Purple_Pixiedust Skrevet 19. juli 2020 #41 Skrevet 19. juli 2020 Jeg har en svært dyktig fastlege som tar meg helt seriøst og hjelper meg med hva det måtte være enten jeg trenger å syes eller få henvisning til innleggelse.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #42 Skrevet 19. juli 2020 På 20.6.2019 den 23.46, AnonymBruker skrev: Utdyp gjerne? Kjæresten min er lege. Så jeg ser nå ting fra 2 siden. Gått opp en del lys for meg etter jeg ble kjent med han og har fått vite hvordan ting fungerer Anonymkode: cb9ac...280 Så du er kroniker med vage symptomer og ingen klar diagnose? Anonymkode: c9842...34f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #43 Skrevet 19. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Leger har kunnskap, men de er ikke genier og det er begrenset hvor gode de er til å vurdere og dra sammenhenger. Pasienter kan ikke noe om sykdommen de ikke vet de har, selvsagt, og måten de presenterer sykdommen sin på kan forvirre legen mer og sende han på blindspor når det gjelder hva problemet kan være. Måten pasienten forklarer problemet på kan avgjøre om pasienten blir stemplet som hysterisk og vanskelig, selv om pasientene bare skulle være nervøs eller defansiv fordi det er ubehagelig være der og utlevere seg selv. 2. Leger møter selvsagt mange nevrotiske personer og de som lyver og vil ha resepter, sykmeldinger med mer. De må trene seg opp til å ikke stole blindt på pasientene, ellers kan det vise seg at de har "matet" en frisk, sleip person med alt den trenger. Tror nok noen slike oppleveler kan gjøre leger litt vel skeptiske. 3. Leger har sine egne problemer, religioner, partiske meninger og tanker, liker/ misliker ulike typer pasienter, helse stress osv. 4. Der er diverse systematiske problemer. Noen har kanskje blitt nevnt i tråden. Holdninger leger mellom har nok mye å si også. Hvordan de oppfatter hverandre, holdninger osv. Anonymkode: 26ba3...3ff Nei, leger må trene på å faktisk høre etter hva pasientene sier før de bestemmer seg for en eventuell mistro. Det spiller ingen rolle hvilken måte pasienten forklarer problemet på så lenge legenes vurdering egentlig ikke bygger på disse forklaringene uansett. All forsking tilsier at leger bestemmer seg for diagnose og/eller vinkling og om de er villige til å stole på vedkommende allerede før pasienten rekker å sette seg ned på kontoret deres. Deres faglige vurdering bygger altså på fordommer, ikke hva pasienten sier. Og det er et massivt problem. Anonymkode: c9842...34f 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #44 Skrevet 19. juli 2020 Fastlegene er overarbeidet og jobber seg halvt i hjel. Sykehusleger er fanget i byråkratiet, hvor lite funker som det skal. Jeg synes synd på norske leger. Anonymkode: a8d40...3ef 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå