Gå til innhold

Hjelp - jeg blir aldri mett!

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Jeg har en del kilo for mye etter forrige svangerskap, og de har lagt seg på magen. Skikkelig ulekkert, men jeg vil ikke råslanke meg, heller leve sunt og spise mindre.

Problemet er at jeg aldri blir mett! Når jeg får servert noe godt, klarer jeg ikke slutte, jeg er alltid den siste som gir meg i matfatet. Har vi nystekt brød og godt pålegg, spiser jeg lett åtte - ti brødskiver.

Hva skal jeg gjøre? Finnes det naturmidler som øker metthetsfølelsen? Har jeg sprengt ut magesekken? Jeg er så glad i mat, og er redd jeg bare kommer til å fortsette å legge på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!!

ser ut som du er veldig glad i karbohydrater! Hvis du i stedet spiser mer proteiner (og ikke bare til middag) i tillegg til umettet fett, vil du sikkert oppleve en god metthetsfolelse som varer lenge. Altsaa: spis mer proteiner (fisk -tunfisk, laks, orret, makrell, fjaerkre -kylling uten skinn og kalkun, og egg -lag en omelett med noen ekstra hviter og ha paa brodskivene)

DETTE FUNKER!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du overspiser en del? Jeg vil tippe at du ikke kjenner ordentlig sult heller? lenge siden magen din skikkelig romlet av sult?

Et tips er at du i begynnelsen er bestemt på hva du skal spise. Jeg vet at for meg er det helt sjanseløst å sette seg til dekket bord, da spiser jeg dobbelt så mye som jeg ellers ville gjort. Dvs. å smøre maten på forhånd og ta med meg til spisebordet.

Samme med middag, grytene på bordet spises tomme, forsyner vi oss og tar med tallerkenen spiser vi bare det.

Sett opp faste spisetider, spis kun da, og kun det du har bestemt deg for.

Og det er oftere enn du tror - 4-5 måtider om dagen, med 3-4 timers mellomrom.

Da øker du forbrenningen også - holder den vedlike.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Sulten, jo! Når det går mange timer mellom måltidene blir jeg skikkelig sulten.

Takk for råd, jeg må vel bare ta meg selv i nakkne og prøve å strukturere og begrense meg. jeg ønsker meg egentlig tips om en mirakeltablett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar, du er kommet inn i en vond sirkel... vet hvordan du har det.

Men husk at det skal ikke gå mange timer mellom hver gang du spiser!

Husk å bevege deg, mosjonere, trene, danse, sykle, gå trapper, ha sex osv. Det hjelper!

Og du - mirakelpiller/ -kurer finnes ikke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste piller som skulle øke metthetsfølelsen som tenåring. Det tok 5-6 år før magen oppførte seg normalt etterpå, og jeg var VELDIG plaget.

Om du finner en slik fantasipile som "sveller i magesekken" så IKKE ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke saa farlig hvor mye man spiser -langt viktigere HVA man spiser.

Naa kommer det jo saa mange gode gronnsaker hjemme i Norge, hvorfor ikke spise til du er mett, men mer gronnsaker og rent kjott/fisk og mindre saus/poteter?

Aa begrense seg = gaa rundt aa vaere sulten = lett aa falle for alle fristelser som byr seg = potetgull, sjokolade osv... da er det vel like saa greit aa spise MAT til man er mett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

vet ikke om det er for sent med dette da men, HCA hjelper veldig ang. metthetsfølelsen! du kan få det på helsekostbutikker! koster ca 140-150 kr pr boks (ca 100 tabletter) men, det er også definitivt verdt pengene! leste det Sissan skrev, jeg vet ikke hva hun prøvde men jeg har ei venninne som selv har prøvd HCA og er kjempe fornøyd! tror det er noe urter eller lignende.

som Ada=) skrev: Det er vel ikke saa farlig hvor mye man spiser -langt viktigere HVA man spiser.

Naa kommer det jo saa mange gode gronnsaker hjemme i Norge, hvorfor ikke spise til du er mett, men mer gronnsaker og rent kjott/fisk og mindre saus/poteter?

Aa begrense seg = gaa rundt aa vaere sulten = lett aa falle for alle fristelser som byr seg = potetgull, sjokolade osv... da er det vel like saa greit aa spise MAT til man er mett?

--------

Ada=) har et ganske godt poeng! et tips er jo å sette opp en kostholdsplan/eller gå til en ernæringsfysiolog som kan hjelpe. slik at du får regelmessige tider å spise til? og sunne ting! det hjelper veldig med metthetsfølelsen! + at WOK-middager er kjempe sunt og ganske lett å lage, + mettende!!

lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man er mett, men alikevel er å sulten at man ikke holder ut?

Har dere hatt det sånn noen ganger?

Mange ganger - men det er nok neppe sult, men kombinert "suttetyggebehov" og søtsug. MÅ ha liksom... slitsomt :x

Kan sikkert forklares psykisk. For min del i hvert fall... kjeder meg... er lei meg... forbanna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

tenkte jeg skulle si at sultfølelsen kan komme selv om du ikke er sulten, grunnen til det er at man antagelig ikke har fått i seg nok væske..!

(signalene mellom sult og tørst kan forveksles.. )

man kan prøve å drikke ca 0,5 dl vann ei lita stund før man skal spise, etter ei stund vil man nok kjenne at det virker. (virker nok ikke med en gang men gi det tid)

dessuten, med denne regelen, å drikke et til to glass vann før hver måltid, så slipper en jo å tenke på om man får i seg nok vann iløpet av dagen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...