Gå til innhold

Gå ned ti kilo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid spist usunt og for mye, så over vinteren har jeg lagt på meg 8kg. Gikk på vekta her om dagen og fikk litt sjokk. Viste jeg hadde lagt på meg, men ikke så mye. 

Før jeg gikk på vekta hadde jeg tenkt å godta at jeg hadde lagt på meg litt, men nå ser jeg ordentlig hvor mye det har blitt. Ikke rart alle klærne er trange. Prøvde en kjole i butikken istad og så ut som en flodhest. 

Så har bestemt meg for å gå ned 10kg. Da kommer jeg til trivselsvekten jeg hadde for noen år siden. Jeg kommer til å skrive her litt for å holde i oversikten og skrive litt hva jeg tenker og føler underveis. 

Hvis flere er motiverte og har lyst til å være med på det er det bare koselig 😀 

Min plan: siden jeg i utgangspunktet spiser masse  grønt skal jeg fortsette med det. Skal lage store sunne middager så jeg har noe sunt og enkelt i kjøleskapet. Spise litt mer variert 

Huske kosttilskudd. Dette er jeg litt dårlig på, og resultatet blir at jeg blir sliten, og får lyst på godteri. 

Drikke masse te. Usøtet og gjerne grønn. Masse god te på helsekosten. Tar vekk godtesug. Spesielt god den med lakris og kanel fra helsekost. 

Komme igang med litt trening. Prøve å lage lite trenings rom på vaskerommet. Ergometersykkel og litt vekter blir bra. Da kan jeg trene etter barna har lagt seg. 

Ha en kosedag på lørdag, noen timer så jeg får tilfredsstilt noe jeg har lyst på. Er enklere å unngå å sprekke da. 

Vurderer å kjøpe sånn pulsklokke. Er nok enklere å følge meg på aktivitet da. Antall steg og slikt. 

Ellers skal jeg prøve å bruke sunn fornuft og huske at dette er en livsstils endring, så jeg ikke går inn for hardt og blir lei etter noen uker. 

Målet er en et bryllup til en venninne til høsten og en kjole jeg vil passe inn i igjen. I tillegg til vekt vil jeg også se forskjell på klærne etterhvert og bruke det som indikator på at det går rett vei 😀 

Anonymkode: d1066...e84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempe bra at du tar tak! Men ikke gå for hardt ut, da er det lett å falle ut. Ta litt etter hvert f.eks? 

Anonymkode: eec1c...1f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan du har det 😵 Samme skjedde her; jeg gikk på vekta 1 juni og det har har sneket på seg 6 kg siden nyttår 😯 (eller sneket og sneket du... har mumsa i meg tilbuds kvikklunsj i bøttevis i påsken, måtte teste ut Stratos med Karamell når den kom.. Klarte liksom ikke å bestemme meg om den var god eller ikke; så måtte kjøpe og spise og smake igjen og igjen 🥴🥴) 

Men- altså! Tilbake til greia. Jeg støtter deg i saken om å få de vekk igjen, og har tatt helomvending. Skjedde samme dag som vekta SKREK mot meg😱 

Nå -22dager senere, har jeg gått ned 3,8 kg, og har bare bestemt meg! Skal ned til 65👍 Har vært noen harde dager, noen kvelder hvor jeg har vært grise-sur🤬 Og nå  har jeg 1dag m mens.. Er spent på hva vekta sier etter den er ferdig, så nå er det et nytt, kort delmål å klare å holde. Vekta pleier å gå opp og ned rundt 2kg rundt denne fantastiske uka i mnd- så da er det bare å vente og se..

Skal på helsekost og prøve den lakris teen- takk for tips👍 

Lykke til, dette får du til 👍 Heier på deg👍👍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler brokkoli på det varmeste om du er kjesken på noe! Kok/damp det slik at bakteriene fra dem forsvinner, men ikke slik at de blir veldig myke. Genialt å spise når man er småsulten. 

Jeg er i gang selv og har kommet gpdt på vei ved å kutte alt av mel og sukker. 

Her går det i kylling, grønnsaker, frukt og knekkebrød med magert pålegg. Poff sa det, og energien kom seg kraftig. 

Meldt meg inn på treningssenter, fått et program jeg skal følge og velger bein i stedet for bil der jeg kan. 

Heier på deg! 

Anonymkode: 5c2d4...b6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler brokkoli på det varmeste om du er kjesken på noe! Kok/damp det slik at bakteriene fra dem forsvinner, men ikke slik at de blir veldig myke. Genialt å spise når man er småsulten. 

Jeg er i gang selv og har kommet gpdt på vei ved å kutte alt av mel og sukker. 

Her går det i kylling, grønnsaker, frukt og knekkebrød med magert pålegg. Poff sa det, og energien kom seg kraftig. 

Meldt meg inn på treningssenter, fått et program jeg skal følge og velger bein i stedet for bil der jeg kan. 

Heier på deg! 

Anonymkode: 5c2d4...b6b

Heier på deg 👍👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler brokkoli på det varmeste om du er kjesken på noe! Kok/damp det slik at bakteriene fra dem forsvinner, men ikke slik at de blir veldig myke. Genialt å spise når man er småsulten. 

Jeg er i gang selv og har kommet gpdt på vei ved å kutte alt av mel og sukker. 

Her går det i kylling, grønnsaker, frukt og knekkebrød med magert pålegg. Poff sa det, og energien kom seg kraftig. 

Meldt meg inn på treningssenter, fått et program jeg skal følge og velger bein i stedet for bil der jeg kan. 

Heier på deg! 

Anonymkode: 5c2d4...b6b

Haha dette er hardcore altså. Brokkoli om man er fysen...  Du har kommet langt !!

Anonymkode: a8eda...26a

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig med svar 😀 fint å høre at vi er flere om det. 

Idag har jeg jobbet på ekstrajobben min på bensinstasjon og hadde med matpakke. Vanligvis pleier jeg å spise pommes-frites og kjeks ++ men unngikk det idag, og det gikk helt greit 😀 da jeg kom hjem hadde familien ordnet med grillmat og kake. Feire sankthans litt tidlig. Spiste passe mye, og ikke kake, men bær. Kjennes bra ut 😁

Jeg tenkte å melde meg på treningssenter til høsten, i sommer har jeg ikke tid pga barn. Til høsten starter de i barnehagen så da har jeg tid innimellom 😁 

Tenkte å ta bilde i undertøy så jeg har før bilde, og noe å se tilbake på hvis motivasjon er dalende en dag. Tenker det blir fint å se fremgangen hvis jeg tar bilde en gang i mnd eller noe slikt. 

Liker brokkoli, så kan prøve det tipset 😁😀

Anonymkode: d1066...e84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så koselig med svar 😀 fint å høre at vi er flere om det. 

Idag har jeg jobbet på ekstrajobben min på bensinstasjon og hadde med matpakke. Vanligvis pleier jeg å spise pommes-frites og kjeks ++ men unngikk det idag, og det gikk helt greit 😀 da jeg kom hjem hadde familien ordnet med grillmat og kake. Feire sankthans litt tidlig. Spiste passe mye, og ikke kake, men bær. Kjennes bra ut 😁

Jeg tenkte å melde meg på treningssenter til høsten, i sommer har jeg ikke tid pga barn. Til høsten starter de i barnehagen så da har jeg tid innimellom 😁 

Tenkte å ta bilde i undertøy så jeg har før bilde, og noe å se tilbake på hvis motivasjon er dalende en dag. Tenker det blir fint å se fremgangen hvis jeg tar bilde en gang i mnd eller noe slikt. 

Liker brokkoli, så kan prøve det tipset 😁😀

Anonymkode: d1066...e84

I går var du flink❤️ Stå på, sikkert en god ide med før&etter bilde faktisk. Jeg anbefaler deg egentlig å bruke målebånd (og vekta i tillegg hvis du vil) fordi det er den skikkelige sannheten. Vekta vår går jo opp og ned ila syklusen vår- og noen ganger er det en skikkelig smell i trynet å gå på den 😵 Har du liggende i syskrinet ditt, så bruk det..  

Skal forresten ta mitt eget råd nå på mandag og kjøpe meg et😂 

Og du? I sommer.. Du trenger ikke vente til høsten. Det er så mange inspirerende video-snutter på YouTube som du kan få til å gjøre hjemme❤️ Legg deg ned og gjør det samme.. Tar alt fra 7/8 min-18 og oppover. Alt hva du velger.. Jeg kan legge ved en link til hun jeg «bruker» de dagene jeg ikke kommer meg ut på joggetur eller ned på treninga. 

Hun har flere å velge mellom.. Så her er det bare å ta for seg. Noen ganger har hun et program som bare går gjennom 1 sang😃 DET er ikke lenge👍👍 Lett å tenke seg at joda-det SKAL jeg klare.. 

Så- da var vi i gang med en ny dag da🥰 Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler brokkoli på det varmeste om du er kjesken på noe! Kok/damp det slik at bakteriene fra dem forsvinner, men ikke slik at de blir veldig myke. Genialt å spise når man er småsulten. 

Jeg er i gang selv og har kommet gpdt på vei ved å kutte alt av mel og sukker. 

Her går det i kylling, grønnsaker, frukt og knekkebrød med magert pålegg. Poff sa det, og energien kom seg kraftig. 

Meldt meg inn på treningssenter, fått et program jeg skal følge og velger bein i stedet for bil der jeg kan. 

Heier på deg! 

Anonymkode: 5c2d4...b6b

Åååå!!! Tusen takk for brokkoli tipset 😃😃😃😃

Er noen ganger jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg når suget tar meg som værst😯 Og brokkoli har jeg alltid i fryseren🥰🥰 

Du skriver det så fint; har kommet gpdt på vei ved å kutte alt av mel og sukker.

Så enkelt kan det tenkes og gjøres👍👍 Jeg har gjort det samme - kuttet alt av mel, sukker og det meste av melkeprodukter. Ikke ost da. Digg m smelta ost på tacosalaten min💞

Ny dag - lykke til til deg🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i gang selv og har kommet gpdt på vei ved å kutte alt av mel og sukker. 

Det hadde ikke vært mye overvekt hvis flere hadde gjort slik :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for treningstips 😀 er på jobb igjen, og spiser tomatsuppe med ekstra grønnsaker og linser istedenfor pommes-frites. Føler meg flink 😀 

Anonymkode: d1066...e84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på vekta idag og har gått ned 700g på en uke 😀 det er hvertfall en start. Hadde håpet det var litt mer, siden det er vanlig å miste endel vann i starten, men da får jeg håpe det var mest fett jeg har mistet

Anonymkode: d1066...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk på vekta idag og har gått ned 700g på en uke 😀 det er hvertfall en start. Hadde håpet det var litt mer, siden det er vanlig å miste endel vann i starten, men da får jeg håpe det var mest fett jeg har mistet

Anonymkode: d1066...e84

Knall bra! Jeg tør ikke å veie meg, men ser det på klærne i stedet. 🙄

Anonymkode: eec1c...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på dette emnet. Pga mye medisinbruk og annen behandling i fjor, presterte jeg å gå opp 20(!!) Kg, og jeg hater det. Jeg er fremdeles ikke frisk, men bedre, så nå har jeg satt inn støtet.

Knekkebrød med magert pålegg. Müsli med mandelmelk evt kjøleskapgrøt til frokost. Ofte kyllingsalat når de andre i familien spiser f eks pannekaker og pizza. Jeg tør ikke veie meg, så må fortsette dette og se hvordan klærne føles. Litt synd det er sommerferie snart, for jeg vet det byr på fristelser:( 

Anonymkode: bf870...f1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei ned i vekt selv. Stikker bare innom tråden her for å si at det kan være lurt å veie seg om man ønsker å gå ned x antall kilo. Det er ikke farlig å gå på vekta og se tallene som står der. Slik er realiteten, det er det du veier, og du ønsker å gå ned. Verre enn det er det faktisk ikke. Vekten kan være en god pekepinn om man er ganske overvektig, om man derimot er litt overvektig eller normalvektig, men ønsker å tone kropp ved hjelp av trening, så er speilet det beste hjelpemiddelet. Ved større vektnedgang er det mest hjelpsomt å følge med på selve vekta, det kan også være svært motiverende når du ser at du går ned. 2 kg ser du ikke i speilet, men det gjør du på vekta. Mange blir blinde på seg selv og klarer ikke se i speilet at de har gått ned mange kilo. Jeg klarer ærlig talt ikke se at jeg har gått ned 10 kg, men jeg ser det på vekta, og jeg merker det noe på klærne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Slenger meg på dette emnet. Pga mye medisinbruk og annen behandling i fjor, presterte jeg å gå opp 20(!!) Kg, og jeg hater det. Jeg er fremdeles ikke frisk, men bedre, så nå har jeg satt inn støtet.

Knekkebrød med magert pålegg. Müsli med mandelmelk evt kjøleskapgrøt til frokost. Ofte kyllingsalat når de andre i familien spiser f eks pannekaker og pizza. Jeg tør ikke veie meg, så må fortsette dette og se hvordan klærne føles. Litt synd det er sommerferie snart, for jeg vet det byr på fristelser:( 

Anonymkode: bf870...f1c

Hvis du allerede har veid deg sånn at du vet at du gikk opp 20 kg, kan det jo ikke være noe skumlere å veie deg nå når du går ned i vekt? Det verste er jo allerede overstått...

For min del var det kun skummelt å veie meg første gang (på veldig mange år), og jeg veide mye mer enn jeg trodde så jeg fikk meg et skikkelig sjokk. Men etter det har jeg veid meg hver uke. Har nå gått ned 15 kg fra det største, og det hadde jeg jo ikke visst hvis jeg ikke hadde veid meg. Jeg føler i hvertfall at jeg har mer kontroll når jeg veier meg, sånn at jeg faktisk ser at det fungerer, svart på hvitt. Og for hvert kg jeg går ned får jeg både mestringsfølelse, litt mer selvtillitt, og motivasjon til å fortsette :)

Anonymkode: 94cdb...5f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slenger meg på dette emnet. Pga mye medisinbruk og annen behandling i fjor, presterte jeg å gå opp 20(!!) Kg, og jeg hater det. Jeg er fremdeles ikke frisk, men bedre, så nå har jeg satt inn støtet.

 Knekkebrød med magert pålegg. Müsli med mandelmelk evt kjøleskapgrøt til frokost. Ofte kyllingsalat når de andre i familien spiser f eks pannekaker og pizza. Jeg tør ikke veie meg, så må fortsette dette og se hvordan klærne føles. Litt synd det er sommerferie snart, for jeg vet det byr på fristelser:( 

Anonymkode: bf870...f1c

Hva med å bruke målebånd? :) Jeg veier meg hver uke og bruker målebånd en-to ganger i måneden, syns det er motiverende å se hvor mye jeg har gått ned i cm. 

Jeg hadde litt samme greia som deg. Gikk opp over 15 kilo etter at jeg satt inn P-stav for 3 år siden. Den økte sikkert matlysten og jeg begynte å spise mer enn vanlig ubevisst. Ante ikke hvor ille det sto til før jeg skulle ta på meg en gammel kjole som pleide å være litt for stor, som jeg plutselig ikke fikk på meg i det hele tatt. Den passa sikkert låret mitt. Litt satt på spissen.

Men da så jeg endelig i speilet hvor mye jeg faktisk hadde gått opp. Veide meg, litt motvillig, og det føltes veldig ekkelt å se et større tall enn noensinne, og jeg var overvektig for første gang noensinne. Men det var jo også en stor motivasjon for å gjøre noe med det :) Å vite at det man gjør fungerer kan for veldig mange være både en motivasjon, og man kan justere kosthold/aktivitet hvis det man gjør viser seg å ikke fungere

Og! Det er lov å falle for fristelsen av og til! Hvis du skal ha en ny livsstil som slankere, må du kunne leve og unne deg pannekaker og pizza med familien. Men i mindre mengder enn før. Det er ikke noen grunn til at du skal sitte med middagsbordet og tygge salatblader mens familien koser seg med lørdagspizzaen. Du også kan spise pizza, men i moderate mengder.

Jeg har gått ned 10 kilo, og jeg har spist både burger på restaurant, take-away-pizza, milkshake, is, godteri nesten hver uke siden jeg starta i mars/april. Forskjellen på meg nå og før er at jeg spiser bare litt av det, og koser meg med det, og bare en dag i uka. Jeg regner ut hvor mye kalorier jeg har spist, og på den måten har jeg kontroll og vet hvor mye jeg kan unne meg. Vektnedgang trenger ikke å være trist og kjipt, det er bare litt mindre behagelig enn å fortsette som før.

Anonymkode: 65bc4...3ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over, Du har en sunn tankemåte om vektnedgang 😀

Jeg syntes det er så fascinerende at vi kan legge på oss så mye og fortrenge det. Jeg så jo litt at klærne ble trangere, men la det på en måte bort i hjernen. Og spiste mer sjokolade. 

Så da jeg tilslutt gikk på vekta fikk jeg sjokk. Og da var det som øynene endelig fikk se hvor stor jeg var blitt. 

Det som er synd er at den vekta jeg skal ned til nå er nesten den jeg hadde for noen år siden og da syntes jeg at det var for mye. Begynte å skulle gå ned i vekt da, og det ble en runddans som har blitt negativ og endt med at jeg har gått opp så mye.. 

Hadde jeg bare vært fornøyd med meg selv da så hadde jeg sluppet alt dette.. 

 

Anonymkode: d1066...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, målebånd hørtes bedre ut for meg. Så kan jeg kanskje veie meg en gang i måneden, eller noe sånt. Og når det gjelder pizza og pannekaker, så planlegger jeg å bare være så streng nå i starten, sånn at det skal skje noe fort. Noen kg fir motivasjonen sin del. Jeg sliter litt med negativitet, nemlig.

Anonymkode: bf870...f1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å gå på vekta. Innse hvor ille det er. Da blir man skremt til sunnhet! 

Anonymkode: 39a0f...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...