Gå til innhold

Elgburgere


Trish

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Åå, dette burde jeg vite, pappa lager knallgode elgburgere, vent litt, ill be BACK! 

Endret av Elizabeth89
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke svar under fotballen😄 Men tror han maler kjøttet opp sammen med vanlig karbonadedeig. Det er ikke klumper av elgkjøtt, det er malt opp i allfall, eller kuttet opp i små biter... Tror det er sånn🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elizabeth89 skrev:

Får ikke svar under fotballen😄 Men tror han maler kjøttet opp sammen med vanlig karbonadedeig. Det er ikke klumper av elgkjøtt, det er malt opp i allfall, eller kuttet opp i små biter... Tror det er sånn🙂

Skal male nå😁 Tenke å ha i litt salt, pepper, viltkrydder og einebær? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elg er tørt.  Bør man blande i litt svinespekk, kanskje?

Spe med potetmel i kaldt vann for å holde de sammen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Trish skrev:

Skal male nå😁 Tenke å ha i litt salt, pepper, viltkrydder og einebær? 

Ja, det må du ha, beklager😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mal kjøttet grovt. Tilsett litt salt, pepper og evt. litt malt muskat. Form til passe store burgere (120 - 150g) og stek i jernpanne med litt smør. Vitsen er at viltsmaken skal beholdes i størst mulig grad. 

Endret av Leo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Elg er tørt.  Bør man blande i litt svinespekk, kanskje?

Spe med potetmel i kaldt vann for å holde de sammen?

Blir ikke tørt hvis man først steker dem noen minutter på høy varme slik at de får skikkelig stekeskorpe før man snur dem og gjør tilsvarende på den andre siden. Stekes ferdig på svak varme. Svinespekk ødelegger smaken synes jeg og da kan man like gjerne bruke karbonadedeig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Blir ikke tørt hvis man først steker dem noen minutter på høy varme slik at de får skikkelig stekeskorpe før man snur dem og gjør tilsvarende på den andre siden. Stekes ferdig på svak varme. Svinespekk ødelegger smaken synes jeg og da kan man like gjerne bruke karbonadedeig. 

Forstår det.  Mener bare å huske bestemødrene mine hadde LITT spekk i.  JEG er ingen ekspert.   De pratet også om at siden elgkjøtt er tørt må noe has i deigen for at kakene ikke skal smuldre og falle fra hverandre.

Men hva vet vel jeg...   ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Forstår det.  Mener bare å huske bestemødrene mine hadde LITT spekk i.  JEG er ingen ekspert.   De pratet også om at siden elgkjøtt er tørt må noe has i deigen for at kakene ikke skal smuldre og falle fra hverandre.

Men hva vet vel jeg...   ☺

Når jeg lager kjøttkaker av elg gjør jeg også det (Ikke svinespekk da, men bl.a. vanlig kjøttdeig og litt potetmel), men burgere som stekes ferdig i stekepannen (Som biff omtrent) med litt størrelse henger fint sammen og blir bedre uten noen form for tilsetninger synes jeg. Men smak og behag osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Når jeg lager kjøttkaker av elg gjør jeg også det (Ikke svinespekk da, men bl.a. vanlig kjøttdeig og litt potetmel), men burgere som stekes ferdig i stekepannen (Som biff omtrent) med litt størrelse henger fint sammen og blir bedre uten noen form for tilsetninger synes jeg. Men smak og behag osv. ;)

Ja, det er selvsagt ulike måter å gjøre ting på.   😀 ...og det er jo en forskjell på tilberedningen av kaker og burgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ja, det er selvsagt ulike måter å gjøre ting på.   😀 ...og det er jo en forskjell på tilberedningen av kaker og burgere.

Absolutt! Og jeg vet ikke med dine, men ingen av mine bestemødre pleide å lage burgere ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Absolutt! Og jeg vet ikke med dine, men ingen av mine bestemødre pleide å lage burgere ;) 

Haha...nei, ikke mine heller.  Så det er nok egentlig elgkjøttkaker jeg prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble med einebær, pepper, viltkrydder og litt salt🙂 40 burgere. Skal prøvesteke nå, og fryse ned resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Trish skrev:

Tenkte å lage burgere av elgkjøtt, hva anbefaler dere å blande i?

Heller fløte enn svin /spekk. 

10 timer siden, Trish skrev:

Det ble med einebær, pepper, viltkrydder og litt salt🙂 40 burgere. Skal prøvesteke nå, og fryse ned resten.

Imponert. Det er litt av en jobb å steke opp såpass mange. Hvordan ble smaken? 

Anonymkode: 5cf0c...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Trish skrev:

Det ble med einebær, pepper, viltkrydder og litt salt🙂 40 burgere. Skal prøvesteke nå, og fryse ned resten.

Du tok med einerbær, ja?  Godt til vilt, det. Både i /på kjøttet og i en viltsaus.  😀

Håper burgere ble alldeles nydelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heller fløte enn svin /spekk. 

Imponert. Det er litt av en jobb å steke opp såpass mange. Hvordan ble smaken? 

Anonymkode: 5cf0c...4d5

Veldig bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jerry Lee skrev:

Du tok med einerbær, ja?  Godt til vilt, det. Både i /på kjøttet og i en viltsaus.  😀

Håper burgere ble alldeles nydelige.

De ble kjempegode😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...