Gå til innhold

Bunadsskjorte i maskin


Loppefrø

Anbefalte innlegg

Jeg har bunads-skjorte i fin lin som jeg vasker for hånd. Men lin tåler jo høy temperatur og maskinvask, kan jeg ta sjansen på å putte skjorten i maskinen på finvask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasker alltid bunadskjortene i maskin, men vi har i bomull.... De skal vaskes på 60 grader i starten, til de er ferdig krympet.

Jeg pleier å bruke 40 grader ellers.

Vet på generelt grunnlag at finvask er veldig skånsomt, men ullvask er enda mer forsiktig....

Ville ringt husfliden og spurt for sikkerhets skyld, om ikke noen kommer med bedre svar enn meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et skriv fra husfliden der det står håndvask. Egentlig er det ikke så ille å vaske skjorten, men det er styr å få all såpen ut av stoffet igjen. Inbiller meg at såperester kan skade stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Jeg har vasket bunadsskjorten i maskin mange ganger.

Sentrifugerer ikke, men legger inn en ekstra skylling. Fungerer fint, det!

Såperester kan gjøre at skjorten gulner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alltid bunadsskjortene (bomull) i maskinen. Jeg putter de imidlertid i vaskeposer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har mye broderi på min bunadskjorte (lin), og Husfliden sa at den IKKE skal i vaskemaskinen........

Derfor sendte jeg den på rens i år, og skal hente den klar ferdig nystrøken :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok på grunn av broderier/sømmene i halslinning at bunadsskjorter helst ikke skal i maskinen. Bomull eller lin i seg selv tåler jo maskinvask godt.

Har vasket min skjorte (også fra Husfliden) i maskinen mange ganger, og den er like fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har aldri tort å kjøre min i maskin, er redd for broderiet. Så her står jeg å skyller i hele evigheten for å få ut all såpa! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vasket min bunadskjorte i lin i vaskemaskinen. Det har gått helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket min linskjorte med masse broderi i maskin på 60 grader i 10 år - den er like fin.

Jeg vasker den alltid med en gang etter bruk, men stryker den ikke før den skal brukes - det fikk jeg som tips for å unngå at den gulner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vasket skjorten (for hånd) og hatt et svare strev med å skylle den. Ikke er jeg sikker på om har fått ut all såpen heller, syntes det skummet uansett hvor mye jeg skylte.

Etter bruk tror jeg at jeg putter den i maskinen, i vaskepose+ullprogram, satser på at det går bra.

Takk for svar alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vasket skjorten (for hånd) og hatt et svare strev med å skylle den. Ikke er jeg sikker på om har fått ut all såpen heller, syntes det skummet uansett hvor mye jeg skylte.

Etter bruk tror jeg at jeg putter den i maskinen, i vaskepose+ullprogram, satser på at det går bra.

Takk for svar alle sammen. :)

Kun for å skylle ut såpa regner jeg med.

For å vaske lin på ullprogram blir vel lite vellykket? Får da ikke lin rent i lunkent vann?.

Neste gang du skal vaske den...så kjør den på 60...med vaskepose.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo øke på etterhver, når jeg ser at det går bra så blir jeg vel litt tøffere... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres fornuftig ut å prøve seg fram litt... Man bruker jo ikke akkurat bunaden SÅ ofte, så jeg tror ikke skjorta slites ut av vaskinga i maskin.

Ofte tåler ting hardere vask enn det som blir oppgitt, de kjører safe...

Men det er viktig som det blir nevnt her at skjorter (og alt mulig annet lyst for den saks skyld) ikke skal strykes før det skal brukes!

Om man stryker skjorta før den henges i skapet, kan den fort gulne.

Så det venter vi med til 16. mai, sant jenter? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i konfirmasjon i helgen, så i år blir det stryking x2. :-? Og ca fem minutter etter at jeg har kranglet meg inn i bunaden, så er det trekkspill.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i konfirmasjon i helgen' date=' så i år blir det stryking x2. :-? Og ca fem minutter etter at jeg har kranglet meg inn i bunaden, så er det trekkspill.. :ler:[/quote']

Ja, blir kanskje litt dumt å stive den så mye at den ikke krøller...for da får du nok ikke bøyd armene og må gå med dem rett ut. Litt problematisk hvis du f.eks. skal hilse på folk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er skjorten vasket i maskin, tok den på finvask, 40 grader i vaskepose, stopp i siste skyllevann og brukte milo og pittelitt skyllemiddel. Gikk helt fint. :) Takk for svar, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...