Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2005 #41 Skrevet 6. mai 2005 For ordens skyld; jeg er overhodet ikkke hypp på at Reidar og May Britt skal vinne - men... Å skape allianser for så å bryte de kan ikke være ulovlig. Dette har skjedd i utallige reality-show tidligere, men da muntlig. Likefullt gjelder en muntlig avtale like mye som en skriftlig, og ettersom det aldri tidligere har vært snakk om å saksøke noen, tviler jeg på at man kan gjøre det i denne sammenhengen. Når det gjelder diktafonen er jeg også litt i tvil. Dette er jo et TV-PROGRAM hvor man både filmes og mikrofoner tar opp stemmen din. Det er liksom hovedbestanddelene i et TV-program. Deltakerne har vel da skrevet under på en avtale hvor de godtar å bli filmet osv., hva er egentlig da forskjellen på en diktafon og en mikrofon? Sånn rent bortsett fra at denne diktafonvirksomheten ikke har blitt opplyst om da, jeg ser det poenget men... Uansett tviler jeg på at saksøkerne kommer særlig langt... Og prinsippielt sett er jeg totalt imot enhver form for overvåkning, så er ikke på det nivået jeg legger meg
sixx Skrevet 6. mai 2005 #42 Skrevet 6. mai 2005 Når det gjelder diktafonen er jeg også litt i tvil. Det er lov å ta opp samtaler som du selv er en del av-....selv om du ikke informerer om at det blir tatt opp. Det er ikke lov å ta opp en samtale hvor du ikke er til stede...hvis du ikke innhenter samtykke fra de som blir tapet (og det er her de har gjort noe ulovlig).
Smashing Skrevet 6. mai 2005 #43 Skrevet 6. mai 2005 Samme her. At det går an :-x Men, nå ser det heldigvis ut som om Reidar og May Britt sliter med å vinne huset. Jeg heier på Stine og Anders. Neste gang skulle det visst være slik at et par ble med til finalen, hvis de vant en slags bygge konkurranse. Da tror jeg Reidar og May Britt sliter. Kan ikke si at de har bidratt med så veldig mye til huset akkurat. Det er de som har jobbet mest med huset som burde vinne det!
Gjest Madam Felle Skrevet 6. mai 2005 #44 Skrevet 6. mai 2005 Det er lov å ta opp samtaler som du selv er en del av-....selv om du ikke informerer om at det blir tatt opp. Det er ikke lov å ta opp en samtale hvor du ikke er til stede...hvis du ikke innhenter samtykke fra de som blir tapet (og det er her de har gjort noe ulovlig). Det kan heller ikke være lovlig å redigere opptakene, for det er jo direkte forfalsking.
sixx Skrevet 6. mai 2005 #45 Skrevet 6. mai 2005 Det kan heller ikke være lovlig å redigere opptakene' date=' for det er jo direkte forfalsking.[/quote'] Ja...der er du inne på noe...men jeg kan ikke svare på det.
Gjest Melk Skrevet 6. mai 2005 #46 Skrevet 6. mai 2005 Det kan heller ikke være lovlig å redigere opptakene, for det er jo direkte forfalsking. Tror ikke det er ulovlig.
Samantha Skrevet 6. mai 2005 #47 Skrevet 6. mai 2005 Det kan vel ikkje vere lov å redigere opptak der folk ikkje veit at dei har blitt tatt opp engang, og i tillegg framstille det for andre som et ekte og "sånn er det"-opptak?
Gjest Melk Skrevet 6. mai 2005 #48 Skrevet 6. mai 2005 Det kan vel ikkje vere lov å redigere opptak der folk ikkje veit at dei har blitt tatt opp engang' date=' og i tillegg framstille det for andre som et ekte og "sånn er det"-opptak?[/quote'] Det kommer helt ann på hva formålet er. Er formålet å lure penger ut av folk vil det nok være bedrageri, men det var det ikke snakk om her. Tror som sagt ikke det er ulovlig. Om jeg tar opp noe min mann sier og klipper det til noe annet og spiller det av for hans venner for morroskyld er det akkurat det samme.
sixx Skrevet 6. mai 2005 #49 Skrevet 6. mai 2005 Om jeg tar opp noe min mann sier og klipper det til noe annet og spiller det av for hans venner for morroskyld er det akkurat det samme.Med eller uten hans vitende?
Gjest Melk Skrevet 7. mai 2005 #50 Skrevet 7. mai 2005 Med eller uten hans vitende? Ja, så vidt jeg vet. Det er når man gjør det for egen vinnings skyld det heller mot det ulovlige, dvs bedrageri og slikt (tror jeg). Her er det ikke gitt at man tjener på det. I et realityprogram blir man filmet og tatt opp pga mikrofoner hele tiden (også under diktafonopptaket), man VET at det er allianser, og det er konkurranse. Er jo igrunnen det samme som skjer på nyhetene til daglig, der intervjuobjekters uttalelser klippes sammen til det igjenkjennelige, man fjerner eventuelle modererende utsagn for å få dem til å høres mer spisset ut osv. Om de har en klar sak vil jo tiden lett vise, siden de har truet med sak...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå