AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #21 Del Skrevet 20. juni 2019 Vi har kjøpt en ny bolig når vårt første barn var under 1 år gammel. Vi valgte bylivet, men med liten hage. Vi angret, og flytter nå igjen, når vi har to barn. Ting vi prioriterte, var feil nå rett og slett. Med to barn er det uansett ikke tid til venner eller kulturtilbud i byen, og kaffeer kan man stortsett bare glemme. Pluss at nå, bare få år senere, de fleste vennene har også fått barn og flere, og er i gang med å flytte fra byen, og de flytter litt forskjellige plasser, så det går ikke an å tilpasse. Og nå når barna blir større, ville vi sette mye pris på flere barnefamilier rundt, og bilfri miljø der barna kan gå imellom hus på besøk. Det blir viktigere med relasjoner til andre barnehage- og skolebarn. Lekeplasser i nærheten, mindre trafikk. Trygg skolevei. Aktiviteter også. Så nå prioriterte vi litt annerledes: større plass, mulig å pendle til jobb i byen, nærme skole og barnehage, og typisk rekkehus med mange barnefamilier og utearealer med felles lekeplass. Også kommer vi litt nærmere familien, som er også pluss. Men vi flytter relativt langt fra byen. det er ikke sikkert du må ta valget nå. Og det er vanskelig å vite hva blir viktig for deg om 5 år. Anonymkode: 1612c...5e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #22 Del Skrevet 20. juni 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har kjøpt en ny bolig når vårt første barn var under 1 år gammel. Vi valgte bylivet, men med liten hage. Vi angret, og flytter nå igjen, når vi har to barn. Ting vi prioriterte, var feil nå rett og slett. Med to barn er det uansett ikke tid til venner eller kulturtilbud i byen, og kaffeer kan man stortsett bare glemme. Pluss at nå, bare få år senere, de fleste vennene har også fått barn og flere, og er i gang med å flytte fra byen, og de flytter litt forskjellige plasser, så det går ikke an å tilpasse. Og nå når barna blir større, ville vi sette mye pris på flere barnefamilier rundt, og bilfri miljø der barna kan gå imellom hus på besøk. Det blir viktigere med relasjoner til andre barnehage- og skolebarn. Lekeplasser i nærheten, mindre trafikk. Trygg skolevei. Aktiviteter også. Så nå prioriterte vi litt annerledes: større plass, mulig å pendle til jobb i byen, nærme skole og barnehage, og typisk rekkehus med mange barnefamilier og utearealer med felles lekeplass. Også kommer vi litt nærmere familien, som er også pluss. Men vi flytter relativt langt fra byen. det er ikke sikkert du må ta valget nå. Og det er vanskelig å vite hva blir viktig for deg om 5 år. Anonymkode: 1612c...5e8 Mens vi bor midt i Oslo. Det kryr av barn, flere i samme klasse bare i vårt kvartal så de behøver ikke krysse gata en gang. Det ringes på dører og lekes i bakgårder. Lekeplass, skole og park i nærheten. Skolevei med fortau og 30-sone (og noen hundre meter lang, akkurat som til en håndfull barnehager)). Vi går overalt, eller tar trikk og buss. Bilen brukes til å reise til besteforeldre eller hytta. Kulturlivet blir jo litt museum og barnearrangementer i helgene, og kino, men det håper jeg vil endre seg. Vi spiser relativt ofte ute med barna forresten. Av fritidsaktiviteter kan de velge mellom alt. For oss er dette max barnevennlig. Barna savner trampoline, det er bare én i klassen som har. Anonymkode: ccebe...007 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frankie1985 Skrevet 20. juni 2019 #23 Del Skrevet 20. juni 2019 Jeg ville kjøpt noe litt avsideliggende for roen sin skyld, kost meg masse der alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #24 Del Skrevet 20. juni 2019 Familie, hage og nær barnehage. Anonymkode: 30c6a...775 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 20. juni 2019 #25 Del Skrevet 20. juni 2019 For min del, er kort vei til barnehage, skole, lekekamerater og en eller begge arbeidsplasser viktig. Det frigjør utrolig mye tid om barna kan gå til skolen selv og dere foreldre ikke har lang reisevei. Deretter ville jeg tenkt på hva dere trives med av aktiviteter og liv og røre. Man kan finne lekekamerater både i en felles bakgård og i eneboligen borti gata. Jeg ville hatt i bakhodet at venninner fort kan flytte når livssituasjonen endrer seg, så dere må like plassen for dens egen del, og ikke hovedsakelig for nærhet til venner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #26 Del Skrevet 20. juni 2019 9 timer siden, Energi-jenta skrev: Så heldige dere har vært! Jeg skulle ønske de kunne oppgitt i boligannonsene om det var mye småbarnsfamilier i boliglaget 😅 Jeg synes det hadde vært utrolig kjekt å bodd i nærheten av andre i lik situasjon. Om barna hadde hatt lekekamerater i nærheten så det vært helt topp 😊 Fint det du sier om utsikten. Vi har utsikt her vi bor nå, kjenner jeg skulle gjerne hatt det neste plass og. Men det er gjerne mer et gode enn et krav 😊 De gjør da det? Nabolagsprofilen forteller jo omtrent nøyaktig hvor mange barnefamilier, enslige etc som finnes i området. Anonymkode: 507ef...048 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #27 Del Skrevet 20. juni 2019 Vi valgte vel egentlig alt. Min mann fikk fast jobb allerede som 20 åring og vi flyttet dit hans jobb var, 15 minutter med pendling til studieplassen min som til slutt ble min arbeidsplass. Vi bor ganske på bygda, og foreldrene hans har 10-20 minutters kjøretur til huset vårt. Vennene hans bor i nærheten eller i nabobygdene. Mine venner er veldig spredt. Noen bor i nærheten, noen bor i storbyene langt unna oss og noen bor i utlandet. Vi valgte stor enebolig med stor hage(eng på alle sider, langt ifra nærmeste nabo.) Mye jobb, men vennen til mannen er bonde og bruker engen vår. Min familie må kjøre en time for å komme til oss, men det er forholdsvis kort her jeg kommer fra Her bor vi med en skokk med unger, katter, bikkje og gnagere. Vi trives med bygdelivet, de få gangene vi reiser de mange timene for å komme til Oslo er det helt magisk å være der med tilbudene i øst og vest. Hadde ikke vært like kos å kommet dit om jeg hadde bodd der. Anonymkode: 61f2f...fe2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #28 Del Skrevet 21. juni 2019 Vi prioriterte beliggenhet, kunne nok fått større og bedre bolig mer usentralt men.... nå slipper vi også å ha bil, kan gå til alt, buss til jobb, så sparer litt på det. Har en relativt stor leilighet, og er mer enn nok å vaske med to barn, så glad vi ikke har ett helt hus. Vår del av tomannsboligen har liten hage, vi har lagt belegningsstein for å slippe å bruke tid på hagearbeid. Holder lenge. Anonymkode: 1347f...b8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 21. juni 2019 Forfatter #29 Del Skrevet 21. juni 2019 36 minutter siden, AnonymBruker said: Vi prioriterte beliggenhet, kunne nok fått større og bedre bolig mer usentralt men.... nå slipper vi også å ha bil, kan gå til alt, buss til jobb, så sparer litt på det. Har en relativt stor leilighet, og er mer enn nok å vaske med to barn, så glad vi ikke har ett helt hus. Vår del av tomannsboligen har liten hage, vi har lagt belegningsstein for å slippe å bruke tid på hagearbeid. Holder lenge. Anonymkode: 1347f...b8c TS. Høres herlig ut å kunne gå til alt 😊 Ser den at det må være fint å slippe å holde på med så mye vedlikehold og 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #30 Del Skrevet 21. juni 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: De gjør da det? Nabolagsprofilen forteller jo omtrent nøyaktig hvor mange barnefamilier, enslige etc som finnes i området. Anonymkode: 507ef...048 den der er jo så lite unyansert at det er veldig lite nytte, som jeg ser det. Omtrent alle områder har mellom 35-40% av "småbarnsfamilier". Men områdene de regner er veldig store, (f.eks hele skolekrets, eller hele bydel i byene) og det er ikke gitt at nettopp der du bor, i 500 m radius, vil det bo barn fra samme barnehage eller samme klasse ditt barn går i. Og avstander som er nærmere 1,5 km er store for små barn. Da blir det fort 10 år (om man har flere barn) der man må kjøre barna til venner og aktiviteter. Anonymkode: 1612c...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #31 Del Skrevet 21. juni 2019 Jeg hadde valgt å bo nære familie, så fremt dette stedet har de andre kvalitetene dere er ute etter (grei reisevei til jobb, barnehage, skoler og butikker i rimelig nærhet) og blåst en lang marsj i hvor vennene bor. Av erfaring så flytter gjerne venner uansett, dessuten kan du jo få nye venner der du flytter til, da gjerne via foreldrene til barnas venner osv. Anonymkode: 7120a...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #32 Del Skrevet 21. juni 2019 Samboer og jeg har ikke barn nå, men vi har lyst på senere. Nå bor vi i en to-roms på 70 kvadrat i et område vi liker veldig godt. Samboer vokste opp her, og jeg var her mye fra jeg ble født siden familien min drev med hest her. Vi planlegger å bli værende i bygda når vi selger, og heller kjøpe oss et lite hus her. Vi trives ekstremt godt, og samboer likte godt å vokse opp her. Vi liker veldig godt at vi bor på landet, men har kort vei til det meste. 35 min til Oslo (45 min med tog), 22 min med tog til nærmste knutepunkt hvor tog i alle retninger kommer og drar, hvor det også er en haug av handlemuligheter. Kort vei til Sverige er det også. Det er kjempekoselig å se på kuer mens man sitter på togstasjonen, og det er så fint at det går sauer på beite i sentrum. Sentrum er generelt koselig og hyggelig med gamle, fine hus, og kommunen er flinke med å pynte rundt omkring med blomster og å holde det rent og pent (det henger mange søppelbøtter overalt som tømmes daglig og som folk faktisk bruker). Vi har det vi trenger her, boligprisene er gode, det er rolig og nært andre ting vi måtte trenge. I tillegg bor foreldrene til samboer en halvtimes spasertur unna, og mine bor en halvtimes biltur unna. Begges nærmeste familie bor også nært. For oss er det trygt og godt her generelt, og enda bedre at all familie bor kort tid unna. Det er det viktigste for oss når vi planlegger å flytte. Vi blir. Anonymkode: ce264...fa2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #33 Del Skrevet 21. juni 2019 On 6/20/2019 at 8:30 PM, AnonymBruker said: Mens vi bor midt i Oslo. Det kryr av barn, flere i samme klasse bare i vårt kvartal så de behøver ikke krysse gata en gang. Det ringes på dører og lekes i bakgårder. Lekeplass, skole og park i nærheten. Skolevei med fortau og 30-sone (og noen hundre meter lang, akkurat som til en håndfull barnehager)). Vi går overalt, eller tar trikk og buss. Bilen brukes til å reise til besteforeldre eller hytta. Kulturlivet blir jo litt museum og barnearrangementer i helgene, og kino, men det håper jeg vil endre seg. Vi spiser relativt ofte ute med barna forresten. Av fritidsaktiviteter kan de velge mellom alt. For oss er dette max barnevennlig. Barna savner trampoline, det er bare én i klassen som har. Anonymkode: ccebe...007 Hvor i Oslo bor dere og på hvilken areal. Vi fant ut at i «sentrale Oslo», la oss kalle det, innenfor ring 3, har vi ikke råd til mer enn 80-90 kvadrat og det for oss virker for lite for en familie på fire. Så det er jo penger også. Om jeg kunne få rekkehus på 120-150 kvadrat i Oslo, eller en leilighet med 4 soverom av NORMAL størrelse (ikke 6-7 kvm) og i mindre trafikkerte omgivelser, ville jeg blitt fordi jeg liker å kunne sykle til jobb og ikke måtte ta tog eller annet kollektiv. Men det har jeg på ingen måte råd til. Anonymkode: 1612c...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #34 Del Skrevet 21. juni 2019 For meg er det viktig å ha familie i nærheten. Vil at barnet skal ha tett forhold til besteforeldre og tanter/onkler. Og synes det er fint at famile kan stille opp i hverdagslige ting som bhg-henting, barnepass osv. Venner er så klart også viktig, men i en hektisk hverdag rekker vi ikke å se venner så ofte, så jeg tåler at det er litt mer planlegging rundt sammenkomster med venner. Avstand til jobb er også viktig. Vil ikke at pendling skal "spise" for mye av ettermiddagen. Anonymkode: e19ab...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #35 Del Skrevet 21. juni 2019 Vi bor 10 min fra Oslo sentrum i en leilighet, og har to soverom på to voksne og to små barn. Har 1 min å gå til matbutikken og 5 min til lokalt kjøpesenter. Barnehage og skole rett i nærheten. 15 min til jobb. Deilig å ha god tid i hverdagen, tid til å sykle i stedet for å bruke mye tid på å pendle, handle mat og vaske hus. Må flytte etterhvert når barna blir nærmere 8-9 år og trenger mer privatliv tenker vi, men det haster ikke. Satser på å ha råd til noe større i samme område innen den tid. Anonymkode: ed519...3a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #36 Del Skrevet 21. juni 2019 På 20.6.2019 den 11.00, Energi-jenta skrev: Vi skal kjøpe ny bolig siden vi holder på å utvide familien. Akkurat nå har vi bare et lite barn og har lyst på en/to til. Hva er det du som familiemamma/pappa ville vektlagt når du skulle kjøpt bolig? Nå bor vi sentralt med masse venner rundt oss. Foreldrene våre bor et stykke ut på landet, men jeg trives i byen med gåavstand til venninner. - bo nærme besteforeldre på landet (rimeligere bolig) / bo sentralt nære venner (dyr bolig) ? - hage? Blir den egentlig brukt av barna når de blir større? Eller er det bare mye jobb? - nærme matbutikk -nærme barnehage/barneskole -utsikt ? Innsjø, turstier i nærheten? (ikke lenger sentralt) -andre ting du synes er viktig? Dere må rett og slett finne ut hva som er viktig for DERE. Noen blir glade av å vi nære naturen. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, og vil heller bo nært butikker. Noen er avhengige av besteforeldre, mens andre klarer seg uten dem i nærheten. Hva gjør at dere er lykkelige? Er dere hagemennesker eller er stor hage bare stress?? Vi sto i et lignende valg for noen år siden og valgte å bo i by et stykke unna besteforeldre, med dårligere bolig (dog allikevel enebolig) og liten hage istedenfor landlig med stor hage og stort hus og besteforeldre i nærheten. Det var det riktige for oss. Jeg savner byen veldig de gangene vi ferierer med besteforeldre, og vi benytter tilbudene i byen jevnlig både for voksne og barn. Kjenn på magefølelsen og tenk på hva dere verdsetter. Anonymkode: 08356...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #37 Del Skrevet 21. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor i Oslo bor dere og på hvilken areal. Vi fant ut at i «sentrale Oslo», la oss kalle det, innenfor ring 3, har vi ikke råd til mer enn 80-90 kvadrat og det for oss virker for lite for en familie på fire. Så det er jo penger også. Om jeg kunne få rekkehus på 120-150 kvadrat i Oslo, eller en leilighet med 4 soverom av NORMAL størrelse (ikke 6-7 kvm) og i mindre trafikkerte omgivelser, ville jeg blitt fordi jeg liker å kunne sykle til jobb og ikke måtte ta tog eller annet kollektiv. Men det har jeg på ingen måte råd til. Anonymkode: 1612c...5e8 160 kvadrat, Frogner/sentrum (innenfor ring 2). Ts nevner ikke verken jobb eller penger når hun spør om hva folk vektlegger. Men vi velger altså høyst frivillig å bo her pga hva vi prioriteter. Vi kunne jo flyttet nesten hvor som helst hvis vi solgte. Anonymkode: ccebe...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #38 Del Skrevet 22. juni 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: 160 kvadrat, Frogner/sentrum (innenfor ring 2). Ts nevner ikke verken jobb eller penger når hun spør om hva folk vektlegger. Men vi velger altså høyst frivillig å bo her pga hva vi prioriteter. Vi kunne jo flyttet nesten hvor som helst hvis vi solgte. Anonymkode: ccebe...007 haha men mange ville valgt 160 kvadrat på Frogner. 😂 Om de kunne ha råd til det. Det er det færreste som har. Jeg synes dette blir urettferdig. Du burde nevne det i første innlegg. samt så anser jeg ikke Frogner som barnevennlig. Jeg personlig vet ikke om ville ikke bodd der selv med barn. Uten barn - ja, lett, ihvertfall på 160 kvadrat.. med heis? Blant annet er det stor utskifting på skoler - pga mange ambassadeansatte barn, blant annet, men altså generelt barn og voksne som bor der bare et par år og flytter, Og generelt er område fint men dødt, overrepresentert med eldre folk og utleide boliger. Frogner er faktisk den bydelen i Oslo med høyest prosent av sekundære boliger, over 40%. Dvs boliger leies ut av de som eier de. Anonymkode: 1612c...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #39 Del Skrevet 22. juni 2019 Vi bor i en 100 kvadrats leilighet «utenfor» Oslo, dvs. innenfor kommunegrensa, men 20 minutter med bane ned til sentrum. Jeg synes at vi har «alt» her. Lettvint bolig i et helt bilfritt borettslag med store grøntområder, lekeplasser, idrettsbaner og gangveier med kort avstand til t-bane og mikro-senter med matbutikk, grønnsakshandel og kafe. Vi bor nærme marka, nær skole og barnehage og det er mange barn i nabolaget. Det eneste vi mangler er egen hage, men akkurat nå frister det ikke i forhold til stell og vedlikehold. Med to balkonger og borettslagets uteområdet en trapp ned er det ikke et stort savn per nå. Vi vil nok sikkert ha et rekkehus eller en enebolig på sikt, men ikke før vi er ferdige med å få barn. Elsker å bo nær t-banen i permisjonstiden. Lettere å komme seg rundt med vogn enn å styre med bil og parkering. Anonymkode: 4104c...eb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #40 Del Skrevet 22. juni 2019 På 20.6.2019 den 11.00, Energi-jenta skrev: Vi skal kjøpe ny bolig siden vi holder på å utvide familien. Akkurat nå har vi bare et lite barn og har lyst på en/to til. Hva er det du som familiemamma/pappa ville vektlagt når du skulle kjøpt bolig? Nå bor vi sentralt med masse venner rundt oss. Foreldrene våre bor et stykke ut på landet, men jeg trives i byen med gåavstand til venninner. - bo nærme besteforeldre på landet (rimeligere bolig) / bo sentralt nære venner (dyr bolig) ? - hage? Blir den egentlig brukt av barna når de blir større? Eller er det bare mye jobb? - nærme matbutikk -nærme barnehage/barneskole -utsikt ? Innsjø, turstier i nærheten? (ikke lenger sentralt) -andre ting du synes er viktig? Vi kjøpte hus i nærheten av besteforeldre og søster/tante, og midt imellom barneskole, ungdomsskole og videregående. Bor midt i byen. Vi har stor hage, og den blir brukt daglig av ungene. Jeg synes vi bor helt optimalt Savner naturområde eneste. Det er langt unna oss. For min del er det ikke viktig å bo i nærheten av venner. Men i ditt tilfelle kan det bety mer. Vi har alle ulike preferanser Anonymkode: 3ae6e...983 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå