Undermann Skrevet 26. juni 2019 #41 Skrevet 26. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å jobbe skift er når ukene er like. De kan ha en tidlig uke, en sen uke og en natt uke og sånn fortsetter det. Turnus er at uka varierer med dag/kveld og ev natt. Det er veldig slitsomt at det varierer så mye, eks kveld-dag, da blir det få timer med hvile. Anonymkode: 28252...2fe Okay. Jobbet noe de kalte "5 skift" på en industribedrift en gang. Det var sånn produksjon som gikk kontinuerlig, så det måtte være folk hele tiden. Da gikk vi noe sånn lignende som listet opp i den rekka lenger oppe. Noen ganger "sprengskift" som det kaltes, det var f. ex. hvis du gikk natt til søndag, og så på igjen søndag ettermiddag, altså bare 8 timer mellom. Fri en og annen gang innimellom og forskjellige tider i løpet av ukene, og "langfri" som det kaltes etter 3 uker eller noe sånt. Den varte en uke og 2 helger sånn ca. Men det ble alltid kalt skift. 5-skift ( fordi det var 5 grupper med skift). Hørte aldri ordet turnus. Når jeg hører navnen Turnus, ser jeg alltid for meg kvinner. Vet ikke hvorfor, men det er kanskje mest realtert mer til kvinneyrker? Der var jo kvinner som jobbet der jeg var og da
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #42 Skrevet 26. juni 2019 4 timer siden, Undermann skrev: Okay. Jobbet noe de kalte "5 skift" på en industribedrift en gang. Det var sånn produksjon som gikk kontinuerlig, så det måtte være folk hele tiden. Da gikk vi noe sånn lignende som listet opp i den rekka lenger oppe. Noen ganger "sprengskift" som det kaltes, det var f. ex. hvis du gikk natt til søndag, og så på igjen søndag ettermiddag, altså bare 8 timer mellom. Fri en og annen gang innimellom og forskjellige tider i løpet av ukene, og "langfri" som det kaltes etter 3 uker eller noe sånt. Den varte en uke og 2 helger sånn ca. Men det ble alltid kalt skift. 5-skift ( fordi det var 5 grupper med skift). Hørte aldri ordet turnus. Når jeg hører navnen Turnus, ser jeg alltid for meg kvinner. Vet ikke hvorfor, men det er kanskje mest realtert mer til kvinneyrker? Der var jo kvinner som jobbet der jeg var og da Jeg har alltid trodd at turnus var knytte til helsevesenet (og lignende), mens skift var i industrien? Anonymkode: 1a044...506
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #43 Skrevet 29. juni 2019 Har jobbet 100% turnus som spl i 12 år, i 9 av årene har jeg hatt barn - nå tilsammen 3 stk. I vår begynte jeg i en dagjobb (0730-1500) og har fått et nytt liv. Kommer aldri til å jobbe turnus igjen. Har prøvd i seks år å få kommet meg over på dag, men disse jobbene henger høyt. Nå kan jeg melde meg på et kurs/trening/kor/whatnot som går over tid, og faktisk delta på alt! Ungene ser mammaen sin på e.middagene, helger og helligdager, og mannen sier det er godt å være to om ting. Jeg gikk i flere år å angret på at jeg valgte en turnusjobb og vurderte å ta en ny utdannelse 😑 Anonymkode: bcc84...cac 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #44 Skrevet 29. juni 2019 Må bare legge til at uten barn hadde turnus vært uproblematisk 🙂 Men det var hjerteskjærende med alle situasjonene jeg ikke kunne være med barna mine på. Avslutninger, jul, påske, 17-mai, lekselesing og adventskos på kveldene. Anonymkode: bcc84...cac 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #45 Skrevet 29. juni 2019 Sykepleier har, har jobbet tredelt og todelt turnus, med jobb hver tredje eller hver fjerde helg. Nå jobber jeg 07.30-15, mandag-fredag. Tredelt turnus (med nattevakter) er slitsomt- fordi det er tungt å snu døgnet frem og tilbake hele tiden. Og jeg funka ikke så bra med å være våken på natt. Ble mer grinete og asosial i nattperiodene. Todelt med jobb hver fjerde helg er ok, men jeg syns det er utfordrende å jobbe kveld-dag. Er heller ikke begeistra for kveldsvakter, følte jeg gikk bare å ventet på å gå på jobb, fikk sjelden stått såpass tidlig opp at jeg fikk utrettet store ting, følte heller for å lade opp til jobb. Det jeg likte med turnus er fleksibiliteten og friheten- mulighet til å bytte vakter, ha langfri, ha fri en dag i uka til å gjøre ærend osv. Men jeg ble mye mer sliten av det enn jeg blir av å jobbe vanlig dagjobb. Men vi er ulike, men jeg kommer aldri til å velge turnusjobb igjen. Superfornøyd med 7.30-15.00- elsker å ha ettermiddag og helger fri- som «alle andre» har. Anonymkode: 34647...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #46 Skrevet 29. juni 2019 Hva i alle dager er medleverturnus, som noen nevnte lenger opp i tråden? Anonymkode: 5211b...fa0
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #47 Skrevet 29. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager er medleverturnus, som noen nevnte lenger opp i tråden? Anonymkode: 5211b...fa0 Da jobber du 1 uke i strekk og sover på jobb. Så en uke fri f.eks. Anonymkode: 31df3...eba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå