Gå til innhold

Brune pelsbiller i stuen!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Kan noen hjelpe meg.. jeg har fått brune pelsbiller i hus.. de er i stuen og plutselig fant jeg noen krypende i sofaen! Tør ikke å ligge i sofaen, føler de har lagt egg der.. noen som har erfaring? Og vet hvordan man kan bli kvitt det uten å kontakte pelias o.l? 

Anonymkode: a1eae...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatt de alle steder der jeg har bodd. Men i små mengder. Tror alle leiligheter i Oslo har.

ikke det du spurte om.. Vet det. Men ville nå iallefall si at de er veldig, veldig vanlige og ikke blir tusenvis og overalt i en leilighet, selv on du ser noen. Her ser jeg ett par i måneden.

Anonymkode: 9c71e...bd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om bekjempelse her: https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/biller/brun-pelsbille/

Har du skinnsofa eller vanlig stoffsofa? Støvsuging og renhold vil hjelpe, men det er vanskelig å utrydde den helt. De lever av hår og hudrester, støv og smuler. Så dra frem komfyr og kjøleskap og gjør godt rent der, og sørg for å fjerne alle smuler på gulvene der det håndteres mat og spises. Spiser dere f.eks. i sofaen? Løft putene og støvsug sofaen grundig, og langs lister overalt. Særlig kjøkkenet.

De lever også av gammel ull og skinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent umulig å bli kvitt, og er i omtrent alle leiligheter i Oslo.

Jeg er langt over snittet opptatt av å ha det rent og ryddig, men vi har også disse hos oss.. ser kanskje en om dagen. Gjerne langt listene. Noen ganger midt på gulvet. De kan jo fly også 😩

Anonymkode: ecfc9...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent umulig å bli kvitt, og er i omtrent alle leiligheter i Oslo.

Jeg er langt over snittet opptatt av å ha det rent og ryddig, men vi har også disse hos oss.. ser kanskje en om dagen. Gjerne langt listene. Noen ganger midt på gulvet. De kan jo fly også 😩

Anonymkode: ecfc9...582

Jeg bor også i Oslo, men har enda ikke sett denne billen i min gamle leilighet. Det er forøvrig sånn at tidligere eier har fuget alle listene langs gulvene med noe silikonaktige greier (det synes ikke før man ser etter på nært hold), så det er ingen gjemmesteder bak og under listene langs gulvet her. Vet ikke hvorfor de fuget dem (har aldri sett det før), men det er nå gjort i alle fall.

Ellers er leiligheten bygget på tidlig 60-tall, så den er gammel og derfor utsatt for sånne kryp. Men jeg har altså bodd her i tre år og har ikke sett en eneste sånn bille. Støvsuger ofte pga jeg har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! Har nylig fått dem i hus selv 😭 noen som har fått hjelp av skadedyrfirma for å bli kvitt dem? 

Anonymkode: bac2f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager de flere små hull i klærne eller kan de bare lage et hull i plagget og være fornøyd?😓

Anonymkode: bac2f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Lager de flere små hull i klærne eller kan de bare lage et hull i plagget og være fornøyd?😓

Anonymkode: bac2f...77c

nei de lager små hull i klærne. flere små hull på rekke.. 

Anonymkode: ca5c6...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...