutsen, t.d.

Forfattarar eg har lest lite av, men likt:

Octava Butler, Piers Anthony, Fritz Leiber (både SF og Fantasy.)

Wheel of Time: Har høyrt positivt om serien - men òg at den er litt langdryg. Det varierar alt etter kven du høyrer på... (har dei to første på norsk - ulest enn så lenge.)

Dragonlance: Likte dei seks(?) første, som var skreve av Weiss/Hickman - var ein (eller to?) avslutta historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Dorina

Jeg har lest de 3 første bøkene - Dragens natt 1-3. De har en begynnelse, men samtidig så tror jeg at det finnes noe foran bok 1 liksom. Akkurat som med Ringenes herre første gang jeg leste den. Så fant jeg Hobbitten og forklaringen var der.

DragonLance har også en slutt i 3. bok. Og den var klar!!

De 3 neste bøkene plukker opp en del fra de 3 første, men har helt egne handlingsrekker. Jeg har ikke lest dem enda, men de ble anbefalt av min bror. Han er en bokorm og har lånt bøkene av meg.

Selv min mor på snart 80 år har lest og likt bøkene (men så har hun lest Ringenes herre 2 ganger siste året) Tøff dame.

Har ikke lett etter tidligere bøker fordi det i de 3 første bøkene er innmari mye drager og det er ikke min greie liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet flere forslag, og så har du jo lest endel også da! ;-)

Mine videre forslag er:

"Dune" av Frank Herbert. Er sci-fi/fantasy seks bøker til sammen

L.E. Modesitt Jr. som har bla disse:

• The Spellsong Cycle (tre bøker)

The Saga of recluce (10 bøker)

The Ecolitian Matter (4 bøker)

+++++++

Robert Jordan er på en grei andreplass etter Eddings på best fantasyhistorier. Men det kan bli litt uoversiktelig etterhvert. Det er til nå kommet 9 bøker, men kommer flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! :ler:

Ja, her var det mye bra tips!

Får vel ta meg en snokerunde på bokhandler/bruktboksjapper for å kolla leget.

Terry Brooks hadde jeg glemt, leste noe om de bøkene for noen år siden, men det ble aldri til at jeg kjøpte noen.

At Jordan er langdryg er helt greit, verre er det om det blir uoversiktlig, hehe...

Ellers har jo fantasy den egenskapen at det tåler å bli lest flere ganger, og jeg har en turnover på omtrent 2 - 3 år mellom hver gang jeg leser favorittene.

Nå leser jeg Fionavar Tapestry av Guy Gavriel Kay - veldig bra!

Det er tre bøker i serien, og er en såkalt crossover-fantasy, dvs. historien har rot i vår egen verden. (Finnes på en måte to typer fantasy - tenkt over det? De historiene som begynner i vår egen verden (Covenant, Narnia, o.l.) og de som baserer seg fullstendig på en annen verden (Belgariad, LOTR, o.l.))

Vel, Kay var med på etterarbeid/redigering av Silmarillion av Tolkien, og skriver gode historier selv.

Får komme med noen anbefalinger selv, siden dere har vært så snille å komme med tips.

Mordant's Need av Stephen Donaldson:

To bøker - ca. 800-1000 sider.

Veldig bra (og romantisk) historie om Terisa og Geraden, skrevet av (etter min mening) den beste fantasy-forfatteren.

Denne har alt! Slott, jomfruer, magi (gir uttrykket "they do it with mirrors" en helt ny mening...) og et bra plott.

Synd den ikke er lengre....eller er det kanskje det som gjør den bra?

Saga of The Exiles av Julian May

Er vel 4 bøker, selv om disse igjen fortsetter i serien om Jack the Bodyless.

Uansett - de fire er en avsluttende serie.

Dette er egentlig sci-fi, men grensene mot fantasy viskes ut etterhvert som serien skrider frem.

Handler om en gruppe mennesker som reiser gjennom tiden, til jorda i pre-historisk tid og oppdager at de har overnaturlige krefter. Vel fremme i forhistorien må de kjempe mot slaveri å greier å greier..

Ånkli bra, og holder deg sysselsatt i noen dager (uker?)

Black Trillium av Julian May, Andre Norton og Marion Zimmer Bradley

5 bøker.

Var et eksperiment der de skrev den første boken sammen, for så å skrive en bok hver (2 på JM).

Er ikke helt sikker på om eksperimentet er helt vellykket - første bok er kanon, andre likeså (Blood Trillium av JM), deretter virker det som om de ikke har snakket sammen, og får litt problemer med å få historiene til å passe sammen.

Handler om tre tvillingsøstre (prinsesser, selvsagt :blunke: ) som hver får sin Talisman med overnaturlige krefter, og må kjempe mot onde trollmenn og slekt!

Den siste boken har jeg ikke lest (Sky Trillium).

Maia av Richard Adams

1 bok - ca. 1200 sider

Richard Adams er mest kjent for Flukten til Watership (som jo også er verdt å lese), men denne er noget annerledes.

Handler om Maia, som, ung og uskyldig, blir sexslave ved "hoffet". Er ikke så mye magi i denne, men storyen er veldig bra (og ikke minst: kvinnelig toppsjef :ler: )

Ellers er jo Eddings bra, da.

Selv om jeg når har sperre etter å ha lest (i vår/sommer):

- Belgariad (5 bøker - ca. 2500 sider)

- Malloreon (5 bøker - ca. 2500 sider)

- Belgarath (1 bok - ca 800 - 1000 sider)

- Polgara (1 bok - ca. 800 - 1000 sider)

- Elenium (3 bøker - ca. 1800 sider)

- Tamuli (3 bøker - ca. 1800 sider)

Puh! :ler::ler:

Eddings har først og fremst sin styrke i dialogene - du blir godt kjent med personene...som er sjarmerende. Men man blir lei etterhvert, siden alle "typene" gjentar seg i de forskjellige seriene.

Dessuten har man liksom ingen spesiell følelse av at det er noe skummelt, dette her. Neida - alt går bra, og de gode kreftene har stort sett kontroll.

Forny deg, Eddings!! :ler:

dorian - trenger jeg nye briller snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da glemt The Rivan Codex som kom etter Polgara og si at disse 13 første bøkene "hører sammen". Og så har du ikke med den siste boka til Eddings: The Redemtion of Althalus. :D

Har bare lest The Cronicles of Tomas Convenant (and the second) av Donaldson.... har tenkt jeg skulle lese Mordant's Need, og nå får jeg vel bare gjøre det! :)

Ellers så må jeg bare si at jeg ikke liker cross-over...... kan leses, men ikke så bra som 'the real fantasy'! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :ler:

Ja, jeg fant ut Rivan codex (er det ikke Mrin codex??) OG den nye boka til Eddings godt kunne hoppes over... :blunke:

Blir god og grundig lei av Eddings, spesielt nå. Den nye boka hans har fått sånn passe blandet mottagelse på fantasy-sitene på nettet. Ankepunktet til de som ikke likte den var at han har omtrent akkurat samme persongalleriet som i de andre bøkene, og da kan jeg vente noen år :sjarmor:

Du har noe å glede deg til med Mordant's Need :kul:

Cross-overs lager jo en link til "virkeligheten", så det kan jo være en barriere mot å tro på greiene.

Hva synes du om Covenant, da? Den er jo en cross-over.

Bra allikevel?

dorian - liker Donaldson, men synes han skriver altfor langsomt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrin Codex blir referert til i bøkene (serien) en codex som ble skrevet for lenge siden inne i historien, mens Rivan Codex er jo om en bok som Eddings har skrevet. :D Handler om Garion osv Mrin Codex er en "profetibok" som noen av personene i historien bruker.

Ja, Covenant var greie nok; men som sagt så er da cross-over ikke de beste. Lesbare, men ikke favoritter..

I følge meg så var den eneste feilen med the Redemption of Althalus at den var for kort. :blunke: (913 sider) Men så er jo David og Leigh Edding mine favoritter da. Ja, mange av personlighetene går igjen, men så må jeg jo si at det er mange like trekk i alle fantasybøker. Sjelden noen som kommer med noe nytt. Det er jo visse ting man krever for at det skal gå i kategorien fantasy! :D

Akkurat nå leser jeg Dune igjen, så jeg må bli ferdig med den før jeg leser Mordant's Need. Takk for mange tips forresten! Gud vite hvor mange ganger jeg har spurt men det har vært null respons! Folk har ikke giddet å lese innleggene engang... kanskje en gutt er mer interessant :blunke: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt-fantasyforfatter for tiden er George R. R. Martin, og hans serie "Song of Fire and Ice". 3 bøker er kommet ut til nå, den fjerde kommer i mars. (Aaaargh! Alt for lenge til!!!) Her er rammehistorien en kamp om hvem som skal være konge over det store landet, når kongen dør. Mange dør og det er litt sånn sagaopplegg over det hele. Veldig, veldig bra!!!

Og så har du Tad Williams "Memory, Sorrow and Thorn"-serie, som også er knallbra. Tad Williams har også skrevet andre fantastiske bøker. Hvis du liker katter, så er "Tailchaser's song" glimrende! Williams har også skrevet en sci/fi-ish serie som heter "Otherland", som handler om virtual reality konsepter og mange andre intriger. (Litt langdryg, men bra like vel.)

R.E. Salvatore har skrevet "The Woods out back"-serien ( i tillegg til mye annet), som er en sånn overgangsserie. (Vår verden, fantasyverden. Slikt er glimrende, synes jeg!)

Og så har du Elisabeth Moon's "The Deeds of Paksenarrion", om den unge jenta som går fra å være sauegjeter til å bli paladin. Serie på 3 bøker. Jeg syntes de ble litt klisne, mens eksen min sikkert har lest dem 4 ganger. Minst.

Når det gjelder sci-fi, så har du Peter F. Hamiltons bøker. Jeg har bare lest The Nightdawn Trilogy (Reality Dysfunction, The neutronium alchymist, The naked God), som er veldig, veldig bra! Gleder meg til å lese flere av bøkene hans. Han har gitt ut 10 sci-fi bøker, hvor noen holder seg til det samme "universet" som Nightdawn-bøkene.

Hvis du vil ha humoristsik sci-fi og fantasy, så sjekk Robert Asprin. Han har en fantasyserie som heter Myth Cronicles, om magikerlærlingen Skeeve, hans læremester pervecten Aaazh, dragen Gleep og andre utrolig festlige hjelpere og skurker. I tillegg har han skrevet bøkene om Phule's Company, om den rike unge mannen som blir befal for sitt eget intergalaktiske kompani av misfits. Utrolig festlig!

Hmmm, hva mer har jeg i hylla...

Det er jo alltids Terry Pratchett, som er min store helt! Og så har du Douglas Adams Hitchhiker-bøker, i tillegg til f.eks. "The Long, Dark Teatime of the Soul", som er om den holistiske detektiven Dirk Gently.

Skriver det opp hvis jeg kommer på noe mer.

catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...