Gå til innhold

Sykemelde seg?


_h_e

Anbefalte innlegg

Jeg har en bestefar som er døende nå på grunn av kreft. Dette er noe jeg tar veldig tungt da jeg har et veldig tett forhold til besteforeldrene mine. Jeg har vært borte fra jobb siden forrige torsdag for å være sammen med han på sykehuset. Det har vært tøffe dager, men det føles riktig. Jeg ønsker å fortsette å være sammen med han da jeg ikke vet hvor mange dager igjen han har, og kjenner at jeg ikke takler å være på jobb slik situasjonen er (bor og jobber noen timer unna hjemstedet mitt). Gråter flere ganger om dagen, sover dårlig og er veldig sliten.

I dag snakket jeg med sjefen ang. muligheter for velferdspermisjon. Hun ønsket at jeg skulle ringe henne igjen om et par dager når grensa for egenmeldingsdager er nådd. Hun spurte også om jeg sto min bestefar nærme. Jeg har problemer med å snakke om situasjonen jeg er i til andre enn familie og nære venner og blir veldig lei meg, jeg klarte derfor ikke å svare ordentlig på spørsmålet. Er det riktig av arbeidsgiver å stille det spørsmålet? Selvfølgelig står jeg han nærme når jeg spør om å få permisjon, hadde jeg klart det hadde jeg dratt på jobb.

Jeg vurderer derfor å dra til legen og få sykmelding i morgen, noe jeg allerede gruer meg til fordi jeg da må snakke om hvorfor. Allikevel trenger jeg å få vite at jeg får fri en stund nå uten at jeg blir gående uten lønn. Hva mener dere, burde jeg dra til legen? Hvordan fungerer det å sykemelde seg, er det en "vanskelig" prosess? Jeg har aldri vært sykmeldt og har lite fravær på jobb fra før, så det å være borte fra jobb er noe jeg føler som et stort nederlag men også helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å be om å få avvikle ferie?

Anonymkode: 6985d...31b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at hun spør om det, var superglad i min bestefar, men det var hans barn som satt ved ham til det siste, ikke barnebarna.

synes sjefen din høres omsorgsfull ut..På min jobb tror jeg ikke besteforeldre gir grunn til mer enn permisjon ved begravelse og evt reisevei.  

Og du kan uansett ikke sykemelde deg selv, så snakk med legen din om du ikke klarer å jobbe. 

Anonymkode: 9980f...45c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dete får du sikkert sykemelding for hvis du forklarer fir legen :) 

Deter unødvendig å bruke opp ferien. 

Anonymkode: 5c4f0...ff4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legen som sykemelder deg hvis legen syns det er grunn nok. 

 

Anonymkode: 9d22b...f6c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så nervøs for å ikke få forståelse, det siste jeg vil er å måtte argumentere meg til en sykmelding. Hater å gråte foran folk så vil helst unngå det i morgen. I tillegg er arbeidsplassen min vegg i vegg med legekontoret, litt ubehagelig om jeg treffer på kollegaer som begynner å spørre. Men det får jeg bare tåle.

Er det noen som har egne erfaringer om sykmelding og dødsfall i nær familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo egentlig ikke sykmedlingsgrunn, tror likevel mange leger vil gi litt, kanskje 1-2 uker, men mer vanskelig om det trekker ut. Hvis du synes det er så vanskelig kan du ta en uke av ferien din? Høres ut som du kan gi arbeidsgiveren din en sjanse, hun spurte jo kanskje bare for å vise interesse for forholdet ditt til bestefaren din. 

Anonymkode: 769f6...2db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo egentlig ikke sykmedlingsgrunn, tror likevel mange leger vil gi litt, kanskje 1-2 uker, men mer vanskelig om det trekker ut. Hvis du synes det er så vanskelig kan du ta en uke av ferien din? Høres ut som du kan gi arbeidsgiveren din en sjanse, hun spurte jo kanskje bare for å vise interesse for forholdet ditt til bestefaren din. 

Anonymkode: 769f6...2db

Tillegg, hvis du bare gråter på jobb er det jo grunn for sykemelding. 

Anonymkode: 769f6...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Man får ikke sykemelding pga sorg, eller fordi man skal ta vare på en døende, en man får det fordi man selv er i psykisk ubalanse og ikke klarer å jobbe. Man kan få ulønnet permisjon hvis sjfen er grei og lønnet permisjon ved begravlse. 

Har fått sykemelding pga dødsleie til en foreldre, måtte da forklare legen hvorfor det var umulig for megmå gjøre min jobb i den tilstand jeg da var i.

Anonymkode: 964f3...d54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo egentlig ikke sykmedlingsgrunn, tror likevel mange leger vil gi litt, kanskje 1-2 uker, men mer vanskelig om det trekker ut. Hvis du synes det er så vanskelig kan du ta en uke av ferien din? Høres ut som du kan gi arbeidsgiveren din en sjanse, hun spurte jo kanskje bare for å vise interesse for forholdet ditt til bestefaren din. 

Anonymkode: 769f6...2db

Jeg er snart ferdig med 2 års lærlingetid og har søkt skole til høsten. Tar jeg ut ferie nå vil det si at jeg enten må droppe å gå skole eller ta ut permisjon mot slutten med trekk i lønn. Poenget her er at jeg ikke har råd til å miste store deler av lønnen på grunn av utgiftene jeg har og lærlingelønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Man får ikke sykemelding pga sorg, eller fordi man skal ta vare på en døende, en man får det fordi man selv er i psykisk ubalanse og ikke klarer å jobbe. Man kan få ulønnet permisjon hvis sjfen er grei og lønnet permisjon ved begravlse. 

Har fått sykemelding pga dødsleie til en foreldre, måtte da forklare legen hvorfor det var umulig for megmå gjøre min jobb i den tilstand jeg da var i.

Anonymkode: 964f3...d54

Ja jeg vet, derfor jeg er nervøs. Men jeg mener virkelig at jeg ikke er i stand til å jobbe nå pga. psyken, er bare usikker på hvordan jeg skal forklare det på en ordentlig måte uten å begynne å hylgrine. Er så mye følelser og kaos i hodet akkurat nå. Å vite at han kan dø hvert øyeblikk mens jeg skal være på jobb flere timer unna.. Det føles helt feil med tanke på hvor nært forhold vi har hatt og har. 

Hva forklarte du legen? Hvilke begrunnelser kom du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, _h_e skrev:

Ja jeg vet, derfor jeg er nervøs. Men jeg mener virkelig at jeg ikke er i stand til å jobbe nå pga. psyken, er bare usikker på hvordan jeg skal forklare det på en ordentlig måte uten å begynne å hylgrine. Er så mye følelser og kaos i hodet akkurat nå. Å vite at han kan dø hvert øyeblikk mens jeg skal være på jobb flere timer unna.. Det føles helt feil med tanke på hvor nært forhold vi har hatt og har. 

Hva forklarte du legen? Hvilke begrunnelser kom du med?

Sa at det var umulig for meg å ta vare på andre ( jobber innen helse) når jeg ikke en gang klarte å få i meg mat. At i min jobb må man være tilstede og jeg kan ikke gå unna for å gråte. 

Anonymkode: 964f3...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sa at det var umulig for meg å ta vare på andre ( jobber innen helse) når jeg ikke en gang klarte å få i meg mat. At i min jobb må man være tilstede og jeg kan ikke gå unna for å gråte. 

Anonymkode: 964f3...d54

Jeg jobber også i helse, for øyeblikket på sykehjem.

Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

. Man får ikke sykemelding pga sorg, eller fordi man skal ta vare på en døende, en man får det fordi man selv er i psykisk ubalanse og ikke klarer å jobbe. Man kan få ulønnet permisjon hvis sjfen er grei og lønnet permisjon ved begravlse. 

Har fått sykemelding pga dødsleie til en foreldre, måtte da forklare legen hvorfor det var umulig for megmå gjøre min jobb i den tilstand jeg da var i.

Anonymkode: 964f3...d54

Sorg er faktisk blitt en offisiell diagnose: https://www.nrk.no/norge/na-blir-sorg-en-offisiell-diagnose-1.14289277 

Anonymkode: 0638e...419

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her. TS har jo åpenbart allerede startet sin sorgprosess, selv om bestefaren fortsatt er i livet. Det er helt normalt når man har fått en beskjed om at personen er døende. Det er erkjennelsen av at et godt liv er ved veis ende, som går opp for en. 

Anonymkode: 0638e...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, _h_e skrev:

Ja jeg vet, derfor jeg er nervøs. Men jeg mener virkelig at jeg ikke er i stand til å jobbe nå pga. psyken, er bare usikker på hvordan jeg skal forklare det på en ordentlig måte uten å begynne å hylgrine. Er så mye følelser og kaos i hodet akkurat nå. Å vite at han kan dø hvert øyeblikk mens jeg skal være på jobb flere timer unna.. Det føles helt feil med tanke på hvor nært forhold vi har hatt og har. 

Hva forklarte du legen? Hvilke begrunnelser kom du med?

Det du bør gjøre er å være så ærlig som mulig rett og slett. Om du begynner å gråte når du snakker om det, tenker jeg at de skal du ikke bekymre deg for. Det er en del av deg nå, og en del av situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Splittbinders skrev:

Det du bør gjøre er å være så ærlig som mulig rett og slett. Om du begynner å gråte når du snakker om det, tenker jeg at de skal du ikke bekymre deg for. Det er en del av deg nå, og en del av situasjonen. 

Fått time så drar til legen om en halvtime ca, gruer meg fælt. Hva skal jeg si, hvordan skal jeg si det..?

Er redd jeg begynner å gråte ja. Takk for fine ord❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begynne å gråte hos legen er en helt normal reaksjon, og i hvert fall dersom du er der for å få sykemelding pga en sorgreaksjon. Da er det jo også mindre sannsynlig at du må "argumentere deg til" en sykmelding, iom at legen vil se med egne øyne at du ikke vil klare å holde det inne på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, _h_e skrev:

Jeg er snart ferdig med 2 års lærlingetid og har søkt skole til høsten. Tar jeg ut ferie nå vil det si at jeg enten må droppe å gå skole eller ta ut permisjon mot slutten med trekk i lønn. Poenget her er at jeg ikke har råd til å miste store deler av lønnen på grunn av utgiftene jeg har og lærlingelønna.

Nå er det ikke samfunnets ansvar og sørge for at du har midler til å sitte ved din bestefars side. Dette er noe du selv er ansvarlig for. Selv var jeg nylig i begravelse til besteforelder, jeg måtte ta fly, en hotellovernatting + leiebil. Dette var selvsagt noe jeg selv måtte sørge for å ha midler til.

Jeg synes nok du forventer litt for mye av arbeidsplassen din. Du forventer å bli møtt med forståelse, men vil ikke ha spørsmål fra hverken sjef eller kolleger. Hvis du er ansatt i kommunen, så har nok din leder ledere over seg igjen, der det skal redegjøres for fravær og vikarbruk til. Arbeidsplassen din er sikkert også en IA bedrift, og de plikter og følge opp ansatte ved sykdom/ sykemelding. Selv om man er sykemeldt idag så betyr ikke det at man har fri fra jobb, men man risikerer at arbeidsgiver tar kontakt for å tilrettelegge på arbeidsplassen for den sykemeldte sånn at denne kan jobbe i sykemeldingsperioden. 

Trenger du helt fri fra jobb, hadde jeg nok derfor gått for å spørre om å få ta ut litt ferie. 

Jeg synes at du skal være mer samarbeidsvillig overfor sjefen hvis du forventer og bli møtt med forståelse.

En annen ting er at din bestefar kan ligge lenge før han dør. Er han i terminalfase, eller over på LSD (Livets Siste Dager)? Da er forventet levetid opptil 3 døgn, men han kan også leve lenger.

Poenget mitt er, hvor lenge forventer du å få sykemelding hvis døden drøyer ut?

Anonymkode: 5c2bc...7d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorg er faktisk blitt en offisiell diagnose: https://www.nrk.no/norge/na-blir-sorg-en-offisiell-diagnose-1.14289277 

Anonymkode: 0638e...419

Det er riktig, men det er her snakk om sorg som varer over lang tid. 

Dersom du forklarer for legen at du ikke er i stand til å jobbe nå, bør det ikke være problematisk å få sykemelding. Du kan få sykemelding med diagnosen Psykisk ubalanse, situasjonsbetinget. Jeg fikk det etter at pappa døde, og har fått det fra andre leger tidligere når jeg har stått i sjokk og krise på hjemmebane. 

Anonymkode: 50a22...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...