Gå til innhold

SLANKE SEG uten å TRENE?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går det an å slanke seg uten å trene? 

Finnes det en god miks av inntak kalorier hver dag som gjør at forbrenningen ikke avtar? For eks 5:2 dietten, funker den? 

Har noen erfaring? 

Ikke alle har mulighet til å drive med kondisjonstrening, så greit å slippe den kritikken i denne posten. 

Anonymkode: 1e23c...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, bare spis mindre enn du forbrenner hver dag 🙂 det samme gjelder om du trener, man går ikke ned i vekt bare av å trene. Kostholdet er den største faktoren uansett.

5:2 fungerer, så lenge du totalt sett spiser mindre enn du forbrenner. Det samme gjelder alle andre dietter.

Anonymkode: 0eee1...b41

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å slanke seg uten å trene? 

Finnes det en god miks av inntak kalorier hver dag som gjør at forbrenningen ikke avtar? For eks 5:2 dietten, funker den? 

Har noen erfaring? 

Ikke alle har mulighet til å drive med kondisjonstrening, så greit å slippe den kritikken i denne posten. 

Anonymkode: 1e23c...67b

På generelt grunnlag må du innta færre kalorier enn du forbrenner. Gjelder både om man trener og om man ikke trener. Treningen kan hjelpe med å forbrenne fler kalorier eller bygge muskler fremfor fett. 

Hvilken diett en bør følge kan jeg ikke gi råd om, men pass på å få i næringsstoffer og spis smart, sånn at man ikke går rundt og er slapp og sulten hele tiden. Man kan prøve seg frem med forskjellige dietter for å finne en som passer, men som regel bør en følge med på energiinntaket. 

Anonymkode: 12bd2...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd nutrilettshakes og gått på det, men om man går på dette alene i en uke (ikke prøvd) vil ikke da forbrenningen avta ? Hvordan vet man egentlig hvor mye man forbrenner?

Anonymkode: 1e23c...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 60 kilo uten å trene. Spiste bare mindre kalorier, noe som ikke var særlig vanskelig siden jeg spiste masse kalorier for å bli så stor som jeg var. 

Anonymkode: c17f0...a16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ved å spise mindre. Spiser du rundt 1500 kcal og ikke trener, så vil du nå normalvekt, er bare spørsmål om tid. 

Anonymkode: e5fc3...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er ikke noe problem å gå ned i vekt kun ved å endre kosthold. Man pleier å si at vektnedgang er 90% kosthold og 10% trening. Det er begrenset hvor mye man kan greie å forbrenne gjennom trening, og det er svært vanskelig å gjøre opp for et dårlig kosthold med trening alene. Kostholdet er der hovedjobben må gjøres uansett.

Forbrenningen må nødvendigvis avta etterhvert som man veier mindre, en mindre kropp trenger mindre energi, sånn er det jo bare. Ekstra kjipt for oss som er lave.

Jeg gikk ned i vekt ved å lære om hvilke matvarer jeg spiste som var veldig kaloritette, regne ut hvor mye jeg trengte og redusere mengden av dem tilsvarende, eller bytte dem ut med andre alternativer. For meg så betydde det kort sagt: mer grønnsaker på tallerkenen til alle måltider, litt mindre brød og pasta, vann som tørstedrikk, mager ost, mindre/ingen saus, kutte ut dessert og godteri i en vanlig uke.

Anonymkode: 7963b...6e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du forbrenner har ikke sånn allverdens å si, BMR er ganske så høyt uansett. Regelen er bare å spise mindre enn du forbrenner, dvs spis mindre enn TDEE. Det som er lettest å opprettholde er å regne ut ønsket vekt sin TDEE (ca) og spise akkurat det. Er oftest enklere å budsjettere kalorier for en uke av gangen, og ikke per dag.

Forutsatt at man kan telle kalorier uten at det blir en sykelig tankegang, altså. Det går også an å få hjelp av ernæringsfysiolog til å sette opp en matplan, så slipper man å telle selv.

Anonymkode: 1f6d7...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Går det an å slanke seg uten å trene? 

 

Selvsagt, kostholdet er viktigst uansett :) Husk at trening er veldig sultskapende. 

Endret av LeneXCII
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slank deg, bare endre kostholdet slik at du går ned til ønsket vekt 🙂 

Glem alt som heter slankekur, pulver++. Spis vanlig næringsrik mat i riktig mengde, enkelt. Men krever disiplin og viljestyrke til å gjennomføre.

Fjern alt du ikke skal spise fra kostholdet ditt, som godteri, kaker, kjeks, brus, alkohol++.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned ca 10 kg over noen mnd, nesten uten å trene. Max 1 gang i uka, og da typ 30 minutter maks. Kaloriinntaket er svaret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikt lavkarbo (ketogen kost) er vektregulerende. Mange spiser dette fordi man blir friskere av mange sykdommer, men veier du for mye vil du alltid gå ned i vekt. Så blir det jo en bonus. 18-20 kilo på 6 -7 mnd er ikke uvanlig hvis man har en del kilo for mye. 

Trening er alltid bra, men det er ikke nødvendig for vektnedgang på dette kostholdet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, synes nesten det er enklere å gå ned noen kilo når jeg ikke trener, spesielt periodisk faste.

Anonymkode: 8444c...f33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Nyttig skrev:

Ikke slank deg, bare endre kostholdet slik at du går ned til ønsket vekt 🙂 

.....

 

25 minutter siden, Mehr skrev:

Kaloriunderskudd. 

Det er jo nettopp å slanke seg, uansett hvilke fine ord du bruker om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, VinterRose skrev:

 

Det er jo nettopp å slanke seg, uansett hvilke fine ord du bruker om det. 

Kaloriunderskudd er ikke et "fint ord". For å gå ned i vekt må man ligge i kaloriunderskudd. Å slanke seg og å ligge i kaloriunderskudd er jo omtrent det samme, bare at når man sier at man ligger i kaloriunderskudd så er man spesifikk. Når man sier at man slanker seg kan det bety at man følger en viss diett, utelukker noen matvarer for å gå ned i vekt osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mehr skrev:

. For å gå ned i vekt må man ligge i kaloriunderskudd. 

Nei, men det er jo en selvfølge så klar at enhver "idiot" må forstå.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, VinterRose skrev:

Nei, men det er jo en selvfølge så klar at enhver "idiot" må forstå.. ;) 

Basert på trådstarter sitt innlegg går jeg utifra at hen ikke forstår at kaloriunderskudd er nøkkelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går an. Har gått ned 10 kg siden januar med kun kalori-telling.

Hadde meg en pause i mai, og jeg sliter litt med å komme tilbake til kaloriunderskudd da jeg har hatt set ekstremt fint med pausen 😂 så kunne jeg ha fått til noen kg til om jeg ikke hadde gjort det.

Men tilbake til svaret, ja. Det her helt 100% mulig å slanke seg uten å trene. Jeg absolutt hater å trene og har hatt det helt fantastisk med å kun spise «riktig» mengde kcal. Såklart så vil trening hjelpe på. Men i bunn og grunn er slanking bare kcal inn vs kcal ut :) 

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...