Gå til innhold

Veganer baby


Gjest WhisperingWind

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk som lever med dette kostholdet, har gjort det i mange år, som også har gjort det gjennom svangerskap (og attpåtil produsert en frisk og sunn baby!) vet nok hva de holder på med. De veit hvordan de må sette sammen måltidene for at de skal ha et fullverdig kosthold. Kan ikke folk slutte å henge seg opp i hva alle andre driver med og heller feie for egen dør 🤦🏻‍♀️ Ungen vil nok leve på mer enn agurk og ruccola, jeez..

Anonymkode: 0145d...f6e

Nå er dette snakk om ett par som har vært på Paradis Hotel. Ja, vel, jeg har litt fordommer for folk som melder seg på slike programmer. Hvordan vet vi at de er oppegående foreldre og har satt seg inn i vegansk/vegetabilsk kosthold? 

Anonymkode: 6ac59...42f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er dette snakk om ett par som har vært på Paradis Hotel. Ja, vel, jeg har litt fordommer for folk som melder seg på slike programmer. Hvordan vet vi at de er oppegående foreldre og har satt seg inn i vegansk/vegetabilsk kosthold? 

Anonymkode: 6ac59...42f

Hvorfor skal du dømme de før du vet noe som helst om dem?

Et kjapt googlesøk og du ser de ikke er hjernedøde realitydeltakere. Blir for dumt å lese en sladderartikkel om deres valg av kosthold og kaste seg på en bølge av kritikk uten å vite hvem man snakker om.

Anonymkode: 0145d...f6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg spiser kun kylling og fisk, ikke annet kjøtt. Så her i huset er spises det ikke kjøtt. Min mor var oppgitt i starten, og kjøpte inn kjøttpålegg og kjøtt til middag, fordi "barnet må få i seg jern". Men hvis jeg kutter "viktige" ting fra kostholdet, må jeg erstatte det med noe annet. La folk få gjøre som de vil. Ingen dør av å ikke spise kjøtt!

Og er kostholdet dårlig og foreldrene for dårlig til å erstatte kjøtt, enten man er barn eller voksen, vil det merkes på blodprøver, og man kan gjøre tiltak deretter.

Anonymkode: d973f...c94

Spiser du kylling spiser du kjøtt

Anonymkode: 409e8...b63

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
7 timer siden, Sportiva skrev:

Det står jo i artikkelen at de spiser fisk? Da er de hverken vegetarianere eller veganere. (Eller har journalisten misforstått?)

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med en slik diett, man vegetarianer, ikke veganer.

Anonymkode: 6f46b...379

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor står det at de skal være vegansk?

Anonymkode: 3d49b...072

Jeg så at barnet ikke skulle få annet enn plantebasert kost. Ser at det nevner fisk i ny og ne, men sånn jeg leser det er de hovedsakelig veganere...

Rart lenken forsvant fra HL

https://www.dagbladet.no/kjendis/derfor-vil-de-oppdra-sonnen-pa-kjottfri-diett/71207759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vegetarianer selv, men barna spiser kjøtt. Fordi jeg ikke tør være trygg på at de får i seg alt de behøver på vegetarisk diett. Dessuten ønsker jeg ikke å gjøre de til de barna andre kvier seg for å invitere på diverse siden de da må tilrettelegge måltidene. 

Om mine barn ønsker å spise kjøtt eller ikke får være deres valg. Og fortsatt så er de for unge til å ta et slikt valg selv (og de liker jo kjøtt) 

 

Anonymkode: 9c0c8...5f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er helt innafor, de er jo veganere selv så det hadde blitt rart hvis de skulle gi sønnen mat som de ikke spiste i det hele tatt. De er hannes foreldre og bestemmer selv hva som er best for han og dessuten er det jo bedre for miljøet.

Anonymkode: a4291...37a

De dpiser fisk, så de er sbsolutt ikke vegsnere!

Anonymkode: 136fe...117

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pescetarianere er de, at de ikke kaller seg det selv, skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 136fe...117

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært saker hvor barn/babyer har dødd eller blitt alvorlige syke på grunn av foreldre som setter barn/babyer på vegan dietter. 

Anonymkode: 6ac59...42f

Kilder, ellers er sånt helt tullete å påstå

Anonymkode: bb35d...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, WhisperingWind skrev:

Nei,

man spiser verken kjøtt eller produkter som er produsert av levende dyr. Egg og melk inkludert.

https://www.vegansamfunnet.no/eggindustrien-i-norge/

Er du kjøttfri kan du fortsatt spise egg, honning, fisk ...kommer ann på om du velger være vegetarianer eller veganer. Er du veganer så er det ingen egg, melk og noen form for kjøtt inkludert. Er du skikkelig veganer så dropper du honning og lignende også. Er du vegetarianer spiser du forttsatt egg om du vil, fisk, melk og diverse. Kjøttfri betyr ikke eggfri, melkefri osv. 

Anonymkode: cbab6...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer de da? Det er jo ikke vegansk. 😛

Anonymkode: 56d4f...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, WhisperingWind skrev:

Til opplysning er jeg vegetarianer selv.

Siden du er vegetarianer bør du vite forskjellen på veganer, vegetarianer, lakto-/ovo-vegetarianer, og pescetarianer.

Å spise plantebasert er en fellesbetegnelse på å ha vegansk og vegetarisk kosthold. 

Veganere unngår alt animalsk, også når det kommer til tekstiler (ull, silke), og veganisme er godkjent som et livssyn.

Man kan i teorien ha et vegansk (rent plantebasert) kosthold, men uten å ha et vegansk livssyn/være veganer, men siden Kristin og Dennis (?) sier i artikkelen at de spiser fisk  gjelder ikke dette dem.

