AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #1 Skrevet 15. juni 2019 Jeg har vanligvis ett ganske sunt kosthold, holder meg i aktivitet og er normalvektig. Men altså, hver gang jeg har gått lenge uten mat (har lavt blodsukker), er stresset, trøtt ol så craver jeg junk food. Type mc Donalds ol. En sjelden gang gir jeg etter men stort sett lager jeg meg noe sunt altså. Men hvorfor er det slik? Skjønner jo at kroppen trenger rask energi liksom, men hvor kan man ikke crave havregrøt eller en grov skive? Haha! Hvorfor fungerer hjernen sånn når det er mat som ikke er bra for en? Dette funderer jeg altså på her jeg ligger etter en lang og travel dag og har såååå lyst på noe junk. Anonymkode: ccda0...aca
Camillapb Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Kroppen craver gjerne alle næringsgruppene da du har gått lenge sulten, og det får man gjerne gjennom junk. Overraskende mye protein som regel, fett, karbs og mye energi. Nå skal jeg ikke si at dette er fasiten, men har hørt dette før 😊
TrekStar Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 Rart er det også, når en har spist junk food og slikkerier en stund, så begynner en å crave etter vanlig sunn mat igjen. Forstå det den som kan.
Djungelvrål Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 Mye junk er vitenskapelig fremstilt med tanke på hvor lett avhengige vi blir. Det er så mye fett, sukker og karbo i f,eks en burger at det mye lettere vil gi oss en "high" enn det f.eks havregrøt vil gi. Havre har lav GI og vil gi et langsomt stigende og stabilt blodsukker mens en burger på lik linje med sjokolade skyter blodsukkeret i været og gir oss en lykkefølelse fort. Vi er biologisk innstilt på å få lyst på mat på gir rask energi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå