Gå til innhold

Hjelp, jeg lurer seriøst på om datteren min har hørselsskade

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt så engstelig og full av sorg, for jeg tror jenta mi på 5 har nedssatt hørsel. jeg har testet henne litt ut selv, og tror faktisk at hun ikke hører meg når jeg snakker til henne med lav stemme, og hun ikke ser ansiktet mitt. Kan ikke vite at det har vært sånn tidligere.... Hun snakket veldig tidlig, helt klart og rent, og har aldri gitt uttrykk for noe slikt. Nå sier hun at hun hører bedre "slik" og holder hendene bak ørene, slik at de står litt ut. Dessuten synes jeg det siste året at hun har blitt mer høylytt når hun snakker, og det er ganske mye roping og hoiing. Dette tror jeg faktisk skjer når hun blir frustrert og utrygg pga. at hun ikke oppfatter hva som blir sagt. Hun skrur også opp lyden ganske mye på TV og CD-spiller.

Jeg skal ta henne med til helsestasjonen i løpet av de nærmeste dagene for å få en test.

Er det noen som har erfaring med nedsatt hørsel hos barn? Vær så snill og svar meg, for jeg trenger noen å snakke med om dette. Synes det er så veldig trist....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min har nedsatt hørsel, mer på det ene øret enn det andre.

Nedsatt hørsel kan skyldes væske i mellomøret, og er det så enkelt, kan dette behandles enten med dren (et lite plastrør gjennom trommehinnen - det er ikke ubehagelig, - noen ganger også med medisiner.

Jeg forsto da jeg løp rundt fra lege til lege at dette var en vanlig grunn til at barn hørte dårlig. Og det var også en av grunnene til at mitt barn hadde nedsatt hørsel. Dette er en tilstand som bedrer seg når barnet blir eldre.

For min datter var det ikke bare væske i mellomøret som var årsaken, og hun fikk høreapparat. Det har fungert greit. Høreapparatet er lite, og en stund ville hun ikke at andre skulle se det, så da valgte hun en hudfarget propp.

Etterhvert har hun funnet ut at hun vil det skal synes at hun ikke hører helt godt, så sist gang valgte hun knall blå propp.

Akkurat nå velger hun å ikke bruke apparatet - sier hun klarer seg med å lese på munnen, og bruke det nesten friske øret.

Vi har også lært oss noen knep. Vi stopper henne før vi gir beskjeder - for det er vanskelig å vite at man har gått glipp av en beskjed når man ikke hører at beskjeden er gitt. Så - stopp, snu hodet mot oss - og så prate.

Vi har også valgt å være åpne med skolen, slik at den installerte et FM anlegg. Med det kan hun høre det læreren sier i undervisningen.

Hun er en meget aktiv frøken. Spiller håndball, er aktivt med i ungdomsklubben f.eks.

Hade hun hørt dårligere enn hun gjør, ville vi vel ha valgt å lære oss tegn. Ikke akkurat tegnspråk, men noe som heter "tegn til tale". Det er et enklere system, og man bruker tegnene som støtte for tale.

Det er i allefall lurt, som du tenker, å ta henne med til helsestasjonen for testing. Blir du ikke fornøyd med svaret der, så be om en henvisning til øre-nese-halsspesialist. Og som sagt - det kan være så enkelt som at hun har væske i mellomøret og det er enkelt å rette.

Er det andre ting og høreapparat vurderes, er det viktig å komme tidlig i gang med det.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du svarte meg. Det er godt å høre at barnet ditt er aktivt og (sånn som det høres ut) har det bra, selv om hun har svekket hørsel. For vår del håper jeg det er som du sier, veske i mellomøret. Det får vi vel forhåpentligvis svar på snart. Har ikke vært på helsestasjonen ennå, men skal ringe i morgen. Om flere har erfaring med dette, så skriv gjerne noen ord. Takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I våres fikk jeg også følelsen av at datteren min på 4 år hørte dårligere enn hun hadde gjort før. Klagde på at hun ikke hørte barnetv, og at det klødde i øret osv. Tok henne med til lege som henviste til øre-nese-hals spesialist. Han konstanterte veske i mellomøret og at hørselen var nedsatt. Vi ble enige om å ta sommeren til hjelp og ta en ny test nå i høst for å se om det hadde rettet seg selv, hvis ikke skulle det vurderes dren.

Vi var på ny test for et par uker siden og nå var alt bare bra :D . Har også merken det på henne.

Håper dere er like heldige. Lykke til!

Hilsen Snupperella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væske i mellomøret skyldes at den gangen som utlufting normalt skal skje gjennom (inn til nesen) er for trang eller tett. Derfor kan det hjelpe å bruke nesespray en periode (kan ha noe å si selv om barnet ikke har tett nese). Husk bare at nesespray ikke skal brukes mere enn to uker av gangen! Dette hjalp meg mye når jeg var barn, både mot nedsatt hørsel (hadde også dren en periode) og forebyggende mot ørebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...