DMS Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 I denne KK-artikkelen skriv dei om bruk av bikini på småjente. Den eine som uttala seg er ei trebarnsmor som seie at hennar jente brukar bikini om ho har lyst til det, men badar også naken og med badedrakt/truse. Mao, ungen får sjølv velje kva ho vil ha på seg. Den andre som uttalar seg er ein lege og fremstår meir som å skulle vere eksperten på emnet. Ho er negativ og meiner bikini seksualiserar jente fordi bikinitoppen har som formål å dekke til brysta og «gi jentene en merkelapp på at dei er små kvinner». Ho meiner det er skadeleg fordi det gir ein usunt kroppsfokus. Det eg ikkje forstår med utgangspunkt i argumenta henner er på kva måte badedrakt er forskjellig frå bikini. Formålet med badedrakt er i like stor grad å skjule brystpartiet. Det har elles ingen annen funksjon (gir ikkje akkurat solbeskytting på ein stad barn treng det), det vert kun brukt av jente og kvinne, på en sexy kvinne er det like sexy med badedrakt som bikini... Det same kan seiast om kjolar, er kjolar også seksualiserande på småjente? Eg er meir enig med trebarnsmora. Ev kroppsfokus som gir eit usunnt kroppsbilete kjem av andre ting enn bikinitoppar etter mi meining. Fleire nakne kroppar i alle former og fasongar hadde sikkert hjelpt meir enn å nekte småjente å bruke eit badeplagg som liknar på det mor har på seg... https://www.kk.no/mamma/er-det-galt-a-la-sma-barn-fa-bruke-bikini/71202951#_ga=2.117276230.1930101397.1561467232-1881338268.1561467232 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Men hvorfor skal små jentebarn ha bikinitopp eller badedrakt da? Da jeg var liten brukte jeg kun badebukse. Det er jo naturlig når man ikke har bryster og ikke er noen kvinne enda, men et barn. Jeg mener man skal la barn være barn. Anonymkode: c5897...39e 19
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 Jeg synes verken voksne eller barn skal bade naken. Synes det er helt ok at de går i badetruse uten topp, men helt naken går over grensa spør du meg. Foreldre som lar unga springe rundt naken blandt andre folk plager meg. Ikke alle som er komfortabel og ok med at de går rundt naken sånn. Det er de voksne som legger så mye mer enn nødvendig i det, akkuratt som å si at småjenter ikke burde bruke kjole eller skjørt fordi det gir en merkelapp på at de er jenter/kvinner. Jeg gikk ikke naken som barn og er glad for at jeg har på bikini/badetruse eller badedrakt på de gamle strand og badebildene våre. Anonymkode: cd267...a55 6
Nerine_ Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 Jeg syns ikke bikini passer på små jenter, mulig fordi det minner mer om truse og bh kanskje. Også er ofte bikiniene til de minste laget med mer dilldall og pynt. En badedrakt er stort sett enkel og nøytral. 12
DMS Skrevet 26. juni 2019 Forfatter #5 Skrevet 26. juni 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skal små jentebarn ha bikinitopp eller badedrakt da? Da jeg var liten brukte jeg kun badebukse. Det er jo naturlig når man ikke har bryster og ikke er noen kvinne enda, men et barn. Jeg mener man skal la barn være barn. Anonymkode: c5897...39e På kva måte stoppar bikini eller badedrakt barn frå å vere barn? I så fall bør ein ikkje kle barn i dongeribukse sidan stive bukser begrensar beveglegheita i leik? 😉 Eg bada mest naken, men hadde også badebukse, badedrakt og bikini i løpet av barneåra. Eg meiner at småjente ikkje SKAL bruke noko som helst, men at om dei har lyst så ser ikkje eg noko problem med det. Eg kan ikkje forstå at det aleine skal skape eit negativt kroppsbilete. Då trur eg det er værre at jenta mi nesten kvar dag får høre ho er fin (har teke det opp og vorte meir medviten sjølv, så trur ikkje ho får høre det kvar dag lenger😅) 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #6 Skrevet 26. juni 2019 Jeg var flau at noen skulle se meg naken da jeg var liten så brukte badedrakt og senere bikini. Var vel 5 da jeg kjente det var flaut. Anonymkode: 809e1...027 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #7 Skrevet 26. juni 2019 Snakk om å overanalysere ting... Anonymkode: b8581...89a 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #8 Skrevet 26. juni 2019 Bikini er ikke et alternativ her. Hun har ikke pupper som må dekkes til. Vil hun ha badedrakt på så får hun det, vil hun ha badeshorts så får hun det og vil hun ha badetruse, så får hun det. Men hun velger alltid badedrakt fordi hun syns de er finere. Anonymkode: cf132...746 5
stan Skrevet 26. juni 2019 #9 Skrevet 26. juni 2019 Mine søstre ville ha bikini overdel fordi det fikk dem til å føle seg voksne og eldre enn de var. De lekte at de var voksne damer. Særlig var det merkelig siden de fleste damer var toppløse på stranda når vi vokste opp. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #10 Skrevet 26. juni 2019 Jeg ville aldri tatt på ungen bikini eller sånn "sexy/søt" badedrakt! Ikke naken på stranda heller! Er vi ute blant folk får hun på seg uv drakt hjemme i bassenget kan hun bade naken om hun vil det. Grunnen er at disse badeklærne er veldig voksne for småbarn. Anonymkode: b95fc...688 1
Honey Dew Skrevet 26. juni 2019 #11 Skrevet 26. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skal små jentebarn ha bikinitopp eller badedrakt da? Da jeg var liten brukte jeg kun badebukse. Det er jo naturlig når man ikke har bryster og ikke er noen kvinne enda, men et barn. Jeg mener man skal la barn være barn. Anonymkode: c5897...39e Barn får være barn i badedrakt og bikini også. 8
Frostrose Skrevet 27. juni 2019 #12 Skrevet 27. juni 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Bikini er ikke et alternativ her. Hun har ikke pupper som må dekkes til. Vil hun ha badedrakt på så får hun det, vil hun ha badeshorts så får hun det og vil hun ha badetruse, så får hun det. Men hun velger alltid badedrakt fordi hun syns de er finere. Anonymkode: cf132...746 TS lurer på hvorfor badedrakt er bedre enn bikini. Badedrakter er jo også designet for å dekke brystene. Ettersom du syns det ene er bedre enn det andre, kan kanskje du svare på det? 10
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #13 Skrevet 27. juni 2019 Jeg synes jo det er litt mer forståelig at man vil ha på truse enn å dekke til de ikke-eksisterende brystene. Å dekke til brystene opplever jeg som seksualiserende. Forskjellen på badedrakt og bikini er at med badedrakt så henger liksom toppen med som et vedheng som bare følger med. På en måte unnskylder trusedelen den øvre delen. Med bikini så gjør man et mye mer aktivt valg ved at man tar på et ekstra plagg. Anonymkode: c0032...108 6
Antoinette Skrevet 27. juni 2019 #14 Skrevet 27. juni 2019 Hvert år Samme debatten Sjokkerte mødre finner barnebikinier i kjedebutikkene Inn å skrive på face om hvor SJOKKERTE de er Huff og huff blæh!! 18
MortenMinstelønn Skrevet 27. juni 2019 #15 Skrevet 27. juni 2019 21 timer siden, DMS skrev: Eg er meir enig med trebarnsmora. Ev kroppsfokus som gir eit usunnt kroppsbilete kjem av andre ting enn bikinitoppar etter mi meining. Fleire nakne kroppar i alle former og fasongar hadde sikkert hjelpt meir enn å nekte småjente å bruke eit badeplagg som liknar på det mor har på seg... Jeg er enig med TS. La de små velge selv. Med et unntak. Badebukse må være på. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #16 Skrevet 27. juni 2019 21 timer siden, DMS skrev: I denne KK-artikkelen skriv dei om bruk av bikini på småjente. Den eine som uttala seg er ei trebarnsmor som seie at hennar jente brukar bikini om ho har lyst til det, men badar også naken og med badedrakt/truse. Mao, ungen får sjølv velje kva ho vil ha på seg. Den andre som uttalar seg er ein lege og fremstår meir som å skulle vere eksperten på emnet. Ho er negativ og meiner bikini seksualiserar jente fordi bikinitoppen har som formål å dekke til brysta og «gi jentene en merkelapp på at dei er små kvinner». Ho meiner det er skadeleg fordi det gir ein usunt kroppsfokus. Det eg ikkje forstår med utgangspunkt i argumenta henner er på kva måte badedrakt er forskjellig frå bikini. Formålet med badedrakt er i like stor grad å skjule brystpartiet. Det har elles ingen annen funksjon (gir ikkje akkurat solbeskytting på ein stad barn treng det), det vert kun brukt av jente og kvinne, på en sexy kvinne er det like sexy med badedrakt som bikini... Det same kan seiast om kjolar, er kjolar også seksualiserande på småjente? Eg er meir enig med trebarnsmora. Ev kroppsfokus som gir eit usunnt kroppsbilete kjem av andre ting enn bikinitoppar etter mi meining. Fleire nakne kroppar i alle former og fasongar hadde sikkert hjelpt meir enn å nekte småjente å bruke eit badeplagg som liknar på det mor har på seg... https://www.kk.no/mamma/er-det-galt-a-la-sma-barn-fa-bruke-bikini/71202951#_ga=2.117276230.1930101397.1561467232-1881338268.1561467232 Barn i bikini eller badedrakt er hekt ok. Ikke noe seksuelt i det hele tatr.Sykt! Verre med ungdommer og voksne i store tykke puch up's og tangabikini.... På badeland og strand.. Trusen langt inn i rompen ... får du farge på badelandet?Nei.. show off..tragisk! Slutt å tenk sånn om barn.. be heller de større kle mer på seg.det er verre.. Anonymkode: 7ad63...009 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #17 Skrevet 27. juni 2019 Jeg brukte badetruse frem til jeg var 3-4 og badedrakt vidre til jeg ble sånn 9-10, da begynte jeg med bikini. Anonymkode: 822df...206
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #18 Skrevet 27. juni 2019 Er det en reell fare for at femåringer begynner å tro at de er voksne og går på byen og blir med ustabile menn hjem fordi om de bruker bikini? Anonymkode: 71ca7...b4a 16
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #19 Skrevet 27. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det en reell fare for at femåringer begynner å tro at de er voksne og går på byen og blir med ustabile menn hjem fordi om de bruker bikini? Anonymkode: 71ca7...b4a Ja, herlighet, samme sier jeg Min 5-åring har fått sin første bikini i år, etter å ha ønsket seg det hele våren. Alle de andre jentene i barnehagen har bikini, og min ønsket seg det også fordi hun synes det ser fint ut. Og sikkert litt også fordi vi mammaene jo bruker det. Hva i alle dager skulle vært min begrunnelse for å nekte henne det? «Nei, fordi menn kan få lyst til å gjøre slemme ting med deg?»??? Ærlig talt- det er snakk om en topp som ligner på en sports-bh, det er ikke en push up det er snakk om her! Når det gjelder barn og påkledning, synes jeg tonen som oftest er at barn skal få velge selv hva de vil ha på seg, smågutter skal få gå med kjoler, med rosa, med glitter og enhjørninger. De skal ikke bry seg om hva andre mener om dem, men tvert imot oppdras til å blåse i hva andre mener om deres klær. Men småjenter skal begrenses og innskrenkes, de skal IKKE få gå med hva de vil, og de skal tvert imot få beskjed om at de må velge klær for å tekkes folk rundt dem..! Helt meningsløst, spør du meg, og jeg kommer til å fortsette å la datteren min velge klær selv (selvsagt så lenge det er snakk om helt alminnelige barneklær man får kjøpt i alle klesbutikker). Anonymkode: 88a57...ae4 17
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #20 Skrevet 27. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes jo det er litt mer forståelig at man vil ha på truse enn å dekke til de ikke-eksisterende brystene. Å dekke til brystene opplever jeg som seksualiserende. Forskjellen på badedrakt og bikini er at med badedrakt så henger liksom toppen med som et vedheng som bare følger med. På en måte unnskylder trusedelen den øvre delen. Med bikini så gjør man et mye mer aktivt valg ved at man tar på et ekstra plagg. Anonymkode: c0032...108 I alle dager. Mener du virkelig at det er seksualiserende å ha klær på? Skal vi gå nakne? Anonymkode: 0e752...00b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå