Gå til innhold

Stemordillemma, kan jeg stille krav om å få beskjed?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har en tenåring. Nå er det ferie, og tennåringen er hos far; men jeg har ferie og far er på jobb. 

Nå skulle h*n ut av huset. Det skjønte jeg fordi vedkommende tok på seg sko. Spurte hva hn skulle, jo møte noen. Hvor da? Husker ikke... Jeg sendte mld til faren og spurte om han hadde fått vite noe, og det hadde han. Han skulle akkurat til å sende melding. 

Men jeg kjenner dette irriterer meg. Hn er i en fase der hn ikke snakker med verken meg eller faren noe særlig, men spesielt ikke meg. Skal jeg få et hade, må jeg få med med at hn går ut døren og jeg må si hade først. 

Er det mye forlangt at hn må gi meg, som er hjemme beskjed om at jeg drar, har snakket med pappa? Det er en ganske lang setning for å være hn, men jeg begynner å irritere meg voldsomt. Blir mine barn slik, kommer jeg til å gi streng beskjed. Men vi er forskjellige... 

Anonymkode: abb84...d05

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, må ungdommer gi beskjed når de går ut døren for å møte venner når de har ferie, midt på dagen?... 

Anonymkode: a99bc...efb

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hm, må ungdommer gi beskjed når de går ut døren for å møte venner når de har ferie, midt på dagen?... 

Tennåring strekker seg fra 7.klasde til 19 år. Men ja, jeg synes det er helt normalt å gi beskjed når man skal dra en plass. Det er jo nettopp derfor hn ringer far. Men jeg er hjemme, og har mest lyst å kreve at hn klarer å gi beskjed. 

• Liker 22
Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg kjenner dette irriterer meg.

Hvorfor plager dette deg så voldsomt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke huske at jeg hadde meldeplikt hele døgnet som tenåring. Kanskje du burde velge den noen andre kamper enn akkurat denne. Hvorfor er det viktig for deg at du vet hvor h*n er? Regner med at dere begge har mobiltelefon uansett, så det er ikke slik at du ikke får tak i h*n om det skulle være noe. 

Anonymkode: f3e8d...3c7

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er viktig, fordi jeg er hjemme med hn. Istedefor å få en beskjed, må jeg høre med far om dette var avklart. 

En tenåring skal ikke kunne gjøre akkurat hva de ønsker, uten å gi beskjed først. 

Dersom ingen av dere bryr dere om hva tenåringene deres driver med om dagen, så får det meg faktisk til å stusse... 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn går ikke ut døra, uten å si ifra. Det gjør ikke jeg heller.... Normal folkeskikk det! 

Anonymkode: d38f7...e5a

Takk. 

• Liker 11
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker nå det er vanlig høflighet for mennesker som bor under samme hus å si ha det til dem som er igjen i huset når man drar ut. Det være seg mann, tenåring, barn, venner osv.

Hva om det skjer noe? Det begynner å brenne? Hva om far kommer hjem og lurer på hvor tenåringen er og stemor tror tenåringen er på rommet.

Man trenger ikke fortelle alt om hvor man dra, men et lite "jeg stikker ut, ha det", kan være greit.

Endret av Kontorotta
  • Liker 43
Skrevet

Hjemme hos oss gir vi beskjed om hvor vi skal, hvis vi vet det, ellers forteller vi at vi skal møte noen sånn og sånn men ikke vet hva vi skal osv. Det gjelder enten vi er 6 år eller 50!

På ingen måte meldeplikt, men man sier fra når man går ut! 

• Liker 23
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er viktig, fordi jeg er hjemme med hn. Istedefor å få en beskjed, må jeg høre med far om dette var avklart. 

En tenåring skal ikke kunne gjøre akkurat hva de ønsker, uten å gi beskjed først. 

Dersom ingen av dere bryr dere om hva tenåringene deres driver med om dagen, så får det meg faktisk til å stusse... 

Tja. Jeg er oppvokst med at man gir beskjed om man ikke er hjemme til middag, og at man har innetid om kvelden, ellers gjorde vi akkurat som vi ville. Akkurat HVA vi gjorde fortalte vi jo gjerne om da vi kom hjem. Høres ut som deres hovedutfordring er å kommunisere generelt, ikke hvorvidt hen går ut eller er inne. 

..og det å si ifra at man skal ut burde gå an, men man trenger kanskje ikke alltid si med hvor eller hvem på forhånd? En tenåring burde ikke trenge «godkjenning» for å gå ut. 

Endret av Ananas.
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ulrikke skrev:

Hjemme hos oss gir vi beskjed om hvor vi skal, hvis vi vet det, ellers forteller vi at vi skal møte noen sånn og sånn men ikke vet hva vi skal osv. Det gjelder enten vi er 6 år eller 50!

På ingen måte meldeplikt, men man sier fra når man går ut! 

Nettopp. Jeg aner ikke hvor vedkommende er, fordi hn husker ikke. Litt utenfor byen, så 45 min med buss, kanskje? Heller ikke hvem hn er med. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min har en tenåring. Nå er det ferie, og tennåringen er hos far; men jeg har ferie og far er på jobb. 

Nå skulle h*n ut av huset. Det skjønte jeg fordi vedkommende tok på seg sko. Spurte hva hn skulle, jo møte noen. Hvor da? Husker ikke... Jeg sendte mld til faren og spurte om han hadde fått vite noe, og det hadde han. Han skulle akkurat til å sende melding. 

Men jeg kjenner dette irriterer meg. Hn er i en fase der hn ikke snakker med verken meg eller faren noe særlig, men spesielt ikke meg. Skal jeg få et hade, må jeg få med med at hn går ut døren og jeg må si hade først. 

Er det mye forlangt at hn må gi meg, som er hjemme beskjed om at jeg drar, har snakket med pappa? Det er en ganske lang setning for å være hn, men jeg begynner å irritere meg voldsomt. Blir mine barn slik, kommer jeg til å gi streng beskjed. Men vi er forskjellige... 

Høres ut som et vanlig svar fra en tenåring - at du gidder å henge deg opp i det? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så denne tenåringen har gitt beskjed til sin far, som igjen skulle gi deg beskjed? Tenker det er innafor, jeg. 

Anonymkode: ee7a4...d9f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, xinnia skrev:

Høres ut som et vanlig svar fra en tenåring - at du gidder å henge deg opp i det? 

Jeg henger meg opp i det, fordi hadde ikke jeg vært sett at hn tok på seg sko, ville jeg oppdaget at hn var vekke når døren smelte igjen. Dersom jeg hadde hørt at døren smelte igjen. Jeg har et ansvar så lenge jeg er hjemme med barna. Jeg synes heller ikke det er så mye forlangt å få en beskjed 

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville spart energien min til viktigere saker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så denne tenåringen har gitt beskjed til sin far, som igjen skulle gi deg beskjed? Tenker det er innafor, jeg. 

Nei, han har bare fått kjeft for dei gangene jeg ikke har fått beskjed. Fordi jeg har avbrutt ting, fordi tenåringen skal ha middag før trening, men så er det ingen tenåring som skal ha middag osv. 

Samme med dei gangene tenåringen sender mld til far om at hn dropper trening, og jeg står ferdig med middag en time før jeg "må", for at hn skal få mat før trening. 

Jeg begynner altså å bli veldig lei av at hn ikke klarer å kommunisere med meg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mynlen said:

Jeg ville spart energien min til viktigere saker.

Det tenker jeg også. Du fikk med deg at vedkommende gikk, og blir irritert fordi h*n ikke var interessert i et forhør. Senk skuldrene litt, du har en gretten tenåring i hus, det går over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tenker jeg også. Du fikk med deg at vedkommende gikk, og blir irritert fordi h*n ikke var interessert i et forhør. Senk skuldrene litt, du har en gretten tenåring i hus, det går over. 

Ja, var flaks jeg fikk det med meg da. Hva med den gangen jeg ikke får det med meg? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han har bare fått kjeft for dei gangene jeg ikke har fått beskjed. Fordi jeg har avbrutt ting, fordi tenåringen skal ha middag før trening, men så er det ingen tenåring som skal ha middag osv. 

Samme med dei gangene tenåringen sender mld til far om at hn dropper trening, og jeg står ferdig med middag en time før jeg "må", for at hn skal få mat før trening. 

Jeg begynner altså å bli veldig lei av at hn ikke klarer å kommunisere med meg. 

Om du ubevisst utstråler hvor "lei" du er denne tenåringen så kan det være det som gjør at personen ikke gidder å kommunisere med deg.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...