Gå til innhold

Sykemelde seg?


_h_e

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig, men det er her snakk om sorg som varer over lang tid. 

Dersom du forklarer for legen at du ikke er i stand til å jobbe nå, bør det ikke være problematisk å få sykemelding. Du kan få sykemelding med diagnosen Psykisk ubalanse, situasjonsbetinget. Jeg fikk det etter at pappa døde, og har fått det fra andre leger tidligere når jeg har stått i sjokk og krise på hjemmebane. 

Anonymkode: 50a22...5c8

Bestefaren er jo ikke død enda. Han kan fortsatt leve en stund, og Ts har allerede vært på sykehuset sammen med han siden torsdag. 

Skjønner at Ts er knyttet til besteforeldrene, men det er jo grenser for hvor lenge hun kan være syk/ sykemeldt grunnet dødssyk bestefar. Det er vel mer vanlig å trenge tid når det gjelder egne foreldre. Da er det jo også masse som må ordnes med og mye man må ta stilling til.

Anonymkode: 5c2bc...7d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bestefaren er jo ikke død enda. Han kan fortsatt leve en stund, og Ts har allerede vært på sykehuset sammen med han siden torsdag. 

Skjønner at Ts er knyttet til besteforeldrene, men det er jo grenser for hvor lenge hun kan være syk/ sykemeldt grunnet dødssyk bestefar. Det er vel mer vanlig å trenge tid når det gjelder egne foreldre. Da er det jo også masse som må ordnes med og mye man må ta stilling til.

Anonymkode: 5c2bc...7d1

Jeg går ut i fra at dette er ting legen i så fall vil diskutere med TS. Det er ingen ting i veien for at TS bestiller time hos legen, man er ikke garantert sykemelding av den grunn. 

Anonymkode: 50a22...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ut i fra at dette er ting legen i så fall vil diskutere med TS. Det er ingen ting i veien for at TS bestiller time hos legen, man er ikke garantert sykemelding av den grunn. 

Anonymkode: 50a22...5c8

Nei, for hun er jo ikke syk.

Det er for akkurat slike tilfeller VELFERDSPERMISJON eksisterer. Hvorfor i all verden skal alle andre nordmenn som betaler skatt sponse TS med betalt ferie?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FrodeF skrev:

Nei, for hun er jo ikke syk.

Det er for akkurat slike tilfeller VELFERDSPERMISJON eksisterer. Hvorfor i all verden skal alle andre nordmenn som betaler skatt sponse TS med betalt ferie?

Enig. Det er greit at Ts sørger over sin syke bestefar, men han kan bli liggende syk lenge, og når han er død så forventer sikkert Ts en lengre sykemelding da også. 

Ts, det er naturlig at eldre mennesker blir syke og dør. Det er selvsagt leit, og selv om man er forberedt på det så er man aldri klar for å miste en kjær person. Men livet går videre, du må lære deg og leve videre. 

Også må du lære deg at i arbeidslivet så må du ha en åpen dialog med lederen din. Ihvertfall hvis du forventer og bli møtt med forståelse. 

Anonymkode: 5c2bc...7d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det er greit at Ts sørger over sin syke bestefar, men han kan bli liggende syk lenge, og når han er død så forventer sikkert Ts en lengre sykemelding da også. 

Ts, det er naturlig at eldre mennesker blir syke og dør. Det er selvsagt leit, og selv om man er forberedt på det så er man aldri klar for å miste en kjær person. Men livet går videre, du må lære deg og leve videre. 

Også må du lære deg at i arbeidslivet så må du ha en åpen dialog med lederen din. Ihvertfall hvis du forventer og bli møtt med forståelse. 

Anonymkode: 5c2bc...7d1

Det siste du skriver er jeg veldig enig i! Jeg har stort sett alltid kommet lengst med åpenhet, selv om det har ført til at jeg har tilbragt en del tid på sjefens kontor oppløst i tårer. Om ikke annet vet sjefen at jeg har en spesiell situasjon på hjemmebane, og kan i en kortere periode tilpasse arbeidsoppgavene mine. 

Poenget mitt var at legen kan si nei til sykemelding selv om TS ønsker det. Det virker som om TS nå benytter seg av egenmelding, og det er i så fall heller ikke riktig i denne situasjonen. 

Da min far døde fikk jeg et visst antall dager permisjon med lønn pga sykdom i nær familie (han hadde et kort sykeleie før han gikk bort), og ytterligere noen dager etter dødsfall. Men dette er absolutt nærmeste familie, så det er mulig besteforeldre ikke går inn under dette. Det er helt avhengig av hva sjefen mener, og derfor MÅ man ha en åpen dialog. 

Nå skrev TS i går at hun kanskje ville oppsøke lege i dag. Hvordan gikk det TS?

Anonymkode: 50a22...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det siste du skriver er jeg veldig enig i! Jeg har stort sett alltid kommet lengst med åpenhet, selv om det har ført til at jeg har tilbragt en del tid på sjefens kontor oppløst i tårer. Om ikke annet vet sjefen at jeg har en spesiell situasjon på hjemmebane, og kan i en kortere periode tilpasse arbeidsoppgavene mine. 

Poenget mitt var at legen kan si nei til sykemelding selv om TS ønsker det. Det virker som om TS nå benytter seg av egenmelding, og det er i så fall heller ikke riktig i denne situasjonen. 

Da min far døde fikk jeg et visst antall dager permisjon med lønn pga sykdom i nær familie (han hadde et kort sykeleie før han gikk bort), og ytterligere noen dager etter dødsfall. Men dette er absolutt nærmeste familie, så det er mulig besteforeldre ikke går inn under dette. Det er helt avhengig av hva sjefen mener, og derfor MÅ man ha en åpen dialog. 

Nå skrev TS i går at hun kanskje ville oppsøke lege i dag. Hvordan gikk det TS?

Anonymkode: 50a22...5c8

Besteforeldre er nær familie, men ikke like nær som foreldre, søsken og barn.

Hvis besteforeldre dør så kan man få velferdspermisjon med lønn, inntil 2 dager for å delta i begravelsen. To dager er for de som må reise et stykke, ellers får man 1 dag. 

Anonymkode: 5c2bc...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, _h_e skrev:

Fått time så drar til legen om en halvtime ca, gruer meg fælt. Hva skal jeg si, hvordan skal jeg si det..?

Er redd jeg begynner å gråte ja. Takk for fine ord❤️

Hvordan gikk det, ts? ❤

Anonymkode: 58af7...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venn av meg ble lagt inn på lindrende enhet (Hospits) i fjor sommer. Legene var sikre på at det var snakk om dager, men han lever enda. En kan være dødssyk av kreft lenge og overraske mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Belima skrev:

En god venn av meg ble lagt inn på lindrende enhet (Hospits) i fjor sommer. Legene var sikre på at det var snakk om dager, men han lever enda. En kan være dødssyk av kreft lenge og overraske mange.

Ja, ikke sant. Det er i mange tilfeller å si hvor lenge en person vil leve. Så at Ts skal ha sykemelding nå grunnet bestefaren, er tull. Hun får heller bruke av ferien sin, også ta Velferdspermisjon den ene dagen begravelsen ev er. 

Jeg synes Ts sin leder her virkelig har lagt godviljen til og akseptert at Ts har brukt så mange dager med egenmeldinger. 

Anonymkode: 5c2bc...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, ts her. Skal legge inn en kommentar siden jeg ser noen har spurt hvordan det gikk. Blir mildt sagt sjokkert over mange av kommentarene over. Måten dere så til de grader uttaler dere om en sak dere vet veldig lite om. At dere ikke skjemmes😅

1. Min bestefar var ikke en gammel mann, som noen her skriver at han var. Det går faktisk an å ha unge besteforeldre. 

2. Han døde ved min side dagen etter jeg fikk sykmelding (ja, jeg fikk faktisk det da jeg har en lege med litt mer forståelse enn enkelte her inne).

3. Jeg var i stor grad med å planlegge begravelsen. 

4. Jeg var tilbake i jobb etter et par ukers sykmelding.

Takk for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...