AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #41 Skrevet 28. juni 2019 24 minutter siden, WhisperingWind skrev: Et lite barn kan bli forklart at mamma bruker bikinioverdel fordi hun har bryster, det har ikke en liten jente. Altså trenger hun ikke samme plagg som en voksen kvinne. Det er foreldrene sin jobb å sette grenser og veilede barnet. Selv om barnet vil ditt og datt så betyr det ikke at barnet alltid skal få igjennom viljen sin. Det kalles å være foreldre. Skal barnet få bruke stringtruse også da? Herregud, selvsagt ikke. Nå er det forskjell på en idiotisk stringtruse og på en bikinitopp, som ikke er hverken idiotisk eller seksualiserende. Hvis et barn ønsker å dekke seg til, må det få lov til det. Anonymkode: 0e752...00b 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #42 Skrevet 28. juni 2019 På 26.6.2019 den 14.33, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skal små jentebarn ha bikinitopp eller badedrakt da? Da jeg var liten brukte jeg kun badebukse. Det er jo naturlig når man ikke har bryster og ikke er noen kvinne enda, men et barn. Jeg mener man skal la barn være barn. Anonymkode: c5897...39e Enig! Anonymkode: acffe...084
DMS Skrevet 28. juni 2019 Forfatter #44 Skrevet 28. juni 2019 1 time siden, WhisperingWind skrev: Et lite barn kan bli forklart at mamma bruker bikinioverdel fordi hun har bryster, det har ikke en liten jente. Altså trenger hun ikke samme plagg som en voksen kvinne. Det er foreldrene sin jobb å sette grenser og veilede barnet. Selv om barnet vil ditt og datt så betyr det ikke at barnet alltid skal få igjennom viljen sin. Det kalles å være foreldre. Skal barnet få bruke stringtruse også da? Kva med mødre som har flate bryst da? Det at småjente ikkje har bryst er vel uansett litt varierande. Jenta mi i barnehagealder har «fettansamling» på brystkassa som vitterleg ser ut som bryst. Ho har også hofte, men smal midje. Ho ser rett og slett ut som ei lita kvinne. Ho får likefullt bade både naken, med badetruse, bikini, badedrakt og «burkini» (uv-drakt) utan at eg tenker det seksualiserar ho. I badeanlegg har ho badekle på. Stringtruse er mindre hygenisk enn andre truse, og kan vere eg ville sagt nei pga det. Men eg ville ikkje tenkt på at stringtrusa er seksualoserande på eit barn. Eg tenker vel ikkje på stringtruse som seksualiserande i alle samanhengar uansett, det er eit praktisk plagg når det er upraktisk med synleg trusekant av ein eller annen grunn. 3
gullmedalje Skrevet 28. juni 2019 #45 Skrevet 28. juni 2019 Føler det mangler en definisjon på «liten jente» i denne diskusjonen. For min del er det stor forskjell på en 1-åring og en 8-åring som jeg begge kunne funnet på å omtale som småjente eller liten jente. Ser ingen grunn til å dra på barna en bikini før de etterspør det selv i alle fall. For min del har badedrakten en litt annen funksjon enn bikini da en badedrakt også er laget for å ikke gli av så lett når man svømmer/hopper/stuper og for min del er derfor valget til barn under 5 år badetruse eller badedrakt...
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #46 Skrevet 28. juni 2019 Altså, små jenter bruker bikinier fordi de ser mødre, søstre, tanter etc bruke de. Veldig mange småjenter vil gjerne gjøre som mamma eller storesøster, er da ikke noe unormalt det. Jeg synes det er langt verre med de som mener det seksualiserer små barn, sier jo mer om de enn om barna som bruker bikini. Anonymkode: 1bbe0...4c3 4
Vera Vinge Skrevet 28. juni 2019 #47 Skrevet 28. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke seksualiserende for barn å ha på seg en bikinitopp. Små jenter ønsker å være som mammaene sine og at de vil ha bikini, er bare naturlig. De som seksualiserer barn, er andre voksne. Er det bedre at barna går nakne? Snakker om å være hysterisk. Barn har også en intimsone som skal respekteres. Ønsker de å ha på seg bikini og dekke seg litt til, skal de få lov til det. Det er ingen andre som seksualiserer barn med klær. Det gjør kun dere som overanalyserer og leter etter ting å bli krenket over på andres vegne. Anonymkode: 0e752...00b Men jeg lurer da på hvor grensa går når det gjelder å etterligne mammaen? Hvis 5-åringen vil begynne med sminke, er det greit? Det skader kanskje ikke, og barnet vil det jo selv? Noen over her spør om stringtruse, er det ok, hvis barnet vil unngå synlige kanter under buksa eller som del av bikini på stranda? Jeg mener det er vi voksne som må ta en del slike valg for barna våre, og ikke alltid skylde på at barna selv vil noe, når de er for små til å forstå. Det er ikke sikkert det å gå i bikini i seg selv gjør skade for det enkelte barn som bruker det. Og jeg bør vel ta litt høyde for at jeg ikke har jenter selv. Men jeg tipper jeg hadde lagt ganske så tydelig opp til at barna mine først og fremst gikk i praktiske klær, om jeg hadde jenter, da jeg ville ønske å motvirke tendensen til at mye rundt jenter skal være så utseendefokusert. Det begynner jo fra de er babyer, alt snakket rundt hvor nydelig de er osv, mens man ikke snakker om guttebabyer på samme måte. Gutter får derimot høre mye om hvor tøffe de er osv, og jeg har forsøkt å påvirke mine gutter til å ikke alltid måtte være så innmari tøffe. Både gjennom hvordan jeg snakker med dem og den generelle oppdragelsen til hva slags klær jeg kjøper til dem. Jeg ønsker å være en motvekt til den veldig kjønnstypiske påvirkningen barna uansett utsettes for fra samfunnet for øvrig. Og nei, det handler ikke om å la "jenter være jenter" ved å la dem bruke bikini. Bikini er jo noe vi har skapt, og ikke noe naturgitt at jenter skal bruke for å kunne "være seg selv". Jeg syns det er viktig å lære jenter at de er mer enn å være søte, for det er nok av andre krefter som vil påvirke dem i den retningen. Og det med bikini på småjenter er bare en liten del av alt dette. Personlig ville jeg heller latt en liten jente badet naken enn i bikini, ja. Så lenge barnet ville bade naken selv, vel og merke. Men sånn generelt ser jeg ingen grunn til at barn under skolealder på død og liv må ha badetøy.
Kinder Skrevet 28. juni 2019 #48 Skrevet 28. juni 2019 På 26.6.2019 den 14.33, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skal små jentebarn ha bikinitopp eller badedrakt da? Da jeg var liten brukte jeg kun badebukse. Det er jo naturlig når man ikke har bryster og ikke er noen kvinne enda, men et barn. Jeg mener man skal la barn være barn. Anonymkode: c5897...39e Noen barn vil bruke bikinitopp. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det, men jeg ser noe galt i dem som seksualiserer barn som bruker bikini. Merkelig hva folk skal gidde å bry seg om hva barn bruker av klær eller ikke klær. La barn være barn og la de få bestemme selv om de vil bruke bikinitopp eller ikke! 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #49 Skrevet 28. juni 2019 7 hours ago, WhisperingWind said: Et lite barn kan bli forklart at mamma bruker bikinioverdel fordi hun har bryster, det har ikke en liten jente. Altså trenger hun ikke samme plagg som en voksen kvinne. Det er foreldrene sin jobb å sette grenser og veilede barnet. Selv om barnet vil ditt og datt så betyr det ikke at barnet alltid skal få igjennom viljen sin. Det kalles å være foreldre. Skal barnet få bruke stringtruse også da? Hvorfor er det at kvinner har bryster et argument for at de trenger bikinioverdel på stranda? Hvis de har store bryster og løper eller går så forstår jeg det (men da trenger de vel noe mer enn en bikinitopp?) men hvorfor hvis de bader, ligger og soler seg eller går rundt (og har normal byste)? Anonymkode: c0032...108 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #50 Skrevet 28. juni 2019 1 hour ago, Kinder said: Noen barn vil bruke bikinitopp. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det, men jeg ser noe galt i dem som seksualiserer barn som bruker bikini. Tenker du det samme om de som seksualiserer småjenter fordi de bruker hijab? Anonymkode: c0032...108 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #51 Skrevet 28. juni 2019 Eg synest denna diskusjonen alltid er like snodig. Det er voksne som seksualiserer barn. Vist du synest bikini er «perverst» på småjenter er det deg som er noko gale med. Synest dattera mi er like søt og uskyldige i badedrakt, bikini, naken, kun i badetruse. Spiller ingen rolle for meg kva ho bader i. Fortrekker likevel at ho ikkje er heilt naken på stranda, heima i hagen blir noko anna. Det var ein mann for nokre år sidan som fotograferte barn frå avstand på stranda...usj Anonymkode: ce412...c26 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #52 Skrevet 28. juni 2019 1 time siden, Kinder skrev: Noen barn vil bruke bikinitopp. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det, men jeg ser noe galt i dem som seksualiserer barn som bruker bikini. Merkelig hva folk skal gidde å bry seg om hva barn bruker av klær eller ikke klær. La barn være barn og la de få bestemme selv om de vil bruke bikinitopp eller ikke! Noen barn vil bruke bikinitopp. Jeg håper at du kjører OK på at gutter også vil bruke bikinitopp. Anonymkode: 8f1d7...8d2 1
Kinder Skrevet 28. juni 2019 #53 Skrevet 28. juni 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen barn vil bruke bikinitopp. Jeg håper at du kjører OK på at gutter også vil bruke bikinitopp. Anonymkode: 8f1d7...8d2 For all del. Kjør på!
Kinder Skrevet 28. juni 2019 #54 Skrevet 28. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker du det samme om de som seksualiserer småjenter fordi de bruker hijab? Anonymkode: c0032...108 Ikke på noe grunnlag syns jeg det er greit å seksualisere barn. For et merkelig spørsmål...
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. juni 2019 #55 Skrevet 29. juni 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Eg synest denna diskusjonen alltid er like snodig. Det er voksne som seksualiserer barn. Vist du synest bikini er «perverst» på småjenter er det deg som er noko gale med. Synest dattera mi er like søt og uskyldige i badedrakt, bikini, naken, kun i badetruse. Spiller ingen rolle for meg kva ho bader i. Fortrekker likevel at ho ikkje er heilt naken på stranda, heima i hagen blir noko anna. Det var ein mann for nokre år sidan som fotograferte barn frå avstand på stranda...usj Anonymkode: ce412...c26 Ja, nettopp. Jeg synes ikke at en liten jente med bikini er sexy. Men pedofile synes små barn er sexy og med «voksen» antrekk så vil det for dem seksualisere barnet. Dere som tror at normale voksne synes bikinitopp på småjenter er noe sexy har ikke skjønt hva vi mener gjør bikinitoppen seksualiserende.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #56 Skrevet 29. juni 2019 6 minutter siden, WhisperingWind skrev: Ja, nettopp. Jeg synes ikke at en liten jente med bikini er sexy. Men pedofile synes små barn er sexy og med «voksen» antrekk så vil det for dem seksualisere barnet. Dere som tror at normale voksne synes bikinitopp på småjenter er noe sexy har ikke skjønt hva vi mener gjør bikinitoppen seksualiserende. Pedofile vil nok heller ha barnslige barn enn små voksne, og tipper et nakent barn vil spres lengre og dypere på nett enn et barn i en bikini ment for barn (altså typ tankini-topp). Og til de som lurer på hvor grensa går, den går der foreldrene vil. Om min datter vil ha samme flette som jeg har, så er det greit. Ønsker juknseg en blå veske fordi mamma har så får hun beskjed om at hun må ønske seg til jul eller bursdag. Vil hun ha sminke så får hun lepppmade og beskjed om at hun må være voksen for å ha mer. Vil sønnen min kjøre bilen så forklarer vi at nei, du må være voksen. Men vil han sitte og ratte litt i en parkert bil med oss foreldre like ved eller helst i bilen, så er det greit. Datteren min ville også herme etter oss når vi beiset huset, men fikk ikke lov til å male. Noen ting er uskyldige og uproblematiske, og noen ting er det ikke. Noen ting er ulovlig for barn og noen ganger blir ting for kostbart eller kan bli ødelagt med barnas "hjelp". At man lar en ung jente bruke bikibitopp betyr ikke at man også lar femåringen bruke falske øyevipper, drikke vin og kjøre bil. Anonymkode: 4887e...b7b 7
Honey Dew Skrevet 29. juni 2019 #57 Skrevet 29. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Eg synest denna diskusjonen alltid er like snodig. Det er voksne som seksualiserer barn. Vist du synest bikini er «perverst» på småjenter er det deg som er noko gale med. Synest dattera mi er like søt og uskyldige i badedrakt, bikini, naken, kun i badetruse. Spiller ingen rolle for meg kva ho bader i. Fortrekker likevel at ho ikkje er heilt naken på stranda, heima i hagen blir noko anna. Det var ein mann for nokre år sidan som fotograferte barn frå avstand på stranda...usj Anonymkode: ce412...c26 Nettopp.
Thyra Skrevet 29. juni 2019 #58 Skrevet 29. juni 2019 Jeg hadde også barnebikini på 80-tallet. Kan ikke huske at det har vært noe tema før de senere årene at dette er seksualisering av barn. Vi syntes det var stas å bruke bikini. 2
Thyra Skrevet 29. juni 2019 #59 Skrevet 29. juni 2019 På 26.6.2019 den 15.38, AnonymBruker skrev: Bikini er ikke et alternativ her. Hun har ikke pupper som må dekkes til. Vil hun ha badedrakt på så får hun det, vil hun ha badeshorts så får hun det og vil hun ha badetruse, så får hun det. Men hun velger alltid badedrakt fordi hun syns de er finere. Anonymkode: cf132...746 Hva med todelt badedrakt?
Vera Vinge Skrevet 29. juni 2019 #60 Skrevet 29. juni 2019 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Eg synest denna diskusjonen alltid er like snodig. Det er voksne som seksualiserer barn. Vist du synest bikini er «perverst» på småjenter er det deg som er noko gale med. Synest dattera mi er like søt og uskyldige i badedrakt, bikini, naken, kun i badetruse. Spiller ingen rolle for meg kva ho bader i. Fortrekker likevel at ho ikkje er heilt naken på stranda, heima i hagen blir noko anna. Det var ein mann for nokre år sidan som fotograferte barn frå avstand på stranda...usj Anonymkode: ce412...c26 Jeg syns det er skikkelig lavmål å si at det er noe galt med de som er uenige med deg i denne diskusjonen, og antyde at de som er kritiske til bikini på småjenter selv er perverse(?). Da mener jeg du ikke har skjønt kritikken... Men, jeg skal si jeg syns det er stor forskjell på de som kler på en 2-åring bikini (hun har neppe bedt om det selv heller) og en eldre jente som nærmer seg tenårene. I sistnevnte tilfelle er det ikke sikkert jeg ville steilet om jeg hadde en datter som maste om bikini, sikkert ikke, men jeg sliter først og fremst med å forstå hvorfor førskolejenter skal gå med bikini. Jeg syns generelt barn i den alderen bør få gå i barneklær, ikke små versjoner av voksenklær, og det gjelder også andre klær enn bikini. Endret 29. juni 2019 av Vera Vinge 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå