AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #21 Skrevet 24. juni 2019 Det kommer nok litt an på hvordan turnusen din ser ut. Jeg hadde en ganske tung turnus, tredelt med mye kveld til dagvakter med bare 9 timer fra jeg gikk av jobb til jeg måtte være på jobb igjen. Det hadde jeg et par ganger hver uke i tillegg til at jeg også jobbet natt og hver tredje helg. Det gikk så lenge jeg ikke hadde barn for da kunne jeg sove ut før kveldsvakter og ta meg inn igjen søvnunderskuddet litt da. Men etter jeg fikk barn og han da startet dagen rundt kl 06.30 og i tillegg til tidvis nattevåk med han så var det ikke gjennomførtbart lenger. I tillegg så tok det på å jobbe helligdager og helg da han ikke var i barnehagen. Byttet over til dagjobb og fikk er helt annet liv. Regelmessighet og mer kontroll over egen søvn (kan nå velge å legge meg tidlig hver kveld og slippe å snu døgnet hele tiden) har gjort underverker for helsen og hverdagen min. Aldri mer turnus! Anonymkode: 067a6...575 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #22 Skrevet 24. juni 2019 Meg i innlegget over, glemte å legge til hvordan turnusen ser ut. Feks har jeg tre uker i turnusen som er slik: Mandag dag Tirsdag kveld Onsdag dag Torsdag fri Fredag kveld Lørdag dag Søndag kveld Mandag dag Tirsdag fri Onsdag kveld Torsdag dag Fredag dag Mandag dag Tirsdag kveld Onsdag dag Torsdag fri Natt til lørdag, søndag, mandag Tirsdag fri Onsdag, torsdag og fredag dag. Anonymkode: 067a6...575
Majott Skrevet 24. juni 2019 #23 Skrevet 24. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk fra 8-16 til turnusjobb for et par år siden. Jeg var veldig sliten da jeg hadde dagjobb. Det gikk i ett hele dagen fra 7 til 20. Etter at jeg begynte i turnusjobb har jeg fått mye mer energi og overskudd. Jeg har innsett at jeg trenger litt egentid for å ha det bra og være en god mamma. Når jeg har kveldsvakt har jeg hele formiddagen for meg selv. På fridager kan jeg levere sent og hente tidlig. Ja, jeg må jobbe julaften og 17. mai. Det er kjipt. Men for oss er hverdagen viktigst. Den har blitt bedre etter at jeg byttet jobb Anonymkode: 28d7a...f8f Har ei venninne som har 3 barn og som jobber i 100% turnus. Hun er veldig glad for de få fridagene hun har i uka, eller de gangene hun jobber kveld. For da har hun tid for seg selv. Dette er en veldig aktiv familie, der de er opptatt i helger med cuper i fotball, svømming eller håndball. Og heldigvis har hun en mann som bidrar like mye til familielivet som hun gjør. Hun sier hun trenger tid for seg selv, og at hun får det ved at hun jobber turnus. Det har hun gjort i minst 15 år, så dette passer henne helt fint! Så hun har hele tiden satt pris på turnuslivet! Selv om hun må jobbe i enkelte høytider. Det er jo ikke høytidene som teller gjennom hele året. Datteren min har jobb på natta som sykepleier med 3 små barn. 65%. Da tjener hun nok like mye som om hun hadde jobbet 80% på dagturnus. Som hun hadde villet gå ned til pga rettigheter. Da har hun en hel uke fri hver 3 uke, pluss at hun har flere dager fri mellom nattevaktene. Ja, jeg ser at det ikke er optimalt yrkesmessig, men når man har 3 småbarn, så kan det være gull verdt å gå natt. Da har man mer fritid, og tid til å hente seg inn og ha litt tid for seg selv. 1
Gjest Juks Skrevet 24. juni 2019 #24 Skrevet 24. juni 2019 (endret) Slettet Endret 5. september 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #25 Skrevet 24. juni 2019 Men noen må jo gå turnus. Hvem skal det om alle blir syke av det? Hva med to kveldsvakter så en fridag før dagvakt? Er vel det som er hardest fra kveld til dag. Nå jobber jo de i butikker også til 23 på kvelden og åpner igjen 7. Bhg åpner 6.30 og stenger rundt 17. Så mange må jobbe ugunstige tider for at samfunnet skal gå rundt. Anonymkode: 31df3...eba
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #26 Skrevet 24. juni 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men noen må jo gå turnus. Hvem skal det om alle blir syke av det? Hva med to kveldsvakter så en fridag før dagvakt? Er vel det som er hardest fra kveld til dag. Nå jobber jo de i butikker også til 23 på kvelden og åpner igjen 7. Bhg åpner 6.30 og stenger rundt 17. Så mange må jobbe ugunstige tider for at samfunnet skal gå rundt. Anonymkode: 31df3...eba For ikke å snakke om mange av oss som stort sett jobber hele døgnet. Mine arbeidsdager kan vare fra 0800 til 0100 når det står på som verst. Turnus ville for meg på en del måter vært luksus. Anonymkode: eea18...018
Undermann Skrevet 24. juni 2019 #27 Skrevet 24. juni 2019 Å jobbe turnus, er det samme som å jobbe skift? Jobbet en del skift i min tid, men det ble alltid kalt å gå skift. Lurer på om turnus bare er et annet ord for det samme
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #28 Skrevet 24. juni 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men noen må jo gå turnus. Hvem skal det om alle blir syke av det? Hva med to kveldsvakter så en fridag før dagvakt? Er vel det som er hardest fra kveld til dag. Nå jobber jo de i butikker også til 23 på kvelden og åpner igjen 7. Bhg åpner 6.30 og stenger rundt 17. Så mange må jobbe ugunstige tider for at samfunnet skal gå rundt. Anonymkode: 31df3...eba Det kan du gjerne si. Er en grunn til st mange sykepleiere f eks ikke holder ut i mange år. Det er mye stress og det er FYSISK tungt! I tillegge til turnus. Hvis du synes det frister så er det bare å hive seg på! Ellers er jeg enig i at turnus burde legges opp bedre slik du beskriver. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: For ikke å snakke om mange av oss som stort sett jobber hele døgnet. Mine arbeidsdager kan vare fra 0800 til 0100 når det står på som verst. Turnus ville for meg på en del måter vært luksus. Anonymkode: eea18...018 Jeg går ut i fra at du da ikke jobber med syke og gamle mennesker du må løfte på døgnet rundt og løpe fra person til person? Det er en viss forskjell på det og en vanlig jobb skjønner du. Selv om du må jobbe overtid. Anonymkode: 5cf42...ccd 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #29 Skrevet 24. juni 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går ut i fra at du da ikke jobber med syke og gamle mennesker du må løfte på døgnet rundt og løpe fra person til person? Det er en viss forskjell på det og en vanlig jobb skjønner du. Selv om du må jobbe overtid. Anonymkode: 5cf42...ccd Jeg jobber mot mennesker. Ikke syke, men likevel. Det finnes flere yrker som er tunge skjønner du. Anonymkode: eea18...018 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #30 Skrevet 24. juni 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber mot mennesker. Ikke syke, men likevel. Det finnes flere yrker som er tunge skjønner du. Anonymkode: eea18...018 Du forstår tydeligvis ikke forskjellen. Det er tungt fysisk OG psykisk, i tillegg til å jobbe mot mennesker. Tenker du kan prøve deg selv så kanskje du forstår noe! Anonymkode: 5cf42...ccd 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #31 Skrevet 24. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du forstår tydeligvis ikke forskjellen. Det er tungt fysisk OG psykisk, i tillegg til å jobbe mot mennesker. Tenker du kan prøve deg selv så kanskje du forstår noe! Anonymkode: 5cf42...ccd Selvsagt har jeg forståelse for at andre yrker også kan være tunge. Vel, i min jobb er det både tunge løft, mentalt stress, jobbing mot mennesker OG jobbing det meste av den våkne tiden. Anonymkode: eea18...018
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #32 Skrevet 24. juni 2019 På 23.6.2019 den 11.06, AnonymBruker skrev: Dere som jobber turnus, vil dere fortelle litt om hvordan det er i lengden? Hvordan er det å kombinere med barn? Hvordan kan en uke se ut (både når dere jobber helg og ikke helg)? Ville dere heller hatt en 8-16 jobb? Anonymkode: 1d12a...c11 Har jobbet turnus i 6 år. Varierende stillingsprosent ettersom jeg er pleieassistent på sykehjem. Men gjennomsnittlig har jeg en stilling på ca. 75%. Noen måneder jobber jeg kun helg, andre måneder jobber jeg nesten overtid. Om sommeren jobber jeg alltid 100%. Dagvakten varer fra halv 8 til 15.00 og kveldsvakten varer fra 15.00 til 22.00, noen ganger 22.30, det hender at det blir 22.45 også. Denne uken ser slik ut for meg. Dagvakt mandag, kveldsvakt tirsdag, dagvakt onsdag, kveldsvakt torsdag og dagvakt fredag. Det er ikke unormalt at noen uker ser slik ut. Som du sikkert ser blir det lite søvn tirsdag til onsdag og torsdag til fredag. Kveldsvakt første dagen og dagvakt andre dagen suger, og det blir aldri bedre, nei. Når jeg jobber helg foretrekker jeg dog å jobbe kveldsvakt lørdag og dagvakt søndag, ettersom helgen da blir lengre. Om jeg har dagvakt lørdag og kveldsvakt søndag, så føler jeg hele helgen går opp i arbeid. Men folk har ulike meninger. Om jeg jobber helg kan en uke se slik ut; kveldsvakt mandag, tidligvakt tirsdag, fri onsdag og torsdag, kveldsvakt fredag, kveldsvakt lørdag og dagvakt søndag. Der jeg jobber kan man jobbe 6 dager i uken, så 4 dager neste uke, så 6 dager neste uke. Et annet sted jeg har jobbet tilsvarte 100% at man jobbet 5 dager i uken. Det hender at jeg har uker som ser slik ut; dagvakt mandag, fri tirsdag, dagvakt onsdag, kveldsvakt torsdag, fri fredag, dagvakt lørdag, kveldsvakt søndag. Men som sagt så er jeg vikar med kun fast helgstilling, men nå tar jeg i utgangspunkt periodene der jeg jobber 100%. Jeg tror det varierer fra person til person om de syns turnus er tungt. Jeg syns ikke det er det. Jeg har ikke planer om barn, så kan ikke svare på det med barn - men jeg ser for meg at det er temmelig stress å jobbe turnus og samtidig ha små barn. Du blir jo 100% avhengig av andre, ikke bare SFO og barnehage. Jeg elsker å jobbe turnus og kunne aldri tenke meg en 8 til 16 jobb i fremtiden. Skal bli sykepleier. Anonymkode: efd40...f81
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #33 Skrevet 24. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du forstår tydeligvis ikke forskjellen. Det er tungt fysisk OG psykisk, i tillegg til å jobbe mot mennesker. Tenker du kan prøve deg selv så kanskje du forstår noe! Anonymkode: 5cf42...ccd Nå må du slutte. Jeg jobber selv på sykehjem og det er kjempe tøft både fysisk og psykisk, men jeg skjønner jo at andre yrker er tunge også. Vedkommende skrev kun at turnus for hen ville være luksus, noe jeg forstår ettersom hen sin arbeidstid kan være fra 0800 til 0100. Det må være passelig jævlig å være på jobb så lenge, enten det er fysisk eller mentalt (altså at man jobber hjemmefra eller må være "on duty" i så mange timer). Er ikke helt fan av denne "huff se på oss stakkars pleiere som ødelegger rygger og skuldre i eldreomsorgen og jobber ubekvem arbeidstid som om vi ikke har noe valg" holdningen. Du har valgt yrket ditt selv, og det har sine konsekvenser. De fleste forstår at jobben vår er tung. Ikke alle forstår det, og det er greit nok. Jeg har ikke behov for forståelse fra alle. Jeg trenger kun forståelse fra kolleger og de rundt meg. Anonymkode: efd40...f81 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #34 Skrevet 24. juni 2019 Man får jo uregelmessig søvn. Jeg måtte stå opp i 3-tiden da jeg hadde tidligvakt. Servant sluttet 23. Noen takler det andre ikke. Du blir jo vant med det. Men jeg tror nok ikke vi er skapt for å snu døgnet sånn. Stresser nok kroppen i lengden men det er det mye som gjør Anonymkode: 8a639...a66
