Gå til innhold

Veldig ødeleggende med en krone is hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkverdig hvor vanskelig det skulle være å skrive ordet "kroneis". Mange varianter her, som "krone is" og "krone-is". :laugh:

Anonymkode: 4dc91...f67

Hehe ja var usikker på den, takk for info😉

Anonymkode: b6867...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 1.7.2019 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Det jeg tenker mest på er at det er mye sukker i is. Men det betyr ikke at du trenger å spise mindre vanlig mat bare fordi du spiser is. Du trenger jo kaloriene ut i fra vekten din (jeg er 7 cm lavere og veier det samme og er tynn, så ja), men det hadde vært bedre om du spiste mer vanlig mat enn mer mat med sukker i. Jeg prøver selv å ikke spise sukker så mange ganger i uka rett og slett fordi man kan få diabetes og sånt på sikt. 

Anonymkode: e9d61...e3c

Hater når folk tror dette. Man får ikke diabetes fordi man har spist for mye sukker, facepalm.

Anonymkode: dd9b5...bb0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hater når folk tror dette. Man får ikke diabetes fordi man har spist for mye sukker, facepalm.

Hater når folk tror dette. Man får diabetes fordi man har spist for mye sukker i forhold til sine gener, facepalm.

Noen tåler å spise mye karbohydrater uten å legge på seg, uten å få diabetes, uten å få hjertesykdom, uten å få PCO(S), men de fleste gjør ikke det. Det er karbohydratene (altså sukker siden alle karbohydrater består av sukkermolekyler og blir brutt ned til enkle sukkerarter i kroppen) som hovedsaklig forårsaker alt dette. Google metabolsk syndrom. ;)

Anonymkode: 3dbf1...719

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hater når folk tror dette. Man får diabetes fordi man har spist for mye sukker i forhold til sine gener, facepalm.

Noen tåler å spise mye karbohydrater uten å legge på seg, uten å få diabetes, uten å få hjertesykdom, uten å få PCO(S), men de fleste gjør ikke det. Det er karbohydratene (altså sukker siden alle karbohydrater består av sukkermolekyler og blir brutt ned til enkle sukkerarter i kroppen) som hovedsaklig forårsaker alt dette. Google metabolsk syndrom. ;)

Hørt om diabetes type 1? Ikke det nei, tenke meg vel det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du hver eneste dag bytter ut sunn mat med vitaminer, mineraler, proteiner, osv, med kroneis, så ja, da er det ikke bra. 

Anonymkode: 40672...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diabetes-type-1/type-1-diabetes/?page=2

Anonymkode: cf8d2...bb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 1.7.2019 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Merkverdig hvor vanskelig det skulle være å skrive ordet "kroneis". Mange varianter her, som "krone is" og "krone-is". :laugh:

Anonymkode: 4dc91...f67

Navnet på produktet er "Krone-is". ;)

BpXyzb1IIAAeaD4.jpg

Anonymkode: fc3c1...22f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spise en krone? Eller en is? Eller en krone-is?

Det er tre forskjellige ting.

Anonymkode: 49efc...c45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
På 1.7.2019 den 13.45, AnonymBruker skrev:

Vel. Vil du være slank, spiser du ikke is hver dag.

Jeg spiste is nesten daglig en sommer. La på meg sju kg den sommeren. Spiste ikke så mye mer usunt enn det. Og spiste ikke bare kroneis men også saftis så ble ikke kroneis hver dag. En kroneis hver dag er mektige greier. Du kan jo bare prøve selv, spis kroneis hver dag og se hvor mye du går opp i løpet av sommeren.

Anonymkode: e9548...aa1

Jeg går ned på is. Spiste nesten bare is hver dag en periode og gikk faktisk ned i vekt på det selv om kalorinivået var høyt. Følte jeg tisset ut isen etterpå 😂 Når jeg spiser normal mat går jeg mye lettere opp i vekt, tro det eller ei. Har sjekket dette jevnlig ved å spise en imengder is noen dager og jeg går faktisk ned. Men sunt er det jo ikke. Så også på tv ei som skulle leve av sjokolade og kun det for å sjekke om det var så usunt og om hun gikk opp i vekt. Hun gikk ned i vekt og blodsukkernivået steg bare litt, så at det er så farlig tror jeg ikke på . Så TS ville spist den isen med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om diabetes type 1? Ikke det nei, tenke meg vel det.

Har du hørt om diabetes type 2? Ikke det, nei, tenkte meg vel det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei man får faktisk diabetes(2) av for mye fett kombinert med for mye (raffinert) sukker.

Anonymkode: 969c1...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt om diabetes type 2? Ikke det, nei, tenkte meg vel det.

Uvitenheten rår ser jeg. Dumt av deg å være så bastant når du åpenbart ikke har peiling.

https://www.diabetes.no/om-diabetes/diabetes-type-2/

Siterer: 

For å utvikle diabetes type 2 må man være arvelig disponert, men overvekt og mangel på fysisk aktivitet er de viktigste triggerfaktorene.

Punktum, både type 1 og type 2 er arvelig. Forskjellen er at type 2 blir utløst av andre årsaker enn type 1, men man må være genetisk disponibel i begge tilfeller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du hver eneste dag bytter ut sunn mat med vitaminer, mineraler, proteiner, osv, med kroneis, så ja, da er det ikke bra. 

Anonymkode: 40672...614

Jeg spiser jo sunn mat hele resten av dagen, til alle måltider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man få diabetes type 2 av å spise for mye sukker over lang tid, spesielt for meg som reaktiv hypoglykemi så er jeg ekstra utsatt for det. Jeg har ikke sagt at det ikke må gener til for å utvikle diabetes type 2, men de færreste av oss har vel sjekket om vi har de genene eller ikke. Det er uansett ikke sunt for kroppen å spise sukker hver dag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man få diabetes type 2 av å spise for mye sukker over lang tid, spesielt for meg som reaktiv hypoglykemi så er jeg ekstra utsatt for det. Jeg har ikke sagt at det ikke må gener til for å utvikle diabetes type 2, men de færreste av oss har vel sjekket om vi har de genene eller ikke. Det er uansett ikke sunt for kroppen å spise sukker hver dag. 

Hvor sikker er du på dette? Har du en offisiell diagnose på reaktiv hypoglykemi?

Jeg ble nemlig diagnotisert med reaktiv hypoglykemi flere år før jeg endte opp med type 1. Så hvordan reaktiv hypoglykemi gjør deg ekstra utsatt for type 2 skjønner jeg ikke helt, da det i mitt tilfelle, og i flere andre tilfeller jeg har hørt om er pasienter med type 1 som har hatt hypoglykemi i tidlig stadige før utviklet type 1, ikke type 2. 

Begynner å gå lei myten der så mange forbinder det å spise sukker med å utvikle diabetes. Nei du får ikke diabetes av å spise sukker, type 2 kan trigges av metabolsk syndrom dersom man er genetisk disponibel, men man får ikke metabolsk syndrom av å spise for mye sukker alene. Tydeligvis er det en link der som det ser ut som mange her glatt overser. Hadde man fått diabetes av for mye sukker hadde vell alle i i-land hatt diabetes for lengst, du blir overrasket over hvor mye sukker det faktisk er i vanlig mat, når du må telle karbohydrater.

Både type 1 og type 2 er genetisk betinget, linker nok en gang til diabetesforbundet sine nettsider, siden enkelte ikke ser ut til å få det inn i nøtta si at sukker ikke fører til diabetes: https://www.diabetes.no/om-diabetes/diabetes-type-2/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke så veldig bra, men det går i korte perioder. Har selv bytta ut lunchen i over 2 uker med kaffe, sjokolade, og mandelstang. Det er godt, men anbefales ikke. Har også droppet middagen noen dager. Ikke pga kalorier. Bare gadd rett og slett ikke å lage noe, fordi jeg har vært mye ute, og ikke har sett syn på å ta oppvask. 

Har ikke lagt på meg, men hadde nok gjort det om jeg hadde spist de vanlige måltidene i tillegg. Men en ting har jeg merket. Lav energi, dårligere søvn og kviser. Det er tidlige tegn på at kroppen ikke liker det. Nor jeg egentlig vet, men Jeg skal slutte å ha romjul nå, og gå tilbake til å spise normalt.

Anonymkode: d69bf...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

spiste det hver dag i fjor. Nei, det er ikke ødeleggende. men det er en del melk, sååå... 

Anonymkode: c32b5...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

spiste det hver dag i fjor. Nei, det er ikke ødeleggende. men det er en del melk, sååå... 

Anonymkode: c32b5...eb7

Ja da er det kalsium også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjør INGENTING. Vær så snill: de som får sammenbrudd av en koneis har en spiseforstyrrelse og må få hjelp!:)

Anonymkode: 76d66...ab0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt handler om kalorier ut og kalorier inn.

En kroneis om dagen går helt greit så lenge du spiser variert ved siden av og får i deg riktige næringsstoffer ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...