Og litt utenfor tema: jeg blir litt oppgitt når folk bruker begrepet vegan/veganisme feil. Det blir som å si at "Jeg er kristen, men jeg tror ikke på Gud og Jesus ", som jo er essensen i kristendommen.  Essensen i veganisme er at man ikke bruker noen animalske produkter.

Bruker du animalske produkter kan du ha et vegansk/rent plantebasert kosthold, men veganer er du ikke.

 

Anonymkode: 08707...08b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du er vegetarianer bør du vite forskjellen på veganer, vegetarianer, lakto-/ovo-vegetarianer, og pescetarianer.

Å spise plantebasert er en fellesbetegnelse på å ha vegansk og vegetarisk kosthold. 

Veganere unngår alt animalsk, også når det kommer til tekstiler (ull, silke), og veganisme er godkjent som et livssyn.

Man kan i teorien ha et vegansk (rent plantebasert) kosthold, men uten å ha et vegansk livssyn/være veganer, men siden Kristin og Dennis (?) sier i artikkelen at de spiser fisk  gjelder ikke dette dem.

Og litt utenfor tema: jeg blir litt oppgitt når folk bruker begrepet vegan/veganisme feil. Det blir som å si at "Jeg er kristen, men jeg tror ikke på Gud og Jesus ", som jo er essensen i kristendommen.  Essensen i veganisme er at man ikke bruker noen animalske produkter.

Bruker du animalske produkter kan du ha et vegansk/rent plantebasert kosthold, men veganer er du ikke.

 

Anonymkode: 08707...08b

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du kjøttfri kan du fortsatt spise egg, honning, fisk ...kommer ann på om du velger være vegetarianer eller veganer. Er du veganer så er det ingen egg, melk og noen form for kjøtt inkludert. Er du skikkelig veganer så dropper du honning og lignende også. Er du vegetarianer spiser du forttsatt egg om du vil, fisk, melk og diverse. Kjøttfri betyr ikke eggfri, melkefri osv. 

Anonymkode: cbab6...0d9

Og som jeg skrev så leser jeg at de hovedsakelig lever vegansk utenom «litt fisk i ny og ne»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, WhisperingWind skrev:

 

Og som jeg skrev så leser jeg at de hovedsakelig lever vegansk utenom «litt fisk i ny og ne»

Beklager, men det er ingenting i den artikkelen som tilsier at de i all hovedsak lever vegansk.  (Enten lever du vegansk, eller så gjør du det ikke.  Akkurat som at du ikke kan være gravid på deltid, kan du ikke være veganer på deltid)

De lever i all hovedsak vegetarisk,  ikke vegansk, og da er det lite sannsynlig at de oppdrar sin sønn vegansk. 

Anonymkode: 08707...08b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ammer de da? Det er jo ikke vegansk. 😛

Anonymkode: 56d4f...e2d

Hvilke dyr utnytter du når du ammer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest WhisperingWind
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men det er ingenting i den artikkelen som tilsier at de i all hovedsak lever vegansk.  (Enten lever du vegansk, eller så gjør du det ikke.  Akkurat som at du ikke kan være gravid på deltid, kan du ikke være veganer på deltid)

De lever i all hovedsak vegetarisk,  ikke vegansk, og da er det lite sannsynlig at de oppdrar sin sønn vegansk. 

Anonymkode: 08707...08b

Plantebasert. De lever hovedsakelig plantebasert=veganer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Det har vært saker hvor barn/babyer har dødd eller blitt alvorlige syke på grunn av foreldre som setter barn/babyer på vegan dietter. 

Anonymkode: 6ac59...42f

Det har også vært saker der barnet spiser normalt og døde. Felles for sakene er at det er omsorgssvikt involvert, ikke ernæringssvikt i seg selv. Mennesker kan være dårlige foreldre om de spiser kjøtt eller er veganere, og da står helsen til barn på spill uansett. Gir man ikke barnet nok mat vil den sulte om den får kumelk, kjøtt eller plantekost

Om du leser nyhetssaker om babyer som døde, så er det alltid snakk om mennesker som enten er mentalt syke eller gærne. For eks en gang døde en veganbaby men der trodde moren at man kan leve på luft og vann, bokstavlig talt. Så hun var altså gærn fra før av og det hadde ikke noe med veganisme å gjøre. På samme måte kan du lese om en mor som spiste kjøtt som mente at babyen hadde en spisefortyrrelse og det var derfor den døde av sult. Igjen, ikke noe som har med kjøttspising å gjøre, men at vedkommende er gærn. 

I lavinnteksland er det mange som bruker morsmelkerstatning av kumelk, og mange babyer dør. Igjen, har ikke med kjøttspising eller melkedrikking å gjøre i seg selv, men fordi mangel på morsmelk gir økt risiko for sykdom og fordi noen ikke har råd til å fortsette kjøpe erstatning og barnet sulter ihjel https://tidsskriftet.no/2018/05/fra-redaktoren/amming-som-globalt-folkehelsetiltak

 

Anonymkode: 7a212...e78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Å spise plantebasert er en fellesbetegnelse på å ha vegansk og vegetarisk kosthold. 

 

Anonymkode: 08707...08b

 

26 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Plantebasert. De lever hovedsakelig plantebasert=veganer.

Plantebasert kosthold- kostholdet er basert på vegetabilske kilder= vegetarisk kosthold.

Vegansk kosthold er alltid vegetarisk, men vegetarisk kosthold er ikke alltid vegansk.

 

Anonymkode: 08707...08b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Plantebasert kosthold- kostholdet er basert på vegetabilske kilder= vegetarisk kosthold.

Vegansk kosthold er alltid vegetarisk, men vegetarisk kosthold er ikke alltid vegansk.

 

Anonymkode: 08707...08b

Greit. Men jeg fikk uansett inntrykk av at de er veganere. Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...