pessimistisk Skrevet 24. juni 2019 #35 Skrevet 24. juni 2019 Jeg liker det veldig godt, men jeg har ikke jobbet turnus veldig lenge enda. Jeg er skikkelig B-menneske, så å måtte stå opp kl 6 hver eneste ukedag er ikke noe for meg. Problemet mitt da er at jeg sover etter jobb, og sliter med å sove igjen på kvelden. Nå kan jeg gå på dagvakt, sove etter jobb, være lenge våken og sove lenge. Synes det er skikkelig deilig, og jeg føler jeg får mye mer og bedre søvn med turnus. Eneste er de forferdelige kveldsvaktene etterfulgt av dag, men det går som regel fint. Jeg synes det er litt deilig å ha fri i ukedager, der jeg bare kan slappe av og slippe å tenke på at folk vil ha meg med ut på ting osv.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #36 Skrevet 24. juni 2019 Jeg har småbarn nå og kan ikke se for meg at turnus for meg hadde vært noe annet enn et herk i hverdagen. Nå har jeg vanlig kontorjobb 8-16 med fleksitid. For min egen del hater jeg det, men for familiens del er det det beste. Jeg likte å jobbe turnus fordi jeg fungerer dårlig når jeg må stå opp tidlig hver eneste dag. Jeg er skikkelig B-menneske og savner late morgener med tid for meg selv før jobb. Tid til å gjøre ærend, ha fri på dagtid, alt er åpent, osv. Jeg liker også veldig godt å jobbe natt da kroppen min fungerer beste på kveld/natt. Overgangen fra senvakt til tidlig kan være hard for noen, men jeg syns det går fint. Mannen jobber todelt turnus og ser mye mindre til ungene ila uken enn jeg. Alt må tilrettelegges hans turnus. Men samtidig har han tid til å gjøre mye som må gjøres på dagtid når ingen andre er hjemme. Når ungene blir eldre eller flytte ut kunne jeg tenker meg medleverturnus. Anonymkode: adcb5...cc1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #37 Skrevet 26. juni 2019 Jeg likte veldig godt å jobbe turnus. Det som var slitsomt var sen-tidlig vakter, det var grusomt. Å jobbe helg var sjeldent noe problem. Jeg har barn og måtte alltid stå opp tidlig uansett, så det kunne bli litt lite søvn innimellom. Det var deilig å ha fri på dagen innimellom, da jeg var alene hjemme. Nå jobber jeg 8-16. Det er jo stabilt og det er deilig å være hjemme sammen med familien hver ettermiddag og kveld. Men jeg savner turnus innimellom. Anonymkode: 28252...2fe
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #38 Skrevet 26. juni 2019 På 24.6.2019 den 13.54, Undermann skrev: Å jobbe turnus, er det samme som å jobbe skift? Jobbet en del skift i min tid, men det ble alltid kalt å gå skift. Lurer på om turnus bare er et annet ord for det samme Skift da jobber man vel samme skift en hel uke for eks? Det slitsomme med turnus er den forbanna byttingen mellom vaktkoder. På min turnus har jeg for eks N-N-A-D fra mandag til fredag, litt sliten den fredagen på dagvakt etter å ha hatt både natt og aftenvakter i løpet av uka. Anonymkode: 2554e...cc5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #39 Skrevet 26. juni 2019 På 24.6.2019 den 13.54, Undermann skrev: Å jobbe turnus, er det samme som å jobbe skift? Jobbet en del skift i min tid, men det ble alltid kalt å gå skift. Lurer på om turnus bare er et annet ord for det samme Å jobbe skift er når ukene er like. De kan ha en tidlig uke, en sen uke og en natt uke og sånn fortsetter det. Turnus er at uka varierer med dag/kveld og ev natt. Det er veldig slitsomt at det varierer så mye, eks kveld-dag, da blir det få timer med hvile. Anonymkode: 28252...2fe
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #40 Skrevet 26. juni 2019 På 23.6.2019 den 12.07, Snorkfrøken skrev: Liker meget godt å jobbe turnus! Iløpet av turnusen på 5 uker, jobber jeg 19 dager totalt og har to lange fri perioder. Totalt 16 dager fri. Passer meg utmerket. Får ikke gjort noe fornuftig hverken hjemme eller med hobbyer når jeg har jobbet 8-16. Kan legge til at jeg ikke har barn. Helt enig ! Selv om det kan være litt tungt enkelte ganger, vil jeg aldri vurdere å gå tilbake til 8 - 16. Man kan og bytte internt, og få ovale frihelgr o.l. Muligheter til billigreiser, på ukurante tider, da det er mindre folk som reiser .Man har også sjanse til litt overtid iblandt hvis man vil. Ikke avhengig av rushtrafikk, og en kan handle til tider det er lite folk og kø i butikkene f.eks. Nei, fordelene er større enn bakdelene sånn som jeg ser det. Har heller ikke barn. Anonymkode: 14954...bdb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå