Gå til innhold

Holdbarhetsdato

Følger du datostemplingen nøye?  

14 stemmer

1. 1. Følger du datostemplingen nøye?

• Ja, har en mental sperre mot å bruke mat etter utgått dato.
      0
    • Ja, jeg synes maten smaker ekkelt.
      0
    • Ja, det er enkelt å forholde seg til, så er jeg alltid på den sikre siden.
      1
    • Nei, jeg bruker matvarer som har gått ut på dato. Jeg lukter om den er dårlig.
      13

Fremhevede innlegg

Gjest loveli
Skrevet

Hvor nøye følger du datostemplingen på mat?

Jeg må innrømme at jeg har en ganske avslappet holdning til det, da jeg har vokst opp med at man ikke kaster mat.

Den senere tiden har jeg også begynt å tenke på miljøaspektet og kanskje blitt enda flinkere til å lukte og se på maten om jeg kan bruke den. Spesielt mat som har ligget uåpnet, da skal det mye til for at jeg bare kaster det uten å lukte og se på den først.

Jeg kan fint drikke en melk om den har gått ut for en uke siden dersom den lukter godt. Tørrvarer med lavt fettinnhold forandrer seg nok litt i smak og blir tammere, men jeg kan fint bruke dem da de ikke blir harske. 

Jeg tar forhåndsregler da, hvis jeg ber folk på middag så bruker jeg ikke utgåtte varer, men så tenker jeg at det egentlig kunne gjort det? Jeg er redd for om det er slik at andre kanskje tåler mindre av slikt dersom de alltid kaster utgått mat?

Hvordan forholder du deg til datostempling på mat?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Datostempling er kun veiledende. 

Jeg bruker datostemplingen for å se om noe bør brukes opp (melk som nærmer seg datoen), eller for å se hva i matlageret som er eldst og derfor bør brukes først. 

Nylig brukte jeg en woksaus som gikk ut på dato for over ti år siden (vi raidet hytta for veldig gammel mat). Den smakte helt fint, men var litt blassere i fargen enn jeg husker. Jeg har også spist mye hermetikk og tørrmat flere år etter datoen, uten å ha opplevd noen problemer (men smaken er ofte litt redusert).

Det man må passe på med gammel hermetikk og tørrmat er at emballasjen skal være tett og uten skader. Det skal heller ikke være tegn til mugg, vond lukt eller udyr i maten. Dette gjelder forsåvidt også før maten er passert datoen. 

Ferskvarer er ofte lettere bedervelige, så der må man passe på mer. Da hjelper det å ha litt kunnskap om matvarer.

Yogurt og surmelk er gamle teknikker for å hindre melk i å bli dårlig, ved å tilsette melkesyrebakterier. Disse blir ofte surere når de passerer datoen, men blir ikke dermed skadelige (etterhvert vil smak og konsistens gjøre dem uspiselige, men ikke farlige). Dersom melkeprodukter lukter råttent er det derimot noe galt. 

Ost er også en teknikk for å gjøre melk holdbar, og så lenge de ikke har mugg (unntatt muggoster) kan de spises lenge over datoen. Skarpe oster og muggoster blir ofte skarpere over tid, og etterhvert vil det gjøre at de ikke kan spises, men de er fremdeles ikke blitt farlige.

Egg er holdbare lenge over datoen. Datomerkingen for egg er bestemt av EU-regler. I EU har de salmonella, og det er vanlig å ha egg utenfor kjøleskap. I Norge har vi ikke salmonella, og vi har egg i kjøleskap. Det er derfor helt trygt å stole på nesa. Råtne egg lukter veldig intenst, så man trenger ikke være i tvil på om egget er spiselig. Bare knekk eggene enkeltvis i en liten skål eller kopp i tilfelle bare ett er dårlig. Hvis det er lenge siden datoen er det lurt å ikke koke egget helt, siden man da ikke får luktet skikkelig først. 

Det hender gjester får mat som er litt over datoen, men skikkelig gamle ting holder jeg innad i familien. Det handler om at jeg er oppdratt i den gamle formen for gjestfrihet, der gjester skal få det beste. Det betyr ferske råvarer av god kvalitet, noe som utelukker gammel mat. Det betyr at man ikke skal utsette gjester for risiko for mageproblemer etter å ha spist her. (jeg har aldri opplevd problemer etter å ha spis gammel mat).

Gravide, syke og små barn tåler mindre enn friske voksne, så om man har slike i familien må man passe på litt ekstra.

Anonymkode: f6f52...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...