Gå til innhold

Dikt Analyse


Jooby

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går på videregående og får ikke så bra karakterer på Norsk siden jeg kan ikke skrive bra analyse om dikt eller noe annet tekst. I dag så har jeg skrevet en analyse av en dikt som jeg leste før og lurte på hvis dere kunne ha sjekket det og kunne ha gitt tilbakemelding om hva jeg kan gjøre bedre. Tusen takk!

 

 

dikt.docx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

en slik analyse er egentlig veldig enkel når du har en formel med punkter som du følger før du analyserer. Husker jeg hadde problemer med dette selv inntil jeg faktisk fikk hjelp av en lærer til å lage en mal som jeg fulgte. På den malen hadde jeg skrevet punktvis relativt detaljert hva jeg skulle se etter av info i diktet. Etter det var det egentlig bare å fylle inn info og jeg slapp å være usikker eller fundere på hvordan jeg skulle angripe analysen. 

Mulig du har en slik mal på diktanalyse eller så finner du det på nettet om du søker på "diktanalyse mal". Det du da gjør er å gå punktvis gjennom en slik vurdert opp mot det diktet du har foran deg. Så fyller du bare inn infoen.

 

Endret av megda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jobbe med språket ditt så du unngår så mange feil. Lær deg mer om fagbegrep som brukes i diktanalyse. Bruk gjerne en mal for diktanalyse som støtte. Les ferdige diktanalyser for å se hvordan det skal være. Les mange bøker for å forbedre språket. 

Anonymkode: 8da21...cb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se over rettskrivningen, særlig artikler/bøying av substantivet. Du nevner at du ser virkemidler... Men hvilke? Symboler? Kontraster? Metaforer? Besjeling? Hvordan er rytme og rim.. Hva er tema og budskap? Hva skrives mellom linjene? Spesielle ordvalg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og understreke poengene dine med å sitere utdrag fra diktet, der eksemplene kommer fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må huske på at norsk (og navn på andre språk) ikke skrives med stor forbokstav.
Enda merkverdigere er din trådtittel: "Dikt Analyse". For det første skal to slike substantiver skrives sammen i ett ord: diktanalyse. Det er en feil man ser rett som det er.
Men hvordan du kan tro at "analyse" er et egennavn og skal skrives med stor forbokstav, det fatter og begriper jeg bare ikke. 

Anonymkode: 909bd...c0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver feil i overskriften. Det heter diktanalyse og norsk skrives med liten n.

Anonymkode: 3752a...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg begreper! Strofe, vers, rytme, rim, enjambement, metafor, simile..... bruk disse!

Og du beskriver ikke hvilke virkemidler som er brukt. Dette må du gjøre.

Ikke skriv at det er et vanskelig dikt. Du syns bare det er vanskelig fordi du mangler trening i å analysere. 

Anonymkode: 9f834...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...