Gå til innhold

Vegetarianer, nudler og krydder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan vegetarianere spise nudler med kylling/biffsmak? Er vel bare krydder? 

Anonymkode: 30ca7...afa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo laget av noe med animalsk opphav, buljong etc.

Anonymkode: b3a60...e0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Flere av krydderblandingene er vegetariske. Er kunstig fremstilt kjøttsmak. Men med det sagt hvis man kjøper er animalsk produkt har man allerede støttet industrien 

Anonymkode: 062f7...987

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt har ikke alt med kjøttsmak faktisk kjøtt i seg. Og dette sier litt om hvor viktig det er å vite hva man spiser. Ikke er alt det det utgis for 

Du må nesten lese ingridiensene og finne ut om det er animalsk eller ikke

Personlig foretrekker jeg å steke risnudler, wokke dem med grønnsaker og krydre på egen hånd

Anonymkode: c3254...ef6

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg hva det er med denne da? Har prøvd å Google de forskjellige men skjønner ikke stort. Er ikke fullt vegetarianer enda, men prøver å spise mindre med kjøtt i første omgang. 

image.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Den består av hvetemel, risolje og salt +krydder. Alt vegetarisk og helt uten næringsverdi. 

Anonymkode: 2eaa1...d8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan noen forklare meg hva det er med denne da? Har prøvd å Google de forskjellige men skjønner ikke stort. Er ikke fullt vegetarianer enda, men prøver å spise mindre med kjøtt i første omgang. 

Om du bare forsøker spise mindre kjøtt, så har disse nudlene absolutt ingentilng å si. Selv om det skulle være kjøttsmak i, så er mengende mikroskopiske. 

Anbefaler deg kaste de der i søpla og lage skikkelig mat. Du kommer til å bli sløv og energitappet om du spiser de der hver uke

• Liker 3
Skrevet

Klart de kan. De dør ikke av det. Det er bare sundt. Får jo være grenser hvor prippen man skal være. Da har det gått for langt hvis de ikke kan spise nudler en gang. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du bare forsøker spise mindre kjøtt, så har disse nudlene absolutt ingentilng å si. Selv om det skulle være kjøttsmak i, så er mengende mikroskopiske. 

Anbefaler deg kaste de der i søpla og lage skikkelig mat. Du kommer til å bli sløv og energitappet om du spiser de der hver uke

Næmmen herlighet, hvor står det at jeg lever på nudler? Nå skal det sies at jeg ikke er noen storspiser av kjøtt fra før av, men vil likevel spise mindre - og etterhvert droppe det helt. Skikkelig mat lager jeg hver dag, men en sjelden gang har jeg lyst på nudler «bare fordi», utenom de faste måltidene mine. 

Går normalt 10-15 km hver dag, også bare fordi jeg har lyst og liker å gå tur, så å spise noe uten næringsverdi en sjelden gang som sagt, har ikke gjort meg verken sløv eller tappet for energi. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Morpheus skrev:

Klart de kan. De dør ikke av det. Det er bare sundt. Får jo være grenser hvor prippen man skal være. Da har det gått for langt hvis de ikke kan spise nudler en gang. 

Hvis man prøver å bli vegetarianer ved å bytte ut normal middag med nudler, som i praksis er som dårlig loff med salt og krydder, ender man opp med mangelsykdommer. Om man spiser nudler av og til, vel vitende om at det er drittmat, er helt greit!

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Morpheus said:

Tuller du? Du mener de nudlene er sunne? Og enda sunnere om man har i den teskjeen med krydder som følger med pakkene??

NEI. Det er ikke sunt. Spis skikkelige grønnsaker, linser, bønner, frø osv. Ikke spis næringsfattig nudler som er produsert billigst mulig

Selv om krydderet skulle ha kjempemye næring, så spiller det ingen rolle når mengden er ca 2 teskjeer. Det blir litt som å si at oregano eller tacokrydder er kjempenæringsrikt og man burde bruke det hver dag. Selv om det skulle være ekstremt mye næring i bergmynten (oregano kommer fra), så vil ikke det gi nok til å dekke dagens behov for vitaminer osv. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Næmmen herlighet, hvor står det at jeg lever på nudler? Nå skal det sies at jeg ikke er noen storspiser av kjøtt fra før av, men vil likevel spise mindre - og etterhvert droppe det helt. Skikkelig mat lager jeg hver dag, men en sjelden gang har jeg lyst på nudler «bare fordi», utenom de faste måltidene mine. 

Går normalt 10-15 km hver dag, også bare fordi jeg har lyst og liker å gå tur, så å spise noe uten næringsverdi en sjelden gang som sagt, har ikke gjort meg verken sløv eller tappet for energi. 

Tror du overtolker det jeg skriver. Jeg sier bare at så lenge du ønsker spise mindre kjøtt, så har 1-2 gram med kjøttekstrakt ingenting å si. Om du ønsker vite det fordi du ikke ønsker kjøpe det igjen om det er kjøtt i, så stiller saken seg litt annerledes. Det kan være det du egentlig mente, og det kom da ikke helt tydelig frem. 

AnonymBruker
Skrevet

Aroma regnes som ikke-vegetarisk med mindre det står spesifisert som kunstig aroma. 

Anonymkode: 3254d...a92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den består av hvetemel, risolje og salt +krydder. Alt vegetarisk og helt uten næringsverdi. 

Nå leste du litt fort. Det står også oppført kraft og kyllingaroma, noe som ikke høres spesielt vegetarisk ut.

Anonymkode: cc386...6c8

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og kyllingaroma, som er ikke-vegetarisk. ;)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Du mener de nudlene er sunne? Og enda sunnere om man har i den teskjeen med krydder som følger med pakkene??

NEI. Det er ikke sunt. Spis skikkelige grønnsaker, linser, bønner, frø osv. Ikke spis næringsfattig nudler som er produsert billigst mulig

Selv om krydderet skulle ha kjempemye næring, så spiller det ingen rolle når mengden er ca 2 teskjeer. Det blir litt som å si at oregano eller tacokrydder er kjempenæringsrikt og man burde bruke det hver dag. Selv om det skulle være ekstremt mye næring i bergmynten (oregano kommer fra), så vil ikke det gi nok til å dekke dagens behov for vitaminer osv. 

Tror du overtolker det jeg skriver. Jeg sier bare at så lenge du ønsker spise mindre kjøtt, så har 1-2 gram med kjøttekstrakt ingenting å si. Om du ønsker vite det fordi du ikke ønsker kjøpe det igjen om det er kjøtt i, så stiller saken seg litt annerledes. Det kan være det du egentlig mente, og det kom da ikke helt tydelig frem. 

Ønsker jo som sagt å spise mindre kjøtt, og etterhvert ikke noe i det hele tatt. Denne hadde jeg liggende i skuffen, og ettersom målet mitt er å spise mindre av kjøtt/kutte det ut kommer det naturligvis ikke til å bli kjøpt inn igjen dersom et dyr har dødd for å blant annet bli en pakke med nudler/krydder.

Og det er jo ikke bare «jeg sier bare» med at du ber meg kaste de i søppelet og lage skikkelig mat. Det er jo bare å anta at jeg til vanlig spiser næringsfattig drittmat?

Uavhengig av hva målet mitt er, trodde det var ganske tydelig hva jeg var ute etter å vite i denne tråden, kunne en vegetarianer spist nudler med smak evt den pakken jeg la ut..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker jo som sagt å spise mindre kjøtt, og etterhvert ikke noe i det hele tatt. Denne hadde jeg liggende i skuffen, og ettersom målet mitt er å spise mindre av kjøtt/kutte det ut kommer det naturligvis ikke til å bli kjøpt inn igjen dersom et dyr har dødd for å blant annet bli en pakke med nudler/krydder.

Og det er jo ikke bare «jeg sier bare» med at du ber meg kaste de i søppelet og lage skikkelig mat. Det er jo bare å anta at jeg til vanlig spiser næringsfattig drittmat?

Uavhengig av hva målet mitt er, trodde det var ganske tydelig hva jeg var ute etter å vite i denne tråden, kunne en vegetarianer spist nudler med smak evt den pakken jeg la ut..

Pakken du la ut, nei. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man har vært på kg en stund, så kan man ikke anta noe lenger, dessverre. Men ok, kanskje du er litt mer enn den gjengse kg-bruker

Generelt kan man anta at billig, næringsfattig masseprodusert mat ikke er vegansk. Det har ofte merkelige deler av dyr i seg. Gjerne dårlig for både de som spiser kjøtt og de som ikke gjør det. 

Jeg skal google alt som står på pakken. 

Tapikoa = mel av en viss type rot

e627 = kommer fra sopp (yeast) eller sardiner. Uvisst om vegetarisk/ vegansk med mindre du spør produsenten

e631 = kommer fra enten tapiko (planterøtter), kjøtt eller fisk. Spør produsent for detaljer

e500 = fra sjøvann eller salt, dvs OK

e452 = produsert syntetisk, OK

e451 = produsert syntetisk, OK

e466 = kommer fra cellulose, OK

Du kan sjekke e-numbers her http://www.food-info.net/uk/index.htm

AnonymBruker
Skrevet

En tredje ting du kan gjøre, er å google navnet på nudlene + vegetarisk (eller vegansk) og se om du finner svar. Noen ganger har andre spurt det samme spørsmålet som deg, og de har kontaktet produsenten og fått endelig svar

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har vært på kg en stund, så kan man ikke anta noe lenger, dessverre. Men ok, kanskje du er litt mer enn den gjengse kg-bruker

Generelt kan man anta at billig, næringsfattig masseprodusert mat ikke er vegansk. Det har ofte merkelige deler av dyr i seg. Gjerne dårlig for både de som spiser kjøtt og de som ikke gjør det. 

Jeg skal google alt som står på pakken. 

Tapikoa = mel av en viss type rot

e627 = kommer fra sopp (yeast) eller sardiner. Uvisst om vegetarisk/ vegansk med mindre du spør produsenten

e631 = kommer fra enten tapiko (planterøtter), kjøtt eller fisk. Spør produsent for detaljer

e500 = fra sjøvann eller salt, dvs OK

e452 = produsert syntetisk, OK

e451 = produsert syntetisk, OK

e466 = kommer fra cellulose, OK

Du kan sjekke e-numbers her http://www.food-info.net/uk/index.htm

Du glemte kyllingaroma. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...