Gå til innhold

Veganer baby


Gjest WhisperingWind

Anbefalte innlegg

Gjest WhisperingWind

 

Kristin Gjelsvik og Dennis Poppe: Derfor vil de oppdra sønnen på kjøttfri diett
 
Kjenner jeg blir litt oppgitt av disse fanatikerne. 
 
«Om han ønsker å smake på kjøtt når han blir eldre, skal vi selvsagt ikke nekte ham det, men her i huset vil ikke kjøtt bli å se på menyen.»
 
Hvis sønnen deres for eksempel er på besøk hos en lekekamerat i barnehagen, og blir tilbudt kjøtt, hva gjør dere da?
 
- Jeg regner med at andre foreldre vil vise hensyn, og så handler det om å ha gode dialoger rundt dette. Det er så langt fram i tid enda, at jeg ikke har tenkt så mye over det, men det blir jo mer og mer vanlig å velge bort kjøtt.
 
Så får han lov å velge selv eller ikke?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøttfri er jo ikke nødvendigvis vegansk. Vegetar inkl egg og melk

Anonymkode: 966a9...d55

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om å være vegetarianer eller faktisk veganer. Om det er sistenevnte, og oppfostre en baby på vegan diett så vil jeg kalle det grov omsorgssvikt. Fordi spedbarnet ikke vil få all den næringen, og de vitaminene det trenger for å vokse.

Det er for meg drøyt, og man burde ikke hatt eller fått barn selv om man skal tvinge slike ekstreme dietter over på så små barn.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøttfri er jo ikke nødvendigvis vegansk. Vegetar inkl egg og melk

Anonymkode: 966a9...d55

Til opplysning er jeg vegetarianer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt innafor, de er jo veganere selv så det hadde blitt rart hvis de skulle gi sønnen mat som de ikke spiste i det hele tatt. De er hannes foreldre og bestemmer selv hva som er best for han og dessuten er det jo bedre for miljøet.

Anonymkode: a4291...37a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns det er helt innafor, de er jo veganere selv så det hadde blitt rart hvis de skulle gi sønnen mat som de ikke spiste i det hele tatt. De er hannes foreldre og bestemmer selv hva som er best for han og dessuten er det jo bedre for miljøet.

Anonymkode: a4291...37a

Det har vært saker hvor barn/babyer har dødd eller blitt alvorlige syke på grunn av foreldre som setter barn/babyer på vegan dietter. 

Anonymkode: 6ac59...42f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns det er helt innafor, de er jo veganere selv så det hadde blitt rart hvis de skulle gi sønnen mat som de ikke spiste i det hele tatt. De er hannes foreldre og bestemmer selv hva som er best for han og dessuten er det jo bedre for miljøet.

Anonymkode: a4291...37a

Jeg er vegetarianer, men det er MITT valg. Ikke min mann eller min sønn sitt valg. 

Vi har sett nok skrekkeksempler fra fanatiske veggiser som skade barna sine med vegetarkost. Barn bør og skal vokse opp med et variert kosthold og så få lov å selv ta valget når de forstår hva det innbærer om de ønsker å bli vegetarianer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selfølgelig er det et personelig valg og ingen burde tvinges til det, men hvis foreldre mener at det er det beste for demmers barn og gir det næringsrik mat så går jo det fint. Så lenge barnet selv kan velge når det blir større om man vil spise kjøtt eller ikke.

Anonymkode: a4291...37a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo i artikkelen at de spiser fisk? Da er de hverken vegetarianere eller veganere. (Eller har journalisten misforstått?)

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nyherinne

Min ex mann vokste opp som veganer faktisk, og det var null problem. Så jeg tror ikke at alle som lever vegansk blir syke, men det er som kristin og dennis sier, at man må være kunnskaps rike på det området, ellers kan det oppstå helseprobemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike barn bør følges opp av helsepersonell jevnlig, for eksempel månedlig. Hvis det viser seg at kostholdet ikke er godt nok ernæringsmessig, så må man foreta seg noe. Ta en prat med foreldrene og ta evt en vurdering av deres omsorgsevne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sportiva skrev:

Det står jo i artikkelen at de spiser fisk? Da er de hverken vegetarianere eller veganere. (Eller har journalisten misforstått?)

Da er de vel peschanere.

Endret av Kjetil E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selfølgelig er det et personelig valg og ingen burde tvinges til det, men hvis foreldre mener at det er det beste for demmers barn og gir det næringsrik mat så går jo det fint. Så lenge barnet selv kan velge når det blir større om man vil spise kjøtt eller ikke.

Anonymkode: a4291...37a

Er jo neppe til barnets beste, men heller miljøets beste, dyras beste... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en sak fra en avis eller har de en blogg? Jeg skjønner ikke hvilken nyhetsverdi det har å vite hvordan to tidligere Paradise hotel-deltakere vil oppdra barnet sitt. Dessuten kommer det vel til å gå akkurat like bra som for de som prøver å unngå at første barnet får smake godteri, han får helt sikkert smake på pølse eller noe sånt før eller siden.

Anonymkode: 4c7cf...911

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Bare senk pulsen folkens. Det er ingen dekning for overskriften i dette innlegget «veganerbaby». Å leve kjøttfritt er ikke det samme som å være veganer eller vegetarianer. Hvis barnet får fisk, ost, melk og egg er det en fullgod og fin kost å leve på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med en slik diett, man vegetarianer, ikke veganer.

Anonymkode: 6f46b...379

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg spiser kun kylling og fisk, ikke annet kjøtt. Så her i huset er spises det ikke kjøtt. Min mor var oppgitt i starten, og kjøpte inn kjøttpålegg og kjøtt til middag, fordi "barnet må få i seg jern". Men hvis jeg kutter "viktige" ting fra kostholdet, må jeg erstatte det med noe annet. La folk få gjøre som de vil. Ingen dør av å ikke spise kjøtt!

Og er kostholdet dårlig og foreldrene for dårlig til å erstatte kjøtt, enten man er barn eller voksen, vil det merkes på blodprøver, og man kan gjøre tiltak deretter.

Anonymkode: d973f...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som lever med dette kostholdet, har gjort det i mange år, som også har gjort det gjennom svangerskap (og attpåtil produsert en frisk og sunn baby!) vet nok hva de holder på med. De veit hvordan de må sette sammen måltidene for at de skal ha et fullverdig kosthold. Kan ikke folk slutte å henge seg opp i hva alle andre driver med og heller feie for egen dør 🤦🏻‍♀️ Ungen vil nok leve på mer enn agurk og ruccola, jeez..

Anonymkode: 0145d...f6e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...